Welke dynamische flow thermostaatkraan te nemen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:37

MrScratch

I am rubber, you are glue

Topicstarter
Ik heb op mijn LTV-convectoren met ventilatoren dynamic flow radiatorkranen van Heimeier geinstalleerd. Dit is het type Heimeier Eclipse.

https://www.imi-hydronic.com/nl-nl/product/eclipse

Deze kunnen dynamisch het juiste debiet regelen. De Heimeier Eclipse gaan echter tot maximaal 150 liter/uur. Nu heb ik met de Jaga berekeningstool berekend dat een aantal van mijn convectoren eigenlijk een hogere flow nodig hebben.

Er is ook nog de Heimeier Eclipse 300 en die gaan tot 300 liter/uur.

https://www.imi-hydronic.com/nl-nl/product/eclipse-300

Ik heb echter 1 convector waarbij de Jaga tool 450 liter per uur geeft als optimale waarde. Welke radiatorkraan zou ik moeten nemen om dat te kunnen faciliteren? Of is dit een waarde die in een normaal woonhuis nooit te halen is? De radiator wordt gevoed door uponor 16mm leidingen door de vloer en zit vlak bij de CV-pomp.

Ik vond nog het type "bijzonder lage weerstand", maar kan niet goed vinden of deze geschikt is:

https://www.imi-hydronic....-bijzonder-lage-weerstand

Zou dit een geschikte variant zijn voor deze use-case?

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coopertje21
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-08 10:15
Ik heb EXACT hetzelfde probleem: Overal Heimeier IMI Eclipse, en ik heb nu 1 nieuwe dubbele Jaga T21 van 260cm die tegen de 400L/h wil hebben. Ik weet niet of het probleem voor topic starter nog actueel is, maar mochten andere mensen naar dit probleem zoeken, FYI:

Wat ik inmiddels weet is dat het merk Overtrop de de AQH en de AV9 serie heeft, welke 420L/h aankunnen. De AV9 is wel een statische afsluiter. Als je een warmtepomp hebt wil je juist statische afsluiters hebben, zodat een warmtepomp altijd zijn flow kwijt kan bij het sluiten van een zone in een andere ruimte, om pendelen van de compressor te voorkomen. Bij een jaga kun je eigenlijk niet teveel flow hebben. Daarom wil je dede flow op de grootste radiator dus ook niet geknepen hebben door een dynamisch ventiel. Statisch geniet hier dus de voorkeur.

Tevens lijkt heimeier nog de statische "V-exact ii" te hebben, deze lijken in de tabellen tot 400L/h te gaan, maar zeker weten doe ik dat niet.

Als je nog op een CV ketel stookt, zou ik dus de oventrop AQH nemen, om een grote delta van ja aanvoer en retour te kunnen garanderen. voor een warmtepomp (en dus ook een hybride opstelling) zou ik voor de AV9 of de V-exact ii gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door coopertje21 op 20-03-2023 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Ik heb uiteindelijk de “Heimeier radiator kraan met vaste KV waarde met bijzonder lage weerstand” genomen.

• Stefan206
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-04 18:16
Wat zijn de ingestelde waardes in die app, 450 liter is echt heel veel.
Aanvoer temp, retour temp. En de gewenste kamertemperatuur.
Het lijkt mij dat je daar iets fout hebt ingevuld, anders zou ik niet weten hoe je aan zo'n grote flow komt!

Ik gebruik altijd de app Imi hytools.

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Stefan206 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:57:
Wat zijn de ingestelde waardes in die app, 450 liter is echt heel veel.
Aanvoer temp, retour temp. En de gewenste kamertemperatuur.
Het lijkt mij dat je daar iets fout hebt ingevuld, anders zou ik niet weten hoe je aan zo'n grote flow komt!

Ik gebruik altijd de app Imi hytools.
Ik heb de tool ingesteld op aanvoertemperatuur 28 graden en retourtemperatuur 26 graden en met een doeltemperatuur van 20 graden. Dit is de tool selectiemodel-jaga-2020-10.xlsx die ik ergens vandaan heb opgesnord.

Zie hier de parameters en output. Het betreft een Jaga Tempo convector van 240cm x 40cm van Type 21DBH (dus met ventilatoren). Ik weet niet meer welke parameters ik precies heb ingevuld, maar nu krijg ik zelfs 502 liter per uur er uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ye5B_GxJS_ffYW7R0weGaxaLWcQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H8a4RClKMZ8MKScss00J5arY.jpg?f=fotoalbum_large