Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:44
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNPj6mO2z3dxRvRTRHCaGIhdJ9c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ad5wvFPs2aWEZDbEk9yGMwH8.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vzkELYpOiDOF-ZFlSM1vr408Iek=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4TRa4WVr4p29FcnNRyF6t9vB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRAVYTp2zNLkUl0AQIX8RhFgVnI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pVZwb23u6VHJDLL2bPh2zSqS.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
In principe is de buitenmaat van m'n huis 6 meter breed.
De ruimte onder de dakramen is +- 230cm (7 * 33cm). Naast de dakramen is er +- 140cm ruimte, en tussen de dakramen +- 160cm.
Het deel boven de dakramen is +- 500cm breed vanwege de 'schoorsteen'.
Schaduw
Zo goed als geen. Zon draait gunstig om de 'schoorsteen' heen.
Jaarverbruik
Verbruik afgelopen jaar zat op 2600kwh.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase aansluiting en zal ook zo blijven.
Budget en doel
Budget is niet zozeer relevant, wel de terugverdientijd. Dus daarmee ook rekening houdende dat we tot 2025 terugleververgoeding krijgen en daarna waarschijnlijk niet meer(?)

Momenteel koken we nog op gas, dat zal in de komende paar jaar ook veranderen. Daarnaast verwarmen we nu deels met een airco op de dagen dat er thuis wordt gewerkt. Wellicht dat we op den duur ook de benedenverdieping met airco willen verwarmen. Idealiter zijn we ook wanneer er met de airco wordt verwarmd zelfvoorzienend qua verbruik. Een toekomstig verbruik van 3500kwh lijkt mij wel reëel.
Wie gaat het project uitvoeren
Wordt uitbesteed.
Bijhouden van data
Ik houd van data en vind het zeker leuk om te zien hoeveel en wanneer er opgewekt wordt. Maar als dat een aanzienlijke meerprijs met zich meebrengt dan is het zeker geen musthave.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1:
9 Panelen REC 420 Alpha Black Pure-R REC420AAPure-R
1 Omvormer Goodwe 3600-NS-D (2mpp)
9 Montagemateriaal pannendak portrait

Volledige installatie incl. aanmelding garantiefonds SGZE

Totale prijs Exclusief BTW € 6.991,81
BTW Bedrag Excl. Omschrijving
21% € 6.991,81 Panelen, omvormer(s), montagesysteem en installatie € 1.468,28

Prijs per watpiek ex btw: 1.85eu

Offerte 2:
9 Panelen REC 420 Alpha Black Pure-R REC420AAPure-R
1 Omvormer Solar Edge SE 3500H en 9 optimizers
9 Montagemateriaal pannendak portrait

Volledige installatie inclusief aanmelding garantiefonds SGZE

Totale prijs Exclusief BTW € 7.998,05
BTW Bedrag Excl. Omschrijving
21% € 7.998,05 Panelen, omvormer(s), montagesysteem en installatie € 1.679,59

Prijs per wattpiek ex btw: 2.11eu

Offerte 3:
Omschrijving:4,38Kwp pv systeem Bedrag Excl. BTW BTW 21% Bedrag Incl. BTW
12 x 365 WP AEG Glas/Glas
PV-panelen inclusief

Materialen
Montage
Transport
Aanpassing Elektra
Afhandeling Energiebedrijf
Afhandeling btw-teruggave
Project Korting 5 % € 500,00
Totaal Bedrag: € 7.851,24 (ex btw) € 1.648,76(btw) € 9.500,00 (incl btw)

Prijs per wattpiek ex btw: 1.79eu
Regio
Den-Haag

Offerte 1 en 2 is een partij waar ik vorig jaar al eens mee had gesproken. Die hebben nu enkel het type paneel aangepast in de nieuwe offerte (incl nieuwe prijzen, wat een verschil..). Destijds bedacht dat we aan 9 panelen genoeg zouden hebben.
Met de partij van offerte 3 hebben we gekeken hoeveel we er daadwerkelijk kwijt konden. Vandaar dat offerte 1 en 2 op 9 panelen zit en offerte 3 op 12.

Reden waarom ik dit topic open is omdat ik eigenlijk voor benieuwd ben naar de volgende zaken:

Prijs.
Als ik zo andere topics doorneem dan wordt hier de hoofdprijs gevraagd? Er komen nog meer offertes aan maar ik verwacht niet dat deze veel lager zullen uitvallen.

Type omvormer.
Ik ben erg benieuwd naar of jullie in mijn geval voor een stringomvormer zouden gaan of micro omvormers, gezien het feit dat er geen schaduw op het dak valt. Voor zover ik weet worden micro omvormers pas interessant wanneer je last van schaduw hebt?

Kwaliteit van het materiaal.
Bij partij 3 werd erg nadrukkelijk gemeld dat ze geen "chinese zooi" gebruiken maar Duitse degelijkheid van AEG.
In hoeverre maakt het momenteel nog uit voor welk merk paneel je gaat? Ik Bijna alles heeft 15-25 jaar garantie + een opbrengstgarantie van zo'n 80% of meer voor hetzelfde aantal jaren.

[ Voor 8% gewijzigd door HowsMyApple op 18-11-2022 18:01 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:33
AEG Solar is niet Duits. Het is een Chinees bedrijf met de naam in licentie.

De prijzen zijn hoog, tot op zekere hoogte kun je voor REC Alpha een hogere prijs rechtvaardigen, het is een duurder, beter paneel.. maar dat komt beperkt terug in opbrengst/ Wp.

Na 2025 begint afbouw wellicht afbouw salderen. Er is geen einde van teruglever vergoeding, klinkklare onzin.
Hoe meer op je dak, hoe meer verbruik je tot 2030 kunt salderen.
Daarnaast geeft meer op je dak meer direct eigen niet gefactureerd verbruik.

Ofwel dak vol blijft het devies

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:44
@Ronald ik richt me even op jou aangezien je de enige bent die een reactie heeft gegeven.

Met het oog op de toekomst zullen we inderdaad het dak zo vol mogelijk leggen.
Dan rest ons nog wel de keuze om voor string dan wel voor micro omvormers te gaan (excuus als ik termen onjuist gebruik). Is er voor mijn dak een legitieme reden om voor de duurdere micro omvormers te gaan?

En de keuze qua paneel. Moet ik de meeste waarde hechten aan het aantal jaar garantie? Het merk? Iets anders?

Wat betreft de prijs, hebben we dan gewoon pech qua regio en timing? Of ben je van mening dat ook in regio Den Haag kwaliteit te vinden zou moeten zijn voor onder de 1,80€ per wp?

• Ronald
@HowsMyApple jouw dak is prima met een simpel serieel systeem.

De prijzen zijn aan de hoge kant, aan jouw of je verder wil zoeken. Voor maart maakt het geen drol uit of het wel of niet op je dak ligt.

Uit de lijst offertes zou ik #1 REC/GoodWe doen. Mits de installateur REC gecertificeerd is heb je wat de panelen betreft installatie garantie via REC als een paneel defect gaat. Mijn voorkeur boven de AEG

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
In jouw geval is er nagenoeg geen schaduw, dus een simpele string omvormer ligt voor de hand. Tenzij je heel veel waarde hecht aan per paneel monitoring, dan zou je voor een SolarEdge of micro systeem kunnen gaan.

Offerte 1:
kwalitatief goede panelen, omvormer chinees, maar op zich niks mis mee. Is er een legplan cq kan je meer panelen kwijt? Misschien gaat de prijs dan zakken.

Offerte 2:
zelfde panelen als 1, omvormer SolarEdge, ik denk onnodig duur voor jouw situatie (geen schaduw).

Offerte 3:
Welke omvormer zit bij die offerte met AEG panelen? Ik denk dat deze panelen flink kleiner zijn dan de 420Wp REC's.

Enig zicht op levertijden?

Zoals Ronald al zegt, prijzen zijn echt absurd hoog, maar op dit moment is de markt gewoon oververhit. Rustig blijven doorzoeken naar een goede aanbieding zou ik zeggen.
Heb je landelijke partijen al benaderd?

En de mythe over terugleververgoeding / salderen, per 2025 wordt salderen in stappen afgebouwd (is het plan). Je mag dan nog maar een % van je invoeding in het net salderen tegen je verbruik (afname). Is je invoeding op jaarbasis 3000kWh, staat het salderen op 64% mag je dus 1920kWh salderen. Dus het is gunstiger om meer invoeding te hebben, dan kan je je volledige verbruik langer salderen. Tegen de tijd dat salderen is afgebouwd, heb je de installatie mogelijk al terugverdiend (natuurlijk afhankelijk van je energiecontract).
Daarnaast zul je altijd een deel van de opwek (circa 25%) direct in je woning verbruiken. Dit gaat niet langs de meter en kost je dus niks.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Ronald
@blackd niet goed geformuleerd en ook niet mogelijk op die manier: we hebben geen geijkte meters op opwek.

Dus Niet: wek je 3000kWh op 1920kWh salderen
Wel: lever je 3000kWh terug 1920kWh salderen.

Maar om 3000kWh door de meter naar buiten te duwen heb je duidelijk meer panelen nodig, immers direct eigen gebruik ziet de meter niet.

Dus direct eigen gebruik , wat we moeten simuleren, is in zekere zin ongunstig…

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ronald schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:33:
@blackd niet goed geformuleerd en ook niet mogelijk op die manier: we hebben geen geijkte meters op opwek.
I stand corrected, had overal invoeding behalve op 1 plek, aangepast.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Pagina: 1