Managed router voor kantoortje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• internet
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-09 13:35
Hoi allemaal!

Ik ben opzoek naar wat advies. Ons nieuwe kantoor van 40x10 meter werkt nu met een een mobieltje met 4g hotspot voor internet, omdat we snel iets werkend wilden krijgen. Zoals het dan gaat, werkt dat al wekenlang goed. Maar dat vind ik toch een halfbakken oplossing.

Nu hebben wij op de switch van de pandbeheerder 1 poort met open internet gekregen, met bijhorende IP gegevens.

Daarom ben ik opzoek naar keuze hulp voor een managed router.. denk ik. Ons doel is als volgt:

Tegelijkertijd 5-6 smartphones (wifi)
Tegelijkertijd 5-6 laptops (wifi)
Shared printer/scanner (Brother MFC)
Label printer die via UTP kabel moet worden aangesloten

Kan ik hier gewoon een huis tuin en keuken router voor aanschaffen of hebben wij iets meer nodig? Apparaat zou in het midden van de ruimte geplaatst kunnen worden als dat voor bereik nodig is.

Heb wat zitten zoeken maar merk dat ik wel info over kleine thuisnetwerken vind of gelijk zware zakelijke oplossingen. Maar niets ertussen. Wellicht is dat eerst wel genoeg?

Alvast bedankt, zie door de kabels het netwerk niet meer... ;w

Beste antwoord (via internet op 05-12-2022 21:51)

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:36
Nope, gewoon een huis-tuin-keuken*** ding gaat prima werken qua ROUTER, doch de afmetingen van 40x10m zijn niet klein, dus de ingebouwde wireless ga je mischien beter moeten bekijken. Hopen dat je iets "centraal" gaat hangen en dan overal tot in de hoekjes goede ontvangst garanderen is mischien krap...

*** Nu ook geen routertje van 30 euro hé,

Je kan opteren om enkele (vb 3) AP's te hangen in je pand.

|<--------------------40M-------------------------------------------->
|<---10M--->AP<---10M--->AP<---10M--->AP<---10M--->|

Die hang je dan ongeveer in de helft van de 10M breedte van de ruimte. Dekking zat!

[ Voor 27% gewijzigd door jvanhambelgium op 17-11-2022 16:39 ]

Alle reacties

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-09 23:09

Prx

Hoeveel kennis, kunde en wil is er in de organisatie om dit zelf te gaan beheren?
Of heeft de organisatie al een volume (geld/mensen/whatever) gekregen om hier een partij voor in de hand te nemen?

• internet
Had ik er bij moeten zeggen! Omdat het nog pril is, vinden we het spannend om al een contract voor een MSP of netwerk verzorgende partij aan te gaan.

Vroeger heb ik bijvoorbeeld met de Fritzbox wel leuke dingen gedaan, maar is zoiets afdoende voor ons komende (half)jaar gezien wat we willen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Nope, gewoon een huis-tuin-keuken*** ding gaat prima werken qua ROUTER, doch de afmetingen van 40x10m zijn niet klein, dus de ingebouwde wireless ga je mischien beter moeten bekijken. Hopen dat je iets "centraal" gaat hangen en dan overal tot in de hoekjes goede ontvangst garanderen is mischien krap...

*** Nu ook geen routertje van 30 euro hé,

Je kan opteren om enkele (vb 3) AP's te hangen in je pand.

|<--------------------40M-------------------------------------------->
|<---10M--->AP<---10M--->AP<---10M--->AP<---10M--->|

Die hang je dan ongeveer in de helft van de 10M breedte van de ruimte. Dekking zat!

[ Voor 27% gewijzigd door jvanhambelgium op 17-11-2022 16:39 ]

• internet
Met het mobieltje dekken we die hele ruimte af, overal 3 streepjes behalve op het uiterste punt daar zakt hij naar 2. Is het mogelijk om op een huistuinkeuken ding een versterker aan te sluiten ofzo? Kan het sowieso wel proberen eerst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanhambelgium
internet schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:38:
Met het mobieltje dekken we die hele ruimte af, overal 3 streepjes behalve op het uiterste punt daar zakt hij naar 2. Is het mogelijk om op een huistuinkeuken ding een versterker aan te sluiten ofzo? Kan het sowieso wel proberen eerst.
Je kan op het huis-tuin-keuken router natuurlijk in 1 van de LAN-poortjes ook gewoon een bijkomende AP steken hé. Wel even zien wat er kan kwa bekabeling + powering van de AP. (met een injector bijvoorbeeld)
Als het met 1 4G/LTE-routertje al "bijna" goed werkt kan dit mischien nog het "extra'tje" geven om overal goede dekking te hebben. Niet teveel geld tegen gooien zou ik zeggen, althans dat lees ik uit je eenvoudige requirements.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 26-09 19:50
Als je gewoon alleen dom internet nodig hebt en daar verder niks mee wil gaat een standaard huis tuin en keuken router het wel halen wat betreft doorgifte van internet naar deze hoeveelheid apparaten
Maar qua wifi dekking zou ik gaan voor wat losse access points in plaats van leunen op één zo'n ding ergens in een uithoek van je kantoor.

En dan zou ik dus wifi op de "router" uitzetten.
En dan iets van een mesh oplossing neerzetten die bestaat uit twee of drie losse access points.

[ Voor 17% gewijzigd door Polderviking op 17-11-2022 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-09 23:09

Prx

internet schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:08:
Had ik er bij moeten zeggen! Omdat het nog pril is, vinden we het spannend om al een contract voor een MSP of netwerk verzorgende partij aan te gaan.

Vroeger heb ik bijvoorbeeld met de Fritzbox wel leuke dingen gedaan, maar is zoiets afdoende voor ons komende (half)jaar gezien wat we willen?
Is er een noodzaak om bepaalde diensten of apparaten van elkaar te kunnen scheiden? Of zijn alle apparaten in beheer bij jullie zelf?

Ik lees dat je een kleine uitdaging hebt qua dekking. Is het nodig dat iemand vrij kan bewegen door de gehele ruimte en daarbij een goede verbinding houdt, of gaat iemand neerploffen op één plek en zitten ze daar de gehele dag?

Nog wel een hoop andere vragen om te beantwoorden of je dit met huis-tuin-keuken spul af kan, of toch een stapje hoger moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
In open ruimte ga je het waarsch wel redden met
1 ap en deze bezettting.

Meest complexe is nog deze: Shared printer/scanner (Brother MFC)

Heeft dat ding al wifi/lan of alleen usb?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet
Goede verdiepings vragen, zet mij zelf ook aan het denken!

Er is zeker veel beweging, dus niet neerploffen en werken.

De printer gaat op WIFI dus daar voorzie ik geen issues mee.

Devices scheiden middels VLAN of apparte SSID is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 22:56

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Wat dat betreft is het handig als je een tekening hebt voor jezelf van de oppervlakte met de schematische weergave van de aansluitpunten. Als er een pandbeheerder is met toegang tot een switch klinkt het haast aannemelijk dat er gebouwbekabeling ligt en kun je wat tactischer te werk gaan. En zo de bandbreedte verdelen over de oppervlakte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik snap niet waarom er gelijk meerdere access points en mesh genoemd worden. Gewoon 1 huis tuin en keukenapparaat en gaan, business draaien!

Zoiets?

uitvoering: Netgear Nighthawk AX2400 WiFi Router (RAX30)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet
Het is inmiddels met een TP Link van een aardige mede-tweaker gelukt, dekking is over de hele breedte van het kantoor zeer goed.

Dank iedereen voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamSid
  • Laatst online: 27-09 18:10
[edit ivm privacy]

[ Voor 90% gewijzigd door SamSid op 07-03-2024 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zeker omdat je ervaring met Fritz hebt zou ik in dit geval voor Fritz gekozen hebben want dan kan je eventueel uitbreiden met meerdere voor een goede wifi dekking en deze toch centraal managen. Maar aan een TP-link kan je op termijn ook prima nog een AP hangen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1