Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsel
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 07-12-2023
Korte introductie: sinds een aantal jaar ben ik eigenaar van een Denon AVR-X 1500H. Hieraan heb ik een Philips One TV en een Denon platenspeler zitten. Het geluid wordt afgespeeld op 2 Wharfedale Diamond 220 speakers. Afgelopen week ik heb per ongeluk 1 speaker opgeblazen, doordat ik spotify in mijn auto aan wilde zetten maar deze nog gekoppeld was aan mijn Denon. Nu is het geluid van één van de boxen vervormd. Op verzoek kan ik het geluid delen.

Mijn vraag
1. Hoe kan ik erachter komen wat er precies met mijn box is gebeurd?
2. Of ik het kan maken?
Of 3: wat een goede vervanger zou zijn voor de Wharfedale boxen (budget is max 300/400 euro)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben geen hi-fi kenner, maar heb het internet afgespeurd naar relevante zaken. Ik kom er niet achter wat er precies met mijn speaker aan de hand is.De volgende zaken heb ik wel ondernomen:
1. Contact gehad met Wharfedale. Zij hebben geen reserve onderdelen en de reparateur die zij aandragen repareert niet onder de 130euro.
2. Gekeken naar vervangende speakers, maar door de bomen zie ik het bos niet meer.

Alvast bedankt voor degenen die mij zouden willen helpen!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:52
er staan er genoeg op marktplaats, mogelijk zou daar een nieuwe set kopen voldoende zijn. (eventueel kun je altijd de speakers zelf overzetten naar jouw huidige kast (mocht die beschadigd zijn oid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:32

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Wat er met de speaker gebeurd is, is eigenlijk niet te achterhalen. Gezien je verhaal denk ik dat je in de auto op "harder harder harder harder" hebt gedrukt terwijl thuis de kopjes uit de kast kwamen. Ik vind het echter vreemd dat slechts 1 van de 2 speakers dan defect is, maar dat zou kunnen. Je kunt zachtjes op de woofer van de speaker drukken om te voelen of deze aanloopt; zo ja, dan is die inderdaad doorgefikt. Maar dat is inhoudelijk eigenlijk het enige wat je nog kunt checken.

Wel zou ik voor de zekerheid de speakers even omwisselen (dus links naar rechts en rechts naar links), dan weet je iig zeker dat het aan de speakers ligt en niet iets anders dat nu verkeerd is ingesteld of defect is.

Als de speaker daadwerkelijk defect is dan is het niet meer te maken en kun je het beste een nieuwe aanschaffen. Bij Correct kun je een nieuwe kopen voor 65 euries.
https://www.correct.nl/pr...e-diamond-220-luidspreker

[ Voor 81% gewijzigd door DominoNL op 18-11-2022 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:51
Je zou kunnen onderzoeken bij de importeur nog onderdelen leverbaar zijn al moet je eerst uitzoeken wat er niet meer werkt, de woofer, tweeter of wisselfilter. Op zich wel duurzaam om niet de hele luidspreker af te schrijven en te repareren.

https://www.wharfedale.eu/

De woofer kun je makkelijk testen door de conus voorzichtig recht naar binnen te drukken, deze mag geen bij geluiden geven of aanlopen. De tweeter kan je testen door eventueel met een wc rol goed te luisteren. Wisselfilter kun je testen door de units uit te wisselen met de werkende luidspreker.

Zou er niet teveel in investeren, tweedehands zijn ze te krijgen voor 75 a 100 euro dan heb je gelijk reserve units mocht er nog wat stuk gaan in de toekomst. De optie van Correct is nog beter.

[ Voor 25% gewijzigd door Roderiktweaker op 18-11-2022 19:08 ]