Betonmuur gladmaken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrixx
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-05-2024
Beste forum,

In mijn (jaren 60) woning zijn nagenoeg alle wanden van beton. Ik ben een hobby klusser en heb veel zelf verbouwd in huis. Echter, ik heb een aantal slaapkamers waar behang opgezeten heeft. Behang is er netjes afgekomen en muren zijn vlak. Ik zoek nu maar een goede oplossing om de muren mooi glad te maken.

Ik heb geen ervaring met stucen en heb het gevoel dat dit hier ook niet nodig is. Binnenkort smeer ik de sleuven dicht en zorg ik dat alle gaatjes opgevuld zijn. Wat raden jullie een stuc-dummy als ik aan om hier een gladde afwerking te realiseren?

Ik ben geen fan van renovlies of glasvlies behang. Momenteel kijk ik naar roll & stuc (knauf), muurglad (albastine) of iets vergelijkbaars.

Offf, moet ik toch echt iets van fix & finish gebruiken? Dit lijkt me al iets spannender om zelf aan te beginnen op relatief grote wanden.

Ik hoor graag jullie mening. Zie foto's ter impressie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FlP_4R2IeXOil9pSN--5021PqxM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s19D6LRrHknp55FjFSZrBatF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hVHhjdb_z7XYOrDPeInF8uqA40g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/joo0vZStGBtAl3qmJ5DWFcwE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:32

paQ

Hornbach muurglad spul
kant en klaar https://www.hornbach.nl/s...-kg/10356509/artikel.html

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06:53
Dit zal je moeten stucken. Of dik behang gebruiken zoals stuck behang.

Voor je gaat beginnen dit als leek recht krijgen. Is moeilijk. Je kan ook niet halverwege zeggen ik stop er mee je wandvlak moet af.

Je zult toch minimaal 5mm er op moeten zetten. Zelf doen is geen doen als je het vlak wil hebben en niet nog dagen wil schuren en repareren.

Advies.

Of stucbehang gebruiken.
Of iemand inhuren.
Wil je toch besparen dan kan je wel voorstrijken een dag voor de stucador komt.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Richard1989
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-10 20:19
Zelf heb ik hier Knauf Stucpasta voor gebruikt, hoef je maar een dun laagje te smeren. Als het droog is even na schuren (met de hand, houder + schuurgaas) en je heb een glad muurtje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Waarom niet stuccen? Als je hobby klusser bent en e.e.a. zelf hebt gedaan dan is dat ook goed zelf te doen.

Begin bij de kortere stukken om er even in te komen voor je de langere oppervlaktes pakt, en begin als het kan bij een kamer die minder belangrijk is. Alles op het oog glad krijgen is helemaal niet zo lastig, maar verwacht niet dat je met het licht erop en een lat erlangs een perfect rechte muur krijgt.

Misschien dat ik hier anders in sta, maar lijkt mij een perfecte kans om iets nieuws te leren :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Oon schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:56:
Waarom niet stuccen? Als je hobby klusser bent en e.e.a. zelf hebt gedaan dan is dat ook goed zelf te doen.

Begin bij de kortere stukken om er even in te komen voor je de langere oppervlaktes pakt, en begin als het kan bij een kamer die minder belangrijk is. Alles op het oog glad krijgen is helemaal niet zo lastig, maar verwacht niet dat je met het licht erop en een lat erlangs een perfect rechte muur krijgt.

Misschien dat ik hier anders in sta, maar lijkt mij een perfecte kans om iets nieuws te leren :)
Niet iedereen heeft dezelfde rechter handen, ik kan bijna alles in klussen van houtbewerking en tegelzetten tot lassen, maar stucen is daar eigenlijk geen onderdeel van, ik heb zelfs les gehad van een stucadoor, maar ben als ik een muurtje ga stucen geen "stucadoor" maar schuuradoor :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

twain4me schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:12:
[...]

Niet iedereen heeft dezelfde rechter handen, ik kan bijna alles in klussen van houtbewerking en tegenzetten tot lassen, maar stucen is daar eigenlijk geen onderdeel van, ik heb zelfs les gehad van een stucadoor, maar ben als ik een muurtje ga stucen geen "stucadoor" maar schuuradoor :+
Maar een pak gips en wat gereedschap heb je al voor de prijs van 3m2 stucwerk door een stucadoor, dus dat is echt wel de moeite waard om te proberen. Daarom zei ik ook begin bij de kortere stukjes, bevalt het niet dan kun je altijd terugvallen op de quick fix opties zoals de tal van muurglad opties die er zijn.

Stucwerk hoeft ook geen 3cm dik te zijn, als de muur al recht is hoeft TF alleen maar de sleuven dicht te maken en overal een paar millimeter op te zetten, dus ook dat maakt dit een mooie kans om het eens te proberen

• Phyrixx
Dank voor alle reacties. Zelf sta ik er in zoals @Oon , ik zie het vooral als een leerproject en ben me er van bewust dat het wellicht niet in 1x goed zal gaan.

Zoals ik jullie hoor zijn er dan 2 opties:
- stucen met een standaard gips (5-6mm)
- stucpasta gebruiken. @Richard1989 , ik kan me voorstellen dat deze manier minder risico op glooiing etc met zich meebrengt aangezien het een heel dun laagje is. Is die aanname correct?

Hebben jullie nog een uitgesproken voorkeur voor deze 2 opties? Ik heb nog nagenoeg niks in huis mbt het juiste gereedschap.

[ Voor 17% gewijzigd door Phyrixx op 17-11-2022 12:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-10 10:54
Stucpasta is uiteindelijk ook een soort van stucen natuurlijk. Ik zou in beide gevallen adviseren om met goed gereedschap aan de gang te gaan, dus gebruik een lange afwerkrij om een vlak resultaat te krijgen. Controleer met de rij eerst of je muur echt vlak is. Als je muur toch een beetje hol of bol staat, kom je niet weg met een dun laagje, want anders kan je niet netjes afrijen.

Met standaard gips op een vlakke wand brengt een stucadoor ook maar 3mm op, dus hele dikke laagdiktes hoeven het sowieso niet te worden.

Zorg ook dat je de bestaande muur goed voorbehandeld met een geschikte voorstrijk/primer, dat scheelt al een hoop gedoe.

• reductio
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-10 10:48
Min ervaring met stucpasta op vergelijkbare muren is positief, eerder schreef ik daarover: reductio in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

• Phyrixx
Dank @reductio , is dit het materiaal dat jij destijds gebrukmt hebt? https://nl.bauhaus/gipspl...l-finish-light/p/25443255

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:57
Nog een tip: zodra je klaar bent met stucen en het nog niet droog is, de naden tussen wanden en plafond even insnijden zodat het losgekoppeld is van elkaar. Dit kun je dan later weer opvullen met acrylaatkit en daarna verven. Door dit te doen voorkom je dat je stucwerk op die plekken gaat barsten/scheuren.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 17-11-2022 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:59
Grappig, ik sta op dit moment voor exact dezelfde uitdaging. Behang er met moeite af gekregen, muren verder wel nog recht. Ik ben ook van plan zelf aan de slag te gaan en ben blij met alle uitleggen hier.

Voor het eventueel netjes schuren is een wandschuurmachine waarschijnlijk aan te raden? Of is een excenter hier logischer omdat het klein afwijkingen zullen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aukenutma
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-10 23:18
Ik kan je Speedline Joint Butter aanraden en dan even voorsmeren met knauf betokontakt. Die groef vantevoren dichtsmeren met wat Ardex r4, succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:11
Let ook op het 'verbranden' van de stuclaag. Ik denk dat het beton te hard het water uit de gips zal zuigen. Een voorstrijk die dat tegengaat (stuc-primer) is aan te bevelen.

Ik ben op zich een handige klusser, wanden zetten, tegelen allemaal geen probleem, maar (goed) stucen is echt een vak apart.

[ Voor 26% gewijzigd door hjtuinenburg op 17-11-2022 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roeland
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:48
Wat ik hier thuis heb gedaan is met stucpasta een laag erop "schrapen/smeren" gezien de muur al vlak is. Licht naschuren (op de foto al gedaan), sausen en klaar. Glooiing enzo geen last van (heb je met normaal stucen meer dan dit).

Erop smeren in banen gedaan, als die pasta eenmaal begint te drogen krijg je rare strepen als je te vroeg er weer overheen gaat. Met een droge ondergrond gebeurt dat al vrij snel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8LuBYxRI5FlLBg3HqOCZj6S-eQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zcdoSbML4sr90xWLmXOqh54O.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: die horizontale baan was wel een behoorlijke kuil, ook gevuld met stucpasta

[ Voor 5% gewijzigd door Roeland op 18-11-2022 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:05
@Phyrixx
Echt mooi stucen is echt moeilijk. Heb zelf mijn toilet gedaan met zo'n kant en klare stuczooi. Met een hoop schuren en renoband verder is het mooi glad. Maar ik ga het nooit meer doen.
Wil je het mooi, laat het een prof doen.

Gevoelsmatig is de best optie om grote gaten dicht te smeren en daarna met renovlies de boel glad te maken. Renovlies is relatief makkelijk om mooi glad te krijgen en na een mooie laag latex is het verschil met stucwerk bijna niet te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-10 15:50

TommyGun

Stik er maar in!

Op een plek zonder strijklicht kun je 't best proberen, maar anders ga je alles zien waarschijnlijk.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrixx
Ik hoor wat gemixte signalen en dat is denk ik logisch. Een prof is een prof geworden door als dummy te beginnen, misschien dat ik dan toch voor de full experience ga deze keer (met het risico dat het flink tegen gaan vallen of zelfs misgaat). Ik heb zo'n vermoeden dat ik ook bij het gebruik van stucpasta last ga krijgen van glooiing en/of oneffenheden door strijklicht (wat flink aanwezig is).

Is er nog een bepaald soort gips die wellicht iets geschikter is voor de beginner? (Wellicht in verband met uithardtijd en/of smeerbaarheid oid)

Fix & finish is wellicht niet geschikt, omdat dit een te lage minimale dikte vereist om met geleidprofielen te kunnen werken.

[ Voor 47% gewijzigd door Phyrixx op 18-11-2022 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zorgen dat het redelijk glad is. Emmer tex er op als soort van voorstrijk en om te zorgen dat de muur niet of nauwelijks meer zuigt. Dan renovlies er tegenaan. Dat tex je vervolgens 1 of 2 keer naar behoeven.

Resultaat is net zo strak als stucwerk, maar stukken makkelijker zelf te doen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:55
Ik heb hier zelf ook de pipi Langkous methode toegepast! (Ik denk dat ik het wel kan want ik heb het nog nooit gedaan)

Ik heb zelf een zak mp75 (wordt ook door heel veel stukadoors handmatig verwerkt) opgehaald. De muur die jij hebt zal je wel moeten voor strijken anders is er geen beginnen aan.

Zorg voor goed gereedschap een mooie lange rij lat, en een vlak spaan en een schoon schuur bord en heel belangrijk een hele sterke lamp waarmee je tijdens het stuc en goed kan zien wat je aan het doen bent. (YouTube is je vriend)

Het is goed te doen voor iemand die niet bang is van een klusje. Maar je 1e muurtje zul je de slag even te pakken moeten krijgen .

Kijk voor inspiratie ook even in @Jellabie zijn klus topic. Die is op dit moment ook druk aan het bezetten zoals ze dat in België noemen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door CrazyFool op 18-11-2022 19:38 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Phyrixx
Luitjes, de eerste muur is gestuct met 6mm mp75. Spiegelglad in 1x. Uiteraard was het even stoeien en de draai te pakken krijgen. Ik ben te werk gegaan met afrijgeleiders en heb ze de eerste keer maar eens lekker laten zitten.

Morgen wand 2 + 3 en kijken of het lukt zonder de profielen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yh8kr034nSGiUKM4HhoATa-MgzI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R4TqxoHskTd9HPRX17RPPtUN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Dat ziet er strak uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:34
Phyrixx schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 17:48:
Luitjes, de eerste muur is gestuct met 6mm mp75. Spiegelglad in 1x. Uiteraard was het even stoeien en de draai te pakken krijgen. Ik ben te werk gegaan met afrijgeleiders en heb ze de eerste keer maar eens lekker laten zitten.

Morgen wand 2 + 3 en kijken of het lukt zonder de profielen.

[Afbeelding]
ziet er goed uit, heb ooit eens hetzelfde gedaan maar voor het uitharden die geleiders eruit gehaald en na uitharden de rest aangevuld ging prima, had ook mp75 gebruikt en daarna een laagje fix n finish erop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10 22:17
Zijn gipsplaten er tegen kleven geen optie?

[ Voor 7% gewijzigd door D-Three op 26-11-2022 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrixx
@Toerq ja morgen ga ik het eens proberen zonder geleiders. Ik vond er soms ook best irritant met afrijen (gleed er soms af etc).

Mocht dat mislukken ga ik inderdaad over op geleiders die ik er dan uithaal.
Pagina: 1