PoE speakers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• RefleXs86
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-12-2024
Hallo,

Ik ben nu al een tijdje op zoek naar PoE speakers, maar ik kan eigenlijk geen geschikte vinden. Het lijkt mij eigenlijk wel ideaal, maar waarom bestaan die amper, iemand enig idee?

Er zijn er wel, maar daarvan durf ik niet te zeggen wat de kwaliteit is. Heeft iemand er hier enige ervaring mee?

Bedankt alvast!

• HUW
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:30

HUW

Waarschijnlijk omdat de markt ervoor gewoon te klein is.
Als je persé speakers via poe wil voeden, zou je ook een poe adapter kunnen gebruiken die het omzet naar bijv. 12v.

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:57

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Het is mij niet duidelijk welk probleem je op probeert te lossen.

Maar ja, d'r zijn "Dante PoE++" versterker-tjes, alleen is dat een vrij specifieke usecase.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Misschien omdat Power over Ethernet maar een paar watt aan vermogen kan leveren en dat voor een actief speakertje nauwelijks voldoende is?
Daarbij moet je iets hebben dat de audio om kan zetten (streamer oid) en daar heb je redelijk wat chips voor nodig. Lijkt me vanuit massaproductie gezien een nooit haalbare businesscase.
Een wifi chip is vele malen goedkoper :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• RefleXs86
Accretion schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:22:
Het is mij niet duidelijk welk probleem je op probeert te lossen.

Maar ja, d'r zijn "Dante PoE++" versterker-tjes, alleen is dat een vrij specifieke usecase.
Het probleem wat ik probeer op te lossen is eigenlijk heel simpel. Ik heb een plek in de badkamer waar een ethernet kabel uitkomt (stroom mocht blijkbaar niet op dat punt). Nu wil ik daar graag een speaker ophangen, en dus zou PoE wel handig zijn!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:08

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

@The Eagle IEEE 802.3bt kan tot 100 Watt leveren (60 Watt is meer gangbaar) dus dat zou geen probleem meer mogen zijn (vereist wel geschikte Cat5e bekabeling).

@RefleXs86 Je kan kijken naar een PoE splitter/extractor deze moet dan wel passive zijn, daar kan je dan iedere soort speaker met versterker op aansluiten welke je ook met adapter van een paar Watt kan gebruiken (bij 802.3at 25 tot max 30 Watt).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:14

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als je de netwerkkabel nu eens misbruikt als speaker kabel?
Twee aderparen zijn de +, de andere de -.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
PD2JK schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:34:
Als je de netwerkkabel nu eens misbruikt als speaker kabel?
Twee aderparen zijn de +, de andere de -.
Dat zijn wel heeele dunne draadjes.
Meer dan een paar Watt ga je daar niet uitkrijgen zonder trucs.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-05 17:08
google eens voor de grap op glensound divine

iets overkill voor de usecase maar wel hetgeen wat je zoekt (en idd wattage valt tegen maar als vloerspeakers gebruik ik deze veel voor livestreams)

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:00
Juup schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:40:
[...]

Dat zijn wel heeele dunne draadjes.
2x4 aders valt best mee. Ik neem aan dat die badkamer geen 50m2 is. Een klein speakertje is al snel meer dan genoeg.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:08

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Juup schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:40:
Ik denk dat dat wel meevalt (voor een badkamer), anders kan je nog naar constant-voltage speakers kijken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:14

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Je moet er ook niet teveel vermogen doorheen jagen. ;)

Ik weet niet wat voor kabel het is, maar als je dunne koperen 26 AWG draden in je kabel hebt, en je combineert vier draden, kom je uit op ongeveer 0,5 mm². Niet geweldig nee, maar zeker functioneel voor een beetje herrie in de badkamer. Hoog volume wil je niet, akoestisch gezien is het de slechtste plek in huis voor muziek.

[ Voor 19% gewijzigd door PD2JK op 17-11-2022 22:52 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

• DutchITMaster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-04 22:04

DutchITMaster

Pay peanuts, get monkeys.

Axis heeft POE speakers. voor binnen en buiten.

Ik heb ze ooit eens gebruikt bij een klant welke een zeer mooi pand had in Rotterdam waar hij een herenclub ( club voor stinkend rijke mannen ) had.

Deze geven nog wel een aardig geluid ook. Ik heb ze ook gebruikt om af te schrikken bij inbraak :)

Netwerk Engineer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:57

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

RefleXs86 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:28:
[...]
Het probleem wat ik probeer op te lossen is eigenlijk heel simpel. Ik heb een plek in de badkamer waar een ethernet kabel uitkomt (stroom mocht blijkbaar niet op dat punt). Nu wil ik daar graag een speaker ophangen, en dus zou PoE wel handig zijn!
Een speakerkabel aan de netwerkkabel tapen en dan er doorheen trekken?

Of; inderdaad, het speakersignaal over de ethernetkabel laten lopen.

Of 230 uit een naastgelegen stopcontact halen (of in het ergste geval vanaf de lamp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
een usb blauwtand speaker monteren,
en de voeding verlengen via de netwerk kabel

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
PD2JK schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:48:
... maar als je dunne koperen 26 AWG draden in je kabel hebt, en je combineert vier draden, kom je uit op ongeveer 0,5 mm².
26AWG == 0.14 mm²
4 draden is dan equivalent aan 0.28 mm² (gaat kwadratisch).

[ Voor 0% gewijzigd door Juup op 20-11-2022 12:28 . Reden: Wat @AtomicShockwave hieronder zegt. ]

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-05 14:44

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Juup schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:58:
[...]

26AWG == 0.14 mm²
4 draden is dan equivalent aan 0.28 mm² (gaat kwadratisch).
Nee, niet als je de oppervlakteberekening al gedaan hebt ;) . Dan mag je het gewoon optellen. Jouw voorbeeld geldt bij draad diameter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RefleXs86
Best een paar leuke opties! De speakers die hier specifiek voor geschikt zijn, zijn wel wat prijzig.

Die PoE splitter is misschien nog wel een goede optie, die ga ik eens nakijken.

Voor de rest misschien een domme vraag: Ik kan prima die netwerkkabel eruit halen en een speaker kabel erin doen, maar wat los ik dan op? Waar sluit ik die dan weer op aan? Of moet ik dan een receiver in de meterkast zetten? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Even een vervolgvraag die hierboven volgens mij ook al (deels) gesteld is: dan heb je zometeen een speakertje die op PoE werkt. Hoe en waarmee ga je je audio daar uit krijgen?

Wordt het een Dante oplossing? Wordt het een speakertje met bluetooth ontvanger? Wordt het een streaming apparaatje?

Dat je spanning op de betreffende plek hebt betekent niet dat je er dan ook automatisch geluid uit krijgt. Daarvoor heb je nog een bron nodig. Heb je daar ook over nagedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RefleXs86
sypie schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:42:
Even een vervolgvraag die hierboven volgens mij ook al (deels) gesteld is: dan heb je zometeen een speakertje die op PoE werkt. Hoe en waarmee ga je je audio daar uit krijgen?

Wordt het een Dante oplossing? Wordt het een speakertje met bluetooth ontvanger? Wordt het een streaming apparaatje?

Dat je spanning op de betreffende plek hebt betekent niet dat je er dan ook automatisch geluid uit krijgt. Daarvoor heb je nog een bron nodig. Heb je daar ook over nagedacht?
Ja je hebt gelijk. Wat mij betreft is 'gewoon' een bluetooth speaker prima. Dan is mijn telefoon/ipad de bron en stream ik het naar dat speakertje. Maar goed, dan zou die wel continue aan moeten staan, dat lijkt me eigenlijk ook niet handig.

Nog even over nadenken dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik weet niet wat je budget is uiteraard. Ook niet wat je netwerkapparatuur, eventuele servers (NAS of RPi) en kennis is.

Anders is een Dante oplossing zeker wel mogelijk.
* Een Dante Avio analoge input. (richtprijs $209)
* Een Dante inbouw speaker, bijvoorbeeld Monacor EDL-80DT
* Dante controller (software, gratis)

Nou ja, en dan maar gaan met die banaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 11-05 17:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

De simpelste oplossing is allang gegeven. Gebruik gewoon de 8 aders in bundels van 4 voor een luidspreker signaal. Een speaker heeft verder geen power nodig en aan de andere kant van de ethernetkabel sluit je een klein bluetooth versterkertje aan (dat je eventueel met het licht mee uit/aan schakelt).

Er gaat echt meer dan genoeg vermogen (makkelijk 10 watt) over die anders. In de praktijk gebruik je tussen de 0,0001 en 0,1 watt voor normaal wat muziek luisteren.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1