Gebonden egalisatiemiddel als dekvloer 12cm in badkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coen254
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-10 16:51
Hoi Tweakers,

Ik ben bezig met mijn nieuwe huis verbouwen en moet daarbij ook de badkamer doen. We hebben de tegels en zo er nu uitgesloopt en zitten met een flink maanlandschap. Een deel van de vloer (waar het bad stond) moet zo'n 12cm verhoogd, de rest zo'n 7cm. Ik heb niet echt de tijd om 12 weken te wachten tot de boel droog is, dus ik zat te kijken naar alternatieven voor een zandcement dekvloer. Daarmee kwam ik gebonden egalisatiemiddel tegen, wat volgens de infosheet 200cm hoog kan (ik denk dat het 20cm moet zijn haha). Als ik het goed begrijp droogt dit in een paar dagen. Daarop zou ik dan nog een egalinelaagje met elektrische vloerverwarming willen doen en daarop dan tegelen en het bad en zo zetten.
Heeft iemand toevallig ervaring met dit spul? Is dit een handig plan? Ik kan er verder erg weinig over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:08
Weber heeft een sneldrogende cementdekvloer mortel.

Is wel ca. 4 keer duurder dan reguliere zandcement (4 euro per 25 kg bij Hornbach).

https://www.belgium.weber...handel/weberchape-express

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hUOM4gGH3H5u-dCVyOoRioD56g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PmobZLwzYkWb2P1zJaXc4Qdq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0juBF7ypMuvoHzw1mye2I_rMNM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PRwE9TcHGg7Kc6uf0TCl6Inr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coen254
Dank je! Die had ik nog niet gevonden. Ik zal ook eens bij de Hornbach hier kijken.
Is dit denk je veel beter dan gebonden egalisatiemiddel? Want het is wel een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Ik ken die egalisatie mortel dan weer niet. Dus, misschien een andere tweaker?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je er weer tegels overheen plakt hoef je maar 1 dag te wachten met normale zand cement dekvloer.
Of leg de tegels in de natte mortel dan hoef je helemaal niet te wachten.

[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 18-11-2022 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

coen254 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:06:
Hoi Tweakers,

Ik ben bezig met mijn nieuwe huis verbouwen en moet daarbij ook de badkamer doen. We hebben de tegels en zo er nu uitgesloopt en zitten met een flink maanlandschap. Een deel van de vloer (waar het bad stond) moet zo'n 12cm verhoogd, de rest zo'n 7cm. Ik heb niet echt de tijd om 12 weken te wachten tot de boel droog is, dus ik zat te kijken naar alternatieven voor een zandcement dekvloer. Daarmee kwam ik gebonden egalisatiemiddel tegen, wat volgens de infosheet 200cm hoog kan (ik denk dat het 20cm moet zijn haha). Als ik het goed begrijp droogt dit in een paar dagen. Daarop zou ik dan nog een egalinelaagje met elektrische vloerverwarming willen doen en daarop dan tegelen en het bad en zo zetten.
Heeft iemand toevallig ervaring met dit spul? Is dit een handig plan? Ik kan er verder erg weinig over vinden.
Ik zou de vloertegels er gelijk inleggen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ernemmer schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:55:
Als je er weer tegels overheen plakt hoef je maar 1 dag te wachten met normale zand cement dekvloer.
Of leg de tegels in de natte mortel dan hoef je helemaal niet te wachten.
Dit dus, bij mij is ook een nieuwe zandcementvloer gelegd in de badkamer, gewoon 1 of 2 dagen daarna tegelen, geen enkel probleem.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:25

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als je toch bij de hornbach gaat kijken:
https://www.hornbach.nl/s...ter/10152813/artikel.html
Droogtijdversneller.

Meer lezen: https://www.chemsta.nl/

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Ja, mooi spul. Alleen niet in de winkels te koop. (Althans bij de paar die ik nakeek net niet, omgeving randstad).

Personeel in de winkel kon mij toen ook niet vertellen hoe of dat het werkte of wat er inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
coen254 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:06:
Hoi Tweakers,
...
Daarop zou ik dan nog een egalinelaagje met elektrische vloerverwarming willen doen en daarop dan tegelen en het bad en zo zetten.
...
Mijn tip: doe het niet.

COP=1 verwarming, werkt traag en moet je langdurig inschakelen voor dat uurtje per dag dat er personen in de badkamer rond stappen.

Ik heb het er nu in zitten (2 matjes van 500W gekoppeld), heb het in april afgekoppeld, nog geen behoefte gehad het weer aan te sluiten. Inmiddels al 600KWh bespaard tov jaren ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:41
Drogen en verharden zijn twee verschillende eigenschappen.

Na 3 dagen is zand-cement voldoende verhard om er (voorzichtig) overheen te lopen, maar nog lang niet droog genoeg voor b.v. een vloerverwarming aan te zetten.

Dus wat is de achterliggende gedachte bij de vraag?

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coen254
JukeboxBill schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:07:
Drogen en verharden zijn twee verschillende eigenschappen.

Na 3 dagen is zand-cement voldoende verhard om er (voorzichtig) overheen te lopen, maar nog lang niet droog genoeg voor b.v. een vloerverwarming aan te zetten.

Dus wat is de achterliggende gedachte bij de vraag?
De achterliggende vraag is eigenlijk "Wat is de goedkoopste en snelste manier om snel een bewerkbare ondervloer voor een badkamer te kunnen maken?". Ik wil zo snel mogelijk mijn nieuwe huis in, en de badkamer lijkt de grootste blocker te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coen254
_JGC_ schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:01:
[...]

COP=1 verwarming, werkt traag en moet je langdurig inschakelen voor dat uurtje per dag dat er personen in de badkamer rond stappen.

Ik heb het er nu in zitten (2 matjes van 500W gekoppeld), heb het in april afgekoppeld, nog geen behoefte gehad het weer aan te sluiten. Inmiddels al 600KWh bespaard tov jaren ervoor.
Helemaal mee eens hoor, het is ook vooral bedoeld als verwarming voor de hele koude dagen. Het huis is straks erg goed geisoleerd en verwarmt met aircos, maar de badkamer/aanbouw is het enige stukje waar geen aircos kunnen. Dit is de goedkoopste oplossing om zo'n kleine ruimte bij te verwarmen. Hij zit straks ook op zn eigen thermostaat, dus ik kan hem gewoon het grootste deel van de tijd uit zetten gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coen254
tcw82 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:55:
[...]

Ja, mooi spul. Alleen niet in de winkels te koop. (Althans bij de paar die ik nakeek net niet, omgeving randstad).

Personeel in de winkel kon mij toen ook niet vertellen hoe of dat het werkte of wat er inzit.
De Bauhaus bij mij heeft dat geloof ik wel liggen :) Leek me alleen erg duur, want met een fles is goed voor "maar" 100kg, dus word een zak cement een tientje duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
coen254 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:22:
[...]

De achterliggende vraag is eigenlijk "Wat is de goedkoopste en snelste manier om snel een bewerkbare ondervloer voor een badkamer te kunnen maken?". Ik wil zo snel mogelijk mijn nieuwe huis in, en de badkamer lijkt de grootste blocker te zijn.
Tegels kan je na 1 dag al lijmen op een normale zand/cement dekvloer.

bron: 10 jaar tegelzetter geweest

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 18-11-2022 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
coen254 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:24:
[...]

Helemaal mee eens hoor, het is ook vooral bedoeld als verwarming voor de hele koude dagen. Het huis is straks erg goed geisoleerd en verwarmt met aircos, maar de badkamer/aanbouw is het enige stukje waar geen aircos kunnen. Dit is de goedkoopste oplossing om zo'n kleine ruimte bij te verwarmen. Hij zit straks ook op zn eigen thermostaat, dus ik kan hem gewoon het grootste deel van de tijd uit zetten gelukkig.
Vergis je niet in hoe traag het opwarmt. Ik moest in mijn geval 2 uur vantevoren de thermostaat in laten schakelen voordat de vloer een beetje warm werd.

Dus "ik ga douchen, nu even thermostaat aan" zal een uitdaging worden.

Misschien valt het bij jou mee omdat je huis fatsoenlijk geisoleerd is, mijn 600KWh besparing is tov oude situatie met halfsteens berging naast de badkamer (en open verbinding onder het bad vanwege "inspectieluik"). Die berging is nu geïsoleerd en voorzien van vloerverwarming waardoor ik nu een badkamer heb die verwarmd kan worden met een kleine handdoekradiator. Vloer nog niet weer aangesloten, geen behoefte aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
tcw82 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:20:
Weber heeft een sneldrogende cementdekvloer mortel.

Is wel ca. 4 keer duurder dan reguliere zandcement (4 euro per 25 kg bij Hornbach).

https://www.belgium.weber...handel/weberchape-express

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb dit gebruikt in de badkamer om paar centimeter verschil weg te werken en ging erg makkelijk d:)b . Was voor mij de eerste keer dat ik zoiets deed dus was op zoek naar een oplossing met zo min mogelijk stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:04

pietje63

RTFM

_JGC_ schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:01:
[...]

ligt er maar net aan hoe je het gebruikt. Wij hebben deze 1 uur per dag aan staan (vóór we gaan douchen), en dan is het erg fijn dat de stenen vloer niet koud aanvoelt.

Heb wel (later) ook andere radiatoren bijgeplaatst voor verwarming van de ruimte ivm de door jou genoemde redenen.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Wil je hiermee nu echt 12 cm dik gaan smeren? Dat lijkt me bijzonder veel namelijk. Zijn het geen mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coen254
superduper schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:21:
Wil je hiermee nu echt 12 cm dik gaan smeren? Dat lijkt me bijzonder veel namelijk. Zijn het geen mm?
Nee, cm. Volgens de verpakking kan het tot 200mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:02
Met 7 en 12cm ruimte zou ik er een RTL ventiel vanaf een radiator naar je vloer trekken en het retour water door buizen in je vloer laten lopen. Dan gebruik je restwarmte om je vloer te verwarmen. Elektrische vloermatten kost je een hoop geld.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coen254
LED-Maniak schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:26:
Met 7 en 12cm ruimte zou ik er een RTL ventiel vanaf een radiator naar je vloer trekken en het retour water door buizen in je vloer laten lopen. Dan gebruik je restwarmte om je vloer te verwarmen. Elektrische vloermatten kost je een hoop geld.
Ik heb straks alleen nog maar elektrische lucht/lucht verwarming, dus als ik efficiënter wil zijn zou ik al een warmtepomp moeten kopen voor allen de aanbouw, en dat is ook niet goedkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lqvd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-09 09:25
Je kan ook de ruimte eerst opvullen met eps platen (wel >eps200 voor de zekerheid, exacte getal wat nodig is zal wel lager liggen maar kost bijna niks extra) en daarna paar cm vloeibaar zandcement eroverheen, als je dat goed strak trekt heb je ook geen egaline meer nodig en is het snel droog....voor de 12cm gewoon extra eps stapelen. Als je geen piepschuim fan bent, er zijn ook houtvezel platen voor dezelfde oplossing.
Pagina: 1