Tips keuken verbouwing-light

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gleppers
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11-2022
Goedemorgen allen,

Wij hebben een bestaande woning gekocht. De keuken die er in zit is qua apparatuur etc. prima, maar om optimaal de ruimte te benutten willen we het 'kookeiland' weghalen en er een L-keuken van maken.

We kunnen een hoop van de kastdelen van de huidige keuken blijven gebruiken en hebben dan eigenlijk 'alleen' wat nieuwe ladekasten nodig en een nieuw keukenblad. In de bijlage een tekening met huidig en gewenst qua opbouw. Gele blokken zijn de nieuwe blokken (allemaal 60cm breed). Paars is op dit moment in de schets een loze ruimte waar we mogelijk nog een oplossing voor gaan vinden. De witte blokken zijn de ladeblokken (90 breed) die worden hergebruikt in de nieuwe situatie. Eén van de ladeblokken wordt omgebouwd zodat de spoelbak er in past.

Nu zijn we wel redelijke klussers, maar een dergelijk project is nieuw voor ons. We zijn even zoekende waar te starten. We hebben de huidige bewoners al gevraagd waar ze de keuken hebben gekocht om daar mogelijk al wat te inventariseren naar de mogelijkheden.

We zijn op zoek naar tips etc. Het verwijderen van het eiland, het keukenblad en verleggen van wat leidingen is geen probleem. Het gaat eigenlijk echt om de handigste manier om die nieuwe elementen te laten maken en in te passen.

Alle tips zijn meer dan welkom! Dank alvast _/-\o_ _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/615iLE5Qm6UWCHo1NPp_EVw7F9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sp0O7chfKHnRq0sH0aB4oTnR.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-06 10:25
Misschien een beetje off topic, maar als je een quooker oid ooit wil, zou je die wellicht onder dat paarse vlak neer kunnen zetten (daar kan je qua ruimte toch niet makkelijk gebruik van maken) maar dan zou ik je wasbak wel helemaal tegen dat paarse vlak aanduwen, anders ga je het met leidingen voor de quooker zeker nooit redden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:09
Je wilt dus een nieuwe keuken waarin je twee lage ladeblokken van de bestaande keuken wilt hergebruiken?

Ik zou zeggen: Doe het niet, maar ga gewoon voor een compleet nieuwe keuken. De kostenbesparing lijkt me dermate gering (2x €400 ofzo?), het gedoe om te zorgen dat het oude bij het nieuwe past lijkt me veel te groot. Plus je bent meteen beperkt in sommige keuzes (zoals plinthoogte en corpushoogte) die jij misschien anders zou maken dan de vorige bewoner.

De apparatuur hergebruiken kan. Verder zou ik persoonlijk niet willen gaan.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:56
Je komt echt heel ver met standaard Ikea keukenkasten frames. Er zijn meerdere winkels die aanbieden om fronten te maken voor een ikea keuken :) als je zelf echt heel handig bent kan je natuurlijk ook MDF fronten zelf maken. bij een spuiterij langsbrengen en zelf je frontjes afhangen.
op deze manier kom je er denk ik wel.
Of je 2 soorten kasten door elkaar moet gaan gebruiken is even de vraag. Afhankelijk hoe de frames eruit zien kan het heel lastig zijn om dezelfde de vinden.

dezelfde fronten te vinden is denk ik een kansloos verhaal.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:09
Aurum schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:36:
Afhankelijk hoe de frames eruit zien kan het heel lastig zijn om dezelfde de vinden.

dezelfde fronten te vinden is denk ik een kansloos verhaal.
Als het relatief nieuw is, kun je voor allebei natuurlijk wel slagen bij de oorspronkelijke leverancier of een andere leverancier welke hetzelfde merk voert.

Maar moet je dat willen? Als je 85% nieuw koopt wil je toch gewoon zelf een frontje kiezen...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Whazaer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-06 21:07
Joe28965 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:11:
Misschien een beetje off topic, maar als je een quooker oid ooit wil, zou je die wellicht onder dat paarse vlak neer kunnen zetten (daar kan je qua ruimte toch niet makkelijk gebruik van maken) maar dan zou ik je wasbak wel helemaal tegen dat paarse vlak aanduwen, anders ga je het met leidingen voor de quooker zeker nooit redden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-IUXeSjftIS7kq7yThfG-KPClc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rgtqEgiyqlfsoOqCvEQnT34D.jpg?f=fotoalbum_large
Zo kun je de ruimte nog best effectief gebruiken.
En er blijft alsnog ruimte voor een quooker ;)

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:10

Dentheman

Zie signature

Whazaer schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:07:
[...]

[Afbeelding]
Zo kun je de ruimte nog best effectief gebruiken.
En er blijft alsnog ruimte voor een quooker ;)
Ik denk dat je met dit carousselssysteem netto net zoveel afzetruimte creëert als dat je de hoek zou opofferen, in ruil voor 1 volwaardige keukenast.

Zie ondertitel

• Whazaer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-06 21:07
Dentheman schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:09:
[...]

Ik denk dat je met dit carousselssysteem netto net zoveel afzetruimte creëert als dat je de hoek zou opofferen, in ruil voor 1 volwaardige keukenast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKqmvZxeyGz-VCYGj8ZxfcJ77bU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aKfrh0PJ1D9jioGkyQtuq30X.jpg?f=user_large
Nog een plaatje van Google, voor je beeldvorming. Voordeel is dus ook dat je geen volwaardige keukenkast nodig hebt, maar met een smallere deur uit kan.
Ieder z'n eigen voorkeur, maar bij onze bestaande keuken gaf dit een stuk meer gemak dan 2 grote legplanken.
Maar we raken een beetje offtopic..

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-06 23:14
waarschijnlijk zitten er aan- en afvoerleidingen, ik denk dat het een grotere uitdaging is om de vloer weer netjes te krijgen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:14
Als ik het goed zie heb je nu in je eiland 2x3 kastjes, en rondomrond bruikbare ruimte. Dat wil je inwisselen voor een dode hoek en 4 kastjes. In mijn ogen ga je er flink op achteruit zo.

Misschien moet je eerst eens je goed gratis laten adviseren: ga enkele keukenzaken af en laat eens wat tekenen op beide ideeën (nieuwe eilandopstelling en L-vorm). Teken niets, dan ben je tot niets verplicht, maar heb je wel samen intens gekozen wat je wil in de keuken; en heb je vast een veel beter idee wat je wil.
Zou jammer zijn als je verbouwd en meteen spijt hebt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-06 20:46
Wij hebben er ook over nagedacht de keuken te gaan herbruiken en waar nodig zaken te renoveren. Behalve dat je met kleur afwijkingen te maken kan krijgen, veel nieuw spul en dan ook nog maar de vraag of het allemaal naadloos past is het mijn inziens de moeite niet waard.

Wij zouden een U keuken ombouwen naar een L keuken en de omkasting moest ook een andere kleur krijgen en tevens een ander blad mocht de huidige met verzagen kapot gaan. Kosten? Circa 2500 - 3500 euro en dan zouden we de apparatuur hergebruiken.

Uiteindelijk voor een IKEA keuken gegaan met nieuwe apparatuur voor nog geen 9000. Ja een groot verschil maar wel zodanig dat je hier nooit aan gaat irriteren. Mocht je he buget er niet voor hebben dan zou ik het even zo laten en kijken of je niet wat kastruimte kan winnen door bovenkastjes te plaatsen.

PS, wij hebben ook een LeMans systeem in onze IKEA. Daar past dan geen heet water kraan meer bij.

__/`\__/`\__

Pagina: 1