65 inch televisie voor ouders: advies?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SaraNostra
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-09 18:37
Excuses voor deze vraag, maar het is alweer een tijdje geleden dat ik een tv heb gekocht en mijn ouders willen overstappen van hun LCD naar een LED TV. Ze hebben nu een 55 inch televisie en willen naar 65 inch vanwege de afstand, wat ik ook ondersteun.

Heb zelf een LG, waar ik uitermate tevreden mee ben, maar hun budget is niet toereikend dus keken ze naar de Samsung QLED, wat iets goedkoper blijkt te zijn.

Mijn vraag: waar moet ik nu echt op letten als het gaat om QLED vs OLED?

Hier is een voorbeeld van een tv wat ze wel mooi vonden:
Samsung QE65Q70B --> https://www.bol.com/nl/nl...ocialshare_pdp_androidapp (929 Euro)

En dan hebben we een soortgelijke Samsung QLED 4K 65Q77B --> https://www.hellotv.nl/product/samsung-65q77b voor 988 Euro. Wat maakt het verschil?

Maar dan zie ik bijv. ook een LG 65 inch, welke goedkoper is dan mijn 55 inch LG (!) - wat ik dus niet helemaal begrijp. Zie hier:

LG 65UQ79006LA -->
https://www.hellotv.nl/product/lg-65uq79006la (699 Euro)

Waarom is dat en hoe kan ik een goede qua prijs-kwaliteit aanschaffen (liefst onder de 1000 Euro). Alle tips en advies is van harte welkom! _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door SaraNostra op 17-11-2022 21:09 ]

Alle reacties

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

Voor aankoopadvies is er Beeld en geluid koopadvies: TB > BGK

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-09 06:56
Het grootste verschil tussen qled en oled in praktische zin is naar mijn mening de helderheid. Een oled heeft betere contrasten (zwart is echt zwart), een qled heeft betere helderheid, waardoor je bij veel invallend licht beter kan kijken. Als ze dus veel overdag kijken in een lichte kamer zou ik voor qled gaan.

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:08
Je vraagt waar je op moet letten tussen LCD (QLED) en OLED, deze info is makkelijk te vinden met een simpele zoekopdracht. Daarnaast begrijp ik de vraag niet aangezien alle door jouw genoemde modellen een LCD zijn.

Leuk dat je jouw ouders helpt met het uitkiezen van een nieuwe tv maar er valt geen zinnig advies te geven aangezien we niet weten waar de tv voor gebruikt gaat worden, indeling van de kamer, kijkhoeken en wat jouw ouders belangrijk vinden.

Daarnaast is kwaliteit redelijk subjectief, wat de een qua beeldkwaliteit als mooi ervaart is onvoldoende voor een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
Freshouttheoven schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:44:
Je vraagt waar je op moet letten tussen LCD (QLED) en OLED, deze info is makkelijk te vinden met een simpele zoekopdracht. Daarnaast begrijp ik de vraag niet aangezien alle door jouw genoemde modellen een LCD zijn.

Leuk dat je jouw ouders helpt met het uitkiezen van een nieuwe tv maar er valt geen zinnig advies te geven aangezien we niet weten waar de tv voor gebruikt gaat worden, indeling van de kamer, kijkhoeken en wat jouw ouders belangrijk vinden.

Daarnaast is kwaliteit redelijk subjectief, wat de een qua beeldkwaliteit als mooi ervaart is onvoldoende voor een ander.
Dank je wel! Ze kijken letterlijk recht naar de tv (dus geen kijkhoeken) en willen vooral een simpel interface, liefst met Bluetooth direct streamen naar tv (denk dan hierbij aan YouTube met name). De rest is eigenlijk niet zo boeiend.

65 inch, AirPlay / streaming naar tv (YouTube) en een simpele interface. De reden dat ik het hier vraag is om dat ik veel prijsverschillen zie als het gaat om 65 inch en ik wil dat hun tv 10+ jaar meegaat (want dat is hoe het altijd ging bij hun). Zodoende kwam ik uit op Samsung en LG, maar zie door de bomen het bos niet meer.

Ter voorbeeld, huge prijsverschil:
https://www.mediamarkt.nl...-65uq70006lb-1732345.html --> LG 65UQ70006LB 600 Euro

https://www.mediamarkt.nl...-65q64b-2022-1722401.html --> SAMSUNG QLED 4K 65Q64B --> 900 Euro

[ Voor 9% gewijzigd door SaraNostra op 18-11-2022 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:26
Met de huidige tv's is het grootste risico denk ik dat de software op een bepaald moment geen updates meer krijgt en op den duur daardoor de online services zullen uitvallen.

Dat los je op door in die 10 jaar de aanschaf van een mediaspeler in te calculeren.

Een duurdere tv geeft je in hoofdzaak betere beeldkwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:17

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het belangrijkste verschil in prijs van een LCD-televisie wordt bepaald door de verlichting. Je kunt het scherm vanaf de rand verlichten, dan heb je de minste lampjes nodig, dus dat is het goedkoopste. Je kunt er lampjes achter hangen, dan heb je er meer nodig, dus iets duurder. Of je kunt het scherm in zones verdelen, liefst zo veel mogelijk en dan verschillende delen van het scherm onafhankelijk verlichten.

Dan heb je het verschil tussen schermen met een witte (led)lamp en schermen met blauwe leds, waarbij een kwantumdotlaag de overige kleuren genereert.

Simpel gezegd, hoe complexer de verlichting, hoe beter de beeldkwaliteit. De nuance is dat complexe verlichting ook complexe beeldverwerkingsalgoritmes vereist, en complexe televisies dus verschillen in beeldkwaliteit tonen afhankelijk van goed goed de beeldprocessor is.

De televisies die je op het oog hebt staan allemaal relatief laag op de ladder en zijn vooral aan te raden als je schermmaat boven beeldkwaliteit verkiest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Graag gedaan!

De reden dat de prijzen zo verschillen kan meerdere oorzaken hebben;

- Beeldkwaliteit
- Materiaalkeuze/ afwerking
- Prijssegmentatie

De LG UQ7 serie bevindt zich in het low end spectrum van de markt, daarentegen zou je de Q60 serie van Samsung als een midrange tv kunnen beschouwen.

Hou er rekening mee dat de gemiddelde tv tegenwoordig geen 10+ jaar meer meegaat, dit kan door de gebruikte interne materialen komen maar de software kan ook een bottleneck vormen. Al is laatstgenoemde simpel extern op te lossen.

Wanneer je de meeste bang for the buck wilt is de Samsung Q60B een goede optie.

Persoonlijk zou ik met de aangegeven wensen voor de Sony X85K/ X89K kiezen. Dan krijg je, vergeleken met de Q60 en Q70, naast een wat betere beeldkwaliteit ook een fijnere en vlottere OS. En is over het algemeen de bouwkwaliteit van Sony en de gebruikte interne componenten van betere kwaliteit.

Een derde optie is de LG A1 OLED, OS zit qua snelheid en gemak tussen GoogleTV en Tizen in, beeldkwaliteit is wel veel beter dan bij de Q60B en X85K/ X89K.

De vraag is of jouw ouders het verschil zullen zien tussen de genoemde modellen en of ze hiervoor bereidt zijn om een meerprijs te betalen. Wanneer er voornamelijk naar reguliere tv wordt gekeken waarbij zenderlogo's prominent in beeld staan, is een OLED wellicht niet de juiste keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JEROENrgfgf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-08 14:24
De TV die @Freshouttheoven noemt heeft nu ook een mooie Black Friday deal:
uitvoering: Sony KD-65X89J Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Goed gevonden! De 65X85J/ X89J was vanmorgen nog duurder dan z’n opvolger X85K/ X89K. Beeldkwaliteit en processor zijn identiek, volgens mij heeft het J model zelfs een iets mooiere bezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
Freshouttheoven schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:19:
Graag gedaan!

De reden dat de prijzen zo verschillen kan meerdere oorzaken hebben;

- Beeldkwaliteit
- Materiaalkeuze/ afwerking
- Prijssegmentatie

De LG UQ7 serie bevindt zich in het low end spectrum van de markt, daarentegen zou je de Q60 serie van Samsung als een midrange tv kunnen beschouwen.

Hou er rekening mee dat de gemiddelde tv tegenwoordig geen 10+ jaar meer meegaat, dit kan door de gebruikte interne materialen komen maar de software kan ook een bottleneck vormen. Al is laatstgenoemde simpel extern op te lossen.

Wanneer je de meeste bang for the buck wilt is de Samsung Q60B een goede optie.

Persoonlijk zou ik met de aangegeven wensen voor de Sony X85K/ X89K kiezen. Dan krijg je, vergeleken met de Q60 en Q70, naast een wat betere beeldkwaliteit ook een fijnere en vlottere OS. En is over het algemeen de bouwkwaliteit van Sony en de gebruikte interne componenten van betere kwaliteit.

Een derde optie is de LG A1 OLED, OS zit qua snelheid en gemak tussen GoogleTV en Tizen in, beeldkwaliteit is wel veel beter dan bij de Q60B en X85K/ X89K.

De vraag is of jouw ouders het verschil zullen zien tussen de genoemde modellen en of ze hiervoor bereidt zijn om een meerprijs te betalen. Wanneer er voornamelijk naar reguliere tv wordt gekeken waarbij zenderlogo's prominent in beeld staan, is een OLED wellicht niet de juiste keuze.
Super dank, dit is erg leerzaam.

Meeste bang voor buck is dus de Samsung Q60B. Check. En qua verschil met de Sony? Even los van bouwkwaliteit: wat is het best qua beeldkwaliteit? Want uiteindelijk gaat het natuurlijk daarom. Wil vooral dat het echt LED is zodat ze niet over een paar jaar weer moeten gaan switchen, maar zie door de bomen het bos niet meer.

En waar zit het verschil tussen high en midden? Wat maakt het verschil? Framerates? Andere dingen?

En zo te zien is de Sony waarnaar jullie linken een LCD televisie... dat heb ik liever niet, want ze hebben nu ook LCD en willen juist over naar LED.

[ Voor 3% gewijzigd door SaraNostra op 19-11-2022 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:13
SaraNostra schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 00:05:
[...]

Super dank, dit is erg leerzaam.

Meeste bang voor buck is dus de Samsung Q60B. Check. En qua verschil met de Sony? Even los van bouwkwaliteit: wat is het best qua beeldkwaliteit? Want uiteindelijk gaat het natuurlijk daarom. Wil vooral dat het echt LED is zodat ze niet over een paar jaar weer moeten gaan switchen, maar zie door de bomen het bos niet meer.

En waar zit het verschil tussen high en midden? Wat maakt het verschil? Framerates? Andere dingen?

En zo te zien is de Sony waarnaar jullie linken een LCD televisie... dat heb ik liever niet, want ze hebben nu ook LCD en willen juist over naar LED.
hier alvast wat te lezen https://www.tvadvies.nl/oled-en-qled-verschillen/

Dan kom je uit op OLED. de meeste LCD hebben LED als verlichting en dan is er nog meer zoals QLED. Zou ff googlen op die termen voordat je een tv uitzoekt.

[ Voor 4% gewijzigd door Toerq op 19-11-2022 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Alle LCD tv’s zijn LED. Dit antwoord had je ook met een simpele zoekopdracht kunnen vinden, net als jouw overige vragen. Verder denk je veel te ingewikkeld aangezien jouw ouders zeer waarschijnlijk tot de gemiddelde consument behoren en niet te veeleisend zijn omtrent een nieuwe tv.

De 65X89J biedt momenteel de meeste bang for the buck door de prijsdaling en heeft alles wat ze nodig hebben/ wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
Freshouttheoven schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 06:17:
Alle LCD tv’s zijn LED. Dit antwoord had je ook met een simpele zoekopdracht kunnen vinden, net als jouw overige vragen. Verder denk je veel te ingewikkeld aangezien jouw ouders zeer waarschijnlijk tot de gemiddelde consument behoren en niet te veeleisend zijn omtrent een nieuwe tv.

De 65X89J biedt momenteel de meeste bang for the buck door de prijsdaling en heeft alles wat ze nodig hebben/ wensen.
Thanks! Samsung Q60B of de 65X89J, dus. Ik ga even kijken wat ik kan doen en dan haal ik de trekker wel over.

Voel je vrij om meer aanbiedingen te delen waarvan jullie denken dat die goed zijn.
Pagina: 1