Dennism schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:50:
@
Snowwie Zo'n langzame eerste boot is vrij normaal na het plaatsen van ander geheugen, zeker wanneer je 4 DIMMS gebruikt. Normaal gesproken zie je dit niet weer, op enkele situaties na, na een bios update bijvoorbeeld kan het weer optreden, als je weer ander geheugen plaatst of wanneer je bijv. de CMOS batterij er uit haalt.
3600MT/s is heel normaal voor AM5 bij gebruik 4 DIMMS, zie bijvoorbeeld:
https://www.amd.com/en/product/12156
En dan het kopje 'Max memory speed'.
^^ schopje eigen topic:
Op een bepaald moment begon mijn pc ineens veel tijd te nemen met het booten. Ik zie het powerlampje eerst snel knipperen, dan dooft het weer uit, de monitor staat te idlen en 'soms' start de pc alsnog door (na een minuut of 4) maar soms ook niet. Dan doe ik de pc uit, start em opnieuw op en wacht wederom af. Dan werkt het meestal wel, wederom na een minuut of 3 wachten.
Ik heb reeks een Bios update voor mijn moederbord uitgevoerd maar die heeft geen verschil gemaakt. In de bios staat alles op Auto, behalve de geheugensnelheid, welke ik heb ingesteld op 3,600MT/s. Maar nog steeds het booten gaat tergend langzaam of gebeurt gewoon helemaal niet.
Toen kwam ik er achter dat er in de bios een optie aanwezig was om het "trainen" van het geheugen uit te schakelen. Dit heb ik geprobeerd, en geweten. De pc wou helemaal niet meer starten. Ik heb 2 dimmetjes tijdelijk verwijderd in de hoop dat de pc weer wou starten. Ja, ik kwam in de bios. Toen ik de "training" van het geheugen optie weer inschakelde liep m'n bios vast. Weer de powerknop vasthouden, herstarten, en hopen dat ik in de bios kon komen. Na verscheidene pogingen eindelijk gelukt. Reden: onbekend. Ik heb de andere 2x32GB teruggeplaatst en nu zit ik dus nog steeds met het probleem dat de pc zoveel tijd nodig heeft om te booten met 128GB ram, maar nu ook met 64GB ram op 4.800MT/s.
Ik kan aardig wat doen op pc gebied, maar dit gaat mij zo langzamerhand boven de pet. Zeker als sommige mensen ook nog beginnen te praten over "XMP profielen", daar kom ik nooit aan. En zo was het ook nooit, geheugen stopte je in je pc en het werkte. Althans zo was het altijd zo. Ik ben nu bijna geneigd mijn pc naar een computerwinkel te brengen, maar omdat er veel persoonlijk gegevens op de pc staan (ook cookies met wachtwoorden voor diverse sites) ben ik daar niet zo happig op.
Is er een Tweaker die misschien in de buurt van ergens tussen Veendam, Delfzijl, Hoogezand of allicht Groningen woont die misschien hulp kan bieden? Uiteraard worden de reiskosten vergoed + een vergoeding voor de gedane moeite (in overleg uiteraard). Ik weet het even niet meer en ik heb iemand nodig die iets meer verstand heeft van geheugen en xmp profielen. Reacties graag via DM.
Ik weet dat 128GB aardig veel ram is voor een normale pc, maar ook weer niet onmogelijk. Ik lees regelmatig artikelen over mensen wiens pc 128GB ram heeft.