Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pmf1971
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-08-2024
Hallo allemaal.

Ik onderhoud (Freelance) sinds kort voor een stichting een Synology DS215j die voor hen als opslag dient en enkele services op het netwerk aanbiedt. Voor zover ik kan zien draait het ding al ruim 6 jaar 24/7, en één van de schijven geeft inmiddels een SMART melding betreffende bad sectors. De schijven zijn 3TB in RAID-1.

Ik moet nu een advies uitbrengen naar de stichting toe. Nu is het voor de hand liggend dat de schijven vervangen moeten worden, maar ik hang een beetje in het midden of het verstandig is om ook een nieuwe NAS aan te bevelen. Dus wil ik een oproep doen aan de personen die langdurige ervaringen hebben met Synology. Wat denken jullie, NAS vervangen of alleen nieuwe schijven?

Bij voorbaat ontzettend bedankt :)

Paul.

[ Voor 0% gewijzigd door Pmf1971 op 18-11-2022 13:25 . Reden: Spelvauten ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Pmf1971 Ik zou allebei doen, na zoveel jaar is hij ook wel afgeschreven toch.

Ook qua DSM versie en toekomstige updates ben je dan weer verzekerd.

Hopelijk hebben ze ook een goede backup ingericht daar.

[ Voor 29% gewijzigd door Greatsword op 18-11-2022 13:30 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:45

Aganim

I have a cunning plan..

Persoonlijk zou ik zeggen vervangen. Ik heb teveel dood spul van Synology af moeten voeren, doorgaans allemaal ouder dan 5 jaar. De vraag is natuurlijk ook hoe lang de stichting verwacht dat een NAS mee gaat, als hij 3 jaar geleden al is afgeschreven wordt het natuurlijk een no-brainer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hi Paul,

<iets té>

Maar a fin, apparaat is nog in support, krijgt nog de laatste DSM 7.1.1, kwestie van de schijf vervangen.
https://www.synology.com/...s?model=DS215j&status=all

Of gewoon naar een Cloud oplossing gaan, het is zelfs mogelijk dat de stichting in aanmerking komt voor een zwaar gereduceerd tarief.

Wat had je trouwens zelf bedacht en/of gevonden en wat is je eigen idee erbij, wat past er bij de stichting?

Daar huurt de stichting je ten slotte voor in =)

[ Voor 38% gewijzigd door Vorkie op 18-11-2022 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pmf1971
Vorkie schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:28:
Hi Paul,

Hoop dat je dit voor de stichting wel gratis doet, zal raar zijn als je op een forum advies gaat vragen en daar geld voor gaat rekenen naar een stichting.

Maar a fin, apparaat is nog in support, krijgt nog de laatste DSM 7.1.1, kwestie van de schijf vervangen.
https://www.synology.com/...s?model=DS215j&status=all

Of gewoon naar een Cloud oplossing gaan, het is zelfs mogelijk dat de stichting in aanmerking komt voor een zwaar gereduceerd tarief.
Dank je voor je snelle respons. (aan iedereen trouwens :) )
Het advies reken ik niets voor. Ook reken ik geen marge over producten. Alleen als ik echt met hand-on ICT bezig ben gaat de teller lopen (voor een sterk gereduceerd tarief). Ik heb 5 jaar lang niets in de ICT gedaan, om persoonlijke redenen, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en toen een buurman van mij deze klant aanbood omdat hij er te weinig tijd meer voor had, heb ik ja gezegd. Ik ambieer nooit meer fulltime werk in de ICT omdat het me dan kapotmaakt. Maar dit is leuk om te doen.
Ontzettend bedankt voor je informatieve antwoord :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pmf1971
Greatsword schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:27:
@Pmf1971 Ik zou allebei doen, na zoveel jaar is hij ook wel afgeschreven toch.

Ook qua DSM versie en toekomstige updates ben je dan weer verzekerd.

Hopelijk hebben ze ook een goede backup ingericht daar.
Ja dat hebben ze, cloud backup, toevallig gisteren nog een map hersteld voor een van de medewerkers.
Maar ik overweeg een lokale backup toe te voegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Pmf1971 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:35:
[...]

Dank je voor je snelle respons. (aan iedereen trouwens :) )
Het advies reken ik niets voor. Ook reken ik geen marge over producten. Alleen als ik echt met hand-on ICT bezig ben gaat de teller lopen (voor een sterk gereduceerd tarief). Ik heb 5 jaar lang niets in de ICT gedaan, om persoonlijke redenen, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en toen een buurman van mij deze klant aanbood omdat hij er te weinig tijd meer voor had, heb ik ja gezegd. Ik ambieer nooit meer fulltime werk in de ICT omdat het me dan kapotmaakt. Maar dit is leuk om te doen.
Ontzettend bedankt voor je informatieve antwoord :)
Ja ik had het iets té lomp opgeschreven, nofi!

Maar check gewoon wat bij de stichting past.

Snelle oplossing is nu die ene schijf vervangen als incident - dan kan je met de stichting in overleg om te kijken wat het beste bij ze past, zoals Cloud v.s lokale storage en back-ups etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pmf1971
Vorkie schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:37:
[...]

Ja ik had het iets té lomp opgeschreven, nofi!

Maar check gewoon wat bij de stichting past.

Snelle oplossing is nu die ene schijf vervangen als incident - dan kan je met de stichting in overleg om te kijken wat het beste bij ze past, zoals Cloud v.s lokale storage en back-ups etc...
Indeed. Nu rijst de vraag, als ik de schijven vervang, en later de NAS, kan ik dan die schijven zo overzetten, en zal het dan werken? Of moeten de schijven helemaal opnieuw ingericht worden?

Mijn ervaringen met NAS zijn minimaal, dat heb je wel gemerkt }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Pmf1971 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:40:
[...]

Indeed. Nu rijst de vraag, als ik de schijven vervang, en later de NAS, kan ik dan die schijven zo overzetten, en zal het dan werken? Of moeten de schijven helemaal opnieuw ingericht worden?

Mijn ervaringen met NAS zijn minimaal, dat heb je wel gemerkt }:O
Als je van Syno naar Syno gaat is het een kwestie van overzetten :)

https://kb.synology.com/n...ogy_NAS_DSM_6_0_and_later

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
toevallig van de week hetzelfde maar dan met een DS213J gehad.
ik heb de slechte schijf vervangen voor een nieuwe van 4TB en ga volgend jaar wel kijken naar een vervanger => ik verwacht wel een opvolger van de DSx20+ modellen binnenkort en wil niet nu een ruim 2 jaar oud model kopen.

nieuwe schijf erin was zo gebeurd en de storage pool was in een dagje wel helemaal hersteld (je kan ondertussen ook nog gewoon gebruik maken van de NAS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pmf1971
Vorkie schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:42:
[...]

Als je van Syno naar Syno gaat is het een kwestie van overzetten :)

https://kb.synology.com/n...ogy_NAS_DSM_6_0_and_later
Top!

Laatste vraag: Kun je me een vervangend model adviseren? Ik zat te kijken naar de DS220+, is dat een waardige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pmf1971
Leipo schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:46:
toevallig van de week hetzelfde maar dan met een DS213J gehad.
ik heb de slechte schijf vervangen voor een nieuwe van 4TB en ga volgend jaar wel kijken naar een vervanger => ik verwacht wel een opvolger van de DSx20+ modellen binnenkort en wil niet nu een ruim 2 jaar oud model kopen.

nieuwe schijf erin was zo gebeurd en de storage pool was in een dagje wel helemaal hersteld (je kan ondertussen ook nog gewoon gebruik maken van de NAS)
Ja dat is het mooie van RAID-1, gewoon nog snelle toegang en syncen doet het ding in idle time.

Bedankt voor het wachtadvies. Ik denk inderdaad dat ik het tweeledig ga aanpakken, eerst de schijven, dan de NAS :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Pmf1971 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:48:
[...]

Ja dat is het mooie van RAID-1, gewoon nog snelle toegang en syncen doet het ding in idle time.

Bedankt voor het wachtadvies. Ik denk inderdaad dat ik het tweeledig ga aanpakken, eerst de schijven, dan de NAS :)
zo doe ik het ook: de nieuwe schijf kan dan ook overgezet worden naar de nieuwe NAS tegen die tijd :P
Alleen wel even kijken wat het max aantal TB is wat de 215J aan kan, de 213J kan max 4TB aan (maar dat was ook precies wat ik wilde en ruim voldoende voor mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pmf1971
Leipo schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:50:
[...]

zo doe ik het ook: de nieuwe schijf kan dan ook overgezet worden naar de nieuwe NAS tegen die tijd :P
Alleen wel even kijken wat het max aantal TB is wat de 215J aan kan, de 213J kan max 4TB aan (maar dat was ook precies wat ik wilde en ruim voldoende voor mij)
Capaciteit is geen enkel probleem, nu zit er 2x3TB in, maar overweeg 2x1TB SSD erin te zetten omdat ze op dit moment op 300GB aan data zitten, hun data groei is hooguit enkele tientallen GBs per jaar.
Ik overweeg SSD's omdat de NAS in een ongeventileerde kast staat (Ook de reden voor bad sectors, schijven continu te warm). HDD's moeten op max 40 graden gehouden worden anders gaan ze jong dood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Pmf1971 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:53:
[...]

Ik overweeg SSD's omdat de NAS in een ongeventileerde kast staat (Ook de reden voor bad sectors, schijven continu te warm). HDD's moeten op max 40 graden gehouden worden anders gaan ze jong dood.
De schijven zijn 6 jaar oud, en slechts één heeft bad sectors? Dat noem ik niet 'jong dood gaan'.

En over het vervangen van de NAS zelf mist er wat informatie. Zit de stichting op een krap budget (waarschijnljk niet, als je er als freelancer werkt) en is continue toegang tot de data belangrijk? Aangezien je bij een Synology de schijven zonder problemen in een nieuwe NAS kan prikken, kun je ook wachten tot de NAS doodgaat, en hem dan vervangen. Dat levert wel een downtime van een paar dagen op dat moment, maar het is niet onwaarschijnlijk dat de huidige NAS nog jaren mee kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Nu weet ik niet hoe alles qua back-up geregeld is, maar als dat niet zo is, of slecht geregeld, dan zou ik deze machine niet vervangen. Een andere erbij halen als 'main' NAS en deze oude de back-up naar toe laten wegschrijven (bij voorkeur op een andere locatie), lijkt mij dan een betere oplossing, nadat de disk vervangen is.

[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 18-11-2022 14:29 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:18
Ik snap dat al die tweakers je hier aanraden een nieuwe Nas te kopen, maar als die DS215j functioneel gewoon voldoet dan is dat in mijn ogen onzin.

Nooit iets kopen wat je niet nodig hebt, maar pas vervangen als het niet meer aan de gewenste functionaliteit voldoet.

Dus mijn advies zou zijn, gewoon die disk vervangen die smart errors geeft en vervolgens de boel blijven monitoren met smart, want je hebt een goede kans dat de disken even oud zijn en de andere ook binnen kort problemen gaat geven.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ben(V) schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:18:
Ik snap dat al die tweakers je hier aanraden een nieuwe Nas te kopen, maar als die DS215j functioneel gewoon voldoet dan is dat in mijn ogen onzin.

Nooit iets kopen wat je niet nodig hebt, maar pas vervangen als het niet meer aan de gewenste functionaliteit voldoet.
Tja, wanneer voldoet de gewenste functionaliteit niet meer? Nu wordt de NAS nog ondersteund (vraag is wel hoe lang nog). Maar als het device niet meer ondersteund is door de fabrikant, kun je dan nog wel spreken of de gewenste functionaliteit nog wel voldoet? :) Zakelijk gezien doet men dat ook niet, overigens. Daar is een werkplek met 3-5 jaar meestal ook al wel afgeschreven en wordt het om economische redenen vervangen. :) Zoiets lijkt me voor een stichting ook wel belangrijk. Dat waarborgt de continuïteit immers.

Gezien verder ook niets bekend is over back-up strategie, kan het wellicht ook een mooi moment zijn om daar wat mee te doen en dus te investeren in verdere continuïteit, lijkt mij niets mis mee, in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pmf1971
Ben(V) schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:18:

Dus mijn advies zou zijn, gewoon die disk vervangen die smart errors geeft en vervolgens de boel blijven monitoren met smart, want je hebt een goede kans dat de disken even oud zijn en de andere ook binnen kort problemen gaat geven.
Mijn plan is sowieso beide schijven te vervangen, ik geef geen optie voor 1, dat is vragen om problemen in de nabije toekomst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pmf1971
Mijzelf schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:22:
[...]

De schijven zijn 6 jaar oud, en slechts één heeft bad sectors? Dat noem ik niet 'jong dood gaan'.

En over het vervangen van de NAS zelf mist er wat informatie. Zit de stichting op een krap budget (waarschijnljk niet, als je er als freelancer werkt) en is continue toegang tot de data belangrijk? Aangezien je bij een Synology de schijven zonder problemen in een nieuwe NAS kan prikken, kun je ook wachten tot de NAS doodgaat, en hem dan vervangen. Dat levert wel een downtime van een paar dagen op dat moment, maar het is niet onwaarschijnlijk dat de huidige NAS nog jaren mee kan.
Ik leg de lat misschien wat hoog, maar ik vind 6 jaar best jong. De oudste schijf in mijn systeem is 10 jaar met 0 problemen. Het ding is gewoon zijn hele leven onder de 40 graden gehouden. Warmte is de grootste vijand van een harde schijf onder verder normale omstandigheden. Ik heb in mijn dagen als TD reparateur zoveel computers voorbij zien komen waarvan de HDD was overleden, allemaal door slechte airflow (lees: Meestal nul), daar waren de jaren 90 computers berucht om.

De stichting heeft geen superruim budget, maar schuwt af en toe wat kosten niet om de boel draaiende te houden. Ik denk niet dat het een probleem zal zijn als ik een volledige vervanging adviseer, wat ik dus ook gedaan heb. Ik heb ook aangegeven dat de snellere CPU en meer RAM ook gunstig is voor de hoeveelheid extra services die de NAS moet gaan bieden, zoals LDAP en DNS. Nu wordt alles non-centraal beheerd, maar heb ze warm gemaakt voor wat centraal beheer via LDAP en Active directory. Dat maakt het allemaal iets makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Pmf1971 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:53:
[...]

Ik vind het opvallend dat je warmte en bad sectors aan elkaar linkt; de gemiddelde fabrikant raad aan om ze inderdaad "tussen de 30 en 40 graden" te laten draaien maar de marges liggen zo vanaf het vriespunt tot tegen de 70 graden. Helaas ken ik geen lineaire grafiek "temperatuur vs badblocks".

That said, als je er nu graag SSD's in zet; die kennen "bad blocks" niet. Hoogstens vallen er overprovisioning eenheden weg en daarna zegt de SSD "poef" en is in 1x offline. Dus ja, kiezen tussen de early warning van een ouderwetse HDD of de stilte van een SSD.
Beetje catch-22 maar RAID1 zorgt er ook voor dat elke corrupt bitje automatisch/idle op de andere disk komt. Natuurlijk kan je met een 1TB-set mooi versioning kan doen als er maar 300GB en allicht is dat het onderzoeken waard. Zou zonde zijn als je maanden / jaren niet naar data kijken en pas bij een restore erachter komen dat het spul eigenlijk al 8 maanden encrypted/cryptoware was maar nooit opgevallen ofzo.

Ben het wel een klein beetje eens met @Ben(V) ; als het chassis in orde is, hoeven er alleen nieuwe disks in. Ik heb eerder dit jaar pas/nog een DS414 verkocht; puur omdat ik een model met veel meer RAM nodig had maar technisch voldeet de 414 perfect nog (80.000 uur RAID5 gedraaid en regelmatig tientallen GB's per dag aan wijzigingen ertegenaan incl. meerdere connecties via SMB en iSCSI).

[ Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 18-11-2022 20:27 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pmf1971
Als je kijkt naar failure rate en temperatuur en die in een grafiek zet, dan krijg je een logaritmische curve. Des te hoger de temp, des te eerder faalt de schijf. Tot 40 graden is er geen significant verschil, daarna wordt het verschil logaritmisch groter. Bij 50 graden is de faalkans al zodanig significant dat de schijf binnen de verwachte levensduur van minimaal 3-5 jaar, mankementen gaat vertonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:03
Andere overweging:
Voor zo weinig data kun je wellicht de synology c2 storage gebruiken. Dan ben je “verzekerd” tegen hardwareverlies met backups van max 1 dag oud.
Je kunt dat herstellen naar een nieuwe synology incl services. Kost 70 eur per jaar oid.
Laat je dit ding gewoon staan tot er iets mis gaat. Meestal sneuvelt de adapter of een schijf. (Of waren dit de modellen met de atom bug?)

[ Voor 21% gewijzigd door jeroen3 op 18-11-2022 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pmf1971
jeroen3 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 20:28:
Andere overweging:
Voor zo weinig data kun je wellicht de synology c2 storage gebruiken. Dan ben je “verzekerd” tegen hardwareverlies met backups van max 1 dag oud.
Je kunt dat herstellen naar een nieuwe synology incl services. Kost 70 eur per jaar oid.
Nou, toevallig hebben ze C2 als backup, er wordt automatisch mee gesynced, en er is ook version control. Ik heb toevallig van de week een map voor een medewerker hersteld hiermee.

Het gaat er om dat ze een lokale opslag hebben, zodat ze niet volledig afhankelijk zijn van een internet verbinding. Niet iedereen vertrouwt blindelings in een 100% cloud oplossing, verre van. Iets fysieks geeft een mens rust op een of andere manier. Ze hebben wel glasvezel, en dat is superbetrouwbaar. Maar KPN heeft ook wel es storingen in hun backbone apparatuur...

[ Voor 25% gewijzigd door Pmf1971 op 18-11-2022 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:30
Ik lees nergens hoe afhankelijk de stichting is van het goed werken van de NAS. Als ze die een tijdje kunnen missen is er weinig mis met het vervangen van schijven. Als het echt belangrijk is voor het uitvoeren van de taken zou ik toch echt maar iets anders kijken en de daarbij behorende backups.
Vaak wordt er gedacht dat een tijdje zonder prima kan, totdat het echt niet meer werkt. Gezien de hoeveelheid data zou een backup naar iets als een “transip stack” of equivalent prima kunnen. Valt de NAS uit heb je daar je data staan en ook toegankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pmf1971
BernardV schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:01:
Ik lees nergens hoe afhankelijk de stichting is van het goed werken van de NAS. Als ze die een tijdje kunnen missen is er weinig mis met het vervangen van schijven. Als het echt belangrijk is voor het uitvoeren van de taken zou ik toch echt maar iets anders kijken en de daarbij behorende backups.
Vaak wordt er gedacht dat een tijdje zonder prima kan, totdat het echt niet meer werkt. Gezien de hoeveelheid data zou een backup naar iets als een “transip stack” of equivalent prima kunnen. Valt de NAS uit heb je daar je data staan en ook toegankelijk.
Goed punt. Ik ga dit eens vragen aan de directrice van de stichting. Hoelang ze de centrale opslag kunnen missen.Ze gebruiken dan wel de synologydrive, met een schaduwkopie op de lokale drive. Dus dat geeft ze wat ademruimte. En ze hebben C2 opslag waarmee gesynced wordt vanaf de NAS met hyperbackup module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 22:29
Ik zou 'm niet zo snel vervangen, de NAS zelf is nog goed en bovendien die instap modellen hebben vaak na een paar jaar nog steeds dezelfde SoC of een revisie daarvan. Dus je koopt praktisch dezelfde hardware. Wat software ondersteuning betreft, als dat ding niet via internet benaderbaar is zou ik me er niet te druk over maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pmf1971
Terrestrial schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:22:
Ik zou 'm niet zo snel vervangen, de NAS zelf is nog goed en bovendien die instap modellen hebben vaak na een paar jaar nog steeds dezelfde SoC of een revisie daarvan. Dus je koopt praktisch dezelfde hardware. Wat software ondersteuning betreft, als dat ding niet via internet benaderbaar is zou ik me er niet te druk over maken.
Hij staat er nog, maar nu met twee SSD's in RAID-1. Backups worden dagelijks gemaakt naar de cloud en 1 werkstation heeft altijd een volledige sync met de NAS (alle mappen). Moet voorlopig geen zorgen geven :)
Bovendien heb ik de laptops van personen die thuis inloggen voorzien van een OpenVPN verbinding die altijd verbinding maakt, zodat er verder geen poorten open hoeven op de firewall.

[ Voor 19% gewijzigd door Pmf1971 op 28-01-2023 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeterisVulpes
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-05 22:03
Als de NAS nog voldoet qua specs om iedereen aan't werk te houden... Nee, ik zie ook niet in waarom die al op de e-waste moet belanden.
Tuurlijk, nieuw speelgoed is altijd leuk, maar deze onderneming probeert toch wat spaarzaam om te gaan met hun centen. Oftewel: de NAS lijkt nog te voldoen dus ik zou hen nog niet op kosten jagen. Wacht ermee tot
- de ondersteuning echt afloopt
- de nas qua specs niet meer voldoet
- de nas storingen/defecten krijgt
Wat er ook eerst komt :-)

Wat die C2 betreft: ze blijven blijkbaar graag in het 'ecosysteem' van Synology. Op zich is er niks mis met hun NAS'en (ik heb er zelf ook eentje), maar hun C2 is toch vrij duur* voor wat het is.

* edit: al moet ik daar eigenlijk wel een kanttekening bij plaatsen. Het is natuurlijk wel volledig geïntegreerd waardoor je zoiets snel geconfigureerd hebt met je NAS enz. Qua gebruiksgemak heeft dat voordelen en daar betaal je soms liever voor.

[ Voor 15% gewijzigd door VeterisVulpes op 28-01-2023 01:44 ]

 MacBook Pro 16" Late 2019 & UniFi netwerk  iPhone 14 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pmf1971
Het gebruiksgemak (zelfs de directeur is in staat om de backup te bekijken en eventueel bestanden terug te zetten) is inderdaad een van de belangrijkste factoren. En de kosten vallen alsnog erg mee.
Pagina: 1