Volgens “de man”

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menne
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:56
Afgelopen tijd zie ik in artikelen steeds vaker teksten als “volgens de man” refererend aan bijv de CEO van Microsoft of het hoofd van de FBI.

Zie bijv het artikel over de FBI/TikTok “Hierdoor kan de data die TikTok verzamelt over zijn gebruikers volgens de man in handen van de Chinese overheid terechtkomen.” En zie ook een iets ouder artikel met Phil Spencer (ik weet even niet meer welke precies).

Ik vind het nogal vreemd om te refereren aan een CEO of ander hoofd van een organisatie etc als “de man”. Noem hem dan gewoon bij achternaam, of bij functie titel etc, toch?

Dat is mijn feedback :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 11:10
TL;DR: Volgens de man die dit topic heeft geopend is het niet okee om naar personen in artikelen te verwijzen als 'de man'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05:33
Artikelen schrijven is ook weleens variëren. Als je de hele tijd dezelfde termen gebruikt wordt een artikel ontzettend droog om te lezen.

En dat los je op door wat afwisseling toe te voegen. Bijvoorbeeld door hem/haar bij de achternaam te noemen, of termen als 'de man', 'de directeur', etc.

Let maar eens op hoe vaak zoiets in andere media gebeurt, dit is echt geen Tweakers-only dingetje. Helemaal in sportartikelen valt mij het op: 'de aanvaller', 'de geboren Rotterdammer', 'de linkspoot', 'publiekslieveling', etc.

Lang verhaal kort: het is gewoon om artikelen een beetje smeuïger te houden, verder niets achter zoeken :)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dave Limp, het hoofd van Amazons hardwaredivisie, heeft bevestigd dat er banen worden geschrapt bij het techbedrijf. Daarbij zegt hij niet om hoeveel mensen worden ontslagen, maar The New York Times schreef eerder deze week dat het mogelijk om 10.000 werknemers gaat.

Volgens de topman zijn de werknemers die worden ontslagen inmiddels ingelicht. Er zijn ook banen geschrapt binnen de hardwaredivisie.

Hier is het toch duidelijk dat het om Dave Limp gaat ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• menne
Hackus schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:58:
Dave Limp, het hoofd van Amazons hardwaredivisie, heeft bevestigd dat er banen worden geschrapt bij het techbedrijf. Daarbij zegt hij niet om hoeveel mensen worden ontslagen, maar The New York Times schreef eerder deze week dat het mogelijk om 10.000 werknemers gaat.

Volgens de topman zijn de werknemers die worden ontslagen inmiddels ingelicht. Er zijn ook banen geschrapt binnen de hardwaredivisie.

Hier is het toch duidelijk dat het om Dave Limp gaat ?
Dat is inderdaad ook helemaal prima in je voorbeeld. Ik vind het alleen raar als er staat “Volgens de man zijn de werknemers die worden ontslagen inmiddels ingelicht.”. En dáár heb ik het over in mijn originele post :)

Topman, directeur, CEO, Achternaam, enz. heel normaal.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

menne schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:17:
[...]

Dat is inderdaad ook helemaal prima in je voorbeeld. Ik vind het alleen raar als er staat “Volgens de man zijn de werknemers die worden ontslagen…”. En dáár heb ik het over in mijn originele post.

Topman, directeur, CEO, Achternaam, enz. heel normaal.
Idd, dat kun je lezen als ongeïnteresseerde schrijfwijze.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• menne
Carpento schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:51:
Artikelen schrijven is ook weleens variëren. Als je de hele tijd dezelfde termen gebruikt wordt een artikel ontzettend droog om te lezen.

En dat los je op door wat afwisseling toe te voegen. Bijvoorbeeld door hem/haar bij de achternaam te noemen, of termen als 'de man', 'de directeur', etc.

Let maar eens op hoe vaak zoiets in andere media gebeurt, dit is echt geen Tweakers-only dingetje. Helemaal in sportartikelen valt mij het op: 'de aanvaller', 'de geboren Rotterdammer', 'de linkspoot', 'publiekslieveling', etc.

Lang verhaal kort: het is gewoon om artikelen een beetje smeuïger te houden, verder niets achter zoeken :)
Ik lees het echt vrijwel nooit. Nou lees ik vooral de krant/nieuwssites of boeken. Maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit een artikel gelezen in de trant van “Jesse Klaver heeft dit bekend gemaakt tijdens een persconferentie. De man vertelde daarbij dat het klimaat een belangrijk speerpunt is van…” enz.

Maar goed, als ik de enige ben die dit opvalt bij tweakers dan zal het wel aan mij liggen :)

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05:33
menne schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:23:
[...]
Maar goed, als ik de enige ben die dit opvalt bij tweakers dan zal het wel aan mij liggen :)
Je bent niet de enige die het opvalt, maar hooguit de enige die er een opmerking aan wijdt ;)

Willekeurig voorbeeldje om te laten zien dat dergelijke variaties overal zitten:

Ronaldo op oorlogspad: 'Manchester United is marketingclub, fans moeten waarheid kennen'

De kans dat Cristiano Ronaldo na de WK-stop terugkeert bij Manchester United is nul. Zondagavond rekende de Portugese stervoetballer af met trainer Erik ten Hag. In een nieuw gepubliceerd deel van zijn interview in het tv-programma Piers Morgan Uncensored veegt hij de vloer aan met de eigenaren van de Engelse voetbalclub.

Volgens de 37-jarige Portugees geeft de familie Glazer niets om de sportieve kant en prestaties van de club, maar zijn ze alleen maar gefocust op de inkomsten. "Zoals je weet is Manchester een marketingclub", aldus Ronaldo.

'Fans moeten waarheid kennen'
Ronaldo ziet United dan ook niet snel terugkeren in de top, nadat in 2017 voor het laatst een prijs (de League Cup en, na winst in de finale op Ajax, de Europa League) werd gewonnen.

Er zijn "bepaalde dingen binnen de club" die ervoor zorgen dat United achterblijft bij de concurrenten Manchester City en Liverpool. "Ik denk dat de fans de waarheid moeten kennen. Ze moeten weten dat de spelers het beste willen voor de club. Dat is ook de reden dat ik naar United ben gekomen."

De Portugees, die na zijn jaren bij Real Madrid en Juventus vorig jaar terugkeerde in Engeland, voelde zich ook niet gesteund door de club toen hij zich begin dit seizoen afmeldde voor een trainingskamp. Daar lagen, aldus Ronaldo, persoonlijke omstandigheden aan ten grondslag.

De media legden het evenwel uit als de wens van de voetballer om te vertrekken uit Manchester. Ronaldo zegt nu dat zijn partner en pasgeboren dochter toen met "een serieus probleem" in het ziekenhuis lagen, maar dat zijn werkgever dit niet geloofde.

United wacht met reactie
In een eerder verschenen deel van het gesprek zegt Ronaldo zich verraden te voelen door United en trainer Erik ten Hag. Het volledige interview verschijnt pas later in de week.

Manchester United heeft nog niet inhoudelijk gereageerd. De club wil wachten met een antwoord op de negatieve uitlatingen van de speler tot "alle feiten vaststaan". Engelse media hebben het over een boete van zeker 1 miljoen euro die Ronaldo zou kunnen krijgen van zijn werkgever. Een habbekrats voor de Portugees die tientallen miljoenen euro's per jaar incasseert.

Ronaldo gaat nu met Portugal naar het WK in Qatar. Hij heeft nog een contract tot het einde van het seizoen in Manchester.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• menne
Carpento schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:42:
[...]

Je bent niet de enige die het opvalt, maar hooguit de enige die er een opmerking aan wijdt ;)

Willekeurig voorbeeldje om te laten zien dat dergelijke variaties overal zitten:

[...]
Ik ken het concept en weet dat het logisch is. Maar ook in dit voorbeeld lees ik nergens “de man” als ze refereren aan Ronaldo.

Maar wel: de voetballer (dus bijv: de CEO), de speler (dus bijv: de marketing manager), etc. Wat inderdaad normaal gebruik is. Maar daar ging mijn post niet over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15-09 11:50
menne schreef op donderdag 17 november 2022 @ 19:37:
[...]

Ik ken het concept en weet dat het logisch is. Maar ook in dit voorbeeld lees ik nergens “de man” als ze refereren aan Ronaldo.

Maar wel: de voetballer (dus bijv: de CEO), de speler (dus bijv: de marketing manager), etc. Wat inderdaad normaal gebruik is. Maar daar ging mijn post niet over :)
Maar “de voetballer” is ook mannelijk, daar de vrouwelijke vorm “voetbalster” is, en speler/speelster…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• menne
TheVivaldi schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:14:
[...]

Maar “de voetballer” is ook mannelijk, daar de vrouwelijke vorm “voetbalster” is, en speler/speelster…
Mijn punt gaat niet over of het mannelijk of vrouwelijk is :?

Refereren aan een bekend persoon in je artikel als “de man” of “de vrouw” klinkt gewoon nogal ongeïnteresseerd. Ik lees het echt nooit als het gaat om iemand die publiekelijk bekend is. Kijk maar eens in artikelen over Rutte, Bill Gates, Elon Musk, Matthijs van Nieuwkerk, Louis van Gaal etc. etc. Je refereert gewoon met naam, of functie, of een beschrijving als “de pionier”, de investeerder bijv etc.

Tuurlijk, wel in artikelen over een getuige van ongeluk ofzo “de man zag het ongeluk gebeuren toen hij” etc. Maar dat is echt een andere context.

Maar soi, de redactie moet maar zien of ze er iets mee doen :)
Pagina: 1