Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8x4
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ik zit in de orientatie-fase om een nieuwe camera aan te schaffen. Ik ben bekend met de basis van fotografie, maar ben zeker geen fotograaf of hobbyfotograaf. Wel wil ik voor mijn werk meer foto's nemen van goede en hoge kwaliteit (in ieder geval beter dan smartphone-kwaliteit). Mijn huidige camera (een Canon EOS 600D) voldoet helaas niet meer aan mijn eisen (zie met name "Wat heb je verder nog voor specifieke eisen?" onderin)...daarnaast is de camera ook gewoon aan vervanging toe en wil ik graag overstappen naar een fullframe camera.
De EOS-600D heb ik meer dan 10 jaar inmiddels.

Wat is je budget?
Rond de €2500 - €3000.

Wat wil je voor apparatuur kopen?
- een macrolens (uitvoering: Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM)
- een ringflitser (uitvoering: Canon Macro Ring Lite MR-14EX II)
- een body (uitvoering: Canon EOS RP body Zwart of uitvoering: Canon EOS R Zwart, uiteraard zal ik een EF-adapter nodig hebben om de macrolens hierboven op een RF-camera aan te kunnen sluiten)

Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Macrofotografie (mondfotografie). Ik wil specifiek de lach van mensen kunnen fotograferen en ook specifieke regio's in de mond kunnen fotograferen op hoge kwaliteit (bijvoorbeeld de voortand, of een rij van tanden). Ook wil ik profielfoto's van het hoofd van een persoon kunnen fotograferen (dus vooraanzicht, zijaanzicht).
Edit extra toevoeging: Daarnaast neem ik de foto's met de LCD als viewfinder. Dit om praktische redenen (spatscherm/beschermbril voor de ogen) waardoor de viewfinder minder/niet handig is. Met mijn huidige camera (EOS 600D) is autofocussen met LCD als viewfinder ontzettend langzaam.End of edit

Daarnaast wil ik de camera ook kunnen gebruiken voor vakanties/all-round fotocamera (hier zal ik later een ander objectief voor aanschaffen).

Wil je foto's maken of filmen?
Voor bovenstaande toepassing is het voornamelijk foto, maar ik wil ook video kunnen opnemen. Wederom van de mondregio zoals hierboven genoemd, maar ook van het frontale en zij-aanzicht van het hoofd.

Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Ik heb een Canon EOS-600D met de bijbehorende 18-55mm EF-S kitlens. Daarnaast heb ik een tripod en statiefkop etc (manfrotto).

Heb je verder nog specifieke eisen?
Mijn vereiste is dat foto's bij voorkeur direct op de pc overgebracht worden bij het nemen van een foto (ik heb hier geen ervaring mee, maar het schijnt dat het toverwoord hierbij 'tethering' is). Mijn huidige EOS-600D heeft helaas geen USB-aansluiting, dus voor zover ik weet is dat niet mogelijk met de 600D, vandaar de gedachte om een nieuwe camera te kopen (ik ben me aan het oriënteren). Bij het 'direct op de pc overbrengen van de foto' zou ik ook graag de beschikking willen over wat simpele controls alvorens de foto op te slaan, zoals rotate (per 90 graden, en per 1 graad, zoals dat met Windows Photo's kan), crop, en mirror (horizontal als vertical). Uitgebreide image-editing en postprocessing is niet nodig. Het minimum is rotate, crop, mirror, en helderheid/contrast zou mooi meegenomen zijn indien dat in de software waarmee ik de foto op de computer bekijk. Als de mirror en rotate ìn de camera al can, bijv. via de touch screen, dan zou dat een MAJOR-plus zijn.
Ik heb na rond zoeken begrepen dat bovenstaande features met Canon EOS Utility kunnen (dus live-view op de computer, en direct foto op de computer na het schieten van de foto. Is dit correct?). Wat is jullie ervaring hiermee wat betreft tethering? En zijn er andere dingen waar ik op moet letten met betrekking tot deze specifieke eis? (waarschijnlijk zal ik een lange USB-kabel nodig hebben).

Een andere vereiste (of in ieder geval, èrg handig als het mogelijk is), is als in de camera custom presets ingesteld kunnen worden, bijvoorbeeld presets waarbij je de sluitertijd en diafragma, wit-balans, etc. kunt instellen en dan op een intuitive manier tussen de presets kunt wisselen.

EDIT:
Na zelfreflectie weet ik nog niet zeker of ik tethering direct zal implementeren, in verband met praktische haalbaarheid//handigheid daarvan; tethering is dus ietwat op de achtergrond geschoven. Daarnaast ben ik veel wijzer geworden door de reactie van @Bravo51 wat betreft tethering/USB-aansluiting op mijn huidige camera.
END OF EDIT:

[ Voor 13% gewijzigd door 8x4 op 25-11-2022 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo51
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:34
Dat de EOS 600D geen USB aansluiting zou hebben is vreemd, aangezien mijn 550D (en nieuwere bodies) deze wel degelijk hebben. Er zit een mini-B aansluiting aan de linker kant van de body, onder een rubber dopje, samen met een hdmi aansluiting.

Als de 600D verder wel voldoet, zou ik nog eens goed naar je body kijken, want tethered shooting is op voor zover ik weet alle Canon bodies mogelijk, onderandere met hun eigen utility, Adobe LightRoom of bijvoorbeeld DarkTable als het open source of gratis mag/moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8x4
  • Niet online
Thnx voor je reactie :).

Ik kan niet echt zeggen dat de EOS 600D mijn productiviteit ten goede komt voor de toepassing waar ik 'm voor gebruik; ik zal dan nog eens kijken hoe het met de usb-connectiviteit van de camera zit. Daarnaast heb ik zitten reflecteren op het idee om direct tethering te down; dit is in de praktijk minder handig in verband met de kabel. Ik weet dus nog niet helemaal zeker of ik die oplossing direct wil gaan implementeren.

Wat betreft de 600D. Levert de Canon 100mm F2.8L IS USM wel praktische foto's met deze body? De camera heeft namelijk een crop sensor (crop van 1.6x); wat effectief neerkomt op 160mm zoom met de 100mm objectief. Mijn kitlens zoom gaat tot 55mm. Hoewel dat in de praktijk veel te weinig is voor mijn doeleinden, lijkt 160mm mij weer het andere extreme. Er is dan een te grote close-up vermoed ik.

Een optie zou zijn om een zoom-objectief te kopen en dan te zoomen op 60-70mm, om als equivalent van de 100mm F2.8L te dienen. Maar dat betekent dat de zoom regelmatig versteld moet worden, wat ik in mijn situatie liever wil voorkomen (het nemen van mondfoto's moet zo simpel en zo snel mogelijk gebeuren, zonder dat er iedere keer meerdere instellingen of standen geselecteerd moeten worden).

Tot slot: ik heb de afgelopen week de 600D met kitlens gebruikt voor mijn doeleinden. Ik merk dat het scherpstellen erg lastig is. Ik neem de foto's met de LCD als viewfinder (ik kijk dus niet in de viewfinder, omdat het onpraktisch is in mijn situatie). De autofocus (op centraal focuspunt) is tergend langzaam in LCD-display-view mode. Dit maakt het erg onpraktisch (ik gebruik spiegels in de mond, die gaan in de mond beslaan al na een aantal seconden).

Is dit probleem van de autofocus met een EOS R/RP icm Canon EF 100mm F2.8L IS USM èn de macro ring lite, verholpen? Want met mijn huidige kit (body en kitlens) is het onwerkbaar om in LCD-mode de foto's snel te nemen.

Thnx voor de moeite voor het reageren :)

[ Voor 5% gewijzigd door 8x4 op 25-11-2022 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:21
Ik dacht dat je als je de canon aansluit om meteen op de pc te kijken, je deze ook op die manier kon besturen om via die route fotos te maken. Maar pin me er niet op vast.
Als 100mm lens op crop te dichtbij haalt, kun je ook kijken naar 85mm. Weet alleen niet of daar een L lens van is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8x4
  • Niet online
Arunia schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 23:25:
Ik dacht dat je als je de canon aansluit om meteen op de pc te kijken, je deze ook op die manier kon besturen om via die route fotos te maken. Maar pin me er niet op vast.
Als 100mm lens op crop te dichtbij haalt, kun je ook kijken naar 85mm. Weet alleen niet of daar een L lens van is.
Maar een 85mm is dan weer niet ondersteund icm de Macro Ring Lite (zie voor ondersteunde objectieven https://www.canon.nl/supp...aq/?itemid=tcm:16-1656651

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo51
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:34
Arunia schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 23:25:
Dit klopt, je kunt de instellingen dan aanpassen. Uit mijn hoofd is de 85L een F1.4.
8x4 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 23:17:
Thnx voor je reactie :).

Een optie zou zijn om een zoom-objectief te kopen en dan te zoomen op 60-70mm, om als equivalent van de 100mm F2.8L te dienen. Maar dat betekent dat de zoom regelmatig versteld moet worden, wat ik in mijn situatie liever wil voorkomen (het nemen van mondfoto's moet zo simpel en zo snel mogelijk gebeuren, zonder dat er iedere keer meerdere instellingen of standen geselecteerd moeten worden).
Hou er rekening mee dat de crop ook van toepassing is op de F-stop, je F2.8 word dus een F4,48. Met je flitser er bij zal dat weinig uitmaken.

Qua kabel en het instellen van de zoom: ik neem aan dat je je foto's consistent wil hebben? Is het dan niet handiger om te kijken of je een vaste opstelling kunt maken? Dan hoef je niet aan je zoom te komen (of je berekend welke focal length je nodig hebt en zoek dan een macro lens), kun je de kabel via je statief laten lopen, en kun je vanaf je laptop de camera bedienen en via de liveview optie ook gewoon het focuspunt kiezen.

Overigens is bij Canon de snelheid van de focusmotor veel belangrijker dan de body qua focus snelheid. De USM lenzen focussen veel rapper dan je 18-55 kitlens. Ik zou kijken of je niet een 85L F1.4 USM kunt huren om te kijken hoe dat werkt met je met je opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:49
Op de afstand waarop je gaat werken (al werkt?) denk ik dat je beter kan zoeken naar een objectief wat op deze kleine afstanden kan focussen. Je zit wellicht al best in het macro bereik. Wat betreft focussnelheid denk ik dat dit voornamelijk komt doordat je liveview gebruikt. In deze situatie moet de camera contrast-AF op basis van het beeld gebruiken, wat gewoon flink trager is dan de AF sensoren die beschikbaar zijn bij gebruik van de zoeker.

Ik zou met niet heel erg blind staren op de lichtsterkte van de lens, aangezien je met een ringflitser gaat werken is een heel groot deel van je licht niet natuurlijk. Mede gezien je AF issue zou ik aanraden gewoon op MF te werken, een focusafstand in te stellen die aardig in de buurt komt van waar je onderwerp zit en je lens af te stoppen naar F8 of meer zodat je een stuk scherptediepte hier omheen hebt. Dan kan je ook een stuk sneller werken, mits je er voor zorgt dat je ingestelde afstand blijft kloppen.

De zoom is iets waar je het beste zelf over kan oordelen. Jij weet het beste welke brandpuntsafstand je nodig hebt. Als je over gaat schakelen naar full frame zal je inderdaad die cropfactor er uit moeten halen, maar verder kan jij dit het beste inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:26
De kitlens is denk ik je grootste probleem hier. Je wilt eigenlijk overal hetzelfde diafragma hebben. Met de ringflitser zit je volgens mij wel goed, maar zo te zien ondersteund die ook de ef-s 60mm 2.8, dan zou je nog een tijdje door kunnen met de 600D of evt de richting de R7/R10 hoek kunnen met de adapter erbij.
Pagina: 1