Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

5,5 jaar weer eens een upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NyteMyre
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:16
1,5 jaar geleden had ik al eens een draadje gestart, maar toen heb ik uiteindelijk alleen een nieuwe case en nieuwe AIO cooler gekocht omdat de hardware nog (en eigenlijk nog steeds) wat aan de dure kant was.

Maar in de tussentijd merk ik wel echt dat m'n PC wat langzamer wordt met de nieuwste games. CoD MW2 (2022) kan ik nog wel draaien, maar ik moet echt wel alles op LOW zetten. Dus ik wil echt wel binnen nu en een half jaar eens een keer een upgrade doen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik mijn PC vooral om te gamen en (tegenwoordig) om te werken. Ik heb 2x ultrawide schermen waarvan 1x 75hz met Freesync (LG 29UM68-P). Ik werk met Adobe pakketten (geen video bewerking)

Het liefst zou ik gewoon weer de nieuwste AAA spellen weer lekker op hoge settings kunnen spelen. Maar 4K of 144hz (zeker met mijn monitor die het nog prima doet) heeft nog geen behoefte.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil ongeveer aan 1000 euro upgraden, maar iets meer (of minder) is geen probleem. 1500 is echt wel mijn bovenste limiet

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De case, AIO cooler en voeding zijn het nieuwst. Verder mag naar mijn idee de rest allemaal vervangen worden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie onderaan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Vroeger vaak Radeon kaarten gehad, maar door vaak rare drivers en settings ben ik overgestapt naar Nvidia en ben eigenlijk wel tevreden erover. Ook de features zoals Instant Replay vind ik wel fijn.

Ik ben nog vrij sceptisch over AMD Ryzen. Vooral een van de spellen die ik echt vaak speel (Arma 3, 3000 uur) heeft problemen op AMD processoren en kan dit spel niet heel goed draaien. Voor dit spel werd dan ook altijd Intel's aangeraden. De nieuwe AMD's lijken wel beter te werken en Arma 3 is ook al een vrij oud spel.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb al een vrij aardig idee wat ik wil, maar het probleem is dat ik nooit echt de laatste trends volg, dus vooral helpen met componenten keuze

Mijn huidige build:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-7700K Boxed€ 430,-€ 430,-
1WaterkoelingNZXT Kraken X63€ 134,90€ 134,90
1MoederbordenAsus Prime Z270-P€ 195,-€ 195,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijven (Media/Muziek/Films)Seagate Desktop HDD, 1TB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Clear Tempered Glass€ 169,99€ 169,99
3xVentilatorenbe quiet! Silent Wings 3 PWM, 140mm€ 21,52€ 21,52
1VentilatorenNZXT Aer RGB 2, 140mm€ 23,07€ 23,07
4xGeheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15R€ 125,68€ 125,68
1VoedingenCorsair RM750 (2019)€ 103,96€ 103,96
1Solid state drives (Windows Drive)Crucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
1M.2 (Games)XPG Gammix S11 Pro 2TB€ 153,69€ 153,69
Totaal€ 1.222,91

Wensen

Nieuwe CPU
Geen idee of het echt nodig is. Sommige zeggen dat een 7700k nog steeds wel een goede keuze is. Maar een upgrade naar een i9 10900k of een AMD Ryzen van hetzelfde kaliber

Nieuwe Mobo
Moederborden heb ik nooit echt begrepen en wat ik hiervoor precies nodig heb. Maar mij lijkt met een nieuwe CPU of nieuwe RAM ook wel een nieuw moederbord nodig heb. Ik heb geen dingen als Wifi antenne nodig. Wel zou een RGB Header handig zijn aangezien ik volgens mij nu een apart kastje hiervoor heb gekocht om mijn fans aan te sluiten.

Nieuwe RAM (?)
Geen idee of dit nodig is

Nieuwe GPU
Ik denk dat ik mijn 1070 toch echt wel eens een keer z'n eeuwige rust moet geven.

Alle reacties

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Eerlijk gezegd kijken naar je eisen en specs van je freesync monitor is je beste upgrade voor nu gewoon om eerst enkel een midrange AMD videokaart als de 6700XT of 6800 aan te schaffen (hopelijk een leuke black friday aanbieding). AMD is de laatste jaren kwalitatief echt veel beter geworden vergeleken met daarvoor. Tot 75fps (het max van je monitor) is de 7700K weinig/geen bottleneck in de meeste games. In de nabije toekomst gaat dit wel een beperking worden.
Ergens begin volgend jaar zou je dan een upgrade naar een i5 13400 (release Q1/23 en belooft top te worden qua prijs/kwaliteit voor gaming) met bijpassend DDR4 moederbord kunnen doen met behoudt van vrijwel al je overige componenten, inclusief RAM.

[ Voor 54% gewijzigd door Boris1986 op 16-11-2022 23:16 ]

• NyteMyre
Heb even gewacht voor Black Friday, maar GPU's zijn weinig afgeprijsd.

Heb nog even naar de Best Buy Guide van september gekeken, en de componenten uit de 1440p build gehaald.

Zit nog wel even te twijfelen of ik op de KOOP knop moet drukken, of nog even tot mei moet wachten op m'n vakantie geld :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ZkfqCCwJgpNc80OuDSQLqrD3eQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qEmRBbwgn8gk7EEyPf32gt24.jpg?f=fotoalbum_large

-- EDIT --

Ik heb alleen de RX 6800 gekocht, en kijk in Mei wel weer voor een CPU/Mobo update

[ Voor 7% gewijzigd door NyteMyre op 18-11-2022 12:18 ]

• nii3k
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:50
NyteMyre schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:42:
Heb even gewacht voor Black Friday, maar GPU's zijn weinig afgeprijsd.

Heb nog even naar de Best Buy Guide van september gekeken, en de componenten uit de 1440p build gehaald.

Zit nog wel even te twijfelen of ik op de KOOP knop moet drukken, of nog even tot mei moet wachten op m'n vakantie geld :P

[Afbeelding]

-- EDIT --

Ik heb alleen de RX 6800 gekocht, en kijk in Mei wel weer voor een CPU/Mobo update
Je weet dat Black friday volgende week vrijdag is? Wellicht komt er nog een scherpere aanbieding

• NyteMyre
Oh damn. Alternate ging vandaag met computer onderdelen van start. Geen gpus though