Foto's
/f/image/yF9yjkiSQ3WXWDdiE4lSFtP5.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NPpfiYSjJwF3ASSfwan701IB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4G8tC5sCVidKTF7vDRAtMn56.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gGdZ3kWBSY0jrJxBjEetuqAk.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Schuur 5,30 breed en 2,30 diepSchuin dak boven dakkapel 5,30 breed en 11 dakpannen hoog
dakkapel 4,30 breed en 4,00 diep (twijfel over deze maten)
Schaduw
Slagschaduw van het huisJaarverbruik
3600kW nu, verwacht 6000kW nodig te hebben met elektrische auto die over een paar maanden geleverd wordtHuidige elektriciteitsaansluiting
3x 25ABudget en doel
+/- €10.000Zo vol mogelijk ivm slechte ligging dak en toekomstbeeld dat we van het gas af gaan.
Wie gaat het project uitvoeren
Uitbesteden aan leverancierBijhouden van data
Wil graag zelf uitlezen en tonen via HomeAssistant.Reeds verkregen offertes
/f/image/2OSt62yJnXHIK7mWAvhHxKzq.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/tzyCEan1W9DvhK9fK5ZQHmBo.png?f=user_large)
/f/image/uOK1bWNA2qaIDbg7VAPj1gRD.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/MO2aWREst9hBNhRYt3TZklYa.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/rYbtVu1jxemQ8B6mSoTonS4Q.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/1qKVURfYiQl5kxMRDn7S1wvn.png?f=user_large)
Regio
Noord-HollandVragen
Ik heb dus zowel SolarEdge als Enphase geoffreerd gekregen.Waarbij de SolarEdge op 1 fase aangesloten gaat worden en de Enphase op 3 fasen.
De drie offertes geven verschillend aantal panelen weer, is dus nog onzeker wat er past.
Thuisaccu
Met het oog op de toekomst leek het me handig om een systeem te hebben waarop een thuisaccu aangesloten kan worden. En dan leek SolarEdge de betere keuze omdat die gelijkstroom produceert en een accu ook in gelijkstroom opslaat. Bij Enphase waarbij de panelen dmv de micromvormer de gelijkstroom direct omgezet wordt in wisselstroom daarbij heb je 2x maal verlies, van wisselstroom naar gelijkstroom als de energie wordt opgeslagen in de accu en omgekeerd als het weer wordt gebruikt van de accu. Bij SolarEdge heb je dit alleen wanneer je stroom uit de accu haalt om te gebruiken.
Maar de SolarEdge wordt meestal met 1 fase geoffreerd en als ik het goed heb begrepen dan hebben accu's voor 1 fase een kleinere capaciteit dan die voor 3 fasen.
Uitbreiden
Ik ben van plan om in de toekomst een overkapping bij mijn schuur te maken waardoor er nog 3 panelen gelegd kunnen worden. Bij Enphase is dat geen probleem. Bij SolarEdge moet dat kunnen op de HD5000 omvormer.
Eens met deze redenaties?
Offerte nummer 3 had mijn voorkeur maar lees een aantal slechte recensies over dit bedrijf.
Daardoor ben ik gaan twijfelen en denk ik nu eerder aan 1 of 2.
Volgens alledrie zal er een verzwaring van zo'n 25kg per m2 op het dakkapel komen van paneel plus contragewicht. Ga er even vanuit dat dit niet zo een probleem moet zijn voor een dakkapel. Is dit naief?
Hoe worden zonnepanelen vast gemaakt op het schuine gedeelte bij de dakpannen?
Waar moet ik nog meer op letten?