Advies voor slimme thermostaat en slimme radiatorknoppen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_tweaker
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11-2022
Mijn vraag:

In ons nieuwe huis (3 verdiepingen) gaan we de begane grond grotendeels verwarmen met een (omgekeerde) airco. De slaapkamers willen we individueel kunnen verwarmen met slimme knoppen en slimme thermostaat, via normale CV.

De slimme knoppen (Tado) passen *niet* op de radiatoren op de begane verdieping. Ze passen *wel* op de radiatoren van slaapkamers en zolder.

Hoe krijgen we het voor elkaar dat radiatoren beneden uitblijven, maar slaapkamers boven wel verwarmd kunnen worden? Van de huidige bewoner begrijp ik dat dit eigenlijk niet lukt (CV springt pas aan als begane grond warmte nodig heeft); dan zijn slimme knoppen ook beneden nodig die vervolgesn dichtgedraaid worden door Tado besturing - maar dat kan dus niet.

Elk advies zou welkom zijn - veel dank

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 17:03
Volgens mij heb je dan OF een ketel nodig die 2 groepen kan aansturen, OF je moet er iets tussen zetten die dat kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:10
De ventielen van de radiatoren beneden vervangen dus?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:31
Wat voor bijzondere aansluiting heb je dan beneden dat tado niet past? Er zitten verloopstukken bij voor alle gangbare aansluitingen…

Anders zit er inderdaad niks anders op dan het vervangen van de radiatorkraan. Meestal is dat een kwestie van een op een vervangen, dus niet zo heel ingewikkeld.

[ Voor 16% gewijzigd door GermanPivo op 18-11-2022 16:09 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:48
Het is gebruikelijk om de radiatoren die in dezelfde ruimte staan als waar de thermostaat zich bevindt (de woonkamer dus) NIET van radiator knoppen te voorzien. De radiatoren regelen hoeft in principe niet omdat er al een thermostaat is. Bij mijn huis zijn de radiator kranen geschikt voor zowel een thermostaatknop als voor een "domme" knop. In de woonkamer zit er dan een domme knop op, in de rest van het huis een thermostaatknop. Maar zo'n voor thermostaat kraan geschikte radiator kraan is waarschiijnlijk iets duurder dus dan kun je kosten besparen door simpele kranen te gebruiken, dat zal bij jou het geval zijn.

Maar als je de woonkamer met de Airco wilt verwarmen dan zou ik denken dat je de radiatoren in de woonkamer gewoon dicht kunt draaien. Zo hoeven in principe ook niet meer open.

Dan zul je wel de CV thermostaat moeten verplaatsen naar een ruimte waar je wel met de CV wilt verwarmen.

Je kunt veel CV ketels ook zo instellen dat ie geen thermostaat nodig heeft, dan houdt ie de watertemperatuur constant op bijvoorbeeld 50 graden (kun je instellen). Dan kan elke radiatorknop naar behoefte warm water doorlaten of niet. Ik vrees wel dat dit niet een heel efficiënte oplossing is omdat de ketel steeds bezig blijft (bij weinig warmte behoefte, steeds heel even aan en dan weer uit).

Je kunt bovenstaande eerst proberen (woonkamer radiatoren dicht, thermostaat verplaatsen) en als dat toch niet werkt zoals je wilt alsnog radiatorknoppen in de woonkamer plaatsen.

[ Voor 4% gewijzigd door peterpv op 18-11-2022 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou de thermostaat kunnen verplaatsen naar boven.
Beneden de knoppen dicht draaien en de temperatuur beneden laten regelen door de airco.
Boven, waar de verplaatste thermostaat hangt niet alle knoppen vervangen door slimme radiator knoppen.
laat de radiator waar de thermostaat hangt half open.
Dat zou een vrij simpele oplossing voor je probleem kunnen zijn.
Pagina: 1