Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peat-reputed
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:21
Beste tweakers,
TLDR
Concreet zoek ik antwoord op deze vragen:
- Klopt het dat ik een bedrade Honeywell thermostaat (zie onder) kan vervangen door een Tado?
- Klopt het de warmteafleverset van Eneco niet kan moduleren, en de Tado hem daarom via "aan/uit" zal aansturen?
Achtergrond
Hopelijk kunnen jullie me vertellen of ik mijn standaard Honeywell thermostaat kan vervangen door een Tado slimme thermostaat.

Op dit moment heb ik stadsverwarming van Eneco met een warmteafleverset. De warmte in huis regel ik via een centrale thermostaat. Ik wil deze vervangen door een Tado, maar ik twijfel of dit kan.

Als ik de afbeeldingen in sommige topics zie, lijkt het me een kwestie van de 2 draadjes in de goede ingangen aansluiten (welke dat dan ook mogen zijn):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06jp0zxaksyuQ0pjAcwdFH6Sq6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dGsgOaWTpO3VBakc63k0DTco.jpg?f=fotoalbum_large

Maar klopt mijn idee wel?

Alvast bedankt :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalle015
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-01-2024
Heeft iemand hier een antwoord op of ervaring mee? Ik vraag me namelijk precies hetzelfde af :)

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bij je afleverset zit waarschijnlijk een elektrische klep (op leiding 4 of 5 op je gelinkte pdf, buiten de afleverset verwacht ik). De aan/uit regeling van de Tado zal dan inderdaad die klep open zetten bij warmtevraag (alsof het een 'ketel' is die aangezet wordt). Inderdaad geen modulatie, de klep is open of dicht, er zit niet iets tussenin (halfopen is niet moduleren).

Ik heb zelf een soortgelijke oplossing: mijn Honeywell Evohome regelt een klep voor de warmtevraag en zet ook de relevante radiatoren in de ruimte met warmtevraag open.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peat-reputed
Aiolos schreef op maandag 21 november 2022 @ 23:21:
Bij je afleverset zit waarschijnlijk een elektrische klep (op leiding 4 of 5 op je gelinkte pdf, buiten de afleverset verwacht ik).
Even nagekeken, en wat je vermoedt klopt: op leiding 4 (aanvoer CV) zit een zoneklep, de Honeywell VC8615.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZG8Ay64NYOWIt6brmXCnkOd_6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/234KTtw1VsDByPIAs0h0FGZo.jpg?f=fotoalbum_large

Daar even op doorzoekend vond ik dit topic bij de Tado community: iemand die een VC8015 wil aansluiten (en dat lukt). De kleppen zijn nagenoeg gelijk, op een extra vervolgcontact (:?) na. Dus @Kalle015, ik ga het doen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peat-reputed
For the record (en @Kalle015): in 15 minuutjes geïnstalleerd en werkt super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalle015
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-01-2024
Top, dankjewel voor je antwoord @peat-reputed Ik heb inmiddels de Tado ook binnen maar nog niet geïnstalleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07-05 17:45
peat-reputed schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:38:
For the record (en @Kalle015): in 15 minuutjes geïnstalleerd en werkt super!
Wat heb je geinstalleerd?

De Tado?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peat-reputed
RobbieHifi schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:04:
[...]

Wat heb je geinstalleerd?

De Tado?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeT80
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 10:12
@peat-reputed

Kun je aangeven welke versie je hebt geïnstalleerd?
Hoe je deze hebt aangesloten? (welke draden waar)
En hoe deze is geconfigureerd.

Ik heb ook stadsverwarming van Eneco, en zo'n mooie ronde Thermostaat
Zou hem graag net als jij vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Heb je ook vloerverwarming?

Want als je vloerverwarming hebt.

Heeft het geen zin om de verwarming aan en uit te zetten.
Dus gewoon lekker 1 temperatuur aanhouden bijvoorbeeld 20 graden en daarna niet meer aankomen.

Het is minder energie zuinig om elke keer te wisselen van temperatuur, aldus mijn installateur doen ik in een appartement met stadsverwarming en vloerverwarming woonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeT80
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 10:12
@joke_name

Ik heb geen vloerverwarming
(of de onderbuurman moet heel hard stoken...)

Heb alleen een heel groot stuk grijs piepschuim in mijn meterkast
een ronde thermostaat en in de meterkast ook een Honeywell VC****
(model zal ik thuis even nakijken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-05 20:02
Oud topic maar wilde mijn setup delen.
Ik heb ook stadsverwarming en heb de Honeywell klep uitgeschakeld. Daardoor is er continue warmte beschikbaar in de woning.

Huiskamer heeft vloerverwarming, op de verdeler zit een Tado kraan die ik aanstuur met een Tado wandthermostaat. Op elke andere verwarming in huis zit een Tado knop.

Hiermee kan ik iedere ruimte, verwarming afzonderlijk regelen / zone verwarming.

Dit zit hier al ruim 6 jaar zo, werkt heel goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansham
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-11-2024
vanputten80 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 07:57:
Oud topic maar wilde mijn setup delen.
Ik heb ook stadsverwarming en heb de Honeywell klep uitgeschakeld. Daardoor is er continue warmte beschikbaar in de woning.

Huiskamer heeft vloerverwarming, op de verdeler zit een Tado kraan die ik aanstuur met een Tado wandthermostaat. Op elke andere verwarming in huis zit een Tado knop.

Hiermee kan ik iedere ruimte, verwarming afzonderlijk regelen / zone verwarming.

Dit zit hier al ruim 6 jaar zo, werkt heel goed!
Heb je wel eens gemeten als er geen warmtevraag is, dat er toch "sluipverbruik" is? Ik zou hem zo programmeren dat als er geen warmtevraag is, de klep ook dicht gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DelinQ
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-03 16:27
Wat bedoel je met Tado kraan en waarom benoem je het als kraan ipv knop. Tado heeft toch alleen maar knoppen?
vanputten80 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 07:57:
En heb je naar sluipverbruik gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-05 20:02
Bedoel inderdaad knop ipv kraan.

Betreft sluipverbruik, nooit bij stil gestaan.
Vraag me even af hoe dat zou kunnen gebeuren, gezien alle knoppen altijd dicht zitten. Zie geen gekke dingen in verbruik, meten is weten.

Qua verbruik zijn we sinds de hoge prijzen flink minder gaan verbruiken (van 24gj per jaar, naar 14 a 15). De vloerverwarming een graad lager. Zet hem op 18.5, hij geeft dan zoveel warmte dat het makkelijk 19.5 wordt.
Overdag, als ik thuiswerk, gebruik ik een warmte paneel.

Ik ga is uitzoeken of het überhaupt mogelijk is om de klep te kunnen bedienen bij een opzet zoals ik nu heb/ wil.
Combinatie klep en Tado (misschien met Home Assistant erbij) kan ik me nog voorstellen, maar de verwarming units zonder tado knop zal laster gaan.
Suggesties welkom.

Toevoeging: Uitgevonden dat ik de klep met een Shelly1 kan bedienen (toevallig nog 1 liggen). Ga ik proberen. TBC

[ Voor 6% gewijzigd door vanputten80 op 25-01-2025 14:44 ]

Pagina: 1