Vraag

• DutchEZmoder
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-05 16:04
Ik zoek een zoomlens die ik makkelijk mee op vakantie kan nemen zonder te veel te hoeven wisselen van lens om goede shots te maken. Licht van gewicht is dus wel zo makkelijk. Dit icm een Sony A7III (een upgrade naar A7R V zit wel in de planning.) Ook wil ik erbij zeggen dat ik bruidsfotografie wil gaan doen en als deze lens beide aan kan dan is dat natuurlijk alleen maar beter...

M'n oog viel voornamelijk op de nieuwe Sony 24-70mm 2.8 GM II en de Tamron 35-150mm 2-2.8. Van beide hoor en lees ik veel positieve dingen. De prijs van de Sony is natuurlijk wel belachelijk hoog, maar die is erg licht van gewicht, super scherp, mooie bokeh en razendsnel icm bodies van het hogere segment.

De prijs van de Tamron is ook hoog, maar daar krijg je een veel groter bereik mee aan de tele kant, minpunten zijn het zware gewicht, erg front heavy en de iets wat teleurstellende performance bij tegenlicht als ik de reviews mag geloven.

De Sigma 24-70mm 2.8 art is er ook nog, al is die ook weer erg zwaar, front heavy, wat mindere scherpte en kleuren dan bij de Sony, maar wel de helft goedkoper dan de Sony.

Lenzen die ik al heb en die ik dus zou kunnen combineren in m'n rugzak zijn:
-Sony 14mm 1.8 GM (lichtgewicht en super scherp)
-Samyang 24mm 1.8 AF (lichtgewicht en super scherp)
-Sigma 35mm 1.4 art (zwaar en minder scherp dan m'n andere lenzen, wil ik verkopen)
-Sony 85mm 1.8 (scherp en lichtgewicht, niet heel mooie bokeh en gebruik ik op het moment alleen voor astrofotografie)
-Sigma 105mm 2.8 macro (extreem scherp, prachtige bokeh)
-Sony 135mm 1.8 GM (zeer scherp, prachtige bokeh)
-Tamron 150-500mm (zeer scherp en snel)

Ik zit hier al weken over te twijfelen, iemand die goed advies kan geven en misschien wat nieuw inzicht kan geven? Alvast bedankt! _/-\o_

Sony A1II hobby fotograaf

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-04 17:28
Ik zou zeker de Sigma 24-70 Art niet afschuiven. De minder scherpte, zwaarte, front heaviness en de minder kleuren ga ik in ieder geval niet in mee. De lens is gewoon uitstekend voor je je er voor betaald. Het is technisch niet van het niveau de andere twee lenzen die je noemt, maar dat zijn ook bijna geen standaard-zooms meer te noemen dankzij hun formaat of prijs.

Als je kijkt naar waar je het meest aan zal hebben dan is de Sony 24-70 GMII de meest veilige optie natuurlijk; maar de Tamron 35-150 word juist voor bruidsfotografie enorm geroemd momenteel. Niet de allersnelste AF of mooiste bokeh, maar een echt mooie allrounder die dienst doet als 24-70+70-200. Zeker op een R body.
Toch zie ik beide lenzen zelf meer in de categorie 'vooral leuk als de baas/klant er voor betaald'.

Het is denk ik ook meer de vraag waar je nu naar op zoek bent en wat jouw beoogde gebruik is. Wil je de lens echt als professionele tool gebruiken of wil je een algemene zoomlens hebben?
Ik zou in ieder geval ook even kritisch kijken naar de catalogus die je nu al hebt en waar je gaten/ruimte ziet. Het kan denk ik gezien wat je hebt geen kwaad om bijvoorbeeld de 24/35/85 er uit te gooien om ruimte te maken voor wat nieuws, maar dat is mijn mening.

[ Voor 4% gewijzigd door zzzzz op 17-11-2022 13:25 ]

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• DutchEZmoder
zzzzz schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:16:
Ik zou zeker de Sigma 24-70 Art niet afschuiven. De minder scherpte, zwaarte, front heaviness en de minder kleuren ga ik in ieder geval niet in mee. De lens is gewoon uitstekend voor je je er voor betaald. Het is technisch niet van het niveau de andere twee lenzen die je noemt, maar dat zijn ook bijna geen standaard-zooms meer te noemen dankzij hun formaat of prijs.

Als je kijkt naar waar je het meest aan zal hebben dan is de Sony 24-70 GMII de meest veilige optie natuurlijk; maar de Tamron 35-150 word juist voor bruidsfotografie enorm geroemd momenteel. Niet de allersnelste AF of mooiste bokeh, maar een echt mooie allrounder die dienst doet als 24-70+70-200. Zeker op een R body.
Toch zie ik beide lenzen zelf meer in de categorie 'vooral leuk als de baas/klant er voor betaald'.

Het is denk ik ook meer de vraag waar je nu naar op zoek bent en wat jouw beoogde gebruik is. Wil je de lens echt als professionele tool gebruiken of wil je een algemene zoomlens hebben?
Ik zou in ieder geval ook even kritisch kijken naar de catalogus die je nu al hebt en waar je gaten/ruimte ziet. Het kan denk ik gezien wat je hebt geen kwaad om bijvoorbeeld de 24/35/85 er uit te gooien om ruimte te maken voor wat nieuws, maar dat is mijn mening.
Ja de Sigma wil ik er ook nog niet helemaal uitgooien, het is natuurlijk een top lens. Alleen ga ik me misschien storen aan het zware gewicht. Sigma 20mm en 50mm heb ik al de deur uit gedaan omdat ze zo zwaar waren.

De Samyang is echt een top lens, die zou ik er het liefst niet uit gooien.

Optie 1 voor bruidsfotografie zou zijn:
Samyang 24mm
Tamron 35-150mm
(Sony 135mm voor wat betere portretten)

Optie 2:
Sony/Sigma 24-70mm
Sony 135mm

Optie 2 dekt alles wel denk ik, helemaal als ik ook eindelijk een R camera zou hebben. Dan heb ik dekking van 24mm t/m ruim 200mm met die 2 lenzen (crop mode erbij). Als ik het zo zou bekijken dan ga ik toch voor een 24-70... En die is dan ook nog eens lekker voor op reis.

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-04 17:28
DutchEZmoder schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:55:
Ja de Sigma wil ik er ook nog niet helemaal uitgooien, het is natuurlijk een top lens. Alleen ga ik me misschien storen aan het zware gewicht. Sigma 20mm en 50mm heb ik al de deur uit gedaan omdat ze zo zwaar ware
De DG DN versie van de 24-70 is echt maar 150 gram zwaarder als de GMII. Dat maakt het verschil niet direct naar mijn mening.

Als ik zo kijk naar wat populair is dan kom je op bijvoorbeeld:
1. Sony 20/1.8 + Tamron 35-150
2. Sony/Sigma 24-70 + 135GM.

De twee set is inderdaad wat makkelijker om ook mee op reis te nemen :)

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchEZmoder
De knoop is eindelijk doorgehakt, het is toch de Sigma 24-70 geworden. Dan maar iets zwaarder :)

Met het geld wat ik overhoud komt die A7R V weer dichterbij.