Kleine beetjes helpen... folies voor raam isolatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Mijn huis van 1995 (houtskelet bouw naar Deens principe) probeer ik iets beter te isoleren. Vooral de raampartijen zijn m.i. een quick-win. Doordat ik aan de oost-zijde twee glazen puien heb (van in totaal 10m2 breedte) en het dubbelglas nog uit die tijd van de bouw (type notering in het glas: 151 EDSE 1094.0 GS 2.3).

Idealiter zou ik moeten investeren in HR++ glas, maar dat is op korte termijn (met de winter in aantocht) lastig.
De sponning (55mm) biedt op zich nog wel wat mogelijkheden, 5mm glaslat aan de buitenzijde en 18mm aan de binnenzijde (huidig glaspaneel dus 32mm dik).

Ik wil dus kijken naar tijdelijke alternatieven. Ik merk dat honingraat plisee gordijnen voor wat kleinere ramen. best goed werken. Voor een schuifpui is dat niet handig en je wilt ook dat er nog wat daglicht binnenkomt. Je leest wel gemixte verhalen (al dan niet gesterkt met commerciele intenties) over folies aan de binnen- of buitenzijde van de ramen.

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Thinlanet schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:34:
Mijn huis van 1995 (houtskelet bouw naar Deens principe) probeer ik iets beter te isoleren. Vooral de raampartijen zijn m.i. een quick-win. Doordat ik aan de oost-zijde twee glazen puien heb (van in totaal 10m2 breedte) en het dubbelglas nog uit die tijd van de bouw (type notering in het glas: 151 EDSE 1094.0 GS 2.3).

Idealiter zou ik moeten investeren in HR++ glas, maar dat is op korte termijn (met de winter in aantocht) lastig.
De sponning (55mm) biedt op zich nog wel wat mogelijkheden, 5mm glaslat aan de buitenzijde en 18mm aan de binnenzijde (huidig glaspaneel dus 32mm dik).

Ik wil dus kijken naar tijdelijke alternatieven. Ik merk dat honingraat plisee gordijnen voor wat kleinere ramen. best goed werken. Voor een schuifpui is dat niet handig en je wilt ook dat er nog wat daglicht binnenkomt. Je leest wel gemixte verhalen (al dan niet gesterkt met commerciele intenties) over folies aan de binnen- of buitenzijde van de ramen.

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.
ik heb nog geen leverproblemen met glas gezien. leveren kan doorgaans binnen 10 dagen en dat is nog nieteens spoed.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Dat en glas vervangen is ook een simpel klusje.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Ik heb folie op mijn voordeur, met jaren 90 dubbel glas.
Heb eerlijk gezegd niet echt een wooh00 gevoel. Op enkelglas zal het enorm schelen, maar de winst op dubbelglas lijkt vooralsnog erg beperkt.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:54
paQ schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:40:
Ik heb folie op mijn voordeur, met jaren 90 dubbel glas.
Heb eerlijk gezegd niet echt een wooh00 gevoel. Op enkelglas zal het enorm schelen, maar de winst op dubbelglas lijkt vooralsnog erg beperkt.
Merk je wel verschil in kouval?

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-06 13:20

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

twain4me schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:39:
[...]

ik heb nog geen leverproblemen met glas gezien. leveren kan doorgaans binnen 10 dagen en dat is nog nieteens spoed.
Hier in Zeeland zijn de levertijden januari/februari voor HR++ glas. :/

* Nemean Wacht geduldig op een levering nieuwe ramen :)

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

_NvS_ schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:41:
[...]

Merk je wel verschil in kouval?
ik voel kou maar ik heb meer de indruk dat dat door de kunststof deur komt.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nemean schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:42:
[...]

Hier in Zeeland zijn de levertijden januari/februari voor HR++ glas. :/

* Nemean Wacht geduldig op een levering nieuwe ramen :)
Indien men beweerd dat ze op het glas wachten lullen ze uit hun nek.

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-06 13:20

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

twain4me schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:44:
[...]

Jep met meerdere bedrijven contact gehad maar helaas.

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:54
paQ schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:43:
[...]

ik voel kou maar ik heb meer de indruk dat dat door de kunststof deur komt.
Aha, ik zit met houtenramen met dubbelglas uit dezelfde tijd in de woonkamer bij de zithoek. Ramen van 2 x 2 ongeveer en denk er ook aan om te testen met zo’n dubbelglas folie.

• Thinlanet
  • Nu online
twain4me schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:44:
[...]

Je hebt natuurlijk ook nog plaatsing en dat bij ons in iedergeval twee schuifdeuren eruit moeten om de ramen goed te plaatsen. Ik doe zoiets liever in de lente/zomer. En ja dan ben ik nu een paar maanden te laat, vandaar de overbrugging met een tijdelijke oplossing om de constructieve oplossing over 6/7 maanden te laten uitvoeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
besparing met enkelglas is hoger dan bij dubbelglas, zie bv https://www.raamfolie-winkel.nl/isolerende-raamfolie

Het formaat van je glas zou best wel lastig kunnen zijn om passende folie te vinden.

Bij mijn moeder veel extra comfort door de folie op de de paar enkelglas ramen die ze nog heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Nu online
MSXBas schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:54:
besparing met enkelglas is hoger dan bij dubbelglas, zie bv https://www.raamfolie-winkel.nl/isolerende-raamfolie

Het formaat van je glas zou best wel lastig kunnen zijn om passende folie te vinden.

Bij mijn moeder veel extra comfort door de folie op de de paar enkelglas ramen die ze nog heeft.
Bij het opmeten maar even alle ramen langs gegaan en tot mijn schrik nog best wat enkel glas ramen tegen gekomen. Zelfs de dakkapel uit 2005 die met Insulight beglazing is voorzien, echter maar enkele beglazing betreft, gezien het aluprofiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wout Moerman
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16-11-2023
Je kent de pagina van TNO hierover? https://www.tno.nl/nl/new...ghbourhoods-isolatie-doe/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:49

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Interessant topic. Weet iemand ook wat de terug verdientijd is van dit folie? bij dubbel glas.

Edit: https://www.milieucentraa...ren/isolerende-raamfolie/

[ Voor 43% gewijzigd door TheDudez op 18-11-2022 11:43 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoobyD
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-03 19:21
Hier kozijnfolie geplaatst bij oud dubbelglas, dat scheelt echt voelbaar. Zijn nog onderweg om HR++ glas geïnstalleerd te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wout Moerman
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16-11-2023
De investering lijkt 2,50 per vierkante meter te zijn. Wil je dan echt nog de terugverdientijd weten?
Ik denk dat die kort zal zijn, in ieder geval bij enkel glas. Maar harde cijfers heb ik niet. Het is vooral ook comfortverhogend, verwacht ik. Wat het met je houtwerk doet als je houten kozijnen hebt is wel een punt. Als dat snel achteruit gaat door afgesloten vocht kan de terugverdientijd wel eens nooit bereikt worden.
Pagina: 1