Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1337Tester
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19-11-2022
Ik heb redelijk wat oude threads doorgelezen van tweakers over mid en freelance, maar ik vroeg mij af hoeveel het verschilt voor mij als software tester.

Momenteel zit ik bij een relatief goede midlance bedrijf. Voorheen best wat contracten aangeboden gekregen van andere midlance bedrijven maar daar zaten toch teveel adders onder het gras waarbij ze zelf geen specifieke uitleg konden geven over mijn uiteindelijke salaris als ik nog andere voorwaardes wou (pensioen, verzekering, leaseauto etc.).

Mijn salaris ziet er als volgt uit. Ik krijg een basis salaris van 2500 + 200 vakantiegeld + 800 mobiliteitsvergoeding als ik geen project heb. Van mijn mobiliteitsvergoeding heb ik een goedkoop elektrische auto genomen waardoor ik nog wat geld terug krijg van mijn mobiliteitsvergoeding. Daarnaast zit er nog een collectieve arbeidsongeschiktheidsverzekering, ANW verzekering, WIA-hiaat verzekering, WIA-excedent verzekering pensioen (70/30) afdracht van 50 euro.

Mijn midlance bedrijf heeft mij weg gezet voor 80 euro p/u en ik werk 40 uur per week voor de klant. Als ik 168 uur werk dan krijg ik uiteindelijk 5000 euro netto.

Hoeveel zou het verschil zijn als ik ga freelancen en dan via een tussenpartij ergens ga werken voor 75-80 euro per uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Hoe is die 5000 euro opgebouwd? En is dat alleen salaris of ook andere arbeidsvoorwaarden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Heel grof: van je omzet gaat ongeveer 40% af aan belasting, verzekering, pensioen e.d. Al kan je dat natuurlijk zo gek maken als je wilt. Ga je uit van 40 uur a 80€ en 10 maanden per jaar werken kom je op 6.600€ netto per maand. Bron: 12 jaar praktijkervaring als zzp'er in de IT.

Je kan dit online overigens veel uitgebreider vinden met allerlei voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:37

sebasd

loopt op espresso

Rekenvoorbeeld hierboven wilde ik ook ongeveer posten, maar laat maar dus :)

Als mede-tester: de markt is prima, zeker als je ook verstand van testautomatisering / techniek hebt. Tien maanden per jaar aan het werk voor 80 per uur zou dan echt geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1337Tester
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19-11-2022
Sethro schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 22:07:
Hoe is die 5000 euro opgebouwd? En is dat alleen salaris of ook andere arbeidsvoorwaarden?
5000 euro is wat ik uiteindelijk uitbetaald krijg. Indirecte kosten van de andere arbeidsvoorwaarden zijn al verwerkt.
Skating_vince schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 22:12:
Heel grof: van je omzet gaat ongeveer 40% af aan belasting, verzekering, pensioen e.d. Al kan je dat natuurlijk zo gek maken als je wilt. Ga je uit van 40 uur a 80€ en 10 maanden per jaar werken kom je op 6.600€ netto per maand. Bron: 12 jaar praktijkervaring als zzp'er in de IT.

Je kan dit online overigens veel uitgebreider vinden met allerlei voorbeelden.
Heb je wellicht wat links?

[ Voor 44% gewijzigd door 1337Tester op 18-11-2022 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upquark
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-02 07:05
Ik sta op het punt om de overstap van midlance naar freelance te maken. Voorwaarden zijn enigszins vergelijkbaar met de jouwe. Tja, je gaat er sowieso op vooruit, dus waarom niet de stap gemaakt? Mijn idee is, mocht het allemaal tegenvallen, dan kun je zo weer ergens in dienst. Als je ervaringen uit wil wisselen, m'n PM-box staat open. :)
Pagina: 1