Doorlopende betonvloer isoleren aan de buitenkant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elwees
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21-11-2023
Hallo allemaal,

Wij hebben een betonnen tussenvloer die doorloopt naar buiten en dus een enorme koudebrug vormt (huis uit 1970). Nu wil ik kijken wat ik eraan kan doen om dit te isoleren.
Je ziet wel eens bij gerenoveerde flats zon kunststof paneel aan de buitenkant die de betonrand bedekt (en ik verwacht isoleert). Kan iemand mij vertellen hoe deze dingen heten?

We hebben spouwmuurisolatie maar je voelt gewoon de kou in de vloer trekken. Logisch ook want je ziet de betonrand aan de buitenkant.

De vloer isoleren is geen optie (meer).

Uiteraard zijn alternatieven ook welkom!

mvg
Patrick

Beste antwoord (via Elwees op 21-11-2022 15:43)

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:57

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Geïsoleerde kantplank lijkt me de snelste, makkelijkste optie. En dan bovenop een kunststof of alu afdekprofiel?

[ Voor 14% gewijzigd door deWit op 21-11-2022 12:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Een tekening met een doorsnede zou erg helpen want het is mij nu niet duidelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je bedoelt zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jpgk/koudebrug_21_doorstekende_betonvloer_isolatie.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dit lijkt me inderdaad wat TS bedoelt.

Let wel TS, aan de voorzijde van je huis zal dit waarschijnlijk vergunningsplichtig zijn (maar met een beetje geluk valt het onder een kruimelbeding).

Het isolatiemateriaal kan gewoon iets van een gevelisolatieplaat zijn (XPS o.i.d.). De plaat erover is dan vaak van Keralit, Trespa of een vergelijkbaar materiaal.

[ Voor 22% gewijzigd door pagani op 18-11-2022 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elwees
ja dit inderdaad!

Zijn dit prefab dingen die je zelf over je isolatie plaatst? of maak je dit normaal gesproken zelf en monteer je iets van een afschotje erboven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Elwees schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:44:
[...]

ja dit inderdaad!

Zijn dit prefab dingen die je zelf over je isolatie plaatst? of maak je dit normaal gesproken zelf en monteer je iets van een afschotje erboven?
De tekening komt van https://www.joostdevree.nl/shtmls/koudebrug.shtml

Ik heb het nooit in het echt gezien, maar ik acht de kans dat het maatwerk is best groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Dit is wel maatwerk ja. En alleen een plaat monteren over de lengte van je betonnen rand is nog steeds maar half werk, want de koudebrug loopt gewoon door via de muur. Het is beter dan niets natuurlijk, maar helemaal mooi is als je de gevelstenen onder en boven je betonnen vloer kan vervangen door iets als foamglas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-07 11:31

Sen

<-->

Een kantplank tegen aan bevestigen? Moetje alleen de boven en onderkant afwerken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:57

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Geïsoleerde kantplank lijkt me de snelste, makkelijkste optie. En dan bovenop een kunststof of alu afdekprofiel?

[ Voor 14% gewijzigd door deWit op 21-11-2022 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
dan wel op de open stootvoeg letten en de mogelijkheid om vocht af te voeren, maar het is vooral wat @frennek zegt de koude brug is slechts iets langer gemaakt en loopt gewoon via de bakstenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elwees
frennek schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:20:
Dit is wel maatwerk ja. En alleen een plaat monteren over de lengte van je betonnen rand is nog steeds maar half werk, want de koudebrug loopt gewoon door via de muur. Het is beter dan niets natuurlijk, maar helemaal mooi is als je de gevelstenen onder en boven je betonnen vloer kan vervangen door iets als foamglas.
We hebben afgelopen jaar wel de spouw laten isoleren, maar inderdaad zullen de stenen via de buitenkant nog steeds kou doorgeven aan het beton. Maar goed inderdaad beter dan niks. Nu heb ik meteen koude poten als ik uit bed stap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Elwees schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:39:
[...]

Nu heb ik meteen koude poten als ik uit bed stap :)
Ik kan je nagenoeg garanderen dat je die dan nog steeds krijgt. Daarom wordt de voorgestelde oplossing ook zo weinig toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elwees
een geisoleerde kantplank lijkt me inderdaad een mooie oplossing.

Enig idee wat je het beste als afdekprofiel kunt gebruiken? is een lekdorpel een idee?

Ik heb er een stukje loodslab hangen die ik dan weer over de lekdorpel kan leggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:37
Komt je kantplank boven peil te liggen dan?
Als je kantplank onder peil blijft zou ik gewoon een dpc slabbe onder je lood steken en over de kantplank heen laten lopen. Hoewel je dan net zo goed een stuk eps er tegen aan kan plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

helaas kan ik je niet een grotere resolutie aan bieden ik heb nu geen toegang tot die software maar dit is het verschil tussen wel een kantplank (xps) en geen kantplank in ubakus ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RS32yLhEbdNXjUK58rqZOnvPTy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4wBtP7dOVgPZUpafjnkoXaMI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-uq9a4UKtkz-ysfLq20hFb3vHbM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CuiOm50oGxdbesxDJvRjx2bt.jpg?f=fotoalbum_large

hier kan je trouwens wel zien dat het binnen niet helemaal goed gaat met de berekening, die temp is bij de overgang tussen vloer en wand geen 20 graden, maargoed ik weet niet hoe ik het beter kan klussen in ubakus Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjaVOrpmSVbo_ozS5PHCDkweevM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GS6ELJOIQ26cdzD7CMqb6Ga1.jpg?f=fotoalbum_large

edit ik geloof dat ik een oplossing heb

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJYI9YQE3aIovMs1HfxZbeWrMJ8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YC9lJI0TRgaRT6vxtpZVbW13.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FsBDc4vfRBpUUMNtwV2E4Lf6CYI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2DLEjGfOBRn7KZv1g2tKGtBx.jpg?f=user_large

[ Voor 36% gewijzigd door twain4me op 21-11-2022 16:45 ]

Pagina: 1