Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• floppydriver
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-11 08:07
Dag allen,
Enige tijd geleden ben ik verhuist naar een woning (bj 2009) en ben ik aan het kijken wat er mogelijk is qua zonnepanelen.

Ik heb een 1x40A aansluiting van de netbeheerder. Hierop zijn tal van groepen aangesloten voor o.a. de inductie kookplaat, elektrische oven, wasmachine etc etc.

Nu zie ik dat de kosten voor vastrecht van de elektriciteitsaansluiting bij mijn netbeheerder hetzelfde zijn voor de 1x40A als de 3x25A aansluiting. Eenmalige aanpassingskosten voor het verzwaren van de aansluiting is ongeveer 300,-. De netbeheerder noemt de 3x25A gangbaar en is de standaard aansluiting tegenwoordig.

Er liggen nog geen zonnepanelen op het dak maar het plan is vlak na de winter tussen de 8-15 panelen aan te laten leggen, hoeveelheid hangt af van de prijs tegen die tijd. Eventueel over een paar jaar een laadpaal thuis voor auto en/of motor, maar dat speelt nog niet direct.

Is het handig alvast de meterkast te laten aanpassen en de aansluiting te verzwaren? Dit ivm de doorlooptijd bij de netbeheerder. Als ik dat in januari/februari klaar wil hebben moet ik de aanvraag nu vast indienen.
Of is het beter eerst de panelen te laten leggen en te kijken of het past op de 1x40A aansluiting?

Ik moet nog opvragen wat het kost om de huidige 9 installatie automaten te herverdelen over de nieuwe aansluiting. Wat zou daar een richtprijs voor zijn? Gaat dat over bv 200 euro of gaat dat richting de 1000?

Graag jullie advies! De doorlooptijden maken het lastig tzt te zien hoe het gaat, en maakt dat ik voortijdig die keuze al moet/wil maken.
Dank!

Alle reacties

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:21
Ik heb zelf de keuze gemaakt dit wel te doen, maar vooral vanwege een laadpaal en elektrische auto die op 11kW kan laden. Daarnaast is de doorlooptijd voor de verzwaring bij ons 8 maanden (maart aangevraagd, 21 november staat de afspraak met de aannemer).
Een drie-fase omvormer gebruik je vaak pas vanaf ongeveer 5kW aan zonnepanelen. Zelf heb ik een 1-fase omvormer van 5kW wat voor mij prima is.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@floppydriver

Kan prima met die relatief kleine set, zonnepanelen ontlasten je aansluiting namelijk, om gaan naar 3 fase moet je buiten de 300,- van de aansluiting ook rekenen op 600- 800 euro van de meterkast en als je het goed wilt doen de kookgroep aanpassing naar een krachtgroep.
Enige is dat je met de 40A hoofdzekering wel een beveiliging tegen overbelasting van je aardlekschakelaars moet maken als je pv krijgt, anders kan je namelijk 56A door je meterkast trekken.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging