Dynamisch planning maken excel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prom0
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-02 11:11
Goedendag allen,

Ik ben bezig op het werk met het maken van een dynamische planning welke gekoppeld is met ons ploegenrooster.

Onze planning staat in Excel en bij sommige opdrachten is het van belang dat er minimaal twee mensen(soms ook specifieke personen) aanwezig moeten zijn.

Nu gebruiken wij ook een rooster in Excel met daarop een overzicht wie welke dienst heeft op een dag in het jaar.

Gezien wij dit rooster als gebruiken ivm verlof of dergelijke is deze data van belang in onze planning.

Mij vraag is kan ik aan de hand van de data uit ons rooster dit tonen in de planning. Zodat wij een actueel overzicht hebben in de planning.

Hieronder staat een afbeelding van ons rooster boven en onder de planning.

Nu wil ik dat in de planning op B4 de naam komt te staan van wie op de boven genoemde datum (B3) de dienst (A4)

Gezien er twee man max in een ploeg zitten dacht ik dat het handig was om in B5 de tweede man uit de ploeg te komen bijvoorbeeld kolom van Piet Willem Cees Fred en Sjaak en in B4 de kolom van Henk Jan Gerrard Hans en Tim te gebruiken.

Nu kloppen de jaren niet met elkaar op de foto maar het gaat mij om de formule die ik kan toepassen en kan kopiëren in elk tabblad van de planning.

Mochten jullie vragen hebben hoor ik dit graag.

Groet Prom0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpcFFS5vX9CVEnbQNEDnE_lHVjI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wTsw7ldwmbFMfvm7sZoiBDPY.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:48
Ik weet niet waar dit de planning voor is, maar kun je niet beter een stuk software zoeken dat specifiek gemaakt is voor het plannen van roosters/mensen/resources?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prom0
Haha, ja zou kunnen maar daar zitten ze niet op te wachten dus moeten het met excel gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Waarom moet er allleen in de kolommen C, E, G. i, K gezocht worden en niet in alle kolommen van C t/m L ?
NB: B3 is geen rij maar een cel, met 3 als rij en B als kolom.

[ Voor 100% gewijzigd door dix-neuf op 19-11-2022 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prom0
dix-neuf schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:54:
Waarom moet er allleen in de kolommen C, E, G. i, K gezocht worden en niet in alle kolommen van C t/m L ?
NB: B3 is geen rij maar een cel, met 3 als rij en B als kolom.
Omdat in eerste instantie dacht dat door de dubbele overeenkomst een fout kan optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
1. In het blad met de naam '46' staat in B3 een datum (althans: ik neem aan dat het cel B3 is, het is niet goed te zien omdat je cellen hebt samengevoegd). Om die datum in een formule in B4 en onderliggende cellen te kunen gebruiken, moet dat een datum in 2021 zijn omdat je daarmee een datum van het blad 'Ploegen 2.0'! bedoelt (zonder aanpassing is B3 een datum in 2022). Plaats daarom in B3 de formule: ='Ploegen 2.0'!A4

2. Geef namen aan de volgende bereiken:

'Ploegen 2.0'!$C$1:$L$1 --> Namen
'Ploegen 2.0'!$A$2:$A$12 --> Datums

3. In het blad '46' heb je in A4:A9 cellen samengevoegd. Hef die samenvoeging op en plaats in die cellen de letters zoals hieronder in de afbeelding aangegeven (dit is om de formule in B4 naar beneden te kunnen kopiëren zonder die te moeten aanpassen). Ook in de cellen daarnaast heb je cellen samengevoegd; dat mag zo blijven, maar in zijn algemeenheid is samenvoegen van cellen af te raden als het niet per se nodig is.

4. Dat gezegd zijnde, kun je in B4 van het blad '46' de volgende formule gebruiken en die naar beneden kopiëren (let op: er mogen geen spaties in staan).

code:
1
=als.fout(index(namen;vergelijken(A4;indirect("'Ploegen 2.0'!C"&vergelijken(B$3;datums;0)&":L"&vergelijken(B$3;datums;0));0)+als(is.even(rij());0;1);"")

Je krijgt dan in B4:B9 de resultaten (namen) die je wenst en hieronder in de tabel ziet (het was een flinke puzzel).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mv8GYs_VqTWr6ePFErmmUpv-qnA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/CRcPIWjebknIGhoYZ2CFgzrN.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prom0
Het blad met week 46 is de weekplanning en het andere document heet Rooster diensten.

In de cel B3 wordt er gezocht middels vert.zoeken van D2 in een sheet Database waarin alle datums staan van van het jaar.

De code waar hij naar zoekt is een combinatie van de week en het jaar. En afhankelijk onder welke dag in de week deze staat komt hier een datum uit.

Ik heb het niet verzonnen maar pas het document aan.

Verder als ik de formule plak dan is deze nog inkompleet. Ik probeer deze zelf af te maken maar mijn hoofd begint dan echt te kraken 8)7

Ik heb het bereik wel aangemaakt, hopelijk bedoel je het ook zo. En de datums staan nu wel even op elkaar afgestemd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPFzO9zhltlfxmNBXycGXWezzu0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LpadugnjyxfYZiIyGH4WRBCs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Prom0 schreef op zondag 20 november 2022 @ 00:02:
Het blad met week 46 is de weekplanning en het andere document heet Rooster diensten.
Uit jouw afbeeldingen kon ik niet anders opmaken dan dat de bladnamen 'Ploegen 2.0'! en '46'! zijn.
Wijzig bij 'Namen beheren' de bladnaam "Ploegen 2.0'! in 'Rooster diensten'! en doe dat ook in de formule die ik voor B4 in het blad '46'! heb vermeld. Uiteraard moet je bij het namen geven aan een bereik ook het werkelijke aantal rijen gebruiken. Ik heb het aantal rijen gebruikt dat in jouw afbeeldingen werd weergegeven.
In de cel B3 wordt er gezocht middels vert.zoeken van D2 in een sheet Database waarin alle datums staan van van het jaar.
Uit de afbeeldingen in je eerste bericht bleek dat het in de twee bladen om verschillende jaren ging; als dat nu niet meer zo is, moet je in B3 (van blad '46'!) niets aanpassen.
Verder als ik de formule plak dan is deze nog inkompleet. Ik probeer deze zelf af te maken maar mijn hoofd begint dan echt te kraken 8)7
Dan doe je iets fout. Op basis van de door jou vermelde gegevens is mijn formule compleet en werkt prima! Als je vermeldt wát je gedaan hebt, dan kunnen we je bij jouw fout wellicht behulpzaam zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door dix-neuf op 20-11-2022 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prom0
Er ontbreekt een haakje openen of sluiten in de formule.
Als ik deze toevoeg op het eind dan heb ik te weinig argumenten als ik deze na de 0;1) plaats blijft de cel blanco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Maar hoe ziet jouw formule er dan uit?
Als we de formule niet kennen, is er niets over te zeggen.
En best 1 of meer afbeeldingen toevoegen van het/de betreffende werkblad(en).
Je kunt evt. ook via WeTransfer een link aanmaken waarnaar je een (voorbeeld)bestand kunt uploaden en die link dan hier plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prom0
Wellicht is dat een beter idee, ik heb nu weekend dus vrijdag kan ik er weer mee verder puzzelen. Tot nu toe in ieder geval bedankt!
Pagina: 1