Beste allen,
Recent heb ik een Chenbro ES34069 computer kast overgenomen van een mede-Tweaker. Deze bevat een 120W voeding die een externe 19V brick gebruikt en een interne PCB heeft om de verschillende voltages te maken die nodig zijn van een ATX voeding. Dit model staat al sinds 2008 in de Pricewatch, dus nieuw is anders.
Het viel me meteen op dat de condensatoren op dit interne PCB opgezwollen waren en aan vervanging toe zijn, twee zijn zelfs al begonnen met lekken. Hierover heb ik echter een paar vragen aan mensen met meer electronica kennis dan ik.
De voeding werkt overigens wel, althans met een ouder ITX bord. Met een nieuwer Atom bord start deze niet op met de power knop en lijkt in een soort loop te hangen waar de power led even brand en weer uit gaat, met bijbehorende coil whine uit de voeding. Ik weet niet of dit door de beschadigde caps komt of een andere oorzaak heeft, zoals een te lage load.
Als ik de waarden van de condensatoren aflees heb ik de volgende op het bord zitten:
5x 16v 1000uf 105c 10x12mm (Sacon FZ5B, paars)
5x 25v 470uf 105c 10x15mm (Sacon, zwart)
2x 16v 1000uf 105c 10x16mm (Sacon, blauwgroen)
De vragen die ik heb zijn:
Recent heb ik een Chenbro ES34069 computer kast overgenomen van een mede-Tweaker. Deze bevat een 120W voeding die een externe 19V brick gebruikt en een interne PCB heeft om de verschillende voltages te maken die nodig zijn van een ATX voeding. Dit model staat al sinds 2008 in de Pricewatch, dus nieuw is anders.
Het viel me meteen op dat de condensatoren op dit interne PCB opgezwollen waren en aan vervanging toe zijn, twee zijn zelfs al begonnen met lekken. Hierover heb ik echter een paar vragen aan mensen met meer electronica kennis dan ik.
De voeding werkt overigens wel, althans met een ouder ITX bord. Met een nieuwer Atom bord start deze niet op met de power knop en lijkt in een soort loop te hangen waar de power led even brand en weer uit gaat, met bijbehorende coil whine uit de voeding. Ik weet niet of dit door de beschadigde caps komt of een andere oorzaak heeft, zoals een te lage load.
Als ik de waarden van de condensatoren aflees heb ik de volgende op het bord zitten:
5x 16v 1000uf 105c 10x12mm (Sacon FZ5B, paars)
5x 25v 470uf 105c 10x15mm (Sacon, zwart)
2x 16v 1000uf 105c 10x16mm (Sacon, blauwgroen)
De vragen die ik heb zijn:
- De twee 16v soorten hebben verschillende afmetingen en kleuren, ik neem aan dat deze verschillende eigenschappen hebben anders zouden dezelfde gebruikt zijn. Als ik de Sacon FZ serie opzoek staat er "Ultra Low Impedance", is dit iets waar ik rekening mee moet houden en als ik "low impedance" condensatoren koop kan ik die dan ook op de plek van de 2 "generieke" caps plaatsen?
- Om te vervangen moet ik condensatoren kopen van een beter merk (Rubycon, Nichicon of Panasonic van wat ik begrepen heb) met dezelfde waarden en voetprint. Zou ik deze elektrolytische condensatoren ook kunnen vervangen door organisch polymeer condensatoren en heeft dat een voordeel? Ik vraag dit omdat ik in PC hardware steeds minder elektrolytische caps zie en steeds meer organische polymeer.
- Als laatste nog de vraag waar ik deze het beste kan kopen? Als ik de waarden google die ik zoek kom ik vooral uit op Amazon, eBay en Aliexpress, niet echt plekken waar ik vertrouwen in heb. Bij Farnell kan ik zover ik weet niet als consument bestellen, Mouser is wellicht mogelijk.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 5% gewijzigd door JJ White op 17-11-2022 15:42 ]