Vraag

• reefclaw
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-03 21:26
Mijn vraag
Momenteel heb ik een KPN router in mijn meterkast handen, maar binnenkort krijg ik eindelijk mijn glasvezelaansluiting.
Hiervan wil ik meteen gebruik maken om mijn thuis netwerk een upgrade te geven.
Er is alleen te veel keuze en ik zit met de complexe situatie dat ik powerline adapter gebruik als wifi access points.

Wat ik wil:
Router en minimaal een 8 poort switch in de meterkast.
Goede wifi dekking, het huis is gedekt, en de woonkamer word momenteel gedekt met de router uit de meterkast.
Verschillende vlans. Zodat "smart"home spullen op een los vlan zitten, en niet mijn andere materialen kan besmetten.
Guest wifi netwerk dat op een los vlan zit van mijn eigen spullen. Dit om kruisbestuiving te voorkomen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Momenteel heb ik een nas draaien (gebruikt al 2 poorten), een hue hub (nog 1 poort), 1 netwerk kabel naar boven (komt in een hoek van het huis uit), en een kabel voor mijn powerline adapter. Dit zijn dus 6 poorten in gebruik, dus hier heb ik een 8 poort switch voor nodig.

En ja, je las het goed, ik heb momenteel devolo 1200+ powerline adapters liggen om een fatsoenlijke wifi dekking in huis te krijgen. Kabels trekken is namelijk geen optie (wife acceptance factor betekend geen kabelgoten langs de muren plinten en het plafond).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik zat te kijken naar natuurlijk ubiquiti.
De Edgerouter x is niet duur, maar kan blijkbaar gigabit niet aan wanneer je sqm aanzet.
Dus dan zou het de edgerouter 4 worden die een stuk duurder is.
Maar dan moet er nog een accespoint bij worden gemaakt.
Of ik kom op all-in-one routers zoals een asus RT-AX86U, Fritz!box 4060, Synology RT6600ax of een Ubiquiti dream machine.
Een pfsense box heb ik ook naar gekeken. Maar door een gebrek aan tijd zoek ik een kant een klare box die ik alleen nog hoef ik te stellen. En die netgate shit is echt wel heel duur. En ook daar moet ik dan nog een accesspoint bij hebben.

Kortom, te veel keuze met allemaal hun eigen mitsen en maren.
Kan iemand daarbij helpen wat de beste keuze is.

p.s. wanneer ik over een jaar of 10 een grote verbouwing ga doen, dan komen er wel fatsoenlijke accesspoints met ethernet kabels. Maar daar hoed ik nu met de keuze nog geen rekening mee te houden.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Kabels trek je toch door leidingen en niet door kabelgootjes? Daar leg je ze in. Ikzelf ben ook nooit zo happig over kabelgootjes etc. dus ik begrijp de wife resistance zeker wel!

Holle plinten kan het probleem in je woonkamer etc oplossen, daar zie je verder niks van.

In het verleden wel cat 6 kabel door buizen met of telefoonkabel of 230V erbij getrokken. Soms ging het lastig met veel bochtjes en een grote afstand van de meterkast naar het puntboven en was het even doorzetten met 1 voorzichtige (!) trekker en 1 duwer, maar uiteindelijk wel gelukt. Ik neem aan dat je niet per se in elk vertrek UTP nodig hebt, al is dat wel het mooiste. Wij hadden uiteindelijk 2 kamers boven voorzien, de rest was niet zo relevant.

[ Voor 10% gewijzigd door PageFault op 17-11-2022 10:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:39
Zolang je geen kabels trekt wordt dat hele idee met vlans ook niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:17

Nicap

Tsssk....

jadjong schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:24:
Waarom zou dat niet kunnen? Ik heb hier via wifi prima het netwerk gescheiden met vlans.Wel met accespoints die het ondersteunen uiteraard, maar het kan prima draadloos natuurlijk.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

• jadjong
Nicap schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:25:
[...]

Waarom zou dat niet kunnen? Ik heb hier via wifi prima het netwerk gescheiden met vlans.Wel met accespoints die het ondersteunen uiteraard, maar het kan prima draadloos natuurlijk.
Jouw accespoints zijn draadloos verbonden met de switch/router een verdieping lager?

• Nicap

Nicap

Tsssk....

jadjong schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:27:
[...]

Jouw accespoints zijn draadloos verbonden met de switch/router een verdieping lager?
Nee, maar hij heeft een kabel, naar boven lopen. En een kabel naar een powerline. Genoeg mogelijkheden om daar een AP op te zetten. Van Ubiquity of TP-Link Omada, de wall modellen bijvoorbeeld. Heb je ook weer een aantal poorten erbij op die punten.

• dion_b
  • Laatst online: 17:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

reefclaw schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:55:
[...]

En ja, je las het goed, ik heb momenteel devolo 1200+ powerline adapters liggen om een fatsoenlijke wifi dekking in huis te krijgen. Kabels trekken is namelijk geen optie (wife acceptance factor betekend geen kabelgoten langs de muren plinten en het plafond).
Goede WiFi-dekking staat of valt bij access points op de juiste plek. Beter een goedkoop minimaal competent apparaat op een gunstige locatie dan een peperduur monster op een foute.

Kortom, focus moet in eerste instantie gaan richting hoe je die dingen op goede locaties kunt aansluiten. Powerline is een optie die soms acceptabel werkt, maar wel tegen relatief hoge kosten. Hoe werken de dLAN1200+ bij jou? Welke snelheid haal je erover? Ben je daar tevreden mee?

Als je verschillende VLANs draadloos wilt, ben ik bang dat die dLAN 1200+ niet gaat voldoen - geen 802.1Q support. Nu, waarschijnlijk kun je wel het PLC-component van die dingen blijven gebruiken met AP's die wel VLANs ondersteunen door simpelweg de VLAN trunk erover te sturen. De dLAN 1200+ hoeft geen VLANs te snappen om dat goed door te zetten. Maar dan zit je wel met ongebruikte functionaliteit op de dLAN1200+ dat je 24/7 aan hebt staan, wat qua verbruik aan tikt. Hoe zwaarwegend dat is hangt af van hoe tevreden je bent over prestaties en je andere opties.

Heb je voor je "kabels trekken onmogelijk"-uitspraak ook navraag gedaan bij professionals? Vaak kan een stuk meer dan je denkt.

En wat ligt er wel qua kabels? Je kunt ook data over coax (TV-kabel) sturen, of als die coaxkabel in een leiding ligt, die coaxkabel door UTP vervangen. Idem voor koperpaar telefoonkabel.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:37

FreakNL

Well do ya punk?

jadjong schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:24:
Ook over Powerline kun je vlans gooien. Het is gewoon een gesimuleerde ethernetkabel.

Dat gezegd hebbende; Powerline is ruk. Onstabiel, duur en onnodige stroomvreters. Trek kabels. In ieder geval naar de plekken waar het WEL kan.

Vanuit je meterkast lopen vast leidingen naar je woonkamer en andere kamers. En je kunt ook je koor misbruiken of je kruipruimte. Waar een wil is, is een weg.

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 17-11-2022 11:56 ]

• reefclaw
PageFault schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:22:
Kabels trek je toch door leidingen en niet door kabelgootjes? Daar leg je ze in. Ikzelf ben ook nooit zo happig over kabelgootjes etc. dus ik begrijp de wife resistance zeker wel!
Zou je zeggen. Alleen het is een woning uit '87 waar nog wat aan is verbouwd en geen extra leidingen zijn aangelegd. Voor naar de garage heb ik dus wel netwerk kabels getrokken via de kruipruimte. Maar bij de keuken kom ik dus helaas niet echt zonder sleuvel te slijpen in de muur.
Holle plinten kan het probleem in je woonkamer etc oplossen, daar zie je verder niks van.
Goed idee. Heb je ook een idee hoe ik dan de kabel naar het plafond kan krijgen?
In het verleden wel cat 6 kabel door buizen met of telefoonkabel of 230V erbij getrokken.
Hmm, voor zo ver ik weet kon je netwerk kabels beter niet in dezelfde pijp leggen als stroom...?
Nicap schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:35:
[...]
Nee, maar hij heeft een kabel, naar boven lopen. En een kabel naar een powerline. Genoeg mogelijkheden om daar een AP op te zetten. Van Ubiquity of TP-Link Omada, de wall modellen bijvoorbeeld. Heb je ook weer een aantal poorten erbij op die punten.
Het is wel zo dat die echt in de hoek van het huis naar binnen komt. Hier staan dus ook de computers thuis :). Dit was ooit een buis voor een telefoonkabel.

Die wall modellen zijn ook wel een aardig idee. Alleen, hoe hoog moeten die geplaatst worden?
Wel jammer dat ik dan 3 powerline wifi adapters heb die ik moet uitbreiden met andere accesspoints.
dion_b schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:49:
[...]

Goede WiFi-dekking staat of valt bij access points op de juiste plek. Beter een goedkoop minimaal competent apparaat op een gunstige locatie dan een peperduur monster op een foute.

Kortom, focus moet in eerste instantie gaan richting hoe je die dingen op goede locaties kunt aansluiten. Powerline is een optie die soms acceptabel werkt, maar wel tegen relatief hoge kosten. Hoe werken de dLAN1200+ bij jou? Welke snelheid haal je erover? Ben je daar tevreden mee?
Dit is dus precies de reden waarom ik nu die dLAN1200+ dingen heb hangen. Ze werken best wel goed eigenlijk. Weinig problemen mee. Ik heb er op het moment van schrijven zelfs een die momenteel ruim 500Mbps up en down aan het doen is (volgens de app, want ik heb maar een 100Mbit lijn momenteel...)
Met die dingen zelf kan ik trouwens zag ik ook een guest wifi opzetten. Alleen geen idee hoe dat technisch werkt. Ik lijk met mijn telefoon hetzelfde ip adres te behouden, maar ik kan dan niet bij mijn nas komen...
Je moet echter niet het ding gebruiken als je er ook een stofzuiger in prikt. Dat veroorzaakt te veel storing helaas.
Als je verschillende VLANs draadloos wilt, ben ik bang dat die dLAN 1200+ niet gaat voldoen - geen 802.1Q support. Nu, waarschijnlijk kun je wel het PLC-component van die dingen blijven gebruiken met AP's die wel VLANs ondersteunen door simpelweg de VLAN trunk erover te sturen. De dLAN 1200+ hoeft geen VLANs te snappen om dat goed door te zetten. Maar dan zit je wel met ongebruikte functionaliteit op de dLAN1200+ dat je 24/7 aan hebt staan, wat qua verbruik aan tikt. Hoe zwaarwegend dat is hangt af van hoe tevreden je bent over prestaties en je andere opties.
Gelukkig kun je igg de wifi functionaliteit uitschakelen op die dingen :).
Heb je voor je "kabels trekken onmogelijk"-uitspraak ook navraag gedaan bij professionals? Vaak kan een stuk meer dan je denkt.

En wat ligt er wel qua kabels? Je kunt ook data over coax (TV-kabel) sturen, of als die coaxkabel in een leiding ligt, die coaxkabel door UTP vervangen. Idem voor koperpaar telefoonkabel.
Helaas is het antwoord hierop nee.
Voor die kabel naar boven heb ik al hard moeten zoeken en uiteindelijk een oude telefoonleiding kunnen gebruiken.

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Die wall modellen zet je op de wanddoos.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8e04lVbMfcWBTBdukJ3PiigMTjw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/35vJmldnVJtrOlIzItUrTjAb.jpg?f=fotoalbum_large

Je krijgt er dus 3 poorten bij.

[ Voor 3% gewijzigd door Nicap op 17-11-2022 16:32 ]

• jadjong
reefclaw schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:26:

Hmm, voor zo ver ik weet kon je netwerk kabels beter niet in dezelfde pijp leggen als stroom...?
Als dat losse 230V draden zijn niet doen. Als je 230V draad hebt met drie aders in een omhulsel(dus dubbel geisoleerd) dan kan het wel. Alleen zij. Die zo dik dat je er vaak niets naast krijgt. :P
Met die dingen zelf kan ik trouwens zag ik ook een guest wifi opzetten. Alleen geen idee hoe dat technisch werkt. Ik lijk met mijn telefoon hetzelfde ip adres te behouden, maar ik kan dan niet bij mijn nas komen...
Client isolation door bijvoorbeeld een heel klein subnet te nemen. Dan kan de client alleen met zichzelf en de gateway communiceren.

• jadjong
Nicap schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:35:
[...]

Ik maak uit het verhaal op dat de twee plekken waar een kabel ligt niett voldoende is voor complete wifi dekking. Ik begrijp dat boven een switch plaatsen en daar meerdere AP op prikken praktisch niet mogelijk is.

• Wessel0101
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21-05 20:59
FreakNL schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:55:
[...]

Ook over Powerline kun je vlans gooien. Het is gewoon een gesimuleerde ethernetkabel.

Dat gezegd hebbende; Powerline is ruk. Onstabiel, duur en onnodige stroomvreters. Trek kabels. In ieder geval naar de plekken waar het WEL kan.

Vanuit je meterkast lopen vast leidingen naar je woonkamer en andere kamers. En je kunt ook je koor misbruiken of je kruipruimte. Waar een wil is, is een weg.
Even over de powerline set die ik heb; kost 50,-, trekt 5 watt stroom, en heeft een stabiele verbinding van 80 mbit bij mij. TP-Link TL-PA7017P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:57
Als je geen kabels kan trekken, raad ik het aan om te kijken naar een fatsoenlijk mesh netwerk. Powerline is het toch nét niet (is erg afhankelijk van je groepen en kwaliteit van de stroomkabels), terwijl je met mesh best een dekkend netwerk kunt maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

reefclaw schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:26:
[...]

Dit is dus precies de reden waarom ik nu die dLAN1200+ dingen heb hangen. Ze werken best wel goed eigenlijk. Weinig problemen mee. Ik heb er op het moment van schrijven zelfs een die momenteel ruim 500Mbps up en down aan het doen is (volgens de app, want ik heb maar een 100Mbit lijn momenteel...)
Dat zijn link rates, meten is weten om te zien wat je echt haalt. Ik zou bij HomePlug AV 2.0 (standaard waar die dingen mee werken) in de regel uitgaan van totale capaciteit over stroomnet van 50% van de laagste link rate die je haalt.

Lokale netwerksnelheden zijn natuurlijk niet afhankelijk van je internetsnelheid, je kunt prima testen met bijv iperf3 tussen twee apparaten in huis.

Klinkt in ieder geval goed genoeg dat je er voor nu tevreden mee bent. Mocht dat ooit anders worden, dan kun je met G.hn wave 2 (lees: Devolo Magic 2) ongeveer een verdubbeling van snelheid tov deze adapters halen. Sneller dan dat is momenteel onmogelijk en ook naar de toekomst onwaarschijnlijk.
In ieder geval doet het AP isolation (je kunt niet bij andere WiFi-apparaten) en waarschijnlijk stuurt het vanaf dat netwerk alleen verkeer door naar de default gateway (=je router). Niet 100% waterdicht, maar komt wel een heel eind.
Je moet echter niet het ding gebruiken als je er ook een stofzuiger in prikt. Dat veroorzaakt te veel storing helaas.
Ah, zo ken ik Powerline weer :')
[...]

Gelukkig kun je igg de wifi functionaliteit uitschakelen op die dingen :).
Dan nog, onderschat kosten niet. Die dingen gebruiken als er aangesloten apparaten zijn 24/7 minimaal 4W. Per jaar is dat ongeveer 35kWh, wat met huidige electriciteitstarieven (65c per kWh als je alle bijkomende zooi optelt) neerkomt op EUR 22.75 per kastje. Weet niet hoeveel je in totaal hebt, maar setje van twee dat dus een enkele Ethernetkabel vervangt kost je EUR 45.50 per jaar, waar die kabel EUR 0 in verbruik kost. Met een levensduur van zeker 10 jaar voor de Ethernetkabel (en allicht nog langer voor de leiding waar toekomstige kabels/vezels door kunnen) betekent het dus EUR 455 verschil. Dat is het soort bedrag waar je iemand voor in kunt huren om een sleuf te frezen, leiding daarin te doen incl kabel - kosten gemiddeld rond de EUR 30 per strekkende meter. De boel netjes afwerken is een tweede, dit wil je niet zomaar doen, maar zeker iets om te overwegen als je ooit de boel toch opnieuw gaat inrichten.
[...]

Helaas is het antwoord hierop nee.
Voor die kabel naar boven heb ik al hard moeten zoeken en uiteindelijk een oude telefoonleiding kunnen gebruiken.
Dat is inderdaad de manier. Kijk ook eens hoe water- en verwarmingsleidingen lopen. Daar kan vaak ook wat onopvallend langs gaan.

Oslik blyat! Oslik!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

jadjong schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:36:
[...]

Ik maak uit het verhaal op dat de twee plekken waar een kabel ligt niett voldoende is voor complete wifi dekking. Ik begrijp dat boven een switch plaatsen en daar meerdere AP op prikken praktisch niet mogelijk is.
Dat zou ook kunnen. Hij geeft aan dat er 1 kabel naar boven loopt die uitkomt in een hoek. Ik ging er vanuit dat deze uit de meterkast kwam, maar dat is me niet helemaal duidelijk.

Als dat dus niet zo is, wordt het wel wat lastiger ja.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:37

FreakNL

Well do ya punk?

Wessel0101 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:40:
[...]

Even over de powerline set die ik heb; kost 50,-, trekt 5 watt stroom, en heeft een stabiele verbinding van 80 mbit bij mij. TP-Link TL-PA7017P
UTP doet 0watt :)

• reefclaw
Nicap schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:30:
Die wall modellen zet je op de wanddoos.
[Afbeelding]

Je krijgt er dus 3 poorten bij.
Dat is laag zeg. Maakt dat voor het wifi signaal verder niet uit?
Helaas heb ik trouwens geen doosjes in de muur zitten waarop ik dit aan zou kunnen sluiten. Daarvoor mis ik de netwerk aansluiting. Of ik offer een stopcontact op.
Overigens, op de plekken waar ik echt een bekabelde aansluiting wil hebben heb ik een kabel liggen.
jadjong schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:34:
[...]

Als dat losse 230V draden zijn niet doen. Als je 230V draad hebt met drie aders in een omhulsel(dus dubbel geisoleerd) dan kan het wel. Alleen zij. Die zo dik dat je er vaak niets naast krijgt. :P

[...]

Client isolation door bijvoorbeeld een heel klein subnet te nemen. Dan kan de client alleen met zichzelf en de gateway communiceren.
Helaas (en gelukkig) liggen er in mijn buizen bijna overal losse draden.
Hmm, met die client isolation krijg je denk ik wel voldoende veiligheid dan. Dus dat lijkt me voor nu (tot ik ga verbouwen) goed genoeg.
jadjong schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:36:
[...]

Hehe, klopt. De ene plek is de meterkast. Hier komt de kabel binnen, en heb ik dus ook de powerline gekoppeld aan mijn switch.
De andere plek is boven in een hoek van het huis. Dus ook niet praktisch om meerdere access points neer te zetten.
Overigens, mijn begane grond is een beetje heel raar. Die kan ik niet serveren met 1 access point door de hoeveelheid beton en hoekjes en daadwerkelijke layout.
Sito schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:43:
Als je geen kabels kan trekken, raad ik het aan om te kijken naar een fatsoenlijk mesh netwerk. Powerline is het toch nét niet (is erg afhankelijk van je groepen en kwaliteit van de stroomkabels), terwijl je met mesh best een dekkend netwerk kunt maken.
Heb ik idd naar gekeken. Maar om een fatsoenlijk mesh netwerk te krijgen heb ik een berg meer mesh accesspoints nodig. Dit omdat ik een beetje een raar huis heb en alles van beton is.
dion_b schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:09:
[...]

Dat zijn link rates, meten is weten om te zien wat je echt haalt. Ik zou bij HomePlug AV 2.0 (standaard waar die dingen mee werken) in de regel uitgaan van totale capaciteit over stroomnet van 50% van de laagste link rate die je haalt.

Lokale netwerksnelheden zijn natuurlijk niet afhankelijk van je internetsnelheid, je kunt prima testen met bijv iperf3 tussen twee apparaten in huis.

Klinkt in ieder geval goed genoeg dat je er voor nu tevreden mee bent. Mocht dat ooit anders worden, dan kun je met G.hn wave 2 (lees: Devolo Magic 2) ongeveer een verdubbeling van snelheid tov deze adapters halen. Sneller dan dat is momenteel onmogelijk en ook naar de toekomst onwaarschijnlijk.

[...]

Dan nog, onderschat kosten niet.

[...]

Dat is inderdaad de manier. Kijk ook eens hoe water- en verwarmingsleidingen lopen. Daar kan vaak ook wat onopvallend langs gaan.
Hmm, ik ga eens kijken of ik dat kan doen. Maar voor nu heb ik idd nog niet echt klachten over mijn devolo setup.
Kwa kosten, ik heb maar 1 powerline adapter aangesloten aan de router.
De accesspoints hebben ook allemaal stroom nodig natuurlijk. Dus dat zal niet zo'n groot verschil zijn dan denk ik.

Langs leidingen is idd ook een idee, alleen liggen die niet op de plekken waar ik mijn accesspoints wil hebben. Naast dat het nogal krap is langs die leidingen.

• Nicap

Nicap

Tsssk....

reefclaw schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:05:
[...]

Dat is laag zeg. Maakt dat voor het wifi signaal verder niet uit?
Helaas heb ik trouwens geen doosjes in de muur zitten waarop ik dit aan zou kunnen sluiten. Daarvoor mis ik de netwerk aansluiting. Of ik offer een stopcontact op.
Overigens, op de plekken waar ik echt een bekabelde aansluiting wil hebben heb ik een kabel liggen.

Heb ik idd naar gekeken. Maar om een fatsoenlijk mesh netwerk te krijgen heb ik een berg meer mesh accesspoints nodig. Dit omdat ik een beetje een raar huis heb en alles van beton is.
De wall modellen zijn gemaakt voor dit doel dus het bereik gaat ook voldoende in de kamer.

Je netwerkkabel zal toch ergens uit de muur komen? Dan zet je het plaatje van de wall AP daar op de muur en klik je het AP erop. De netwerkkabel druk je dan eerst in het AP uiteraard.

Je geeft aan dat je op alle plekken waar je een kabel wilt hebben er eentje hebt liggen. Waar liggen die kabels dan exact?

De AP werken op PoE, dus een stroomaansluiting heb je op die plekken niet nodig. Alleen de switch in de meterkast moet dan PoE leveren.

[ Voor 6% gewijzigd door Nicap op 17-11-2022 21:28 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Woningen van voor de jaren ‘90 hadden vrijwel geen loze leidingen. Als je voor de jaren 80 kijkt al helemaal niet. Onze woning van 1978 heeft alleen een grote open ruimte rondom de buizen van de mechanische ventilatie van meterkast tot zolder maar verder helemaal niets. Dan worden een kabelgootje en een gat in je muren/plafonds vrijwel onvermijdelijk.

I reject your reality and substitute my own

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

reefclaw schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:05:
[...]

Hmm, ik ga eens kijken of ik dat kan doen. Maar voor nu heb ik idd nog niet echt klachten over mijn devolo setup.
Kwa kosten, ik heb maar 1 powerline adapter aangesloten aan de router.
De accesspoints hebben ook allemaal stroom nodig natuurlijk. Dus dat zal niet zo'n groot verschil zijn dan denk ik.
Als je met VLANs moet werken heb je sowieso de kosten van AP's, ongeacht of je de backhaul via PLC of via Ethernet doet. Dus het is terecht om de PLCs direct tegenover kosten Ethernet te stellen. Als je niet met VLANs wilt werken, dan vervalt dat inderdaad.
Langs leidingen is idd ook een idee, alleen liggen die niet op de plekken waar ik mijn accesspoints wil hebben. Naast dat het nogal krap is langs die leidingen.
Hmm, 1987 is echt slechtste periode IMHO - wel al zeer zware betonnen structuur, maar nog geen randaarde op electra (alhoewel - als ik 500Mbps link rate hoor op die PLC klinkt dat alsof er wel degelijk aarde zou kunnen liggen), nog geen leidingen behalve die ene voor coax van meterkast naar woonkamer...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@reefclaw Als je echt wilt investeren in je netwerk en je ook van plan bent hier nog lang te wonen. Nodig dan eens een goede installateur uit en vraag wat hij kan qua kabels trekken. Er zijn handige jongens die zelfs een kabel door je spouw muur weten te leggen.
Voor wat betreft WAF is er ook een optie dan heb je geen Wifi meer overal in huis, soms kennen ze hun eigen prioriteiten niet. Ik snap hun wens wel maar soms moet je ook water bij de wijn doen.
Overigens mis ik nog een tekening van wat je nu wilt, zet het eerst op papier ook je VLAN's en al je devices. Maak een matrix van wat met wat moet communiceren want dat geeft namelijk ook inzicht in nut en noodzaak van wat je wilt. Als namelijk alle VLAN's toch weer met elkaar moeten kunnen praten etc is het nut niet meer zo groot. Is het voor jezelf ook een leuk hobby project of wil je het omdat.., je moet het namelijk ook onderhouden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reefclaw
Gelukkig heeft ondertussen het meeste wel aarde. Die heb ik op verschillende plekken zelf nog naar toe getrokken.

Goed punt van die vlans.
Momenteel gaat het om
3 laptops (2 vanuit ons werk),
1 desktop,
1 nas,
3 telefoons (1 werk telefoon),
1 tablet,
1 tv,
1 xbox,
1 blue ray speler,
1 chromecast,
1 apple tv (oud beestje),
1 google nest mini,
1 honeywell evohome,
1 hue hub,
1 neato stofzuiger ,
1 solar converter,
1 self watering plant (arduino projectje)
Hier wil ik in de toekomst nog meer spullen aan toevoegen met automatische rolluiken en gordijnen. En nog eens een slimme deurbel en slot.
Op mijn nas draait ook nog een container met homeassistant die ik nog verder moet inrichten trouwens (iets met tijd en een baby...).
Alle slimme apparaten praten nu dus met de nas (want daar draait home assistant op).
En de nas gebruik ik via mijn laptop, telefoon, tv, etc..
Dat is dus momenteel een single point of convergence. Overigens, via mijn tel gebruik ik ook de hue app...

Eigenlijk zou je dus kunnen zeggen dat meerdere vlans niet handig zijn?
Want dan kan ik het beste gewoon een simpele router kopen en dan een extra powerline adapter toevoegen zodat mijn bezoek iig niet bij de rest van de apparatuur kan.

[ Voor 2% gewijzigd door reefclaw op 18-11-2022 11:17 . Reden: Solar converter vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wessel0101
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21-05 20:59
Niet voor iedereen een oplossing…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:32
reefclaw schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:55:

Wat ik wil:
Wat moet je met een 8 poort switch als je geen kabels gaat leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reefclaw
-En4Cer- schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:55:
[...]

Wat moet je met een 8 poort switch als je geen kabels gaat leggen?
Nja, ik heb nu al een volle 5 poort switch en mijn router zit vol.
Er gaan namelijk:
2 kabels naar de nas,
1 kabel naar boven,
1 kabel naar de powerline adapter,
1 kabel naar de hue box,
1 kabel naar de solar converter
1 kabel tussen de router en de switch.

En in de toekomst komt er waarschijnlijk nog meer bekabelds bij. Bijvoorbeeld om de meter uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reefclaw
Zojuist trouwens een iperf test gedaan van een van de powerlines.
Die snelheid was nog geen 100Mbps terwijl de wifi van de router ik nu 341Mbps haal.
Dat is dus wel een beetje jammerlijk traag :(.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

reefclaw schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:30:
Zojuist trouwens een iperf test gedaan van een van de powerlines.
Die snelheid was nog geen 100Mbps terwijl de wifi van de router ik nu 341Mbps haal.
Dat is dus wel een beetje jammerlijk traag :(.
Mwoeah, gemiddelde snelheid dat behaald wordt met vergelijkbare adapters zit rond de 55Mbps, dus je doet het helemaal niet slecht gezien de techniek die je gebruikt. Er zit - dankzij erg eh... optimischische marketing - gewoon een gat tussen verwachting en realiteit.

Relevanter: heb je die hogere snelheden daadwerkelijk nodig? Totdat je dit gemeten had, had je er geen probleem mee.

Als ik connectiviteit in een woning bekijk, ben ik niet geinteresseerd in de hoogste snelheden, maar in de laagste. Hoogste real-time bandbreedte dat je normaliter tegenkomt is ~20Mbps voor broadcast-quality 4k HDR video content. 'Gewoon' HD is nog geen 10Mbps. Natuurlijk kun je met file transfers veel hogere bandbreedtes vullen, maar dat hoeft niet real-time - het maakt doorgaans weinig uit of het 1 minuut of 2 of 5 duurt voor een bepaalde transfer. Kortom, echt hoge snelheden bij client devices zijn in de regel nergens voor nodig. Omgekeerd: zodra je ook maar ergens in huis hebt waar je niet genoeg haalt om te kunnen doen wat je moet doen (alles onder die 10Mbps), dan heb je op die plek een klagende huisgenoot.

Voor infra waar meerdere clients op aangesloten zijn moet je natuurlijk wel de bandbreedte kunnen leveren om die clients allemaal gelijktijdig te voeden, maar zolang het aantal apparaten op shared medium (in dit geval powerline) maar twee is, kun je gewoon die 100Mbps verdelen over de dingen erachter. Zolang er niet meer dan vijf tegelijk gebruikt worden gaat die 100Mbps geen echte bottleneck worden.

Bij meerdere clients op shared medium (WiFi!) wordt het anders, dan bepaalt snelheid van de traagste verbinding juist overall performance. Dat is waarom je met meerdere AP's in huis moet werken in een doorsnee woning - om de traagste verbinding een stuk beter te maken, waardoor alles sneller gaat. Zo te horen had je dat al goed op orde.

Maar goed, als je toepassingen hebt die nu achter PLC hange waar je >100Mbps denkt nodig te hebben, dan moet je kijken naar iets anders. Zoals gezegd, de G.hn wave 2 adapters (Devolo Magic 2) zullen je ongeveer het dubbele geven van wat je nu haalt. Kost wat, maar je hebt dan zonder verdere inspanning wel die extra bandbreedte. Reken je de prijs daarvan echter mee vs prijs van inhuren van iemand om professioneel draden te trekken, dan slaat het natuurlijk nog sneller om ten voordele van draden trekken, ook omdat de snellere adapters meer stroom verbruiken (20% breder kanaal betekent minimaal 20% meer verbruik).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:32
reefclaw schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:16:
[...]

Nja, ik heb nu al een volle 5 poort switch en mijn router zit vol.
Er gaan namelijk:
2 kabels naar de nas,
1 kabel naar boven,
1 kabel naar de powerline adapter,
1 kabel naar de hue box,
1 kabel naar de solar converter
1 kabel tussen de router en de switch.

En in de toekomst komt er waarschijnlijk nog meer bekabelds bij. Bijvoorbeeld om de meter uit te lezen.
Aan die netwerkkabels kun je toch prima accesspoints koppelen?

Neem bijv. een Deco M5, deze heeft een kleine ingebouwde switch. Dat wil zeggen een input voor een netwerkkabel en een uitvoer. In jouw situatie zou je deze bijv. kunnen plaatsen tussen de switch in de meterkast en het apparaat dat je boven bekabeld gaat aansluiten. Dan heb je een goede, bekabelde wifi oplossing boven.

Hetzelfde kun je op andere locaties doen waar die kabels heen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reefclaw
-En4Cer- schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:39:
[...]

Aan die netwerkkabels kun je toch prima accesspoints koppelen?

Neem bijv. een Deco M5, deze heeft een kleine ingebouwde switch. Dat wil zeggen een input voor een netwerkkabel en een uitvoer. In jouw situatie zou je deze bijv. kunnen plaatsen tussen de switch in de meterkast en het apparaat dat je boven bekabeld gaat aansluiten. Dan heb je een goede, bekabelde wifi oplossing boven.

Hetzelfde kun je op andere locaties doen waar die kabels heen gaan.
Klopt, ik kan wifipunt boven maken, maar die zit weggestopt in een hoekje onder een bureau bij gordijnen. Niet echt een goede plek, aangezien door al het beton dat punt dan niet goed de andere kant van de verdieping kan voorzien van wifi.
De andere kabels blijven of in de meterkast of gaan naar de garage.
Ik momenteel met een ziek kind dat heel veel aandacht eist. Maar een plattegrond van het huis komt er aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-05 20:13
Unifi spul werkt beter als het samenwerkt. Dus ook een router van Unifi en niet een edgerouter.

Je kunt ook naar TP-link kijken.
Het voordeel van deze dingen is het centrale management en dat haal je als ook je router onderdeel is van het systeem.

Kabels kun je proberen weg te houden uit de woonkamer, maar op de andere verdiepingen kun je toch wel iets met een holle plint doen?
Dan kun je van die powerline af. Je kunt op één of twee verdiepingen aparte access points neerhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:41
Even paar punten die je setup complex/eenvoudiger maken:
- iot apparaten die je IT apparaten infecteren op het netwerk is een laag risico. ALS je al een gehackt iot apparaat hebt, dan misbruiken deze meestal je internet toegang om spam te versturen oid. Dat ze lokaal je netwerk afscannen en proberen in te breken, ik zou dr thuis niet zo bang voor zijn. Zorg gewoon dat je lokale IT apparaten goede beveiliging hebben (dus geen nas of fileshare zonder wachtwoord en netjes je patches bijhouden) en dan zit je goed. Sterker nog, je wilt vaak juist verkeer naar die apparaten om het te kunnen bedienen.
- Guest Wifi hoeft niet perse via vlans, een beetje accesspoint kan ook (dmv ebtables) segmentatie doen op basis van mac adres/ip. Dan kan een guest wifi apparaat alleen maar bij je router ip (bv experiabox) en de rest niet. Als het kan, misbruik het guest wifi ook voor iot apparaten dan heb je het toch gescheiden.

Een router van je provider is prima als je er niets geks mee doet. Eigenlijk heb je dan vanuit je wensenlijstje alleen nog dit nodig

Goede wifi dekking, het huis is gedekt, en de woonkamer word momenteel gedekt met de router uit de meterkast.
Verschillende vlans. Zodat "smart"home spullen op een los vlan zitten, en niet mijn andere materialen kan besmetten.
Guest wifi netwerk dat op een los vlan zit van mijn eigen spullen. Dit om kruisbestuiving te voorkomen.

Dan dekkend netwerk krijgen:
Je hebt een kabel op iedere verdieping. Ik zou dan toch echt een leuk mesh setje overwegen en een node bekabeld op de bg en 1e neerzetten. En dan nog een 3e node strategisch waar nodig.Beetje gissen zonder plattegrond en metingen maar grote kans dat dit lukt om overal wel 300-400 megabit te krijgen. Klap er bijvoorbeeld een mooie tri-band wifi 6 deco set in (deco xe75) en dan ga je een heel eind komen :)

Waarom geen unifi? Die zijn minder gespecialiseerd in wireless mesh, zet je vooral bekabeld in

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 18-11-2022 18:21 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:56
Tarquin schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:53:
Unifi spul werkt beter als het samenwerkt. Dus ook een router van Unifi en niet een edgerouter.
Ik moest lachen :)
Enige voordeel van 'alles unifi' is dat je alles vanuit 1 management omgeving kunt doen.
Je kunt zonder problemen een EdgeRouter combineren met WiFi&Switch spul uit de Unifi lijn.

Wat minder lekker werkt is accespoints van meerdere merken door elkaar gebruiken.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-05 20:13
Nnoitra schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 17:49:
[...]

Ik moest lachen :)
Enige voordeel van 'alles unifi' is dat je alles vanuit 1 management omgeving kunt doen.
Je kunt zonder problemen een EdgeRouter combineren met WiFi&Switch spul uit de Unifi lijn.

Wat minder lekker werkt is accespoints van meerdere merken door elkaar gebruiken.
Ik schreef het ook omdat TO meerdere Vlans gebruikt. Dan werkt het een stuk fijner als je het centraal kunt beheren en niet op elk apparaat apart moet inloggen om daar alles in te te stellen. Ik weet het niet 100% zeker maar volgens mij krijg je die vlan-functionaliteit in de centrale regelconsole pas als je een router hebt, omdat die de netwerken+dhcp beheert.

Inderdaad, het functioneert ook met een edge- of andere router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:56
Tarquin schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:24:
[...]

Ik schreef het ook omdat TO meerdere Vlans gebruikt. Dan werkt het een stuk fijner als je het centraal kunt beheren en niet op elk apparaat apart moet inloggen om daar alles in te te stellen. Ik weet het niet 100% zeker maar volgens mij krijg je die vlan-functionaliteit in de centrale regelconsole pas als je een router hebt, omdat die de netwerken+dhcp beheert.

Inderdaad, het functioneert ook met een edge- of andere router.
EdgeRouter + Unifi AP + controller werkt prima samen i.c.m. VLAN.
Je maakt ze aan op de EdgeRouter en vervolgens config je ze ook in de controller; Create Network, optie VLAN Only en vul je het VLAN # in.
Een router uit de Unifi lijn is niet nodig.

Bron: mijn netwerk met een EdgeRouterX + Unifi APs en een apart VLAN voor KPN iTV en IOT.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reefclaw
Dit is ongeveer de begane grond. Alle muren zijn beton!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RqiknfdauknSwPkvZxHJJPY51EA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1OIv7C2puYYDIaWrr4bVpzmG.jpg?f=fotoalbum_large
En dit is de eerste verdieping. Ook hier zijn alle muren beton
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XbbHpM4BOPflEOu23lkiT_yoyRs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fhycfIhaqNdRT5dkTssMcJZo.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ook nog een zolder, Dat is de slaapkamer. Daar zit momenteel de 2e wifi powerline adapter.

[ Voor 9% gewijzigd door reefclaw op 18-11-2022 20:23 . Reden: Adres weggehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Dus je hebt nu alleen ap in meterkast en rechtsboven?
Boven ook ap? En zo niet wat is dr dekking daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reefclaw
laurens0619 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:55:
Dus je hebt nu alleen ap in meterkast en rechtsboven?
Boven ook ap? En zo niet wat is dr dekking daar?
Op zolder heb ik nog een powerline ap.
Ik heb boven overal bereik, behalve achter in de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
reefclaw schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 07:03:
[...]

Op zolder heb ik nog een powerline ap.
Ik heb boven overal bereik, behalve achter in de tuin.
Ok dan zal die demping van de muren wel meevallen :)

Dat je meerdere accesspoints nodig hebt is idd wel duidelijk, de verbinding naar een accespoint kan via (op volgorde van voorkeur):
1. Kabel
2. Coax (moca)
3. Mesh
99. Powerline

Je hebt al 2 punten voor bekabeld ap, je meterkast op bg en ap op 1e. De vraag is of dit genoeg is of dat je ergens een 3e node moet plaatsen. Als je geen moca hebt zou ik een 3 pack mesh kopen waarvan 2 bekabeld aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Is er geen mogelijkheid om via de kruipruimte van de garage naar de plek te komen waar nu je powerline wifi AP hebt? Of, beetje extreem misschien, een ingegraven buitenkabel langs de gevel naar die locatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reefclaw
synoniem schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:13:
Is er geen mogelijkheid om via de kruipruimte van de garage naar de plek te komen waar nu je powerline wifi AP hebt? Of, beetje extreem misschien, een ingegraven buitenkabel langs de gevel naar die locatie?
Helaas heeft alleen de originele woning een kruipruimte.
De (kleine) uitbouw voor niet, de uitbouw achter niet, en de garage ook niet.
Ook kan ik niets langs de woning trekken aangezien ze geschakeld zijn (2 onder 1 kap met gare die aan de andere kant de kap met de buren deelt).
Eigenlijk heb ik dit gewoon met de verbouwing van de keuken dom gedaan. Toen had ik er gewoon al meteen een AP in moeten zetten. Maarja, achteraf is alles makkelijk praten.
laurens0619 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:48:
[...]

Ok dan zal die demping van de muren wel meevallen :)

Dat je meerdere accesspoints nodig hebt is idd wel duidelijk, de verbinding naar een accespoint kan via (op volgorde van voorkeur):
1. Kabel
2. Coax (moca)
3. Mesh
99. Powerline

Je hebt al 2 punten voor bekabeld ap, je meterkast op bg en ap op 1e. De vraag is of dit genoeg is of dat je ergens een 3e node moet plaatsen. Als je geen moca hebt zou ik een 3 pack mesh kopen waarvan 2 bekabeld aansluiten
Werkt mesh echt zo goed dan?
Meestal hoor ik dat je het eigenlijk niet moet willen omdat je direct inleverd op je beschikbare bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@reefclaw
Nja goed, het is 3e keuze :)
de meeste mensen die zeggen dat mesh drama js vergelijken de setup met een kabel of de oude 2.4gh dual
Band repeaters van vroeger. Kabel is en blijft superieur, qua snelheid en kosten.

Met een moderne 5ghz wifi 6 en/of tri band (deco x20/50) is 300-400 mbit door je huis prima te realiseren met een mesh setje (algemeen gesteld dan) icm je 2 utp punten

Koop je een wifi6e zoals de xe75 dan kan t nog harder gaan

laurens0619 in "Accespoints of mesh?"

[ Voor 21% gewijzigd door laurens0619 op 19-11-2022 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
reefclaw schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:06:
[...]

Helaas heeft alleen de originele woning een kruipruimte.
De (kleine) uitbouw voor niet, de uitbouw achter niet, en de garage ook niet.
Ook kan ik niets langs de woning trekken aangezien ze geschakeld zijn (2 onder 1 kap met gare die aan de andere kant de kap met de buren deelt).
Eigenlijk heb ik dit gewoon met de verbouwing van de keuken dom gedaan. Toen had ik er gewoon al meteen een AP in moeten zetten. Maarja, achteraf is alles makkelijk praten.
[...]
Ja achteraf gezien had dat beter geweest maar daar heb je nu niets aan. Laatste poging: je kan vanaf de meterkast wel door de kruipruimte naar de andere buitengevel komen? Dan is die buitenkabel nog steeds een optie alleen wat meer werk en lengte. Voor het mooi leg je hem in een mantelbuis bijvoorbeeld een regenpijp zodat je hem niet de eerste beste keer dat je aan het spitten bent hem door midden hakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:30

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@reefclaw Ligt er coax in de kamers? Moca heb ik wel goede ervaring mee.

Ook trouwens met Unifi AC, deze slaan een gat door je betonnenmuren.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Falcon schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:51:
@reefclaw Ligt er coax in de kamers? Moca heb ik wel goede ervaring mee.

Ook trouwens met Unifi AC, deze slaan een gat door je betonnenmuren.
MoCA kan goed werken, maar kost ook stroom voor de adapters en als je coax hebt maar niet gebruikt kun je net zo goed vervangen door UTP. TS had al aangegeven alleen een koperplaat telefoondraad te hebben gehad die hij al vervangen had door UTP naar 1e verdieping.

Mbt UniFi en gaten slaan... eh nee. UniFi kan prima werken maar natuurkunde blijft natuurkunde en met zelfde toegestane zendsterktes als andere apparatuur zal het exact even goed of slecht door obstakels gaan. Als je betere resultaten had zal dat vrijwel zeker door net iets betere plaatsing komen, niet door magische penetratieve vermogens.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reefclaw
Helaas heb ik behalve op het punt waar het binnenkomt nergens coax liggen. Anders had ik dat nu al vervangen met utp ^^.

Maar een wifi connected mesh systeem kan wel interressant zijn.
Alleen dan heb ik er al 3 nodig om op de plek te komen waar nu de powerline ap zit in de keuken (achterin het huis). Of ze moeten heel krachtig zijn.

Hebben jullie daar dan nog tips voor?
Het gaat nogal hard kwa prijs las ik.
Met meer dan 1000,- verschil tussen de goedkopere en duurdere sets.
Dan word het lastig om te kiezen tussen asus, netgear, tplink, linksys (of zelfs ubiquiti?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@reefclaw
Hangt er vanaf hoe snel je wilt gaan.
Qua positionering zou ik beginnen met 1 bij de meterkast, 1 op de 1e verdieping en de laatste draadloos in de keuken. Liefst haal je de 1e node wel iets uit de meterkast, bv kabeltje naar garderobe of liever nog met gaat door muur woonkamer in. Ipv node bovenin keuken kun je ook node garage overwegen aangezien je daar kabel hebt maar weet niet hoe dik de muren naar de keuken zijn

Goedkoopste is een deco m4, 3 nodes voor 100 (via ziggo) of 50 marktplaats (staat er vol mee, vaak nieuw in doos). Naast je bekabelde ap haal je dan wel 300-400 (wifi5) en afhankelijk van hoe goed de verbinding in de keuken is iets van 50-100mbit.

Wil je hoger, overweeg dan de x50 of xe75. Die laatste doet tri band wifi 6. Als de verbinding naar de keuken ok is tussen de 2 nodes dan is 400mbit ook daar haalbaar.

Qua merken:
Asus: gemixte ervaring met aimesh, de zenwifi producten zijn vrij aardig maar ook soms vage issues
Netgear: de orbi was in den mesh beginne best of the best, tegenwoordig is het sterk model afhankelijk. Wel belachelijk duur (1700 euro voor 3 node wifi6e 8)7 )
Tplink: bekende en goed in wireless mesh/mooie prijs
Linksys: beetje onduidelijk, wel vaak dfs support wat positief is
Ubiquiti: goed voor bekabelde ap, kan ook mesh maar dit is wat matig en er eigenlijk niet voor gemaakt

Ik zou ook vooral kijken wat er in de aanbieding is met black friday nu. Als je gewoon het snelste voor het geld wilt zou ik de xe75 kopen

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 20-11-2022 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reefclaw
Thanks,
Je geeft aan dat ik dan het beste de xe75 kan kopen.
Vanwaar niet die asus et12 of de tp-link deco xe200?
Ik kan trouwens nog wel een kabel leggen naar de voorraadkast. Die zit tussen de garage en de keuken.
Dan zit ik nog steeds met een betonnen muur naar een deel van het huis. Maar naar de keuren zit er dan alleen een kasten/apparaten wand tussen.

p.s. ik ben nu dus aan het kijken.
Op de plek boven staan de daadwerkelijke computers, en in de garage de nas.
Ik tijfel nu dus ook of ik niet het beste een 2.5Gb lijn tussen boven en de meterkast kan leggen (er zit al een cat6 kabel in de goot), met dan een 2.5Gb switch.
Ik heb nu 2 cisco sg200-05 switches liggen (1 in de meterkast, en 1 boven). En de nas zit nu met 2 x 1Gb kabel met de meterkast verbonden.

Maar misschien ben ik nu ook wel aan het over engineeren XD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reefclaw
Then again, als ik daar een AP neer zet heb ik mogelijk helemaal geen mesh set nodig met een wifi backbone...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@reefclaw puur prijs
En ja 2.5gbit kan maar is het nodig?

Eigenlijk klopt je topic titel niet helemaal want je hebt eigenlijk best veel kabels op juiste plekken zitten.
Misschien red je het wel met 1 ap in de voorraadkast (bekabeld) en 1 op de 1e verdieping. Als je al je accesspoint bekabeld kunt aansluiten scheelt dat flink in de aanschaf.

Aangezien je nu al powerline hebt:
Ik zou dat powerline accesspoint inpluggen op plekken waar je een utp kabel zou kunnen krijgen en dan een site survey maken. Rondlopen en kijken welke RSSI waarde je gaat meten door het huis.
In principe heeft ieder AP eenzelfde zendvermogen maar soms zie je wel wat verschillen. Even aanname dat het powerline wifi ding eenzelfde berijk heeft als een deco/unifi ap dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reefclaw
Ok, dan word het (wel nog even de kosten narekenen):
1 firewall / router. Hierbij twijfel ik dan tussen een edgerouter 4 of een pf/opnsense ding. Dat laatste is krachtiger en minder afhankelijk van de updates van ubiquiti.
2 a 3 ap's. Waarschijnlijk tp-link. Want goedkoper en betere chips dan unifi (naar wat ik zo snel zag).
En een fatsoenlijke switch 8 poort of groter.

Als dit bij elkaar echt veel duurder word dan een goede bekapelde mesh set. Dan word het mogelijk alsnog dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reefclaw
Zo, vandaag alles up en running gekregen.
Sommige zaken waren wat makkelijker dan andere (vergeet bij een opnsense router niet om bij changes ook op apply te drukken!).

Maar in mijn keuken heb ik nu (zonder de ap op de beste plek hangt) met een tp-link eap610-slim toch 100 mbit extra snelheid dan met de powerline adapter.Dit komt neer op meer dan de dubbele snelheid :).
Toch niet heel slecht ^^.
Ook heb ik nu een plek met slechter bereik verbeterd.
Nu nog wat optimaliseren, en kabels hertrekken (zodat ze direct naar de garage lopen i.p.v. aan een switch in de meterkast hangen), maar ik ben er iig helemaal blij mee!

Voor anderen die ook deze route overwegen:
- tp-link lijkt mooi spul te hebben met hun omada lijn.
- omada controller draait perfect op een nas in een container. Het is echt niet nodig om zo'n controller box van hun te kopen.
- Een 8 poort switch zit snel vol. Houd hier rekening mee! Zelf zou ik bij het nogmaals aanschaffen toch voor een 16 poort gaan.
- Deze setup is daadwerkelijk goedkoper dan voor de consumenten mesh sets gaan. Maar makkelijk op te zetten (als je de opnsense router vervangt voor een tp-link omada router that is).
- Kijk goed naar accesspoints of ze met een adapter gepowered kunnen worden. Anders moet je alsnog hals over kop een poe injecter kopen (guilty...).
- laat je niet afschrikken dat die tp-link jetstream switches managed zijn. Ze zijn alsnog gewoon plug-and-play te gebruiken. Managed is alleen maar een bonus ^^
- Als je minder technisch onderlegt bent dan is opnsense wel een optie (er zijn prima guides), maar dan zou ik toch eerder een tp-link gateway aanraden.

Helemaal bedankt iedereen voor de adviezen en de hulp.
Ik zou een beste antwoord willen markeren, maar het is de combinatie van jullie reacties geweest die mij op de huidige oplossing hebben gebracht.
Pagina: 1