Fibaro Home Center 3 vs Intel NUC met Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• riemer774
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-11-2024
Hoi allen,

Mijn eerste post hier op het forum Smarthome.

Op het moment zit ik in een volledige verbouwing van mijn huis, en het kopje smarthome komt steeds dichterbij. Nu heb ik zelf wat ervaring met Hue, echter wil ik een wat uitgebreider (zeg: professioneler) systeem.

Ik ben van plan om in mijn gehele huis slimme dimmers achter mijn schakelaars te bouwen, in dit geval van Fibaro (Fibaro Dimmer 2). Overal zullen pulsdrukkers komen.

Mijn vraag is nu wat lastig, want ik weet dus niet welke route ik op zou moeten met de besturing hiervan.

Fibaro heeft natuurlijk de Home Center 3, welke volgens mij bij gebruik van alleen Fibaro prima functioneerd. Echter de app laat nog wel te wensen over, gezien deze er gewoon zwaar gedateerd uitziet. (iets met WAF). Optie zou zijn om met Google Home de 'telefoonbesturing' te doen en de rest via de schakelaars/sensoren. In mijn ogen is een smart home een huis wat je zonder je telefoon zou moeten kunnen besturen, maar toch.

De andere optie zou zijn om een NUC (liever meteen wat meer kracht voor evt uitbreidingen, camera's etc) te bouwen en hier Home Assistant op te draaien. Uiteraard is dit veel uitgebreider en volgens veel mensen de betere optie. Wat me hiervan weer tegenzit zijn de breaking changes en het onderhoud hieraan.

Heeft er iemand ervaring met beiden en kan mij de goeie kant op sturen? Is er bijvoorbeeld iemand die ervaring heeft met Fibaro Dimmers in Home Assistant? En hoe bevalt dat?

Combineren is een optie, maar dat is nogal dubbelop vind ik.

Ik hoor jullie heel graag, gezien ik echt vast loop op deze keuze.

Beste antwoord (via riemer774 op 20-11-2022 17:47)

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
In mijn ervaring is de Fibaro HC3 de beste z-wave controller. Er worden regelmatig updates uitgebracht en mijn netwerk van ~100 nodes werkt al geruime tijd vlekkeloos. Maar de HC3 is in mijn ogen niet het ideale apparaat waarmee je je volledige home automation regelt. Daarvoor mist er ondersteuning met andere type apparaten en vind ik de interface om logica te bouwen niet goed genoeg.

Zelf heb ik er daarom voor gekozen om de z-wave controller en de home automation controller als afzonderlijke entiteiten te beschouwen. Ik weet dat Home Assistant inmiddels weer z-wave ondersteuning biedt die goed wordt onderhouden, maar het heeft voordelen om deze zaken gescheiden te houden. Zo kan ik nu mijn home automation-controller updaten of herstarten terwijl het z-wave netwerk blijft functioneren.

Hoe heb ik dit in de praktijk geconfigureerd? Op de HC3 kun je binnen 'Quick Apps' (QA) eigen programmeercode draaien. Ik gebruik één QA om alle veranderingen te pushen naar mijn home automation controller. Dit werkt goed voor alle properties van alle apparaten. Daarnaast vang ik het indrukken van schakelaars af met één aparte scene die dan een event naar de home automation controller stuurt. De home automation controller haalt alle huidige statussen op na een herstart. Om apparaten te bedienen wordt de HC3 aangestuurd via de standaard HC3 API.

Zelf gebruik ik een zelfbouw home automation controller, maar bovenstaand principe zal ook prima werken met andere software zoals Home Assistant.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
In mijn ervaring is de Fibaro HC3 de beste z-wave controller. Er worden regelmatig updates uitgebracht en mijn netwerk van ~100 nodes werkt al geruime tijd vlekkeloos. Maar de HC3 is in mijn ogen niet het ideale apparaat waarmee je je volledige home automation regelt. Daarvoor mist er ondersteuning met andere type apparaten en vind ik de interface om logica te bouwen niet goed genoeg.

Zelf heb ik er daarom voor gekozen om de z-wave controller en de home automation controller als afzonderlijke entiteiten te beschouwen. Ik weet dat Home Assistant inmiddels weer z-wave ondersteuning biedt die goed wordt onderhouden, maar het heeft voordelen om deze zaken gescheiden te houden. Zo kan ik nu mijn home automation-controller updaten of herstarten terwijl het z-wave netwerk blijft functioneren.

Hoe heb ik dit in de praktijk geconfigureerd? Op de HC3 kun je binnen 'Quick Apps' (QA) eigen programmeercode draaien. Ik gebruik één QA om alle veranderingen te pushen naar mijn home automation controller. Dit werkt goed voor alle properties van alle apparaten. Daarnaast vang ik het indrukken van schakelaars af met één aparte scene die dan een event naar de home automation controller stuurt. De home automation controller haalt alle huidige statussen op na een herstart. Om apparaten te bedienen wordt de HC3 aangestuurd via de standaard HC3 API.

Zelf gebruik ik een zelfbouw home automation controller, maar bovenstaand principe zal ook prima werken met andere software zoals Home Assistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:48
De HC3 kan prima omgaan met non-fibaro apparaten. Bij fibaro moet je wel een beetje van klussen en tunen houden, er is een brede community en marktplaats die allerlei oplossingen biedt om de boel te besturen. Daarnaast biedt de HC3 inmiddels ook (beta) Zigbee ondersteuning.

En je moet voor jezelf bepalen hoe je je verlichting wilt besturen. Ik heb nagenoeg overal hue lampen, daarmee hoef je geen dimmers te kopen maar gewoon slimme knoppen of automatisch laten besturen door bv dag/nacht regelingen.
HA ken ik verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinterklaas1975
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:18
Ik draai HA op een Intel NUC en heb een z-wave USB stick waarmee ik een aantal fibaro plugs en schakelaars (met relais) mee aanstuur. Ja - home assistant - is niet altijd even makkelijk (zeg ik als non-techie), maar er is wel heel veel info beschikbaar online in fora en youtube waarmee je al een heel eind komt.

Ik zou eerder kiezen voor een platform waarmee je alle kanten nog opkan in de toekomst dan kiezen voor 1 'standaard/merk'. Alhoewel die laatste ook zo z'n voordelen heeft.

WP: ME SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + 200l Boilervat | Vloerverwarming (44 m2) + Jaga Strada (73 m2) + Tempo (54 m2) | PV: 2650 Wp | Huis 1932 | 2-1 kap | Zuid-Limburg | Lees veel, snap niet alles 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:45
Fraggar schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:27:

Dit doe ik hier dus ook, maar dan de combi hc3 en homeseer.

Voor TS, indien fibaro hc3 doet wat jij wil, dan zou ik hiervoor gaan. Indien het draait is het: set and forget

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• riemer774
Bedankt allen voor de reacties.

Op basis van de reacties besloten om eerst een HC3 te kopen en daarna verder te kijken.

Nogmaals dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Je wilt een professioneel systeem, dan is er maar 1 standaard en dat is KNX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riemer774
Sethro schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:15:
Je wilt een professioneel systeem, dan is er maar 1 standaard en dat is KNX.
Ja en nee,

Ja, ik wil een professioneel systeem, maar,

Nee, want KNX kan ik zelf niet aanleggen en moet ik laten doen.

Ik wil de installatie zelf in de hand hebben, zelf aanleggen en zelf beheren.

KNX is overigens wel echt mooi spul. Weet jij of dit op een later moment alsnog te installeren is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Kijk dan op z’n minst naar een bedraad systeem.

KNX kun je prima zelf doen. Je zou ook naar Loxone kunnen kijken want dat is veel toegankelijker.

En op z’n minst nu alle draden trekken en eventueel later functionaliteit uitbreiden. Bedrading trekken is niet veel werk tijdens een verbouwing en bijna niet mogelijk erna.

[ Voor 32% gewijzigd door Sethro op 22-11-2022 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:48
maar even terug naar de begin vraag, je wilt vooral je verlichting bedienen. Dat werkt toch prima met een draadloos zwave/zigbee systeem?!

Sterker nog, als je echt alleen verlichting in het vizier hebt, zou hue ook nog een oplossing kunnen zijn.

en als je er een hobby bij wilt, kun je helemaal los gaan :)

[ Voor 11% gewijzigd door emielbf op 23-11-2022 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riemer774
emielbf schreef op woensdag 23 november 2022 @ 07:13:
maar even terug naar de begin vraag, je wilt vooral je verlichting bedienen. Dat werkt toch prima met een draadloos zwave/zigbee systeem?!

Sterker nog, als je echt alleen verlichting in het vizier hebt, zou hue ook nog een oplossing kunnen zijn.

en als je er een hobby bij wilt, kun je helemaal los gaan :)
Ik heb Hue, maar loop voor een heel huis tegen de beperkingen aan van de Hue bridge en de stabiliteit bij veel apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knossos
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-05 11:54
Ik heb thuis een setup met home assistant op een raspberry pi icm een Aeotec Z-Stick Gen 5+ voor zwave. Werkt wat mij betreft prima. Dit heeft het voordeel dat ik het onder andere heb kunnen uitbreiden met een Conbee II stick voor Zigbee. Waardoor ik ook goedkopere alternatieven kan gebruiken. Ook de fibaro dimmers heb ik gekoppeld aan de Aeotec stick en deze werken prima.

Ik heb het kunnen vergelijken met de HC3, mijn mening is dat de home assistant app beter werkt dan die van de fibaro home center maar dat is persoonlijke voorkeur.
Pagina: 1