2,5'' vs 3,5'' HDD in desktop pc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quagmire84
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-05 17:15
Ik ben momenteel aan het kijken om de opslag in mijn desktop computer wat uit te breiden.

Op dit moment heb ik geen plaats meer vrij in mijn kast voor een gewone 3,5'' HDD.
Echter heb ik wel nog plaats in mijn kast voor een paar 2,5'' schijven.

Ik heb eens gezocht en blijkbaar heeft Seagate kleine schijven die ook op 5400RPM draaien net zoals mijn grote schijven. (uitvoering: Seagate Barracuda Compute 2,5" (5400rpm), 4TB)

Mijn gewone schijven zijn WD Blues (uitvoering: WD Blue 3,5" (SMR, 256MB cache, 5400rpm), 4TB)

Als je naar de prijs per GB kijkt kom je uiteraard iets duurder uit dan bij 3,5''.

Maar is er buiten de prijs eigenlijk nog een goede reden om niet gewoon een 2,5'' schijf erbij te steken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik weet niet hoeveel tb je nodig hebt, maar voor hetzelfde geld heb je een 2tb ssd. Die seagates lijken volgens de reviews niet heel betrouwbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:05
waarom geen externe extra disks? NAS of USB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-05 21:09
Er is een hele goede reden: zowat alle 2.5 inch schijven zijn SMR, wat in de praktijk betekend dat je na het sequentieel volschrijven van de CMR buffer (~200 GB) de snelheid compleet inzakt (<10 MB/s) en je moet wachten tot de buffer is weggeschreven. Zo goed als onbruikbaar naar mijn mening, maar voor sommige specifieke gevallen kan het OK zijn (als je niet vaak schrijft en veel leest, want leessnelheid is wel probleemloos). (in ieder geval toch mijn ervaring met de 4TB seagate 2.5inch external 2 jaar geleden, WD is ook SMR, maar misschien is hun implementatie beter)

[ Voor 14% gewijzigd door Thmz159 op 18-11-2022 23:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:46
Externe disk zijn vaak wel goedkoper. Heb voor mijn Nas 2x 5TB 2,5" externe gebruikt en die er uit gesloopt. Je verliest wel de garantie natuurlijk.

Heb je zo veel extra opslag wel altijd nodig? Want dan is een externe misschien niet zo handig.
Er zijn ook 4 TB ssd nu met veel korting. Bij Alternate waren ze 229 euro. Maar die zijn uitverkocht.
Misschien komen ze nog terug voor die prijs vanwege black friday en/of cyber maandag.

Zo te lezen heb je al 3,5" schijven. Misschien is het een idee om 1 te vervangen voor een grotere en de oude te wipen (dban) en te verkopen.

[ Voor 13% gewijzigd door Calamor op 18-11-2022 23:45 ]