Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rangatang
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Heb wat 'geshuffeld' in huis waardoor wasmachine en droger nu (eindelijk) in één ruimte staan, waar ook de CV-ketel hangt. De wasmachine heeft een nominaal vermogen van 2500 watt en de droger 900 watt.

Ik vraag me af dit allemaal op 1 groep kan aangezien ik er niet achter kom wat de belasting van de CV is (een Intergas HRE Kombi Kompakt 28/24 van ongeveer 10 jaar oud).

Verder zat in die ruimte nog een perilex aansluiting waar voorheen de stokoude MV op was aangesloten. MV is vervangen en nu zo'n energiezuinige Ecofan. Die perilex is omgebouwd tot gewone WCD waar inmiddels ook de airco op is aangesloten.

Ik neem aan dat die perilex (die dus vanuit de bouw was bedoeld voor de MV-box) al een separate groep was van die gewone WCD (die vanuit de bouw al naast de CV zat) en deze waarschijnlijk vanuit de keuken, waar ook de MV-schakelaar zat werd/wordt gevoed?

Iemand tips voordat ik een pro laat voorrijden cq gevaar veroorzaak / stoppen moet gaan vangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
Normaal mag er 3600W door 1 groep.

Stoppen 1 voor 1 los draaien en kijken op welke stop de WCD van de ecofan zit. Gelijk een lijstje maken wat er op welke groep zit in je meterkast.

Je kunt het ook gewoon proberen, en als de stop eruit klapt gelijk vervangen door een automatische zekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
https://www.praxis.nl/ger...ine-droger-boiler/5360532

Deze gebruiken om je wm en droger op 1 groep te gebruiken ?

Bijzonder inderdaad dat er geen aansluitwaarde van de Intergas te vinden is.
Maar uitendelijk gebruikt die niet zoveel, klein beetje electronica en een pomp.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-06 21:18
De ketel gebruikt maar max. 80 watt, zie pagina 60 van de installatiehandleiding:
https://www.intergas-verw...i-kompakt-HR-88147804.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rangatang
  • Niet online
Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik had alleen de 'leaflet' van de ketel en daar staat het stroomverbruik niet op.

Heb naar aanleiding van het advies van MSXBas meteen alles maar eens een voor een aan uit/aan gezet en genoteerd. De MV en airco zitten inderdaad niet op dezelfde groep als de CV, wasmachine en droger. Met 80 watt van de CV erbij blijf ik dus (als alles tegelijk max zou verbruiken) onder de 3600W, dus moet het goed komen zo.

[ Voor 72% gewijzigd door rangatang op 22-11-2022 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
rangatang schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:23:
Ik neem aan dat die perilex (die dus vanuit de bouw was bedoeld voor de MV-box) al een separate groep was van die gewone WCD (die vanuit de bouw al naast de CV zat) en deze waarschijnlijk vanuit de keuken, waar ook de MV-schakelaar zat werd/wordt gevoed?
Dat is nogal een aanname.

Meestal zit de MV niet op een aparte groep maar bij de zolder groep op. Op zoek naar een aparte groep voor je MV is dus uitgesloten.

Je mag wel meerdere apparaten op dezelfde groep aansluiten tenzij je kunt voorkomen dat je apparaten tegelijkertijd aan komen te staan. Voor een wasmachine en droger kan dat met een aparte stekkerdoos of met een schakelaar voor deze twee apparaten, zoals deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rangatang
  • Niet online
sypie schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:45:
[...]

Dat is nogal een aanname.

Meestal zit de MV niet op een aparte groep maar bij de zolder groep op. Op zoek naar een aparte groep voor je MV is dus uitgesloten.

Je mag wel meerdere apparaten op dezelfde groep aansluiten tenzij je kunt voorkomen dat je apparaten tegelijkertijd aan komen te staan. Voor een wasmachine en droger kan dat met een aparte stekkerdoos of met een schakelaar voor deze twee apparaten, zoals deze.
Hier blijkt het dus zo te zitten:
- MV zit op zelfde groep als woonkamer met open keuken (waar ook de standenschakelaar voor de MV zit).
- CV zit op de zoldergroep, waar ik nu dus de wasmachine en droger bij heb geplaatst. Op deze verdieping zijn verder geen (grote) verbruikers, behalve 3 led-lampjes en af en toe een laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

De Perilex wekt de indruk van een eigen groep omdat deze stekkers normaal bij een 3-fase aansluiting gebruikt worden. Bij mechanische ventilatie wordt de Perilex stekker echter vaak misbruikt als 3-standenschakelaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AggVxJktKAFd7bP0fwzZ72oyWhE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3aNFgDdgIEmc8Ov3MHMIlwwh.png?f=user_large
https://www.ventilatielan...E-S-ECO_4451260700004.pdf

[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 18-11-2022 20:07 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Pagina: 1