Hoihoi,
Drie jaar terug was er met behulp van Tweakers een gaming PC in elkaar gezet (die het overigens nog steeds prima doet). Ik zoek nu echter een update, waarna de oude PC naar een ander zal gaan (dus componenten worden niet meegenomen, behalve een 1080p/144Hz monitor).
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het zal gebruikt worden om op te gamen. Voornamelijk wordt Lost Ark nu gespeeld, maar ook met oog op nieuwe games zal een gebalanceerde set-up denk ik handig zijn. Resolutie is 1080p. Er wordt ook een tweede monitor aangeschaft, zal waarschijnlijk ook 1080p zijn, zodat het schakelen tussen de twee monitors wat soepeler verloopt (als in dat de cursor niet op een andere plek opeens verschijnt vanwege resolutie-verschil), tenzij hier een oplossing voor is?
Wat mag het systeem gaan kosten?
1850€ is een zachte maximum (paar tientjes zullen niet veel uitmaken).
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen een 1080p/144Hz 16:9 monitor.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Sinds er een tweede monitor met Discord/browser tabs/etc open zal staan tijdens het gamen, denk ik dat 32GB RAM handig zou zijn om niet daardoor performance te verliezen wanneer het de 16GB raakt.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
RGB is niet nodig. Voor de rest niks specifieks.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb twee builds gemaakt, eentje wat goedkoper, de ander wat duurder, op basis van de BBG en andere topics op dit forum. Mijn vraag is of alles qua koeling, voeding, connecties bij elkaar passen, en of er advies is over de gekozen componenten (qua prijs/kwaliteit). Voor de rest de vraag of het prijsverschil de performance waard is (gezien er op 1080p gespeeld wordt).
Dit is de wat goedkopere build, meeste dingen zijn overgenomen van de BBG van september.
En dit is de duurdere build. Voor de Ryzen 7 5800X3D gekozen vanwege goede benchmarks voor MMOs. Heb ook een RX 6900XT erin gezet voor de performance, weet niet of deze GPU overkill zou zijn?
Is de 850W voeding hier voldoende of zijn er betere alternatieven beschikbaar? Heeft de case voldoende airflow om het koel te houden?
In beide builds Gen3 SSD gekozen sinds het waarschijnlijk geen performance verschil zal opleveren ten opzichte van Gen4 op dit moment (voor zover ik weet), en het weer wat bespaart. Vooral ook omdat er later altijd een nieuwe SSD naast geplaatst kan worden.
Mochten er dingen zijn die opvallen dan hoor ik het graag. Alvast bedankt voor de hulp, wordt zeer gewaardeerd!
Drie jaar terug was er met behulp van Tweakers een gaming PC in elkaar gezet (die het overigens nog steeds prima doet). Ik zoek nu echter een update, waarna de oude PC naar een ander zal gaan (dus componenten worden niet meegenomen, behalve een 1080p/144Hz monitor).
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het zal gebruikt worden om op te gamen. Voornamelijk wordt Lost Ark nu gespeeld, maar ook met oog op nieuwe games zal een gebalanceerde set-up denk ik handig zijn. Resolutie is 1080p. Er wordt ook een tweede monitor aangeschaft, zal waarschijnlijk ook 1080p zijn, zodat het schakelen tussen de twee monitors wat soepeler verloopt (als in dat de cursor niet op een andere plek opeens verschijnt vanwege resolutie-verschil), tenzij hier een oplossing voor is?
Wat mag het systeem gaan kosten?
1850€ is een zachte maximum (paar tientjes zullen niet veel uitmaken).
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen een 1080p/144Hz 16:9 monitor.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Sinds er een tweede monitor met Discord/browser tabs/etc open zal staan tijdens het gamen, denk ik dat 32GB RAM handig zou zijn om niet daardoor performance te verliezen wanneer het de 16GB raakt.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
RGB is niet nodig. Voor de rest niks specifieks.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb twee builds gemaakt, eentje wat goedkoper, de ander wat duurder, op basis van de BBG en andere topics op dit forum. Mijn vraag is of alles qua koeling, voeding, connecties bij elkaar passen, en of er advies is over de gekozen componenten (qua prijs/kwaliteit). Voor de rest de vraag of het prijsverschil de performance waard is (gezien er op 1080p gespeeld wordt).
Dit is de wat goedkopere build, meeste dingen zijn overgenomen van de BBG van september.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600 Boxed | € 145,- | € 145,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B550 AORUS ELITE V2 | € 144,24 | € 144,24 |
| 1 | Videokaarten | ASRock Radeon RX 6800 XT Phantom Gaming D 16G OC | € 639,- | € 639,- |
| 1 | Behuizingen | NZXT H510 Flow Zwart | € 84,89 | € 84,89 |
| 1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Tranquillo Rev.5 | € 29,05 | € 29,05 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS | € 99,90 | € 99,90 |
| 1 | Voedingen | Corsair TX750M (2021) | € 79,90 | € 79,90 |
| 1 | Solid state drives | WD Blue SN570 1TB | € 75,99 | € 75,99 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.297,97 | ||
En dit is de duurdere build. Voor de Ryzen 7 5800X3D gekozen vanwege goede benchmarks voor MMOs. Heb ook een RX 6900XT erin gezet voor de performance, weet niet of deze GPU overkill zou zijn?
Is de 850W voeding hier voldoende of zijn er betere alternatieven beschikbaar? Heeft de case voldoende airflow om het koel te houden?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed | € 369,- | € 369,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B550 AORUS ELITE V2 | € 144,24 | € 144,24 |
| 1 | Videokaarten | ASRock Radeon RX 6900 XT OC Formula | € 789,- | € 789,- |
| 1 | Behuizingen | NZXT H510 Flow Zwart | € 84,89 | € 84,89 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Fuma 2 Rev. B | € 64,90 | € 64,90 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS | € 99,90 | € 99,90 |
| 1 | Voedingen | Seasonic Focus PX-850 | € 159,90 | € 159,90 |
| 1 | Solid state drives | WD Blue SN570 1TB | € 75,99 | € 75,99 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.787,82 | ||
In beide builds Gen3 SSD gekozen sinds het waarschijnlijk geen performance verschil zal opleveren ten opzichte van Gen4 op dit moment (voor zover ik weet), en het weer wat bespaart. Vooral ook omdat er later altijd een nieuwe SSD naast geplaatst kan worden.
Mochten er dingen zijn die opvallen dan hoor ik het graag. Alvast bedankt voor de hulp, wordt zeer gewaardeerd!
/f/image/nYVg5cMvkYwKC5DMeEMbWWbh.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/UJ4XaFXR1tAeC8LfYFK3vLK5.png?f=fotoalbum_large)