Mos van dak in goot

Pagina: 1
Acties:

• ChrisVrolijk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-04 16:45
Goedendag,

Wie heeft een idee.
Ik heb om een voor mij onbekende reden veel mos op mijn dak. Door regen en wind beland dit mos in mijn goot. De goot is gescheiden met een schot met de buren en boven de regenpijp zit een bladvanger.

Ik heb nu elk jaar een schoonmaker over de vloer die mijn dakgoot schoonmaakt.
Maar ik ben eigenlijk op zoek naar een manier om het te voorkomen. Ik heb gezien dat ik een rooster in de goot kan leggen maar dan ligt het mos op het rooster, stapelt zich op en gaat tegen de gevel onder de pannen aanliggen of valt naar beneden.

Iemand een ander idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2WO9PI_Fnx9BxNjnfjZ0pQykFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vNIfRG72HwQxRvU2uAAURqaA.jpg?f=fotoalbum_large

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Laten reinigen en dan de pannen impregneren denk ik. Dit soort betonpannen trekken altijd erg veel mos aan.
Je zou ook een gootdrain kunnen proberen, maar ik denk dat dat met mos een stuk minder effect zal hebben.
Eventueel de bladvanger weghalen en een HWA bladvanger plaatsen op een beter toegankelijk plekje?

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:44
En is het dan zo dat als jij hier iets aan doet, je altijd nog de mos van de buren in je goot krijgt? Lijkt dat dit met de gehele straat opgelost moet worden dan door te impregneren, Of heb jij de hoekwoning en loopt het naar boven op het plaatje?
Mogelijk krijgt het dak ook weinig zon, oostkant?

[ Voor 10% gewijzigd door carpebios op 17-11-2022 12:21 ]

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Er bestaan borstels en roosters die je in je goot kan stoppen, en die (in principe) enkel water doorlaten, zo'n grote brokken blijven bovenop liggen en geraken uiteindelijk erover en verteren in de plantjes. Hoe goed dat werkt is wat anders natuurlijk, maar mits goeie plaatsing moet dat wel goed komen.

Waarom dat mos zo weelderig groeit op je dak is wat anders, zal wellicht aan de pannen liggen. Je kan die laten reinigen en dan behandelen tegen mos, moet je even nadenken of je dat wil (mss samen met de buren, kan je vast korting krijgen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-02 02:26

XOR

Hoe oud zijn je pannen? Die hebben een beperkte levensduur. Heb je pannen van beton, dan gaan die nog wat minder lang mee dan reguliere dakpannen. Naarmate ze ouder worden worden pannen poreuzer, gaan ze meer vocht opnemen en krijg je aangroei. Dat verergert dan het probleem alleen maar. Zo te zien gaat het hier ook over een dak met niet enorm veel afschot.

[ Voor 25% gewijzigd door XOR op 17-11-2022 12:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-05 11:42
Pannen zijn poreus, zeker op noorden / oosten waar relatief weinig zon komt kun je mos op de pannen verwachten. ik zou er voor kiezen om het rooster in de goot weg te halen, en onder bij de pijp een bladvanger / afscheider te plaatsen zoals deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwon0KrZsUuYFj6DRm0Dk5JIaKY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cPaZQG3mmNGcOlGWxCskLrgG.jpg?f=user_large

Emmertje er onder welke je een keer in ze zoveel tijd omkiept in de groencontainer (of beter nog gooi het in de tuin als gratis bodembedekker).

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:28
https://www.zwartgroen.nl/product/gootdrain-extra-large/
Zoiets plaatsen, dan gaat het niet meer in de goot.

• ChrisVrolijk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-04 16:45
theHoff schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:19:
Laten reinigen en dan de pannen impregneren denk ik. Dit soort betonpannen trekken altijd erg veel mos aan.
Je zou ook een gootdrain kunnen proberen, maar ik denk dat dat met mos een stuk minder effect zal hebben.
Eventueel de bladvanger weghalen en een HWA bladvanger plaatsen op een beter toegankelijk plekje?
Wat is het verschil tussen een bladvanger en een HWA bladvanger? Heb even gegoogled maar zie niet echt een verschil
carpebios schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:20:
En is het dan zo dat als jij hier iets aan doet, je altijd nog de mos van de buren in je goot krijgt? Lijkt dat dit met de gehele straat opgelost moet worden dan door te impregneren, Of heb jij de hoekwoning en loopt het naar boven op het plaatje?
Mogelijk krijgt het dak ook weinig zon, oostkant?
Het dak zit aan de noordkant. Samen met de buren is geen optie en geen hoekhuis. Zal het dus echt voor mijzelf kunnen oplossen. Had al gehoord van impregneren maar dat lost niet veel op omdat de buren niet mee doen zoals je al aan hebt gegeven.
XOR schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:24:
Hoe oud zijn je pannen? Die hebben een beperkte levensduur. Heb je pannen van beton, dan gaan die nog wat minder lang mee dan reguliere dakpannen. Naarmate ze ouder worden worden pannen poreuzer, gaan ze meer vocht opnemen en krijg je aangroei. Dat verergert dan het probleem alleen maar. Zo te zien gaat het hier ook over een dak met niet enorm veel afschot.
Pannen zijn 20 jaar oud. Heb pas de voorgevel laten vervangen van "onderhoudsvrij hout" naar keralit dus ik ben al de uitblinker in de rij :)
Ken ik maar dan valt het of op mijn hoofd of het gaat opstapelen tegen de pannen aan. Gaat dat niet voor extra problemen zorgen? Ik kan er niet heel snel makkelijk bij en ben geen ladder held dus probeer e.e.a. vooraf te weten te komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whazaer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 22:52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JAMm-rGHWp892-qR9GBGu5zOtB4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/goLY2tdJ7du1jqSbS2H55Ov6.webp?f=user_large

Hier een plaatje van hoe zo'n bladafscheider er van binnen uitziet / hoe die werkt.

Als je dan boven in je goot er niks tussen doet, dan kan het mos via de regenpijp naar beneden. En haalt deze bladafscheider het er uit.
Tenminste, dat is het idee. Ik heb er geen ervaring mee.

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-02 02:26

XOR

ChrisVrolijk schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:49:
Pannen zijn 20 jaar oud. Heb pas de voorgevel laten vervangen van "onderhoudsvrij hout" naar keralit dus ik ben al de uitblinker in de rij :)
Van welk materiaal zijn ze? Van betonnen dakpannen is met wat pech na 20 jaar het beste wel af, en het relatief geringe afschot van jouw dak helpt natuurlijk niet.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:25
Betonnen panne, poreus, vogelschijt, voedingsbodem, weinig zon, etc.

Het mos voorkomen kan alleen door pannen te vervangen of te impregneren. Vogelwering op je nok als er veel vogels op zitten. Of elk jaar met een stevige bezem even het meeste mos eraf borstelen en daarna de goot gelijk schoonmaken. Maar op 8 meter hog zou dat mijn klusje niet zijn.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-05 18:28
ChrisVrolijk schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:49:
[...]
Het dak zit aan de noordkant. Samen met de buren is geen optie en geen hoekhuis. Zal het dus echt voor mijzelf kunnen oplossen. Had al gehoord van impregneren maar dat lost niet veel op omdat de buren niet mee doen zoals je al aan hebt gegeven.
[...]
Extra regenpijp laten plaatsen zodat hun zooi niet bij jouw stuk uitkomt en dan je eigen dakpannen vervangen/impregneren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knollie
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:05
Erg herkenbaar. Heb alles laten schoonspuiten en impregneren afgelopen jaar.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trMnkGxnL-T9pt5q3bFXs41VQs0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mx1mQgia82ZCNqiPxTuAcK5h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/786_I1hIP6OhBLf4a1P5o4V_BB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OCj2bEsXLMi9BHabu46TwCu9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-05 20:40
Mag ik vragen wat zo'n beurt kost? En gaan ze dan met een hogedrukspuit aan het werk? (Dat lijkt me niet goed voor de pannen).
Ik heb ergens gehoord van een bedrijf dat (bio)schuim op het dak spuit waardoor alles vanzelf (zonder hogedruk) verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knollie
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:05
@Stefke Dat was 2900 euro. Inderdaad. Wel een groot dak en professioneel bedrijf. Het is best wel redelijk agressief heb ik gemerkt hoewel ze het met heet water doen. Dakpannen zijn behoorlijk opgeruwd maar dus wel geïmpregneerd. Ook lekkage op een aantal punten binnen tijdens het spuiten. Dus muurtje opnieuw sauzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Prijzig....

Ruwere pannen = eerder mosaanslag. Die route ga ik dus zien te voorkomen.\

Wij hebben ons dak nu ongeveer 2 jaar liggen maar er begint al mos op te komen (kleine stukjes). Waarschijnlijk door de omgevingslucht (platteland, veel veehouders in de omgeving) dus ik wil niet wachten tot mijn dak er uit ziet zoals op jouw foto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-05 11:42
Stefke schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:54:
Prijzig....

Ruwere pannen = eerder mosaanslag. Die route ga ik dus zien te voorkomen.\

Wij hebben ons dak nu ongeveer 2 jaar liggen maar er begint al mos op te komen (kleine stukjes). Waarschijnlijk door de omgevingslucht (platteland, veel veehouders in de omgeving) dus ik wil niet wachten tot mijn dak er uit ziet zoals op jouw foto
Stefke, gevel/dakgroen is helemaal hip joh, dat heet natuurinclusief🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
We hebben een groen dakje op ons bijgebouw ;)

Ik vind het overigens niet erg dat er wat aanslag op de pannen zit, rustiek en hoort er een beetje bij, maar op het achterdak gaat het wel erg hard (een deel daarvan ligt op het noorden achter een dakkapel dus daar komt nooit zonlicht). Ik vrees dat ik volgend jaar zoniet het jaar daarop echt iets aan moet doen wil het niet ontsporen. Het gaat veel harder dan ik dacht, en vermoedelijk zijn onze pannen net wat ruwer dan andere (Imerys HP10) vergelijkbare
Ik heb onlangs een biomiddel gebruikt (enzymen) bij wijze van test maar dat had onvoldoende effect.

[ Voor 103% gewijzigd door Stefke op 18-11-2022 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:59
Whazaer schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:02:
[Afbeelding]

Hier een plaatje van hoe zo'n bladafscheider er van binnen uitziet / hoe die werkt.

Als je dan boven in je goot er niks tussen doet, dan kan het mos via de regenpijp naar beneden. En haalt deze bladafscheider het er uit.
Tenminste, dat is het idee. Ik heb er geen ervaring mee.
Ik heb zo'n bladscheider zowel als voor als achter het huis zitten, en ben er erg tevreden mee. Hier verstopte een combi van blad en mos de bladzeef aan het begin van de pijpen waardoor dit zich opstroopte in de goot. Zeven dus weggehaald en de bladscheiders geplaatst, en de goot blijft nu schoon genoeg uit zichzelf. Let wel op dat wanneer dr echt eens een flinke bui uit valt, dat er best wel wat water op de scheider klettert en er dus mee uitkomt. Neem dat echter graag op de koop toe vergeleken met 2x per jaar het dak op te moeten.
Pagina: 1