Hoi Tweakers,
Graag ontvang ik advies m.b.t. een nieuw te bouwen systeem.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Systeem voor thuiswerken (eenvoudige kantoorapplicaties)
- 4K videobewerking in Davinci Resolve (hobbymatig)
- Wellicht wat gamen
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer € 2.500,-
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, m.u.v. randapparatuur.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Op basis van een reviews en pricewatch heb ik onderstaand systeem samengesteld.
Behuizing wordt mogelijk een Lian Li Lancool 216 indien tijdig beschikbaar (ivm zeer positieve reviews).
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
• PC moet geschikt zijn voor 4K videobewerking. Daarom heb ik gekozen voor een Intel/ Nvidia systeem met behoorlijk wat RAM
• Goede balans tussen prestaties, energieverbruik, geluidsproductie en koeling gewenst
• Goede balans tussen prijs en prestaties. Daarom gekozen voor een DDR4 systeem
• Functionaliteit belangrijker dan uiterlijke kenmerken zoals RGB-verlichting
• Wifi
Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet.
Wat verwacht je van ons?
Het is ERG lang geleden dat ik zelf een systeem heb samengesteld en geassembleerd. Mijn kennis over huidige componenten is daarom beperkt. Graag wil ik weten of:
Graag ontvang ik advies m.b.t. een nieuw te bouwen systeem.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Systeem voor thuiswerken (eenvoudige kantoorapplicaties)
- 4K videobewerking in Davinci Resolve (hobbymatig)
- Wellicht wat gamen
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer € 2.500,-
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, m.u.v. randapparatuur.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Op basis van een reviews en pricewatch heb ik onderstaand systeem samengesteld.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-13600KF Boxed | € 365,40 | € 365,40 |
1 | Moederborden | MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4 | € 319,- | € 319,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC 10G (rev. 2.0, LHR) | € 889,- | € 889,- |
1 | Behuizingen | Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart | € 79,- | € 79,- |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-D15 Bruin | € 94,- | € 94,- |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Renegade KF436C18RBK2/64 | € 239,11 | € 239,11 |
1 | Voedingen | Seasonic Focus GX-850 | € 119,90 | € 119,90 |
1 | Solid state drives | WD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB | € 184,99 | € 184,99 |
Totaal | € 2.290,40 |
Behuizing wordt mogelijk een Lian Li Lancool 216 indien tijdig beschikbaar (ivm zeer positieve reviews).
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
• PC moet geschikt zijn voor 4K videobewerking. Daarom heb ik gekozen voor een Intel/ Nvidia systeem met behoorlijk wat RAM
• Goede balans tussen prestaties, energieverbruik, geluidsproductie en koeling gewenst
• Goede balans tussen prijs en prestaties. Daarom gekozen voor een DDR4 systeem
• Functionaliteit belangrijker dan uiterlijke kenmerken zoals RGB-verlichting
• Wifi
Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet.
Wat verwacht je van ons?
Het is ERG lang geleden dat ik zelf een systeem heb samengesteld en geassembleerd. Mijn kennis over huidige componenten is daarom beperkt. Graag wil ik weten of:
- De door mij geselecteerde componenten goed bij elkaar aansluiten
- Er betere prijs/ kwaliteit keuzen mogelijk zijn (inclusief eventuele black-friday deals)
- 64 GB RAM een significant verschil gaat maken bij 4k werk in Davinci vergeleken met 32 GB
- De gekozen voeding een juiste keuze is. PC Builder (Youtube) adviseert een 1000 of zelfs 1200 watt voeding i.v.m. een 13600 CPU. Dat lijkt mij overkill. Ik heb gekozen voor een 850 watt voeding. Maar wellicht dat 750 watt ook voldoende is. Wat adviseren jullie?
- jullie voorkeur ook uitgaat naar luchtkoeling (voor de CPU) in verband met (vermeende) betrouwbaarheid en prijs-/ kwaliteitverhouding