• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-04 06:58
Er wordt veel geschreven over warmtepompen, maar wat ik precies lijk te missen is een onafhankelijke benchmarking van warmtepompen. Er zijn wel wat websites die uitleggen en vergelijken, maar dat blijft bij een vergelijking van de specs van fabrikanten.

Hoe kan het dat we elke mm² van elke smartphone kennen, maar er niemand zich hier meer bezig lijkt te houden, of mis ik iets?

Zo'n vergelijking zou kunnen worden gemaakt voor verschillende type WPs (L/W, W/W, L/L etc.), met daarin onderling een vergelijking tussen bekende merken met een uitmeting voor COP op verschillende buitentemperaturen (zodat sCOP kan berekend worden), verschillende aanvoertemperaturen (zodat mensen met VV en radiatoren een apart resultaat krijgen), geluid, prijs, extra functies, ...

Ik begrijp dat fabrikanten COP moeten testen volgens bepaalde normen. Maar zijn die tests even betrouwbaar dan een test door een onafhankelijke entiteit met éénzelfde setup?

Iets at in de buurt komt is de test setup van consumentenbond, maar daar lijk ik precies geen resultaten van terug te vinden mbt verwachte sCOP etc.
YouTube: Hybride warmtepompen - Hoe we testen (Consumentenbond)
https://www.consumentenbond.nl/warmtepomp/beste-warmtepomp

Ik ben ook ooit ergens een grote tabel tegengekomen waar mensen zelf hun COP kunnen opgeven (kan link momenteel niet terugvinden). Hoewel interessant, lijkt mij een objectieve vergelijking veel correcter.

Is er zo een test? Is er iemand die zin heeft om een zaakje uit de grond te stampen om dit doen? :+

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:17
Enigste wat ik kan bedenken is misschien informatie halen uit kwaliteitsverklaringen (bcrg.nl). Die zijn eigenlijk bedoeld om het rendement te bepalen wanneer er een energielabel wordt opgesteld. Maar niet alle fabrikanten sturen hun modellen op om ze te laten testen. Kost ze namelijk ook enkele tienduizenden euro's geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-04 07:54

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-04 06:58
Zoiets zocht ik inderdaad, thx! Heeft al de meest belangrijke parameter mijn inziens: SCOP. Zag ook dat enkele bekende merken er instonden, nog niet bekeken of alle relevante er in staan.