Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/ad5wvFPs2aWEZDbEk9yGMwH8.png?f=user_large)
/f/image/4TRa4WVr4p29FcnNRyF6t9vB.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/pVZwb23u6VHJDLL2bPh2zSqS.png?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
In principe is de buitenmaat van m'n huis 6 meter breed.De ruimte onder de dakramen is +- 230cm (7 * 33cm). Naast de dakramen is er +- 140cm ruimte, en tussen de dakramen +- 160cm.
Het deel boven de dakramen is +- 500cm breed vanwege de 'schoorsteen'.
Schaduw
Zo goed als geen. Zon draait gunstig om de 'schoorsteen' heen.Jaarverbruik
Verbruik afgelopen jaar zat op 2600kwh.Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase aansluiting en zal ook zo blijven.Budget en doel
Budget is niet zozeer relevant, wel de terugverdientijd. Dus daarmee ook rekening houdende dat we tot 2025 terugleververgoeding krijgen en daarna waarschijnlijk niet meer(?)Momenteel koken we nog op gas, dat zal in de komende paar jaar ook veranderen. Daarnaast verwarmen we nu deels met een airco op de dagen dat er thuis wordt gewerkt. Wellicht dat we op den duur ook de benedenverdieping met airco willen verwarmen. Idealiter zijn we ook wanneer er met de airco wordt verwarmd zelfvoorzienend qua verbruik. Een toekomstig verbruik van 3500kwh lijkt mij wel reëel.
Wie gaat het project uitvoeren
Wordt uitbesteed.Bijhouden van data
Ik houd van data en vind het zeker leuk om te zien hoeveel en wanneer er opgewekt wordt. Maar als dat een aanzienlijke meerprijs met zich meebrengt dan is het zeker geen musthave.Reeds verkregen offertes
Offerte 1:9 Panelen REC 420 Alpha Black Pure-R REC420AAPure-R
1 Omvormer Goodwe 3600-NS-D (2mpp)
9 Montagemateriaal pannendak portrait
Volledige installatie incl. aanmelding garantiefonds SGZE
Totale prijs Exclusief BTW € 6.991,81
BTW Bedrag Excl. Omschrijving
21% € 6.991,81 Panelen, omvormer(s), montagesysteem en installatie € 1.468,28
Prijs per watpiek ex btw: 1.85eu
Offerte 2:
9 Panelen REC 420 Alpha Black Pure-R REC420AAPure-R
1 Omvormer Solar Edge SE 3500H en 9 optimizers
9 Montagemateriaal pannendak portrait
Volledige installatie inclusief aanmelding garantiefonds SGZE
Totale prijs Exclusief BTW € 7.998,05
BTW Bedrag Excl. Omschrijving
21% € 7.998,05 Panelen, omvormer(s), montagesysteem en installatie € 1.679,59
Prijs per wattpiek ex btw: 2.11eu
Offerte 3:
Omschrijving:4,38Kwp pv systeem Bedrag Excl. BTW BTW 21% Bedrag Incl. BTW
12 x 365 WP AEG Glas/Glas
PV-panelen inclusief
Materialen
Montage
Transport
Aanpassing Elektra
Afhandeling Energiebedrijf
Afhandeling btw-teruggave
Project Korting 5 % € 500,00
Totaal Bedrag: € 7.851,24 (ex btw) € 1.648,76(btw) € 9.500,00 (incl btw)
Prijs per wattpiek ex btw: 1.79eu
Regio
Den-HaagOfferte 1 en 2 is een partij waar ik vorig jaar al eens mee had gesproken. Die hebben nu enkel het type paneel aangepast in de nieuwe offerte (incl nieuwe prijzen, wat een verschil..). Destijds bedacht dat we aan 9 panelen genoeg zouden hebben.
Met de partij van offerte 3 hebben we gekeken hoeveel we er daadwerkelijk kwijt konden. Vandaar dat offerte 1 en 2 op 9 panelen zit en offerte 3 op 12.
Reden waarom ik dit topic open is omdat ik eigenlijk voor benieuwd ben naar de volgende zaken:
Prijs.
Als ik zo andere topics doorneem dan wordt hier de hoofdprijs gevraagd? Er komen nog meer offertes aan maar ik verwacht niet dat deze veel lager zullen uitvallen.
Type omvormer.
Ik ben erg benieuwd naar of jullie in mijn geval voor een stringomvormer zouden gaan of micro omvormers, gezien het feit dat er geen schaduw op het dak valt. Voor zover ik weet worden micro omvormers pas interessant wanneer je last van schaduw hebt?
Kwaliteit van het materiaal.
Bij partij 3 werd erg nadrukkelijk gemeld dat ze geen "chinese zooi" gebruiken maar Duitse degelijkheid van AEG.
In hoeverre maakt het momenteel nog uit voor welk merk paneel je gaat? Ik Bijna alles heeft 15-25 jaar garantie + een opbrengstgarantie van zo'n 80% of meer voor hetzelfde aantal jaren.
[ Voor 8% gewijzigd door HowsMyApple op 18-11-2022 18:01 ]