Ervaring gezocht met plaatfundering isoleren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fredkroket9
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-06 06:52
Hallo allemaal,

Na aankoop van onze woning zijn we aan het verbouwen gegaan.
De woning is gebouwd in 1964 en over de gehele achterzijde uitgebouwd, de datum van de uitbouw is onbekend en er zijn geen bouwtekeningen aanwezig, ook de vorige eigenaar kon hier niks over zeggen.
Om de woning beter te isoleren willen we de betonvloer in de uitbouw ook isoleren.
Het idee was om de vloer te verwijderen en een zwevende dekvloer te storten met uiteraard isolatie. Echter kwamen we tot de ontdekking dat het (waarschijnlijk) een plaatfundering met vorstrand is.

De vloer ligt direct op het zand. De opbouw is als volgt: Zand -> 10 cm beton -> 2,5 cm smeervloer (zie foto). Dus op het moment zit er geen isolatie.
Als ik de smeervloer eruit bik zou ik een opbouwhoogte hebben van 7,5 cm (ivm dorpel deuren/pui). Dit is te weinig om goed te isoleren en vloerverwarming te installeren.

Aan de buitenzijde van de uitbouw heb ik nog een gat gegraven en kom op 60 cm diepte (tov bovenkant betonvloer) een bredere strook beton tegen (zie foto).

Ik heb al contact gezocht met een constructeur maar ben benieuwd of iemand ervaring heeft met het verwijderen van zo'n vloer. Of zijn er andere ideeën om de vloer toch goed te isoleren?
(Als ik overga tot breken van de vloer gaat dit uiteraard in overleg met een constructeur).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qADZvwP1VZWhycl3jJc5EDEeJso=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WwAVjtgIDEcr3xqK2xzWCOti.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVa_SWbAUg4w215LC0P6ybmOTbQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DNYI1B7NIjjYK6Jy9SOxYzWQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rp8rJCpexZKO4fwTe6winY7K-34=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KD2p1vajQGZuMRRs7wutvsVE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Fredkroket9 op 17-11-2022 22:40 ]

Alle reacties

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hier een bijna vergelijkbare situatie met een woning uit begin jaren 80. Wij hebben uiteindelijk besloten de vloer te laten voor wat het is gezien je zonder uitvoerig (destructief) constructieonderzoek en zonder tekeningen niet kunt achterhalen wat in dit geval het effect zou zij van de vloer verwijderen. Maar goed ook uiteindelijk, want bij het uitgraven van de fundering om er isolatie langs te plaatsen kwamen we her en der steunconstructies tegen (een soort poeren maar dan huge) waar de stalen H-profielen die de eerste verdieping dragen op rusten. Hadden we de vloer weggehakt van binnenuit dan was ongetwijfeld de boel gaan schuiven.

Er is een oplossing om het zand weg te zuigen onder de vloer en dat weer op te vullen met schuim, maar dat komt met 260 euro de m2 wat duur uit ;)

[ Voor 17% gewijzigd door pagani op 17-11-2022 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-06 19:35

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

even meedenkend. niet naar de kosten gekeken. ik heb deze even niet op mijn netvlies. wat je zou kunnen doen is het volgende:

- weghalen dekvloer en in de 7.5cm het volgende

- 5mm egaline
- 2.5cm optim-r isolatie (RC 4) of 2cm met een rc van 2.8
- 3-4cm dik droogdekvloersysteem (eventueel fermacel JK fermafloor https://www.fermacell.nl/nl/vloersystemen)

het nadeel van dit systeem is dat de optim-R geen goedkope isolatieplaat is en dat men eerst de vloer goed glad moet maken.

maar mischien kun je hier iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:04
Je zegt dat de vloer op zand ligt. Ik neem dus aan dat er nergens palen onder de woning zitten? Als het echt een plaat met vorstrand is die direct op de zandlaag ligt dan kun je zo'n vloer gewoonweg niet vervangen zonder de hele uitbouw die erop staat te slopen.

Dan is een oplossing zoals @Splitinfinitive voorstel de enige realistische.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudje88
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-06 04:21
Die brede strook beton aan de buitenkant is gewoon je fundering.

Je gehele vloer eruit breken, uitgraven en dan een geïsoleerd dek storten.

Ik heb dat destijds als volgt gedaan:

uitgraven tot 32cm onder pijl
egaliseren
bouwplastic leggen
10cm PIR (b of c keus)
10cm Gewapend betondek, hier heb ik ook leidingen/electra in verwerkt
4cm PIR (zodat de vloerverwarming je betondek niet opwarmt).
6cm smeervloer met vloerverwarming

denk aan randisolatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Als je het qua kosten nog enigszins vriendelijk wil houden, maak dan een verticale randstrook isolatie tegen de vorstrand (denk aan een geïsoleerde kantstrook van bijv. Styrock). Dit houdt echt de meeste koude buiten.

Het maken van een geisoleerde zwevende dekvloer als in boven genoemd is dan de beste toevoeging hier aan.

Ik heb jaren in de architectuur gezeten en als wij een grote bedrijfshal bouwden, werd alleen de eerste 2 meter van de vloer(op zand) geïsoleerd. Alles daarbinnen krijgt op een gegeven moment 1 temperatuur en heeft bijna geen warmteverlies meer.
Pagina: 1