Arduino en psu in behuizing

Pagina: 1
Acties:

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:14
Ik heb tijdens lockdown een beetje kunnen spelen met de Arduino Nano en dat was behoorlijk interessant vond ik. Dat was overigens mijn eerste ervaring met dit soort dingen. Ik had toen echter alle componenten los op de tafel liggen en verbonden met draadjes, verre van ideaal natuurlijk. Nu wil ik een nieuw beginnersprojectje starten. Het gaat om het aansturen van een paar fans op basis van temperatuur. Ik heb gevonden dat dit kan met een MOSFET, een psu (aangezien de Arduino het vermogen niet kan leveren) en uiteraard een temperatuursensor. Maar ik wil vooral proberen dit allemaal netjes en veilig in een behuizing te krijgen, die ik vervolgens met een kabel aan het stopcontact kan hangen. Bestaan hier standaard behuizingen voor waar dit allemaal in past of moet men die zelf ontwerpen en 3dprinten?

De psu is bijvoorbeeld zoiets (12V 1.5A o.i.d.), zodat ik daar zowel de Arduino als de fans van stroom mee kan voorzien. Of bestaan hier betere oplossingen voor? De Arduino's kunnen volgens mij zelf maar max 5V leveren en heel weinig stroom (te weinig voor een aantal fans), dus de externe psu leek me wel een must. Vooral als je de Arduino en 2-3 fans op een stekkerkabel in het stopcontact wil hebben.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fireball86
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:28
Wat betreft de behuizingen, daar zijn wel standaard voor de te vinden. Op vanallesenmeer bijvoorbeeld.

Overigens vraag ik me wel af waarom je een MOSFET wil gebruiken, waarom geen simpel relais?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:39

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Qua behuizing, er is van alles te krijgen. Maar als je een printer hebt kan je natuurlijk altijd een mooie custom behuizing maken.

Die voeding lijkt me niet super, zeker voor beginners. Moet het perse een voeding in de behuizing zijn? Anders zou ik gewoon een externe 12V voeding pakken. Of nog mooier, een USB voeding. 12V voor de fans zou je dan kunnen maken met een step up converter, dan kan je gewoon een oude lader pakken. Of je laat een QC (QuickCharge) of USB-PD (Power Delivery) lader mooi 12V uitsturen.

En een Arduino levert inderdaad wat je hem intern aanbied. Bij de normale Nano (16Mhz) is dat inderdaad 5V (niet max, gewoon 5V punt). Maar een pin kan niet zo veel stroom leveren. En als je een Nano voedt via Vin (met meer dan 5V dus) dan gaat ook meespelen dat de spanningsregulator (die er intern weer 5V van maakt) maar beperkte stroom kan leveren.

Qua fans, je moet dan wel "domme" fans (2 of 3 pins) hebben wil je ze echt aan de power kant willen aansturen. 4-pin fans kan ook wel maar deze moet je met een specifiek signaal op de control wire aansturen.

@Fireball86 Mosfet kan ik me prima voorstellen. Kleiner, makkelijker aan te sturen, goedkoper, geen geluid, snelheid regelen mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireball86
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:28
@Septillion Daar heb je inderdaad ook een goed punt! Moet eerlijk bekennen dat ik ze zelf nog niet gebruikt heb hiervoor. Vandaar mijn voorstel voor een relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:14
Dank voor de reacties!
Fireball86 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:05:
Wat betreft de behuizingen, daar zijn wel standaard voor de te vinden. Op vanallesenmeer bijvoorbeeld.

Overigens vraag ik me wel af waarom je een MOSFET wil gebruiken, waarom geen simpel relais?
Dit is simpelweg iets wat ik gevonden heb op Youtube, zie hier bijvoorbeeld. Ik heb weinig verstand van elektrische componenten, dus ik probeer het een beetje op die manier uit te zoeken. Ze gebruiken een N-channel MOSFET.
Septillion schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:43:
Qua behuizing, er is van alles te krijgen. Maar als je een printer hebt kan je natuurlijk altijd een mooie custom behuizing maken.

Die voeding lijkt me niet super, zeker voor beginners. Moet het perse een voeding in de behuizing zijn? Anders zou ik gewoon een externe 12V voeding pakken. Of nog mooier, een USB voeding. 12V voor de fans zou je dan kunnen maken met een step up converter, dan kan je gewoon een oude lader pakken. Of je laat een QC (QuickCharge) of USB-PD (Power Delivery) lader mooi 12V uitsturen.

En een Arduino levert inderdaad wat je hem intern aanbied. Bij de normale Nano (16Mhz) is dat inderdaad 5V (niet max, gewoon 5V punt). Maar een pin kan niet zo veel stroom leveren. En als je een Nano voedt via Vin (met meer dan 5V dus) dan gaat ook meespelen dat de spanningsregulator (die er intern weer 5V van maakt) maar beperkte stroom kan leveren.

Qua fans, je moet dan wel "domme" fans (2 of 3 pins) hebben wil je ze echt aan de power kant willen aansturen. 4-pin fans kan ook wel maar deze moet je met een specifiek signaal op de control wire aansturen.

@Fireball86 Mosfet kan ik me prima voorstellen. Kleiner, makkelijker aan te sturen, goedkoper, geen geluid, snelheid regelen mogelijk.
Een externe voeding lijkt me zeker een goed idee. Misschien een domme vraag, maar hoe ga ik zowel de fans als de Arduino op die voeding aansluiten als ik bijvoorbeeld een USB aansluiting in de behuizing maak? Hoe ziet zoiets eruit? Ik weet niet precies hoe ik dit soort informatie kan opzoeken, een linkje of een duwtje in die goede richting zou geweldig zijn. _/-\o_ Het idee was inderdaad om 3-pins fans te gebruiken overigens.