Tosot Airco (5kw) slaat (vrijwel) niet af bij verwarmen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnzymeX1983
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 27-04-2024
Hi,

ik heb onlangs een Tosot GWH18AAD (5kW) airco laten installeren en het apparaat werkt perfect. Het wordt lekker warm binnen...

Echter, het apparaat lijkt niet vanzelf af te slaan bij temperaturen hoger dan 17 graden. Dus als ik hem op 19 graden zet blijft hij uren doorblazen. Soms stopt hij na een paar uur, maar soms blijft hij gewoon 2/3 uur doorblazen zonder te stoppen (ik zet hem dan meestal uit). Na een aantal uur slaat hij dan wel eens af, maar vaak ook helemaal niet. Bij 17 graden lijkt hij echter wel altijd vrij snel af te slaan (hoewel ik hier ook wisselende resultaten mee ervaar).

Ik heb een goed geisoleerd huis uit 1997 (met een woonkamer van rond de 40m2) en de andere thermostaten in mijn huis (Remeha thermostaat en ik heb nog een losse temp meter aan de andere kant van de woonkamer) geven vaak 2 graden hoger aan dan de ingestelde temperatuur op de airco. Ook de Tosot zelf geeft vaak een graad hoger aan dan ingesteld. Dus bij verwarmen op 19 graden meent de Tosot zelf dat het 20 graden is. Toch blijft hij doorblazen. Waarom slaat de airco niet af?

Is dit normaal gedrag voor een airco? Ik heb zelf het vermoeden dat de temperatuur sensor niet goed werkt. Het is echter een nieuwe unit volgens de installateur. Deze beweert overigens dat het normaal is dat de airco pas heel laat afslaat...

Ik heb op internet gelezen dat grote afwijkingen in de temp sensor (vergeleken met bijvoorbeeld de CV thermostaat) vaak normaal zijn vanwege de wijze waarop de temp gemeten wordt en het feit dat warme lucht naar boven stijgt. Dit zou kunnen verklaren waarom de interne thermostaat van de Tosot vaak een graad hoger aangeeft dan de ingestelde temperatuur. Dit vind ik ook niet erg, maar waarom slaat het ding niet af?

Voor diegene onder jullie die een Tosot hebben, ervaren jullie hetzelfde gedrag? Zo nee, wat kunnen mogelijke oorzaken zijn van het niet afslaan van de airco bij ietwat hogere temperaturen? Heeft het zin de temp sensor eens door te laten meten (ik heb ergens een weerstand tabel gevonden)? Kan het probleem wellicht ergens anders liggen?

Het kan goed zijn dat alle airco's zo werken en dat dit "totally normal" gedrag is, kan er echter niks over vinden op het internet.

Alle feedback is daarom welkom!

Groeten,

Kim

[ Voor 2% gewijzigd door EnzymeX1983 op 16-11-2022 20:27 . Reden: improvements/aanvullingen ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:36

me1299

$ondertitel

Ik heb zelf een Daikin met een auto stand. Als ik zeg dat hij moet verwarmen (koelen) naar bijvoorbeeld 20 graden dan regelt hij terug naar de laagste stand als hij over de grenswaarde gaat. Maar stoppen doet hij niet waardoor hij na verloop van tijd gerust een paar graden warmer of kouder stookt dan hetgeen ik heb ingesteld.

Dat is ook een beetje het resultaat van 'te krachtige' airco voor de ruimte.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnzymeX1983
Hi, bedankt voor de reactie. Ik heb ook een auto stand, maar in dit geval bedoel ik echt de verwarmen stand. De auto stand werkt natuurlijk als een soort climate control, dus is het logisch dat ie blijft draaien, toch? Is het warmer dan de grenswaarde gaat ie koelen, is het kouder verwarmen... Uitslaan zal hij dan niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:22

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Is dat dan niet domweg gewoon nodig om de boel op die temperatuur te houden? Of blijft de temperatuur in huis alsmaar stijgen als je hem niet handmatig uitzet?

En los van het blazen: wat doet het energieverbruik na het bereiken van de doeltemperatuur? Neemt dat af, of blijft ie ook maximaal verbruiken?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:47
Omdat het niet goed is voor zon machine om steeds te stoppen met verwarmen.

Als hij stopt dan koelt het gas weer af en moet hij extra werk doen om de boel weer op te warmen.

Ik gok dat, net als wat @Orion84 aangeeft, energieverbruik zal wel veel dalen bij bereiken doel temp.

(En wat n=1 betreft) ook bij mij blijft hij continue draaien bij behalen doeltemperatuur.
Wel gaat de ventilator veel zachter blazen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnzymeX1983
Hi @Deshmir , ik ga eens letten op het stroomverbruik bij halen van de doeltemperatuur, ik ben iig al blij dat jullie aangeven dat het niet extreem vreemd is, bedankt voor de reacties.

Wat wel raar is, is dat ze boven, in een veel kleinere ruimte, wel uitslaan na een relatief korte tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnzymeX1983
@Orion84 ja temp blijft stijgen maar niet eeuwig, als ik hem op 20 instel, staat de interne thermostaat op 21/22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpdeboer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-08-2024
Hallo,

Ik heb net een Mitsubishi multisplit laten installeren.
6 kW buitenunit met 1 x 3.5 kW binnen (woonkamer) en 2 x 2.0 kW voor slaap/hobby kamers.
Ik zit nu met het probleem dat de woonkamer te langzaam op temp. komt. Van 16.5 naar 19 °C in 1 uur.
Daarna doet de airco er nog minstens een uur over om op 20 °C te komen (zowel auto stand als handmatige stand).
Wat ik minstens zo akelig vind is dat de fan van de binnenunit en buitenunit bij het behalen van de eindtemp. op 3/4 van de max speed blijft draaien.
Ik heb dan alleen maar de woonkamerunit aan.

Ik heb een goed geisoleerd huis van bouwjaar 2008.

De installateur denkt zelf aan de verdeling van de warmte. De unit blaast nu gewoon recht naar de andere kant van de woonkamer. Dit zou het snelst moeten verdelen.
Ik heb meerdere richtingen geprobeerd van de uitblaasstand maar geen verbeteringen gezien.

Mijn vraag is nu eigenlijk of een 5 kW binnenunit zou helpen.
Wat doet een zwaardere binnenunit eigenlijk ?
Meer luchtverplaatsing of meer warmte introduceren.
Indien er meer lucht verplaatst wordt in een kleinere tijd dan zou het mijn probleem niet verhelpen.
Het zou de ruimte mijns inziens iets sneller opwarmen, maar blijft de fan dan niet alsnog in een hoge stand acclimatiseren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnzymeX1983
Hi @hpdeboer ,

Ik ben zelf geen expert, maar als ik je verhaal zo lees ondervind je, naast dat het bij jou langer duurt om de eind temp te bereiken, precies hetzelfde probleem als mij, toch?

Ik heb wel een 5kw unit hangen, en bij mij bereik ik de ingestelde temp vrij snel (binnen een half uur). Toch slaat hij niet uit. Dit komt overeen met jou verhaal dat hij daarna op 3/4 blijft draaien. Als ik op mijn slimme meter kijk zie ik idd dat het verbruik iets afneemt bij bereiken van de ingestelde temperatuur, maar nog altijd rond de 0.7kwh blijft (terwijl het in het begin zo rond de 0.9/1.0 kwh is).

Geen idee wat een zwaardere binnenunit nu meer brengt, maar ik zou zeggen dat deze indien nodig, meer warmte kan genereren per tijdseenheid, maar dan wel tegen een hoger verbruik. Ik denk dat een 3.5kwh en een 5kwh hetzelfde aan warmte brengen zolang ze evenveel verbruiken. Echter kun je met die extra 1.5kw nog een beetje meer warmte genereren, maar dan verbruikt de unit ook meer stroom. Ik denk dat de fan speed bij beiden hetzelfde is en de energie die hiervoor verbruikt wordt te verwaarlozen is. Disclaimer: geen idee of het klopt wat ik zeg haha :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

Ik heb een Fujitsu Siemens uit mijn hoofd een 3kw.

Heb ook eens gekeken wat dat apparaat doet, als ie aan de bak moet gaat het verbruik naar 800w en als de temperatuur bereikt is blijft hij licht blazen en verbruikt hij nog maar 30w.

Per dag is het verbruik zo'n 4,5kW
Overdag 19 graden en 's avonds 21 graden tot 23;00uur dan gaat de temperatuur naar 19 graden.

Buitentemperatuur overdag zo'n 10 graden , 's nachts 4 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:59
Ik herken dit gedrag van de Mitsubishi Heavy airco's die hier hangen. Na de technische handleiding bleek uiteindelijk een functie(?) te zijn die standaard aanstond. Simpel gezegd stond daar een tabel met temperaturen die de gebruiker kon instellen met daar onder de werkelijke temperatuur die de airco dat gaat proberen te behalen. Dat begon uit mijn hoofd bij +1 graden wanneer je hem op 18 graden zet maar bij 20 graden was dat al +3 graden. Dit resulteerde hier binnen eigenlijk in dat het veel te warm werd en de airco's ook als een malle stonden te loeien. Ik heb deze functie uiteindelijk uit kunnen zetten waarmee het gewoon allemaal spot-on is. Wanneer nu de temperatuur bereikt is blijft hij nog maar heel zachtjes blazen en stopt de compressor buiten. Wellicht kun je dit op jouw airco ook zo instellen. Bij mij hete het zoiets als "compensation for excessive temperature rise"
Nu zullen er ongetwijfeld mensen gaan roepen dat je dit vooral niet moet doen omdat de compressor moet blijven draaien en niet moet gaan pendelen omdat veel start/stops slecht zijn. Echter is dit met moderne inverter airco's veel minder aan de orde. De airco zal eerst gewoon terug gaan moduleren en op een laag pitje gaan draaien en als de temperatuur uiteindelijk bereikt is stoppen om later weer heel rustig te gaan starten. Tenzij je in een tochtig hok woont zal je dit uiteindelijk bij iedere airco, warmtepomp of cv ketel gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:59
hpdeboer schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:46:
Hallo,

Ik heb net een Mitsubishi multisplit laten installeren.
6 kW buitenunit met 1 x 3.5 kW binnen (woonkamer) en 2 x 2.0 kW voor slaap/hobby kamers.
Ik zit nu met het probleem dat de woonkamer te langzaam op temp. komt. Van 16.5 naar 19 °C in 1 uur.
Daarna doet de airco er nog minstens een uur over om op 20 °C te komen (zowel auto stand als handmatige stand).
Wat ik minstens zo akelig vind is dat de fan van de binnenunit en buitenunit bij het behalen van de eindtemp. op 3/4 van de max speed blijft draaien.
Ik heb dan alleen maar de woonkamerunit aan.

Ik heb een goed geisoleerd huis van bouwjaar 2008.

De installateur denkt zelf aan de verdeling van de warmte. De unit blaast nu gewoon recht naar de andere kant van de woonkamer. Dit zou het snelst moeten verdelen.
Ik heb meerdere richtingen geprobeerd van de uitblaasstand maar geen verbeteringen gezien.

Mijn vraag is nu eigenlijk of een 5 kW binnenunit zou helpen.
Wat doet een zwaardere binnenunit eigenlijk ?
Meer luchtverplaatsing of meer warmte introduceren.
Indien er meer lucht verplaatst wordt in een kleinere tijd dan zou het mijn probleem niet verhelpen.
Het zou de ruimte mijns inziens iets sneller opwarmen, maar blijft de fan dan niet alsnog in een hoge stand acclimatiseren ?
Een zwaardere binnenunit gaat niet helpen. Dit heeft met het modulatiegedrag te maken en het feit dat je de temperatuursensor in de binnen-unit gebruikt. Dit kun je enigzins omzeilen met de klokthermostaat functie. Stel je wilt dat het vanaf 6:30 gewoon 21 graden is. Dan programmeer je hem dat hij om 6:00 uur start op 30 graden en laat je hem om 6:15 op 21 graden verder gaan.

Hoe ik het uiteindelijk zelf heb opgelost is hiermee: https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl
Op de ene binnen-unit heb ik dan via de kabelgoot van de surround speakers een bedrade ds18b20 sensor elders in de kamer hangen. Voor de andere binnen-unit hangt er een zigbee temperatuursensor waarvan home assistant de waarde via MQTT bij de binnen-unit aanlevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePalm
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-01-2024
Chatslet schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:32:
Ik herken dit gedrag van de Mitsubishi Heavy airco's die hier hangen. Na de technische handleiding bleek uiteindelijk een functie(?) te zijn die standaard aanstond. Simpel gezegd stond daar een tabel met temperaturen die de gebruiker kon instellen met daar onder de werkelijke temperatuur die de airco dat gaat proberen te behalen. Dat begon uit mijn hoofd bij +1 graden wanneer je hem op 18 graden zet maar bij 20 graden was dat al +3 graden. Dit resulteerde hier binnen eigenlijk in dat het veel te warm werd en de airco's ook als een malle stonden te loeien. Ik heb deze functie uiteindelijk uit kunnen zetten waarmee het gewoon allemaal spot-on is. Wanneer nu de temperatuur bereikt is blijft hij nog maar heel zachtjes blazen en stopt de compressor buiten. Wellicht kun je dit op jouw airco ook zo instellen. Bij mij hete het zoiets als "compensation for excessive temperature rise"
Hallo, heb je deze instelling via de afstandsbediening kunnen wijzigen? Ik ervaar hetzelfde probleem, op 18° valt hij snel uit, maar hoger duurt het uren en is het vervelend dat de fan blijft blazen als je TV zit te kijken. Ik heb wel een unit van het merk AUX, 7kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde1
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 04-10-2024
ben van plan ook een tost airco aan te schaffen
heb een vraag : hoe zit het met het geluidsniveau -- maak hij veel herrie of is hij stil ?
graag reactie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:29

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Stap van dat plan af en spaar even door voor een echte airco in plaats van een slechte Chinese stickerplakker.

Word jij gelukkiger van, je buren en ook het milieu.

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:53

servies

Veni Vidi Servici

Fedde1 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:07:
ben van plan ook een tost airco aan te schaffen
heb een vraag : hoe zit het met het geluidsniveau -- maak hij veel herrie of is hij stil ?
graag reactie
Ik kan er niet over klagen. We hebben 3 binnenunits in huis hangen verdeeld over 2 buitenunits en ja, ze maken geluid, ik had ook niets anders verwacht, dat doet elke airco. Ik vind ze redelijk stil, ik had meer lawaai verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loneranger56
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-04 15:59
Ik heb zelf ook een airco van het merk Tosot en heb ook het gevoel dat deze bij het verwarmen niet automatisch afslaat op de ingestelde temperatuur. Zou het kunnen dat dit te maken heeft met een instelling op de afstandsbediening?

Ik zie in de display 3 verschillende icoontjes met daarin een thermometertje waarvan ik de funktie niet goed begrijp. ( zie bijgevoegde foto's).
Als deze instellingen niets te maken hebben met het automatisch in en uitschakelen van de airco, kan iemand mij dan uitleggen waar deze icoontjes dan wel voor staan?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wrz2xgk5PFFF3TxeKNaW0MbKLIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QK5v5Ap0cWDG4YM4f71b1zeT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfaOYU-iQhFOKYNsgx9ymyluk34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L9C3HLtWZXtUBqlEJkeWTexA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ry8JUo5uyTgz2YmLXJbtNdx3qdw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uJ58S7drix3Mbzz3Ngq5HvDM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
loneranger56 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:23:
Ik heb zelf ook een airco van het merk Tosot en heb ook het gevoel dat deze bij het verwarmen niet automatisch afslaat op de ingestelde temperatuur. Zou het kunnen dat dit te maken heeft met een instelling op de afstandsbediening?

Ik zie in de display 3 verschillende icoontjes met daarin een thermometertje waarvan ik de funktie niet goed begrijp. ( zie bijgevoegde foto's).
Als deze instellingen niets te maken hebben met het automatisch in en uitschakelen van de airco, kan iemand mij dan uitleggen waar deze icoontjes dan wel voor staan?[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Letterlijk de eerste pagina van de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9391-idoYqjPJ1E62nyE98YbXVQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ByZKoOTOYglHZM3Hrj8qdoku.jpg?f=fotoalbum_large

Wil je dus verwarmen gebaseerd op buitentemperatuur, ingestelde temperatuur of omgevingstemperatuur?

• loneranger56
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-04 15:59
@ Pagani,
Bedankt voor je reactie.

Heb de handleiding niet, airco is door de vorige eigenaar van de woning geplaatst en deze kon me ook niet veel vertellen. Ook op het internet kon ik hem niet vinden.
Deze unit maakt deel uit van een multisplit unit en hangt in de huiskamer van ongeveer 35 m2. De andere unit is iets kleiner en hangt op de slaapkamer.
Ik voeg een afbeelding bij van het typeplaatje dus als iemand mij een kopie van een manual kan sturen dan zou ik dat erg waarderen.

Ik zou graag willen dat de airco afslaat op het moment dat de temperatuur in de ruimte (huiskamer) bereikt is.
Ben ik nu erg dom als ik vraag wat het verschil is tussen ingestelde temperatuur en binnenomgevings temperatuur?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QgngGD6vvF8MarSaoC5afv5AS-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qpMgixSee6yN9Xx2D2jZkPNt.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1