Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektrixxx
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-06 14:12
Dag Tweakers,

Graag jullie hulp m.b.t. het plaatsen van zonnepanelen en de offertes die ik heb aangevraagd.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ve69DWvOpg1e2Jx7KFzInfggW2w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nZxCZkqbLGc33MDvBtm2kgeT.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UfrkKZMp_96r7TOI5pBs7mRfs-w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X3h8iXtL8zPBzLm97zqi9pEh.jpg?f=user_large
Het dak ligt op het zuiden. De tool voor de dakhelling is helaas niet beschikbaar voor mijn dak.
Beschikbare (dak)ruimte
Het dakdeel boven de 2 dakramen is ongeveer 5 bij 5 meter (25m²)
Schaduw
Geen schaduw
Jaarverbruik
5250 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3*25A
Budget en doel
Het doel is om de energie rekening op 'nul' te krijgen. We willen het dak vol leggen met 15 panelen.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik laat de installatie doen.
Bijhouden van data
De standaard app van de fabrikant is prima.
Reeds verkregen offertes
Ik heb twee offertes gekregen en ik heb er nog 2 uit staan.

Svea Solar:
- 15x design panel 400Wp
- 1 Goodwe GW6K-DT-3-fase-omvormer
Opbrengst 5552 kWh en de prijs is 7.602,50 excl. btw.

EnerSolar:
- 15x DMEGC 370 full black
- SolarEdge HD-Wave 500 omvormer
- 15x SolarEdge S440 optimizers
Opbrengst 5461 kWh en de prijs is 8.325 excl. btw.

MobiSolar:
- 15x Trina Vertex mono 415 WP
- SolarEdge SE6K Setapp omvormer
- 15x SolarEdge S500b power optimizers
Opbrengst 5700 kWh en de prijs is 7.900 excl. btw.

Solar Systems Nederland:
- 15x Jinko tiger Neo N-Type 415 WP
- 15x Enphase micro omvormer IQ7+
Opbrengst 6125 kWh en de prijs is 11.127,39 excl. btw.
Regio
Op de grens van Gelderland en Utrecht

Alvast bedankt

[ Voor 14% gewijzigd door Elektrixxx op 29-11-2022 15:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 22:54

de Peer

under peer review

Wil je niet gewoon het dak vol hebben, zodat je energierekening ook ná 2025 nog 0 is?
En dan gelijk een 3 fase omvormer.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 18-11-2022 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektrixxx
Ook op de Noord kant bedoel je, of bedoel je nog een rij onder de dakramen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 22:54

de Peer

under peer review

Elektrixxx schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:07:
Ook op de Noord kant bedoel je, of bedoel je nog een rij onder de dakramen?
dat laatste ja.

Noord kan eventueel ook. Zou ik alleen doen als je de €/Wp rond de 1 of lager kan krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Noord oogt pittig steil, dat zal in alle gevallen een lastig verhaal worden denk ik.

Zuid doorpakken naar de 20 zoals @de Peer al aangeeft. Misschien zelfs 22 als de ruimte tussen de ramen bruikbaar blijkt.

Verder oogt het als een dak waar optimizers overbodig zijn, daarmee heeft Svea de netste oplossing geboden. Prijs ook netjes genoeg.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektrixxx
Bedankt @de Peer @Ronald voor jullie reacties.

Ja het dak is best steil inderdaad, aan de zuidkant ook.

Is 1.37/wp tegenwoordig een nette prijs?

Blijft meer zonnepanelen dus gunstig ondanks het salderen dat stopt in 2025?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Ik kom op 1,26 voor Svea, redelijk okay. Ik heb beter gezien, dus je kunt rondkijken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektrixxx
Oja het is natuurlijk delen door wp van de panelen niet de kWh. Bedankt, dan wacht ik nog even de andere offertes af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektrixxx
@Ronald @de Peer Is het de 300 euro waard om het systeem van MobiSolar te nemen t.o.v. die van Svea Solar? MobiSolar heeft net wat betere panelen met 415 WP versus 400 WP en zij gebruiken micro optimizers. Qua prijs/WP zijn ze nagenoeg gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Elektrixxx solaredge is geen micro omvormer systeem, maar een serieel optimizer systeem. Prijs/Wp is zelfde en solaredge is wat materiaal betreft een duurder, mogelijk marginaal beter systeem in opbrengst/Wp. Prima dus.

Ik zou onder de dakramen ook vol laten leggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

mjl

Ugh

Ik zou nog even verder zoeken qua prijs, ik heb in januari 30 panelen laten installeren en kwam op iets meer dan 500 euro incl btw per paneel inclusief Micro omvormers (Enphase) aanpassen meterkast etc. Enige wat ik zelf had geregeld was 50m 3 fase kabel met mantel van de meterkast naar het dak.

Dat waren 5 DMEGC 370 Wp full black en de rest 330 wp (kwam qua maat het beste uit)

Aan de voorzijde in dak laten leggen (13 stuks).

Ik ben er zeer tevreden mee.

Als je op 0 wilt salderen zal je wellicht iets meer dan 15 panelen nodig hebben, op ZZW 17 panelen heb ik tot nog toe 5,8 MWh binnen en dat is een uitzonderlijk jaar geweest aan de kust (laatste 2 maanden zal niet veel aanzetten, december is maar een 3 procent van je jaar opbrengst).

[ Voor 26% gewijzigd door mjl op 29-11-2022 00:17 ]

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@mjl 30 panelen kom je op een andere berekening.

Je zat op 25x330+5*370=10100Wp
€500/paneel *500 = €15000.

Ex.btw €1,22/Wp.

Materialen zijn vors duurder geworden…

knipje

[ Voor 25% gewijzigd door teacher op 29-11-2022 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Nu online

mjl

Ugh

Ronald schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 00:21:
@mjl 30 panelen kom je op een andere berekening.

Je zat op 25x330+5*370=10100Wp
€500/paneel *500 = €15000.

Ex.btw €1,22/Wp.

Materialen zijn vors duurder geworden… in vergelijking was je echt niet bijzonder goedkoop uit, dus advies om verder te zoeken slaat als een tang op een varken
Ik kom met de gegevens in de startpost op 1,79/Wp ex installatie en andere materialen en geen in dak profielen en arbeid.

Mijn offertes waren niet wezenlijk verschillend met Micro of ‘gewone’ omvormers. Zijn de Micro omvormers dan zo fors duurder geworden?

Waar zijn eigenlijk de 15x SolarEdge S500b power optimizers voor nodig? Lijkt me overbodig bij Micro omvormers?
Elektrixxx schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 17:31:
Bedankt @de Peer @Ronald voor jullie reacties.

Ja het dak is best steil inderdaad, aan de zuidkant ook.

Is 1.37/wp tegenwoordig een nette prijs?

Blijft meer zonnepanelen dus gunstig ondanks het salderen dat stopt in 2025?
Zodra salderen er af gaat zal je je verbruik zoveel mogelijk geoptimaliseerd moeten hebben, het zal dan vast ook per maand gaan, in de zomer heb je overproductie waar je weinig voor terug krijgt.

Dat het dak erg stijl is is voor de winter juist voordelig. In de zomer is dat waarschijnlijk ook minder erg, op zuid best kans dat de panelen al aardig op hun maximum opwekken op zonnige dagen. Ik geloof dat rond de 35 graden helling ideaal is in Nederland over het gehele jaar.

Aangezien de TS het zelf wil installeren zou je kunnen overwegen om zelf de spullen bij de groothandel te halen, meteen ook zelf de keuze welk paneel vs omvormer system te kiezen.

[ Voor 47% gewijzigd door mjl op 29-11-2022 00:39 ]

-------

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
knipperdeknip

[ Voor 80% gewijzigd door teacher op 29-11-2022 13:17 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• niekvanprooijen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:26
Vraag de partijen ook naar de levertijd. Er zijn veel componenten momenteel niet beschikbaar. Wellicht helpt dat bij je keuze. Verder zijn er genoeg goede tips gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Nu online

mjl

Ugh

knipperdeknip

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 29-11-2022 13:18 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dom
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-09 13:27

Dom

mjl schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 00:27:
[...]

Ik kom met de gegevens in de startpost op 1,79/Wp ex installatie en andere materialen en geen in dak profielen en arbeid.

Mijn offertes waren niet wezenlijk verschillend met Micro of ‘gewone’ omvormers. Zijn de Micro omvormers dan zo fors duurder geworden?

Waar zijn eigenlijk de 15x SolarEdge S500b power optimizers voor nodig? Lijkt me overbodig bij Micro omvormers?

[...]

Zodra salderen er af gaat zal je je verbruik zoveel mogelijk geoptimaliseerd moeten hebben, het zal dan vast ook per maand gaan, in de zomer heb je overproductie waar je weinig voor terug krijgt.

Dat het dak erg stijl is is voor de winter juist voordelig. In de zomer is dat waarschijnlijk ook minder erg, op zuid best kans dat de panelen al aardig op hun maximum opwekken op zonnige dagen. Ik geloof dat rond de 35 graden helling ideaal is in Nederland over het gehele jaar.

Aangezien de TS het zelf wil installeren zou je kunnen overwegen om zelf de spullen bij de groothandel te halen, meteen ook zelf de keuze welk paneel vs omvormer system te kiezen.
Ook zonder salderen maakt optimalisatie voor mij weinig uit. Geen idee of de verhouding zo blijft natuurlijk (inkoop 38 ct, teruglevering 34ct)

Verder geeft TS aan het systeem te willen laten installeren dus zelf halen bij een groothandel lijkt me geen optie, vooral omdat dit alles al in de prijs zit gecalculeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kliko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-08 00:42
Enersolar heb ik (van dichtbij) een slecht verhaal over gehoord (slecht communicatie. Deze zou ik vermijden!
Ik woon zelf bij jou in de buurt gok ik. Ik heb zelf panelen laten leggen door Suntech. Nette installateurs, netjes geinstalleerd en (dit is erg belangrijk) goede communicatie. Ze hebben dedicated iemand op kantoor zitten die alle communicatie regelt. Dan hoef je niet met een monteur te bellen die de hele dag druk is en op het dak staat. Trust me, dat is een verademing.

Verder nog een pro-tip: Mocht je een rechtsbijstandsverzekering hebben, bel die eens op. Het regent klachten over zonnepanelen-boeren die slecht werk leveren of afspraken niet nakomen. Mocht je een partij op de korrel hebben, dan kun je die naam eens laten vallen. Misschien kunnen zij wel bevestigen hoevaak ze zaken hebben lopen met partij x. (Sommige zonnepanelen-leggers hebben gebundelde zaken aan hun broek van meerdere klanten die klachten hebben en aangesloten zijn bij dezelfde rechtsbijstandsverzekering)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
knipperdeknip

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 29-11-2022 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@Elektrixxx Die laatste offerte:
Solar Systems Nederland:
- 15x Jinko tiger Neo N-Type 415 WP
- 15x Enphase micro omvormer IQ7+
- 15x SolarEdge S500b power optimizers
Opbrengst 6125 kWh en de prijs is 11.127,39 excl. btw.
Staat dit echt op de offerte?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
@Elektrixxx
Kan je niet beter investeren in 5 of 7 panelen extra, past makkelijk.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:35
Als je je dak op het zuiden hebt en geen schaduw hebt zijn optimizers niet nodig.
Dan kun je voor de goedkoopste oplossing gaan met 2 of meer lussen op een omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektrixxx
@teacher nee die power optimizers stonden niet op de offerte, dat is een fout aan mijn kant. Ik heb het aangepast. De rest is wel correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektrixxx
@degrashopper klopt alleen de goedkoopste offerte heeft ook net iets mindere WP panelen. De offerte met optimizers (Mobisolar) is nagenoeg dezelfde prijs als de goedkoopste zonder optimizers (Svea Solar). Mobisolar werkt alleen met systemen met optimizers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elektrixxx
Kliko schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:57:
Enersolar heb ik (van dichtbij) een slecht verhaal over gehoord (slecht communicatie. Deze zou ik vermijden!
Ik woon zelf bij jou in de buurt gok ik. Ik heb zelf panelen laten leggen door Suntech. Nette installateurs, netjes geinstalleerd en (dit is erg belangrijk) goede communicatie. Ze hebben dedicated iemand op kantoor zitten die alle communicatie regelt. Dan hoef je niet met een monteur te bellen die de hele dag druk is en op het dak staat. Trust me, dat is een verademing.

Verder nog een pro-tip: Mocht je een rechtsbijstandsverzekering hebben, bel die eens op. Het regent klachten over zonnepanelen-boeren die slecht werk leveren of afspraken niet nakomen. Mocht je een partij op de korrel hebben, dan kun je die naam eens laten vallen. Misschien kunnen zij wel bevestigen hoevaak ze zaken hebben lopen met partij x. (Sommige zonnepanelen-leggers hebben gebundelde zaken aan hun broek van meerdere klanten die klachten hebben en aangesloten zijn bij dezelfde rechtsbijstandsverzekering)
Bedankt voor je reactie en tips. Dan kan ik Enersolar afstrepen (offerte vond ik ook erg prijzig). Ik woon inderdaad in de buurt. Dan ga ik nog even een offerte opvragen bij Suntech energie.
Dit staat bij Suntech op de website: Door de enorme toename van aanvragen, hebben wij moeten besluiten voorlopig géén aanvragen in behandeling te nemen. Onze planning zit inmiddels vol t/m juni 2023. Wij hopen u spoedig weer van dienst te kunnen zijn!

Goed om te weten van de rechtsbijstandsverzekering.

[ Voor 8% gewijzigd door Elektrixxx op 29-11-2022 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektrixxx
niekvanprooijen schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 07:51:
Vraag de partijen ook naar de levertijd. Er zijn veel componenten momenteel niet beschikbaar. Wellicht helpt dat bij je keuze. Verder zijn er genoeg goede tips gegeven.
Ja dat heb ik ook gedaan. Bij Mobisolar in augustus en SveaSolar kon geen exact termijn geven. Die zeiden waarschijnlijk ook in de zomer, maar met geluk misschien wat eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektrixxx
hoevenpe schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:25:
@Elektrixxx
Kan je niet beter investeren in 5 of 7 panelen extra, past makkelijk.
Ja onder de dakramen kunnen er inderdaad nog een aantal extra. Ik denk dat ik 15 wel goed vind. Het wordt anders wel een stuk duurder met 5 of 7 panelen extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Nu online

mjl

Ugh

Dom schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:54:
[...]

Ook zonder salderen maakt optimalisatie voor mij weinig uit. Geen idee of de verhouding zo blijft natuurlijk (inkoop 38 ct, teruglevering 34ct)

Verder geeft TS aan het systeem te willen laten installeren dus zelf halen bij een groothandel lijkt me geen optie, vooral omdat dit alles al in de prijs zit gecalculeerd.
Verkeerd gelezen/andere post erdoorheen gehaald denk ik :) dan is groothandel inderdaad geen optie!
Elektrixxx schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:15:
[...]

Ja onder de dakramen kunnen er inderdaad nog een aantal extra. Ik denk dat ik 15 wel goed vind. Het wordt anders wel een stuk duurder met 5 of 7 panelen extra.
Voor niets gaat de zon op 😂😇. Je kunt later altijd nog bijleggen, 3 rijtjes van 5 in eerste instantie is wel lekker strak!

[ Voor 28% gewijzigd door mjl op 29-11-2022 16:39 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektrixxx
mjl schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:38:
[...]

Verkeerd gelezen/andere post erdoorheen gehaald denk ik :) dan is groothandel inderdaad geen optie!

[...]

Voor niets gaat de zon op 😂😇. Je kunt later altijd nog bijleggen, 3 rijtjes van 5 in eerste instantie is wel lekker strak!
Hahaha inderdaad :P . Dit is meer dan wij verbruiken, wat mij betreft ook een goede start zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Bijleggen kost de hoofdprijs. Is met een string omvormer mogelijk niet mogelijk op dezelfde omvormer wat de kosten nog meer op drijft.
Als je al een installateur vind die aan je bestaande systeem wil zitten.

De uitbreiding gaat vervolgens ook niet gelijkwaardig ogen.

Leg wat je nodig gaat hebben, niet wat je nodig hebt.

En dat is rustig 2000-4000kWh meer dan nu met duurzame verwarming en auto’s op komst.

Veel teveel panelen maken de duurzame business case sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektrixxx
Ronald schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:00:
Bijleggen kost de hoofdprijs. Is met een string omvormer mogelijk niet mogelijk op dezelfde omvormer wat de kosten nog meer op drijft.
Als je al een installateur vind die aan je bestaande systeem wil zitten.

De uitbreiding gaat vervolgens ook niet gelijkwaardig ogen.

Leg wat je nodig gaat hebben, niet wat je nodig hebt.

En dat is rustig 2000-4000kWh meer dan nu met duurzame verwarming en auto’s op komst.

Veel teveel panelen maken de duurzame business case sterker.
Ja oke. Je kan dus beter in 1 keer alles goed leggen qua aantal, klinkt wel logisch. Het moet er inderdaad ook goed uit zien.

Met het verbruik wat ik heb ingevoerd heb ik al wel rekening gehouden met extra verbruik. Wij verbruiken nu ongeveer 4200kwh, alleen is het met de installaties uit de offerte ongeveer 1300-1500 kWh extra.Duurzame verwarming hebben wel al, want we hebben een warmtepomp. Alleen voor een elektrische auto zal ik dan inderdaad nog extra kunnen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Elektrixxx Vraag wat het extra zou kosten; als de installateur netjes is gaat het om 300-350 extra per paneel. Laat je dat later bij leggen dan mag je het dubbele rekenen.

Puur op een halfbakken okay teruglever tarief is de business case er al - laat staan als je extra eigen verbruik, bijna gratis tanken in de zomer, eventueel gunstiger in te zetten accu gaat meerekenen.

Je dacht toch niet dat ik 7000Wp voor jan met de korte achternaam heb liggen? Het levert 4000kWh 'teveel' op en het heeft redelijk idioot veel geld opgeleverd afgelopen zomer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07gmhCuaHoFvndbJ9l3oMcagD5k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MFmVF8KIs12T5CoBGcxbKINO.jpg?f=user_large

Omdat visueel sommige dingen wat duidelijker maken een actuele foto van mijn DIN kWh meter van de laadpaal na een jaar een elektrische auto. Rij niet superveel, 20k kilometer ongeveer per jaar... ik zou alvast wat extra leggen als ik jou was...

Bijleggen van 4 panelen op bestaande solaredge installatie hier bij mij kostte 1300 euro ongeveer begin dit jaar... Dus dat is echt heel veel duurder dan nu wat extra panelen meenemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Nu online

mjl

Ugh

Elektrixxx schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:47:
[...]

Ja oke. Je kan dus beter in 1 keer alles goed leggen qua aantal, klinkt wel logisch. Het moet er inderdaad ook goed uit zien.

Met het verbruik wat ik heb ingevoerd heb ik al wel rekening gehouden met extra verbruik. Wij verbruiken nu ongeveer 4200kwh, alleen is het met de installaties uit de offerte ongeveer 1300-1500 kWh extra.Duurzame verwarming hebben wel al, want we hebben een warmtepomp. Alleen voor een elektrische auto zal ik dan inderdaad nog extra kunnen leggen.
Ik ging uit van Micro omvormers inderdaad, bij een losse omvormer is dat minder makkelijk, en wellicht niet handig om ander type panelen er bij aan te sluiten in eenzelfde installatie.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@mjl en ik heb al forum leden gezien waarbij een installateur niet eens aan een Enphase systeem wilde zitten gebouwd door een ander...

Uitbreiden === uitgaan van losstaand geheel onafhankelijk systeem. 5-6 panelen, ontzettend onaantrekkelijke klus voor de installateurs die inmiddels werk te kiezen hebben... En dit soort klussen dus niet eens aannemen op het moment... of tegen > €2/Wp

(ja vorig jaar is echt heel erg verleden tijd, absoluut niet te vergelijken... zelfs niet vergeleken met een in-dak systeem - geloof je me niet, ga alsjeblieft de recente advies topics maar door... €1,30 is op moment okey... heel okey voor SolarEdge.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elektrixxx
Ronald schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:09:
@Elektrixxx Vraag wat het extra zou kosten; als de installateur netjes is gaat het om 300-350 extra per paneel. Laat je dat later bij leggen dan mag je het dubbele rekenen.

Puur op een halfbakken okay teruglever tarief is de business case er al - laat staan als je extra eigen verbruik, bijna gratis tanken in de zomer, eventueel gunstiger in te zetten accu gaat meerekenen.

Je dacht toch niet dat ik 7000Wp voor jan met de korte achternaam heb liggen? Het levert 4000kWh 'teveel' op en het heeft redelijk idioot veel geld opgeleverd afgelopen zomer.
Ik ben overtuigd. Ik zal bij MobiSolar nog een offerte opvragen met 20 panelen (1 rij onder de dakramen). De 300-350 extra per paneel is neem ik aan excl. btw?

Haha nee lijkt mij niet. Dat is wel veel geldverspilling als je het voor jan met de korte achternaam doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Nu online

mjl

Ugh

Let wel dat de opbrengst (overproductie) afhankelijk van is van je leverancier. Afgelopen jaar zijn veel leveranciers (per september en oktober) achterlijk lagere teruglever tarieven gaan invoeren waardoor mijn overproductie nog maar 10% is dan voorheen, ik ben benieuwd hoe ze dat gaan berekenen zonder meterstanden…) In januari is het jaar voor mij om, dan kan ik weer zonder salderings gedoe (tussentijds overstappen is ook weer een risico dat je ongunstig moet salderen over bijv 6 maanden zomer) overstappen (als er dan iets beters te vinden is ..)

Als je nog een vast contract hebt en niet bijv. Oxxio hebt dan is dat(nog) geen punt uiteraard.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Nu online

mjl

Ugh

Ronald schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:59:
@mjl en ik heb al forum leden gezien waarbij een installateur niet eens aan een Enphase systeem wilde zitten gebouwd door een ander...

Uitbreiden === uitgaan van losstaand geheel onafhankelijk systeem. 5-6 panelen, ontzettend onaantrekkelijke klus voor de installateurs die inmiddels werk te kiezen hebben... En dit soort klussen dus niet eens aannemen op het moment... of tegen > €2/Wp

(ja vorig jaar is echt heel erg verleden tijd, absoluut niet te vergelijken... zelfs niet vergeleken met een in-dak systeem - geloof je me niet, ga alsjeblieft de recente advies topics maar door... €1,30 is op moment okey... heel okey voor SolarEdge.)
Eens gekeken inderdaad, rare markt met de energie crisis …

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektrixxx
@Ronald net de offerte bij Mobisolar opgevraagd voor 20 panelen.
- SolarEdge SE8K Setapp
- 20x Trina Vertex Mono 415WP
- 20x S440 power optimizers
1900 euro duurder dan het plan met 15 panelen.
Is dit een goede prijs? Zijn die S440 power optimizers net zo goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
S440 en s500b verschillen voornamelijk op maximale bijdrage string spanning. De s500b was nodig omdat met s440 minimaal 16 nodig zijn, 14 met s500b.

1900 ex btw? Dan zakt het naar €1.18/Wp. Denk dat het redelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektrixxx
Ronald schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:18:
S440 en s500b verschillen voornamelijk op maximale bijdrage string spanning. De s500b was nodig omdat met s440 minimaal 16 nodig zijn, 14 met s500b.

1900 ex btw? Dan zakt het naar €1.18/Wp. Denk dat het redelijk is.
Qua string spanning en kwaliteit voldoen de S440 dus ook? Klinkt als een downgrade tov de S500b, maar dat is dus blijkbaar niet zo? Ja 15 panelen 7900 ex btw en met 5 extra panelen komt er 1900 ex btw bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Elektrixxx Beide zijn prima producten. 20x60V vs 15x80V maximaal uit de optimizers. Identieke ruime marge wat betreft de string spanning (750V)

• Elektrixxx
Iedereen bedankt voor de hulp :) .
Ik heb de offerte van 20 zonnepanelen van MobiSolar geaccepteerd. Ze komen de panelen 2 augustus leggen. Nog even geduld dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 17:02
2 augustus! Jeetje.
Ik wist dat ik wat meer geluk had met mijn installateur, bij mij was het net iets meer dan 2 maanden na ondertekenen offerte. Maar 8 maanden vind ik wel erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
Elektrixxx schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:17:
Iedereen bedankt voor de hulp :) .
Ik heb de offerte van 20 zonnepanelen van MobiSolar geaccepteerd. Ze komen de panelen 2 augustus leggen. Nog even geduld dus.
Piew was net bezig om een offerte bij mobisolar aan te vragen, maar ook die kan dus niet snel leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heathan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10-01-2023
Ronald schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:59:

Misschien niet een hier te beantwoorden vraag, toch gesteld: huis heeft0 n klein puntdak, dat eindigt op n plat dak: woning uit 1927. We gaan kijken voor n indak systeem met 4 panelen voor t puntje en zo' n 4 a 5 panelen op plat dak, dat eerst verhoogd wordt met pir en bitumen laag. De elektrische installatie wordt gelegd, 3x 0,25 . Zoek nog wel n goede aannemer of pv bedrijf om de daken te realiseren. Kan iemand mij daar in tips geven, wie, wat waar? Aannemers etc moeilijk te vinden.Zelf omgeving Den Bosch. :) Dank !! heathan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qXoFjhGcCMpDoNISt0Vo-Mmcdss=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DhE4aoBMUpcTEfmV0Vy06ZdX.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektrixxx
Figo112 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:29:
[...]

Piew was net bezig om een offerte bij mobisolar aan te vragen, maar ook die kan dus niet snel leveren
Nee helaas niet. De andere offertes waren bij mij niet veel sneller. De snelste scheelde volgens mij 2 maanden met die van Mobisolar.
Pagina: 1