Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Chauffage blijft lauw - CV Temperatuur bereikt

Pagina: 1
Acties:

• Enjoithis
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 30-05 21:18
Hallo allemaal,

Zoals zovelen is het ondertussen tijd geworden om de chauffage aan te zetten. Ik zit momenteel met het probleem dat onze ketel aanslaat als ik de thermostaat verhoog (aan-uit), maar de ketel geeft al heel snel de melding 'CV Temperatuur bereikt' waardoor de chauffages zelf gewoon lauw worden en niet echt warm.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een tijd geleden in het 'snel configuratie' menu gekeken heb en het kan dus zijn dat ik per ongeluk iets van de instellingen gewijzigd heb, maar ik ben het dus niet zeker en weet dus al helemaal niet wat juist.

Ik heb dus het gevoel dat ik gewoon 1 iets of enkele zaken terug moet goed zetten, want op zich is er niet veel in te stellen in het menu... Maar ik weet dus niet wat en ben dus ook bang om iets fout te doen... Een vakman langs laten komen voor zoiets eenvoudig wil ik voorlopig liever niet doen of ik ben een fortuin kwijt.

Ketel is:
ACV Excellent Prestige 32
Handleiding: https://downloads.acv.com..._NL-with%20ADD_041219.pdf

Ketel is 3 jaar oud en heeft dit jaar onderhoud gehad waar er geen problemen waren.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Staat het afgifte systeem dicht? Radiators open / vloerverwarmingspomp aan?

Klinkt alsof de retourtemperatuur dus snel naar maximaal stijgt (geen warmteafgitfte meer).

[ Voor 38% gewijzigd door _eLMo_ op 17-11-2022 12:04 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Enjoithis
_eLMo_ schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:04:
Staat het afgifte systeem dicht? Radiators open / vloerverwarmingspomp aan?

Klinkt alsof de retourtemperatuur dus snel naar maximaal stijgt (geen warmteafgitfte meer).
Radiator staat volledig open, geen vloerverwarming.
Afgifte systeem staat 'dicht' voor zover ik weet.

Ik denk dat ik per ongeluk de temperatuur aangepast heb van tot hoe warm het 'water' dat door de chauffages loopt moet zijn.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De aanvoer temperatuur. Deze zou op minimaal 35 graden moeten staan, gezien je radiators hebt eerder 50-60 graden (dit hangt af van hoeveel vermogen je afgifte systeem (radiators) kwijt kan). Hoe lager hoe zuiniger, maar hoe langer het duurt voor het warm word (en te ver: het word nooit meer warm).

Zet 'm eerst eens op 70 zodat je kan checken of het daadwerkelijk warm word. En dan kan je vanuit daar verlagen om te besparen.

[ Voor 17% gewijzigd door _eLMo_ op 17-11-2022 12:21 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Enjoithis
Nu vraag ik misschien heel veel, maar ik weet niet waar ik de aanvoertemperatuur kan wijzigen.

Kun jij op basis van deze handleiding mij dat vertellen?

https://downloads.acv.com..._NL-with%20ADD_041219.pdf

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
_eLMo_ schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:20:
De aanvoer temperatuur. Deze zou op minimaal 35 graden moeten staan, gezien je radiators hebt eerder 50-60 graden (dit hangt af van hoeveel vermogen je afgifte systeem (radiators) kwijt kan). Hoe lager hoe zuiniger, maar hoe langer het duurt voor het warm word (en te ver: het word nooit meer warm).

Zet 'm eerst eens op 70 zodat je kan checken of het daadwerkelijk warm word. En dan kan je vanuit daar verlagen om te besparen.
Euh, nee. Je bespaart niets door de aanvoertemperatuur te verlagen.
Je ketel zal wel zuiniger zijn als de retour lager is, maar botweg aanvoertemperatuur verlagen is even bot als je handrem gebruiken om te vertragen (in plaats van het gas wat minder hard in te drukken).

Check je aanvoertemperatuur, staat die hoog genoeg (bij modulerende thermostaat: maakt niet uit hoe hoog; bij aan/uit is rond de 70° max een goeie beginwaarde)?
Check eens hoe heet het water terugkomt bij de ketel; heel waarschijnlijk is er niet waterzijdig ingeregeld en zal een radiator meteen alle warme water doorlaten, terwijl andere radiatoren nauwelijks flow krijgen. Maak niet de fout om teveel dicht te draaien, waterzijdig inregelen is de deltaT van je radiatoren zo gelijk mogelijk krijgen bij zo hoog mogelijke flow. Dat beperkt de afgifte wel wat (radiator met grote deltaT is bovenaan warm en onderaan koud, dus "je gebruikt hem niet helemaal").

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Enjoithis
naftebakje schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:30:
[...]
Euh, nee. Je bespaart niets door de aanvoertemperatuur te verlagen.
Je ketel zal wel zuiniger zijn als de retour lager is, maar botweg aanvoertemperatuur verlagen is even bot als je handrem gebruiken om te vertragen (in plaats van het gas wat minder hard in te drukken).

Check je aanvoertemperatuur, staat die hoog genoeg (bij modulerende thermostaat: maakt niet uit hoe hoog; bij aan/uit is rond de 70° max een goeie beginwaarde)?
Check eens hoe heet het water terugkomt bij de ketel; heel waarschijnlijk is er niet waterzijdig ingeregeld en zal een radiator meteen alle warme water doorlaten, terwijl andere radiatoren nauwelijks flow krijgen. Maak niet de fout om teveel dicht te draaien, waterzijdig inregelen is de deltaT van je radiatoren zo gelijk mogelijk krijgen bij zo hoog mogelijke flow. Dat beperkt de afgifte wel wat (radiator met grote deltaT is bovenaan warm en onderaan koud, dus "je gebruikt hem niet helemaal").
Ok bedankt voor je antwoord, maar ik ben een hele leek op dit vlak dus het onderste deel van je bericht is chinees :p

• Enjoithis
Via het menu de aanvoer en retourtemperatuur opgevraagd en
aanvoer = 33 °
retour= 32°

Lijkt me laag

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:58

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit