Passief gekoelde HTPC met HDMI 2.1

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoF
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-04 13:49
Ik ben de laatste maanden aan het zoeken aan een vervanger voor mijn oude bijna 10 jaar (?) oude Intel NUC die 4K niet echt meer trekt..

Omdat ik vrij afgelegen woon (niet in Nederland) en een vrijwel volledig stil huis heb, hoor ik het mini fannetje van de Intel NUC vrij regelmatig (zelfs bij zeer lage toeren, als ik enkel NPO Start aan het kijken ben). Daarom ben ik vooral op zoek naar een volledig passief gekoelde (mini) HTPC.

Daarnaast heb ik een LG C1 55 inch tv (zonder DisplayPort, maar MET HDMI 2.1), die idealiter gebruikt moet worden (in de toekomst) om 100Hz-4K (HDR) content af te spelen. (kan de tv zelf meestal, maar ik zie het gebeuren dat een bepaalde codec niet werkt en WEL op de htpc, in de toekomst).

HDMI 2.1 zit vanzelfsprekend op de nieuwe generaties videokaarten, maar ik kan nergens duidelijk terugvinden op welke IGPUs dit ook zit.

Intel heeft maar 1 passief gekoelde NUC waar geen HDMI 2.1 op zit, en ik kan verder alleen actief gekoelde HTPCs vinden die deze specificatie hebben.

Kijk ik verkeerd, of moet ik simpelweg wachten op de nieuwe U-versies van Intel/AMD die passief gekoeld kunnen worden en een IGPU hebben die HDMI 2.1 kunnen aansturen?

Beste antwoord (via SnoF op 19-11-2022 02:04)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Je zou naar (een welliswaar flink duurdere dan een NUC) Ikbenstil Thin Mini Fanless PC of Ikbenstil Big Mini fanless PC kunnen kijken, die komen met een HDMI 2.1 port op het ASUS Pro H610T D4-CSM moederbord.

Een andere optie is een PC te bouwen met een stille voeding en CPU koeler, deze voeding blijft stil onder lage load (tot 40% belasting, en dat haal je lang niet met deze CPU), ook de CPU koeler is erg stil (14,5 dB - dat zit op de grens van het onhoorbare).
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 136,25€ 136,25
1MoederbordenGigabyte B550M DS3H€ 99,90€ 99,90
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 63,90€ 63,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B€ 62,15€ 62,15
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 52,82€ 52,82
1VoedingenCooler Master V550 Gold-V2€ 78,33€ 78,33
1Solid state drivesAdata Legend 710 512GB€ 44,95€ 44,95
Totaal€ 538,30

[ Voor 87% gewijzigd door martyw op 18-11-2022 22:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-04 15:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Waarom HDMI2.1? Ga je ervanuit dat alle content 4:4:4 subsampling is/wordt? Ik gok namelijk van niet dus dan zou je officieel op 4:2:0 ook 2160p120 over HDMI2.0b kunnen sturen. En dan kan je uit met een Intel 8-serie of vergelijkbaar.

That said, hiermee zou (nadruk) de keuze voor een duurder/modern model PC minder interessant zijn of mogelijk zelfs te duur. Andersom, voor het decoden van H264/H265 heb je absoluut geen sterke CPU nodig en dan hoeft in veel gevallen ook de fan niet (zwaar) aan de bak.

Vast niet waar je zelf aan denkt maar uitvoering: Nvidia Shield TV Pro 16GB is nog steeds best "het beste" voor bijna alle streaming en lokaal opgeslagen content zonder ook maar 1 kik te geven of herrie te maken.

Je zou ook kunnen kijken naar andere / aftermarket-cases; Akasa maakt veel behuizingen die eigenlijk 1 grote heatsink zijn en dan kan je een NUC overbouwen en koel houden. Of je gaat op zoek naar een mini-ITX systeempje zelfbouw; zat in te vinden, mogelijk wel iets groter dan een NUC maar ik geef het je te doen om een fan van minder dan 30dBm nog te horen op een paar meter afstand.

Wil je heel erg voorbereiden, dan zegt men (zegt...) dat AV1 de toekomst is; dan is Wikipedia: AV1 een aardig artikel en zie je dat Intel een Xe of Arc GPU moet hebben.

Anyhow, wat mag het kosten, wat had je zelf al gevonden waar je absoluut niets mee wil/kan etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoF
Dank! Gezien je een aantal vragen stelt heb ik geprobeerd om ze hieronder per stuk te beantwoorden:

HDMI 2.0b; Ben zeker geen expert mbt toekomstige content, maar ik koop liever iets waarmee ik een langere tijd vooruit kan, dan dat het aan het uiteinde van het spectrum zit wat de hdmi-standaard aan kan. Ik heb vrij lang met mijn huidige NUC gedaan, dus vandaar dat ik vrij resoluut op HDMI 2.1 wil zitten.

Nvidia Shield: Volgens mij zit er wel degelijk een fan in de shield? Daarnaast draait het op Android OS; ik zit vaak op een VPN zodat ik ook Nederlandse content kan zien, en zoek soms iets snel op als ik toch al achter mijn tv zit op de browser. Fan is het grootste bezwaar, maar afstappen van Windows zou toch bepaalde beperkingen meebrengen (en zie mijn vrouw dit ook niet waarderen die liefst niet met een nieuwe omgeving gaat werken gok ik)

Zelfbouw: hou ik zeker open! Maar als ik in de pricewatch kijk, zie ik geen NUCs / HTPCs die passief gekoeld zijn en de meest recente Intel/Ryzen cpus hebben? (en de fan is echt een no-go - ik zit op een lokatie waar sommige mensen eerst 10min duizelig worden van de stilte als ze er voor het eerst zijn.. vrij apart - maar je gaat t uiteindelijk waarderen ;-)

AV1 ga ik onderzoeken! Dank voor deze tip! (op de wiki staat dat de Ryzen 7000 series ook AV1 decoden ondersteunen?)

Kosten: geen echte beperking; volgens mij zoek ik al naar een naald in een hooiberg met passief gekoeld + HDMI 2.1 standaard..

Wat ik al had gevonden:
Alle Intel NUCs afgezocht, BeeLink assortiment bekeken, Lenovo/HP/Asus bekeken, zelfs op AliExpress wat rondgekeken..

Wellicht moet ik simpelweg geduld hebben totdat de nieuwe U-processoren uitkomen van Intel/AMD, maar volgens de websites zijn deze CPUs al lange tijd uit, soms al sinds het begin van dit jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-04 11:26
Waarom stel je niet je eigen computer samen en stop je die in een Streacom behuizing?

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Je zou naar (een welliswaar flink duurdere dan een NUC) Ikbenstil Thin Mini Fanless PC of Ikbenstil Big Mini fanless PC kunnen kijken, die komen met een HDMI 2.1 port op het ASUS Pro H610T D4-CSM moederbord.

Een andere optie is een PC te bouwen met een stille voeding en CPU koeler, deze voeding blijft stil onder lage load (tot 40% belasting, en dat haal je lang niet met deze CPU), ook de CPU koeler is erg stil (14,5 dB - dat zit op de grens van het onhoorbare).
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 136,25€ 136,25
1MoederbordenGigabyte B550M DS3H€ 99,90€ 99,90
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 63,90€ 63,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B€ 62,15€ 62,15
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 52,82€ 52,82
1VoedingenCooler Master V550 Gold-V2€ 78,33€ 78,33
1Solid state drivesAdata Legend 710 512GB€ 44,95€ 44,95
Totaal€ 538,30

[ Voor 87% gewijzigd door martyw op 18-11-2022 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoF
Dank - die 'Ikbenstil' behuizing spreekt me erg aan (al is het inclusief importheffing versturen naar Canada, als ze dat al doen, wellicht inderdaad ietwat gortig) - ik ben eigenlijk op zoek naar zo'n volledig passief gekoelde mini pc (die ook in mijn tv meubel past), en die die HDMI 2.1 poort heeft..

Ik denk alleen dat die 'Ikbenstil' pc niet de laatste Intel generatie ondersteunt (ik ga s zoeken - ik ben meer thuis in AMD) - en dat is dan weer een vereiste voor de IGPU die ook daadwerkelijk 2.1 heeft..

IK zal 'ikbenstil' eens verder gaan onderzoeken, en verder wordt het denk ik wachten totdat er meer opties op de markt zijn die echt volledig passief gekoeld zijn, en de nieuwste generatie processoren aanbieden.
Pagina: 1