Vraag

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:43
Ongeveer een jaar geleden hebben we bij een flinke verbouwing een nieuwe CV-ketel laten plaatsen. Hierbij is ook vloerverwarming in een aantal kamers aangelegd. Na wat opstartprobleempjes (de installateur was vergeten de aanvoerventielen van de helft van de vloerverwarmingsgroepen open te zetten) heeft het allemaal prima gewerkt.
Sinds gisteravond werkt alleen het warm water niet meer. Als ik de warme kraan aanzet warmt'ie langzaam op, om vervolgens weer koud te worden. Het maakt daarbij niet uit welke warmwaterkraan ik gebruik, keuken of badkamer.
Wanneer het warm water uitvalt schiet de ketel in storing met code H.01.05. Opzoeken daarvan levert "Maximum verschil tussen aanvoertemperatuur en retourtemperatuur" als omschrijving op. Als ik verder zoek vind ik alleen informatie over deze foutcode in combinatie met een niet-werkende verwarming. Vaak doordat er geen flow is omdat er thermostaatknoppen worden gebruikt die allemaal dicht staan. Maar onze verwarming werkt prima, de storing doet zich alleen voor bij warmwatervraag.

Het gaat om een Remeha Avanta Ace 35c (CW5) i.c.m. een eTwist thermostaat. Warmwatertemperatuur staat op 60 graden, CV-aanvoer op 45. Zowel de radiatoren als de vloerverwarming worden gewoon warm. Ik heb een avond gewacht en de ketel eens van de stroom gehaald en opnieuw ingestoken, maar dat heeft niets uitgehaald. Ik heb ook de installateur geappt, maar die heeft nog niet gereageerd. Uiteraard is het de bedoeling dat de installateur dit gewoon gaat oplossen, maar gezien er tijdens de verbouwing wel meer niet helemaal lekker is gegaan win ik graag ook zelf informatie in.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Beste antwoord (via Wormaap op 21-11-2022 15:52)

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Wormaap schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:48:
[...]

Die heb ik vandaag met de installateur gecheckt, en die staat gewoon open. Het lijkt er wel op dat er inderdaad lucht in het systeem zit (we horen geratel in de ketel), maar een paar ontluchtingscycli van de ketel later is het niet beter.
Denk dat warmtewisselaar verstopt zit. Heb een gelijksoort geintje me met een Nefit Proline Nxt mee gemaakt. Op cv draaide die probleemloos omdat ie laag vermogen draaide. Zodra je SWW ging gebruiken hoorde je gereutel wat lijkt op kokend water. Op SWW gaat de ketel echt vermogen leveren en kan door de waterzijdige blokkade zijn warmte niet kwijt en gaat dan in de beveiliging. Zelfde geintje gehad met mijn andere ketel, Nefit Trendline II. Maar in dat geval was het vervuiling in de branderruimte omdat de ERKENDE installateur de ketel niet conform de regels van Nefit had gereinigd. Afscheid genomen van deze koekenbakker en Warmteservice erbij gehaald. Die zijn 1,5 uur bezig geweest om de lamellen schoon te krijgen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-06 13:48
Heb sinds gisteren een soortgelijk problemeen....

Hier toevallig een wat ouder model de Remeha Avanta 35c. Gebruikte voorheen de eTwist applicatie op mijn telefoon, deze is helaas komen te vervallen en eergisteren overgestapt op de Remeha Home applicatie.

Aangezien ik een oudere ketel heb is het een andere foutmelding maar lijkt er sterk op:
09 Blokkering:
Maximale temperatuur van het reservoir overschreden
De restwarmte ΔT tussen de aanvoertemperatuur en de retourtemperatuur is > 45°C
De maximale stijgsnelheid van de aanvoertemperatuur is overschreden
Geen doorstroming. De waterdruk en/of het waterpeil zijn te laag
Blokkeeringang ketel: brug over de klemmen 1 en 2 van de connector X6 open

Bij jou:
H01.05 Maximum verschil tussen aanvoertemperatuur en retourtemperatuur
Maximaal verschil tussen aanvoer- en retourtemperatuur overschreden:
Geen of te weinig doorstroming:
Doorstroming (richting, pomp, kleppen) controleren
Waterdruk controleren
Controleer warmtewisselaar op vervuiling
Sensorfout:
Controleer de goede werking van de sensors
Controleer of de sensor goed gemonteerd is

Ik krijg alleen nog maar juist warm water als ik de Remeha Home applicatie de tapwater op comfort instel (deze instelling op de ketel zelf (P4, 0 = Dagcyclus /1 = ECO-stand) lijken niet meer te werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-06 22:48
Wormaap schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:49:
Ongeveer een jaar geleden hebben we bij een flinke verbouwing een nieuwe CV-ketel laten plaatsen. Hierbij is ook vloerverwarming in een aantal kamers aangelegd. Na wat opstartprobleempjes (de installateur was vergeten de aanvoerventielen van de helft van de vloerverwarmingsgroepen open te zetten) heeft het allemaal prima gewerkt.
Sinds gisteravond werkt alleen het warm water niet meer. Als ik de warme kraan aanzet warmt'ie langzaam op, om vervolgens weer koud te worden. Het maakt daarbij niet uit welke warmwaterkraan ik gebruik, keuken of badkamer.
Wanneer het warm water uitvalt schiet de ketel in storing met code H.01.05. Opzoeken daarvan levert "Maximum verschil tussen aanvoertemperatuur en retourtemperatuur" als omschrijving op. Als ik verder zoek vind ik alleen informatie over deze foutcode in combinatie met een niet-werkende verwarming. Vaak doordat er geen flow is omdat er thermostaatknoppen worden gebruikt die allemaal dicht staan. Maar onze verwarming werkt prima, de storing doet zich alleen voor bij warmwatervraag.

Het gaat om een Remeha Avanta Ace 35c (CW5) i.c.m. een eTwist thermostaat. Warmwatertemperatuur staat op 60 graden, CV-aanvoer op 45. Zowel de radiatoren als de vloerverwarming worden gewoon warm. Ik heb een avond gewacht en de ketel eens van de stroom gehaald en opnieuw ingestoken, maar dat heeft niets uitgehaald. Ik heb ook de installateur geappt, maar die heeft nog niet gereageerd. Uiteraard is het de bedoeling dat de installateur dit gewoon gaat oplossen, maar gezien er tijdens de verbouwing wel meer niet helemaal lekker is gegaan win ik graag ook zelf informatie in.
Op zich kan dit aan van alles liggen, lucht, driewegklep, pomp, brander. Aangezien je water langzaam opwarmt, is de driewegklep (of hoe dat in deze ketel maar mag werken) een verdachte, of gewoon lucht in de warmtewisselaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-06 20:39
Meestal de automatische ontluchter die ff geen zin heeft of waar het dopje nog in zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Nou, de pomp of brander zullen het niet zijn als de vloerverwarming gewoon werkt dus dat klopt niet.
Je krijgt dus alleen het ''restje'' mee wat mee komt op de warmte van de vloerverwarming. Ik zou zeggen driewegklep of een sensor maar dit is op afstand echt niet te zeggen. Je kan wel de waterdruk even controleren via het display.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:54
Lijkt mij gewoon een garantie kwestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
hfolkers schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:24:
[...]

Op zich kan dit aan van alles liggen, lucht, driewegklep, pomp, brander. Aangezien je water langzaam opwarmt, is de driewegklep (of hoe dat in deze ketel maar mag werken) een verdachte, of gewoon lucht in de warmtewisselaar.
Hier had ik misschien iets duidelijk in mijn bewoordingen moeten zijn. Het water warmt gewoon op normaal tempo op zoals toen alles wel nog werkte. Met langzaam bedoel ik gewoon dat het even duurt voordat het warm wordt, niet dat het langzamer is dan eerder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Kees85 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:24:
Meestal de automatische ontluchter die ff geen zin heeft of waar het dopje nog in zit.
Die heb ik vandaag met de installateur gecheckt, en die staat gewoon open. Het lijkt er wel op dat er inderdaad lucht in het systeem zit (we horen geratel in de ketel), maar een paar ontluchtingscycli van de ketel later is het niet beter.

[ Voor 3% gewijzigd door Wormaap op 18-11-2022 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Jim423 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 23:58:
Nou, de pomp of brander zullen het niet zijn als de vloerverwarming gewoon werkt dus dat klopt niet.
Je krijgt dus alleen het ''restje'' mee wat mee komt op de warmte van de vloerverwarming. Ik zou zeggen driewegklep of een sensor maar dit is op afstand echt niet te zeggen. Je kan wel de waterdruk even controleren via het display.
De waterdruk is 1.7bar, dus dat zou ok moeten zijn. Ik heb me in de TS denk ik niet helemaal duidelijk uitgedrukt, maar het water wordt wel gewoon warm zoals het altijd doet, alleen valt het snel uit. Vanochtend had ik een minuut goed heet water voordat het ophield en de ketel in storing schoot, maar bij latere pogingen gebeurde dat al na 10 seconden. Als ik de warme kraan dicht zet is de storing na een paar seconden ook weer verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Technofreakz schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 06:55:
Lijkt mij gewoon een garantie kwestie?
Zeker! Maar ik denk graag mee in de hoop dat we iets kunnen verzinnen dat de installateur mist :) Die is vandaag langs geweest en heeft het probleem niet weten te verhelpen. Helaas kan er maandag pas een monteur vanuit Remeha komen, dus dit weekend moet ik even ergens anders douchen :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
thafusion schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:59:
Heb sinds gisteren een soortgelijk problemeen....

Hier toevallig een wat ouder model de Remeha Avanta 35c. Gebruikte voorheen de eTwist applicatie op mijn telefoon, deze is helaas komen te vervallen en eergisteren overgestapt op de Remeha Home applicatie.

Aangezien ik een oudere ketel heb is het een andere foutmelding maar lijkt er sterk op:
09 Blokkering:
Maximale temperatuur van het reservoir overschreden
De restwarmte ΔT tussen de aanvoertemperatuur en de retourtemperatuur is > 45°C
De maximale stijgsnelheid van de aanvoertemperatuur is overschreden
Geen doorstroming. De waterdruk en/of het waterpeil zijn te laag
Blokkeeringang ketel: brug over de klemmen 1 en 2 van de connector X6 open

Bij jou:
H01.05 Maximum verschil tussen aanvoertemperatuur en retourtemperatuur
Maximaal verschil tussen aanvoer- en retourtemperatuur overschreden:
Geen of te weinig doorstroming:
Doorstroming (richting, pomp, kleppen) controleren
Waterdruk controleren
Controleer warmtewisselaar op vervuiling
Sensorfout:
Controleer de goede werking van de sensors
Controleer of de sensor goed gemonteerd is

Ik krijg alleen nog maar juist warm water als ik de Remeha Home applicatie de tapwater op comfort instel (deze instelling op de ketel zelf (P4, 0 = Dagcyclus /1 = ECO-stand) lijken niet meer te werken.
Hier ook even getest, en als ik hem op comfortstand zet lijkt het wat langer te duren voordat'ie uitvalt, maar schiet'ie nog steeds in storing.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Wormaap schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:48:
[...]

Denk dat warmtewisselaar verstopt zit. Heb een gelijksoort geintje me met een Nefit Proline Nxt mee gemaakt. Op cv draaide die probleemloos omdat ie laag vermogen draaide. Zodra je SWW ging gebruiken hoorde je gereutel wat lijkt op kokend water. Op SWW gaat de ketel echt vermogen leveren en kan door de waterzijdige blokkade zijn warmte niet kwijt en gaat dan in de beveiliging. Zelfde geintje gehad met mijn andere ketel, Nefit Trendline II. Maar in dat geval was het vervuiling in de branderruimte omdat de ERKENDE installateur de ketel niet conform de regels van Nefit had gereinigd. Afscheid genomen van deze koekenbakker en Warmteservice erbij gehaald. Die zijn 1,5 uur bezig geweest om de lamellen schoon te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
ds23man schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:12:
[...]

Dit klinkt inderdaad wel heel erg vergelijkbaar met wat mijn ketel doet. Inderdaad gereutel dat klinkt als kokend water in de wisselaar. Hopelijk maandag een oplossing :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Wormaap schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:43:
[...]

Dit klinkt inderdaad wel heel erg vergelijkbaar met wat mijn ketel doet. Inderdaad gereutel dat klinkt als kokend water in de wisselaar. Hopelijk maandag een oplossing :)
Je zal niet de eerste zijn, komt volgens de monteur van Warmteservice nogal eens voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Wormaap schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:43:
[...]

Ik neem aan dat je wisselaar inderdaad verstopt zat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
ds23man schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:12:
[...]

*Ding ding ding* U gaat door voor de koelkast :P
De nieuwe ketel is deels op het bestaande CV-systeem aangesloten, en dat heeft de installateur niet gespoeld bij het plaatsen. Remeha heeft (tot verbazing van de servicemonteur die ze stuurden) besloten dat op deze versie van de ketel geen filter nodig is aan de CV-kant van de warmtewisselaar. Die combinatie zorgde ervoor dat de binnenkant één grote zwarte smurrie was. Hij heeft gewoon een nieuwe geplaatst, en nu werkt alles weer :) Hij kon me niet met zekerheid zeggen of dat vanuit Remeha wel of niet een garantiegeval was, maar als er een factuur komt gaat die sowieso naar de installateur.

Pagina: 1