Toon posts:

multipersoonlijkheden

Pagina: 1
Acties:
  • 181 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Eens een hele tijd terug had ik op discovery een docu gezien over epilepsie. Een mogelijk geneesmiddel was het splitsen van de twee hersenhelften, een vervelend nadeel was dat zomaar bv. je hand dingen ging doen je niet wou. Bv 's nachts tijden het slapen ging je hand je wurgen, en nog meer van zulke dingen. Sommige wetenschappers denken dat er op deze manier een soort van 2de ziel of geest in je lichaam zit en dat die alleen verborgen is als je twee hersenhelften nog verbonden zijn. Heel vaag, maar ik vraag me nu af wat jullie hiervan denken.

Een ander nadeel van dit spitsen is dat je dingen die je met je rechter hand voelt niet kan herkennen maar met je linker hand wel, of andersom.

Is dit zogenaamde geneesmiddel voor epilepsie dan wel een goed geneesmiddel, moet dit verboden worden of zou dit vaker gebruikt mogen worken. Wat vinden jullie daarvan?

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op woensdag 29 augustus 2001 13:21 schreef sjorsie het volgende:
Een ander nadeel van dit spitsen is dat je dingen die je met je rechter hand voelt niet kan herkennen maar met je linker hand wel, of andersom.

Is dit zogenaamde geneesmiddel voor epilepsie dan wel een goed geneesmiddel, moet dit verboden worden of zou dit vaker gebruikt mogen worken. Wat vinden jullie daarvan?
Ze lieten natuurlijk wel de meest extreme uitwassen zien. Gevallen waarbij het wel normaal loopt laten ze natuurlijk niet zien, dat is niet sappig genoeg.

Maar zelfs al zou het altijd waar zijn, waarom zou je dit verbieden? Als jij iedere dag 5 keer tegen de grond klapt met een epileptische aanval heb je ook geen leven. De bijwerkingen die jij noemt kunnen voor de patient wel eens vergelijkbaar zijn met de hemel op aarde.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 29 augustus 2001 13:27 schreef Ortep het volgende:

[..]

Ze lieten natuurlijk wel de meest extreme uitwassen zien. Gevallen waarbij het wel normaal loopt laten ze natuurlijk niet zien, dat is niet sappig genoeg.
Dat snap ik, ik neem die docu's op discovery altijd niet geheel serieus, maar wat mij het meest interesseert dat die 2de ziel of geest in je lichaam die dan opeens wel macht krijgt. Ik krijg daar een vreemd gevoel bij. Alsof je als je hersendelen niet gesplits zijn een geheelte onderdukt opfzo :? :?

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

Elvhenk

Madam Mikmak

Er zijn in de USA al onfrisse uitprobeersels tegen epilepsie geweest (lang geleden geloof ik) waarbij de verbinding tussen de twee hersenhelften inderdaad doorgesneden was.
Dat resulteerde erin (uit m'n hoofd ff) dat er verschillende visies op objecten waren, afhankelijk van waar ze "gepresenteerd" werden.
Had zo iemand een banaan in de linkerhand en links van zijn lichaam, dan wist ie dat het om op te eten was, zoet van smaak etc, maar geen idee hoe het heette. Met diezelfde banaan in de rechterhand wist diegene dat een soort tropisch fruit was, genaamd "banaan", maar wat je ermee kon doen, geen idee.

Kortom, lijkt me toch geen verbetering en er zijn wel alternatieven voor leven met epilepsie. Ik dacht ook niet dat nog steeds als oplossing werd gehandhaafd.
Die verbinding tussen de hersenhelften is behoorlijk cruciaal.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:23

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op woensdag 29 augustus 2001 13:35 schreef sjorsie het volgende:

[..]

Dat snap ik, ik neem die docu's op discovery altijd niet geheel serieus, maar wat mij het meest interesseert dat die 2de ziel of geest in je lichaam die dan opeens wel macht krijgt. Ik krijg daar een vreemd gevoel bij. Alsof je als je hersendelen niet gesplits zijn een geheelte onderdukt opfzo :? :?
Het heeft niets met een tweede ziel te maken. Het probleem als je de hersenhelften scheidt is dat er dus geen communicatie meer is tussen de twee hersenhelften.

Misschien gooi ik links en rechts door elkaar, maar dat maakt in principe niet zoveel uit:

Het rationeel herkennen van dingen zit in je linker hersenhelft. Als je met je linkerhand dus iets voelt, gaat dat van je linkerhand naar je rechter hersenhelft, van waar het vervolgens door de hersenbalk naar links gaat om het daar te interpreteren. Zonder die hersenbalk, kan je dus dingen die je met je linkerhand voelt niet herkennen.

Het zelfde geldt voor dingen die je aan de linker kant ziet. Iets wat links van de middellijn van je oog is, komt op de rechterkant van het netvlies. Wat je op de rechterkant van het netvlies van beide ogen ziet, gaat naar de rechter hersenhelft. Om dat wat je daar ziet te herkennen, moet het dus weer naar links gestuurd worden - wat niet kan.

Er zijn geen twee geesten. Het is gewoon zo dat de linkerhelft niet meer weet wat de rechterhelft doet, en andersom. Coördinatie tussen de linker- en rechterkant van je lichaam kan dus problematisch worden.

Ook wordt je door het verwijderen van de hersenbalk trouwens minder sociaal. Dit effect is interessant, omdat vrouwen een bredere hersenbalk hebben dan mannen (dus een betere wisselwerking tussen de linker- en rechter hersenhelft), en vrouwen gemiddeld gezien socialer zijn dan mannen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy." -- Groucho Marx

Sorry voor de offtopicness, maar ik kon het niet laten ;)

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op woensdag 29 augustus 2001 14:36 schreef mietje het volgende:
"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy." -- Groucho Marx
Forsaken... Cool spel.

(Jaja, offtopic. So sue me.)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025

Ivo

Explain! Plz

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op woensdag 29 augustus 2001 16:03 schreef BlueAngelGoT het volgende:
Explain! Plz
Spreek het maar eens uit, en dan wel bij voorkeur met de juiste (engelse) uitspraak

Hij is vreselijk sterk zoals je van Groucho mag verwachten

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Ivo

Ivo

Spreek het maar eens uit, en dan wel bij voorkeur met de juiste (engelse) uitspraak

Hij is vreselijk sterk zoals je van Groucho mag verwachten
Idd, erg vet!

• Victorio
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02-2024
Dus een soort Me Myself and Irene verhaal om in de film scene te blijven? >:)

Misschien is het wel een oplossing voor zwaar gestoorde mensen, die kunnen er toch niet op 8eruit gaan. Toch? Laten ze het daar maar op uittesten. :z

• TlighT
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-05-2025
Op woensdag 29 augustus 2001 13:49 schreef Elvhenk het volgende:
Er zijn in de USA al onfrisse uitprobeersels tegen epilepsie geweest (lang geleden geloof ik) waarbij de verbinding tussen de twee hersenhelften inderdaad doorgesneden was.
Kortom, lijkt me toch geen verbetering en er zijn wel alternatieven voor leven met epilepsie. Ik dacht ook niet dat nog steeds als oplossing werd gehandhaafd.
Deze operatie wordt toch nog regelmatig toegepast. Zoek maar eens op Corpus Callosotomy.
Corpus callosotomy, also known as corpus callosum section, is a surgical technique that is gaining wide acceptance as a highly effective means for treating chronic intractable epilepsy in children. Children who experience severe "drop attacks" - atonic or tonic seizures - have an abrupt, generalized onset of seizure activity in the brain, leading to sudden change in muscular control. These frequent "epileptic falls" can be a child's primary seizure type, or may occur in children with a complex pattern of seizures such as the Lennox-Gastaut syndrome. These seizures present a major health risk, since the falls often result in head injuries.

These children, and others with severe, uncontrolled generalized convulsions, may benefit greatly from corpus callosotomy. Other children who are considered for this procedure are those with partial seizures having multiple sites of activation with very rapid spread (generalization) to the entire brain. In all of these cases, seizure activity either begins in all of the brain at once, or begins in several, independent areas, then rapidly spreads. Corpus callosotomy is the disconnection surgery which serves to arrest this spread of abnormal epileptic activity.

Corpus callosotomy, or corpus callosum section, differs from other forms of epilepsy surgery in that this technique interferes with the electrical spread of a seizure, rather than eliminating the seizure source. The corpus callosum is the structure which separates the two halves (cerebral hemispheres) of the brain, and serves as a major pathway of seizure spread between the two hemispheres. Sectioning the corpus callosum interferes with the transmission of abnormal discharge from one side of the brain to the next, thus eliminating the spread of a seizure.

The surgery, which last approximately two hours, relies on microneurosurgical technique to allow detailed visualization and precision. At The New York Hospital-Cornell Comprehensive Epilepsy Center, most children return home within less than one week, with a small, well-hidden incision. More than three-quarters of children with drop attacks or other severe generalized seizures experience a significant reduction in seizure frequency and severity.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Hmm, bij kinderen. Misschien is het bij kinderen zo dat de hersenen nog kunnen compenseren voor het ontbreken van de hersenbalk? Net zoals blinden die vanaf hun geboorte blind zijn voelen met het gedeelte van hun hersenen dat normaal voor zien wordt gebruikt.

• Ivo

Ivo

Bij kinderen kan zelfs een hersenhelft de taak van de andere overnemen als daar iets mis is. In dit geval kan een persoon dan wel alles. Fantaseren en begrijpen.
Ik houdt met deze 2 woorden het verschil tussen respectievelijk de linker en de rechter hersenhelft uit elkaar.
Pagina: 1