Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans-Peter
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-05 22:57
Tijdens het vervangen van de processor koeler zijn twee condensatoren van de achterkant van mijn moederbord losgekomen (zie foto’s).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CYVyPXXY4pMh5gFjiUD8biaTDtU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oO7rPHGuOhlvfWEuCff68awY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3YCth_WjPmuNQciQNnPFgbrhtNo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G8WQy1UqTptuPHmUoonctJVw.jpg?f=fotoalbum_large

Het betreft de Gigabyte B450I.

Nu heb ik wel eens wat gesoldeerd aan de electronica van mijn brommertje, maar bij deze klus heb ik m’n vraagtekens.

1. Is het schadelijk de pc te gebruiken zonder deze condensators?
2. Zou je aanraden het zelf te doen of het te laten doen?
3. Kan dit in het eerste geval met een standaard soldeerbout of is hier speciaal gereedschap voor nodig?
4. In het tweede waar kan ik zoiets laten repareren?
5. Is er toevallig iemand in de buurt van Veenendaal met ervaring die me zou kunnen helpen?

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!

[ Voor 5% gewijzigd door Hans-Peter op 18-11-2022 16:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:35
1) Ik zou niet de gok nemen de PC zo te gebruiken. Kans is groot dat het wel werkt, maar blijft een risico.

2) Dit kan je met een beetje vaste hand wel zelf doen.

3) Standaard soldeerbout is genoeg, mits dat een standaard electronica-soldeerbout is. Je moet natuurlijk geen loodgietersgereedschap gaan gebruiken (en ook zeker geen loodgieterssoldeer).

4) Repaircafé

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:50

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als je een redelijke bout met een niet al te grote punt hebt.
Stelregel is punt net zo breed als het eilandje maar iets breder mag ook.

Eilandjes schoonmaken met zuiglitze.
1 eilandje vers vertinnen.
Condensator met pincet naar positie brengen terwijl je het vertinde eilandje met de bout warm houdt.
Dan kan je simpel de andere kant solderen
Flux maakt het wel makkelijker.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans-Peter
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-05 22:57
Bedankt allemaal. Hier heb ik wat aan!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:10
Wellicht eerst bij een kringloopwinkel (of elektra afvaldump van de gemeente) of zo een willekeurige printplaat halen en daar eerst op oefenen.
Pagina: 1