Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dungeonis
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-12-2022
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Ik zoek een nieuwe 65 inch QLED/OLED tv voor de woonkamer. TV komt vlak bij een groot raam te hangen. Het raam is +/- 3 meter breed en 2 meter hoog en deze zithoek zit op het zuiden

Wat is je budget?
Met Black Friday hoop ik een tv te vinden tussen de €1500 - €1750,-, maar maximaal €2000,-

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Huidige tv is een Samsung Q80 series 55 inch, maar deze zal naar boven gaan. De nieuwe TV zal door dochtertje (6 jaar oud) overdag gebruikt worden, maar voor ons (ouders) met name in avond en weekenden voor series/films en gaming via PS5 (Fifa, CoD, Battlefield).

Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?
Ik ben wel op zoek naar een tv met uitstekende beeldkwaliteit en goed geluid of mogelijkheid om goed geluidsapparatuur aan te sluiten (adviezen zijn welkom) voor met name films/series,gaming. Moet ook bekennen dat ik geen (kritische) kenner ben. Ik vind het wel van belang dat reflectie overdag niet te storend is.Op dit moment heb ik weinig/geen last van zonlicht die op de huidige Samsung (80 series) 55 inch tv valt.

Wat heb je zelf al gevonden?
De Samsung QN95B sprak mij erg aan n.a.v. review vanwege de hoge helderheid. Dit ook in het echt kunnen ervaren (BCC en Mediamarkt). Las in de reacties dat de het ontbreken van Dolby Vision gemist zou kunnen worden (heb hier zelf weinig verstand van). Ik las ook dat deze verplicht met de One Connect Box komt en deze is voor mij compleet overbodig, omdat er speciaal een goot voor de kabels in de muur afgewerkt is. Ik begreep dat de Samsung QN90B nagenoeg hetzelfde is, maar enkel de One Connect Box dan niet meegeleverd wordt. Ik ben benieuwd of dit klopt, want de helderheid van de QN95B lijkt wel nog iets beter wat mij ook meer aanspreekt, maar kan mij zo voorstellen dat je zonder ze naast elkaar te hebben, geen verschil merkt.

Ik heb daarnaast de review gelezen van de LG C2 / G2 en laatst genoemde sprak mij ook enorm aan. Ook in de BCC bekeken en zag er goed uit. Enige zorgen zijn de stekker die niet afneembaar is (al lijkt deze in de goot te passen), maar met name of ik last ga krijgen van de reflectie van zonlicht in deze zitruimte.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik ben benieuwd welke tv jullie zouden adviseren, Samsung QN95B / 90B (i.v.m. niet nodig hebben One Connect Box) of de LG G2. Verder las ik ergens in de reacties dat het loont om webshops af te bellen voor een scherpere prijs en ik was benieuwd of iemand zijn ervaringen kan delen en of dit geldt voor zowel LG als Samsungs tv's.

Alvast bedankt voor jullie reacties/adviezen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:37
De Samsung QN9xB hebben allemaal dezelfde beeldkwaliteit, en verschillen enkel of features zoals een one connect box, een andere kleur bezel etc.

Kijk je voornamelijk overdag bij extreem veel omgevingslicht, zonder de ruimte deels donkerder te maken, dan is een LCD tv een goede keus. In alle andere gevallen volstaat een OLED meer dan voldoende.

De meeste OLED tv’s hebben een glossy toplaag, dit kan voor hinderlijke reflecties zorgen.

Met jouw wensen zou ik voor de Sony 65A80J kiezen, dit model heeft een semi glossy afwerking kan SDR iets helderder weergeven dan een LG C2 en biedt een goede geluidskwaliteit als je niet te veeleisend bent (vergelijkbaar met een midrange soundbar met geïntegreerde subwoofer).

Qua LCD heb je twee smaken, de Samsung QN9xB en de Sony X95J. Beide modellen volstaan meer dan voldoende mbt helderheid, de Sony ondersteunt Dolby Vision en biedt betere processing. Je kunt de zoekfunctie in dit subforum gebruiken, in een aantal recente topics ga ik verder in op detailniveau wat de verschillen zijn tussen de QN9xB en X95J.

Prijsaanvraag geldt voor alle merken en zal van winkel tot winkel verschillen, het loont dus altijd om met verschillende winkels contact op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dungeonis
Dank voor je snelle reactie en duidelijke reactie.

Door jouw reactie ben ik nu ook serieus een OLED tv aan het overwegen, al vind ik extreem veel omgevingslicht een lastig punt. We hebben nu '''in between'' plisse gordijnen die het licht tegen houden, maar voor de kleinere raampjes in de buurt is geen zon/lichtwering aanwezig. Het is in ieder geval niet insteek om alles zoveel mogelijk te verduisteren om daarmee zon/omgevingslicht tegen te gaan.

Ik ben alleen dus wel benieuwd hoe storend het zal zijn als je overdag tv kijkt of in de zomer als het langer zonnig/licht is. Misschien maak ik me wel onnodig druk, maar ik vind omgevingslicht lastig in te schatten en ik lees veel wisselende reacties over de storende factor van zon/omgevingslicht bij OLED dus het is moeilijk om een inschatting te maken of dit in onze situatie ook het geval zal zijn.

Hierboven maak jij de vergelijking tussen de Sony 65A80J en de LG C2 en geef jij aan dat Sony beter uit de verf komt. Ben jij ook van mening dat de Sony 65A80J beter is t.o.v. de G2 (ik las dat G2 iets beter is dan de C2? Of zit het antwoord al in jouw reactie op een vergelijkbare vraag (zie hieronder)

''Vergeleken met de LG modellen biedt de A8xJ als meerwaarde; betere processing (motion handling, upscaling, kleurengradatie, tone mapping etc.), semi-glossy toplaag (minder reflecties dan bij andere OLED tv’s), betere geluids- en bouwkwaliteit en een uitgebreidere/ snellere OS.''

Ik ben natuurlijk nu de QLED gewend en dit bevalt op zich goed (ook met licht inval), maar ik ben wel benieuwd wat dus de meerwaarde is van een OLED tv qua kijkbeleving. Is dit merkbaar in de beeldkwaliteit bij films,series en PS5 games?

Wederom bedankt!

[ Voor 11% gewijzigd door Dungeonis op 16-11-2022 22:15 . Reden: Vraag al eerder beantwoord ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Graag gedaan!

Jouw goede openingspost en uitgebreide interactie verdient ook een compliment, kan menig openingsposter nog wat van leren ;)

Hier staat een OLED in combinatie met een achtergevel op ZW dat voor ~ 80% uit glas bestaat, met in between gordijnen.

Overdag tv kijken is goed te doen, ook in de zomer met èn zonder zonnewering. Wat je wel merkt is dat in de zomer met de in between gordijnen dicht zonder gebruik te maken van de zonnewering het beeld wat fletser is c.q. minder popt. Dit nadeel wordt ruimschoots goed gemaakt in de avonden, het is nog steeds elke keer genieten.

Verder hangt het ervan af op welke helderheid jij/ jullie momenteel gewend zijn om tv te kijken, de gemiddelde consument kijkt SDR op een te hoge helderheid hierdoor zou je wellicht in het begin even moeten wennen aan de omschakeling naar OLED.

De meerwaarde van OLED is dat de beeldkwaliteit subliem is, ongeacht de bron. Daarnaast oogt alles scherper.

Als je het type bent die de nieuwe tv uitpakt, inlogt bij de streaming diensten, een decoder aansluit en verder niks verandert loont het niet om voor een OLED te kiezen. Want dan geef je in alle eerlijkheid weinig om beeldkwaliteit c.q. je zal de sublieme beeldkwaliteit van OLED minder snel waarderen.

In grote lijnen is de beeldkwaliteit van OLED tv’s gelijkwaardig, ongeacht model of merk. Het is voornamelijk op detailniveau waarin de verschillende merken zich onderscheiden.

Panasonic richt zich voornamelijk op de Hollywood ervaring (lees: out of the box het beste gekalibreerd, beeld wordt zeer nauwkeurig weergegeven met respect voor de creators intent).

Sony richt zich ook op films/ series waarbij nauwkeurigheid hoog in het vaandel staat. Verder is de processing class leading, op sommige onderdelen doet Sony het net wat beter dan Panasonic en vice versa. Daarnaast biedt Sony een goede geluidskwaliteit, dat voor de gemiddelde consument volstaat, op hun OLED modellen.

LG biedt de beste/ meest uitgebreide gaming features, ze liepen qua processing achter maar hebben de laatste jaren een inhaalslag gemaakt.

Of de A80J beter is dan de G2 hangt dus af aan welke details je waarde hecht.

- De unique selling points van de G2 zijn een heat sink (de Sony A90J heeft ook een heat sink maar is aanzienlijk duurder) wat voor betere HDR prestaties zorgt en een no gap design met meegeleverde muurbeugel.

- Unique selling points van de A80J zijn zoals eerder aangegeven een semi glossy paneel, betere bouwkwaliteit, uitstekende interne speakers, daarnaast is het snellere en fijnere bediening/ OS mooi meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dungeonis
Wederom bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie (en het compliment). Ik doe in ieder geval mijn best om mij zoveel mogelijk in te lezen over de features en bijkomende voor- en nadelen om tot een goede afweging te komen. Moet ook zeggen dat ik bij veel features (bijvoorbeeld Dolby Vision) nog niet echt een gevoel ontwikkeld heb en dus nog lerende ben.

Bij de huidige tv heb ik wel gekeken welke settings het beste zijn voor tv & gaming, maar ik merk ook dat als je dit uitzoekt, de antwoorden niet altijd consistent hetzelfde zijn. Heb jij tips voor mij hoe ik hier wat meer thuis in kan worden? Bijvoorbeeld een bron waar ik mij kan in lezen of filmpjes die helpen om wegwijs te worden bij het regelen van de juiste settings voor een TV?

Na jouw advies ben ik meteen even gaan kijken in de Mediamarkt en moet ik zeggen dat we erg gecharmeerd waren van de A90J (de A80J hadden ze niet staan daar) en lijkt inderdaad ook minder reflectie te geven dan de LG G2 al blijft dit lastig te beoordelen in een donkere winkel. Weet jij toevallig of het kwaad kan als er zonlicht op de OLED valt (zowel als die uit staat als tijdens het kijken)? Want ik kan niet uitsluiten dat er zo nu en dan een enige tijd zon op de tv schijnt.

Ben jij ook van mening dat het prijsverschil tussen de A90Jen de A80J (en ook de LG G2) te rechtvaardigen is? Als dat zo is, dan kan ik misschien nog iets van de prijs afkrijgen al ik een paarwinkels afbel. Ik las op dit forum dat er door (web) shops op nieuwere/hogere versies vaak een stuk meer korting (400 euro) gegeven wordt dan op lagere versies. Als ik dan net boven de €2000 uit kom zou dat mooi meegenomen zijn.

Neig op dit moment wel naar de AJ90 n.a.v. wat ik gezien heb en mede ook jouw bevindingen, maar zal ook van de prijs afhangen. Die muurbeugels is ook top, want ik wil de tv ook gaan ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFries
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 01-06 17:04
Misschien heel brutaal maar ik zit een beetje met hetzelfde probleem (als het niet mag verwijder ik mijn reactie).

Wij hebben ons eerste huis gekocht en zijn bijna zover om te verhuizen. We hebben een kabelgoot in de muur verwerkt dus een wens voor een one box is niet perse nodig.

De tv zit ongeveer op een 4 a 4.5 meter afstand van de bank. Er komt geen direct zonlicht op die positie dus dat is wel heel fijn.

Meende op internet te lezen dat er dan geadviseerd wordt om richting de 70 tot 85 inch tv te gaan. Nadeel wat ik dan weer lees is beeld kwaliteit welke achteruit zou gaan.

Oled, qled en alle andere termen heb ik het 1 en ander over gelezen maar kan er nog niet echt uit filteren wat voor onze situatie handig is.

Samsung the frame vind ik wel mooi omdat hij enigsinds weg valt in het interieur. Zijn daar nog alternatieven in? Of zou het advies dan luiden totaal ander merk. Er is zoveel aambod dat het verwarrend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Dungeonis schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:50:
Wederom bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie (en het compliment). Ik doe in ieder geval mijn best om mij zoveel mogelijk in te lezen over de features en bijkomende voor- en nadelen om tot een goede afweging te komen. Moet ook zeggen dat ik bij veel features (bijvoorbeeld Dolby Vision) nog niet echt een gevoel ontwikkeld heb en dus nog lerende ben.

Bij de huidige tv heb ik wel gekeken welke settings het beste zijn voor tv & gaming, maar ik merk ook dat als je dit uitzoekt, de antwoorden niet altijd consistent hetzelfde zijn. Heb jij tips voor mij hoe ik hier wat meer thuis in kan worden? Bijvoorbeeld een bron waar ik mij kan in lezen of filmpjes die helpen om wegwijs te worden bij het regelen van de juiste settings voor een TV?
De reden dat de antwoorden niet consistent zijn heeft ermee te maken dat iedereen een persoonlijke voorkeur heeft. Waar ik meer op doelde is dat wanneer je een tv uitpakt en je gaat uitzoeken welk instelling het meest in de beurt komen van een natuurlijke weergave dan zal een OLED van toegevoegde waarde zijn. Geef je niet zoveel om accuraatheid en hou je van oververzadigde kleuren? Dan is een OLED/ highend tv nog steeds een goede keus maar de meerprijs het niet waard.

Dit artikel zal je goed op weg helpen m.b.t. de out of the box instellingen die het dichts bij reference zitten.

Verder zijn onderstaande artikelen wel interessant;

HDR video formats - the prospects

Dolby Vision FAQ
Na jouw advies ben ik meteen even gaan kijken in de Mediamarkt en moet ik zeggen dat we erg gecharmeerd waren van de A90J (de A80J hadden ze niet staan daar) en lijkt inderdaad ook minder reflectie te geven dan de LG G2 al blijft dit lastig te beoordelen in een donkere winkel. Weet jij toevallig of het kwaad kan als er zonlicht op de OLED valt (zowel als die uit staat als tijdens het kijken)? Want ik kan niet uitsluiten dat er zo nu en dan een enige tijd zon op de tv schijnt.

Ben jij ook van mening dat het prijsverschil tussen de A90Jen de A80J (en ook de LG G2) te rechtvaardigen is? Als dat zo is, dan kan ik misschien nog iets van de prijs afkrijgen al ik een paarwinkels afbel. Ik las op dit forum dat er door (web) shops op nieuwere/hogere versies vaak een stuk meer korting (400 euro) gegeven wordt dan op lagere versies. Als ik dan net boven de €2000 uit kom zou dat mooi meegenomen zijn.

Neig op dit moment wel naar de AJ90 n.a.v. wat ik gezien heb en mede ook jouw bevindingen, maar zal ook van de prijs afhangen. Die muurbeugels is ook top, want ik wil de tv ook gaan ophangen.
Direct zonlicht kan voor vlekken zorgen, OLED is organisch en kan slecht tegen UV licht. Zo nu en dan enige tijd zonlicht dat direct op de tv schijnt is geen probleem zolang dit maar niet bijv. in de zomermaanden is gedurende een aantal uur in de middag met een hoge UV-index.

De A90J heeft een glossy toplaag, maar zou goed kunnen dat deze tv iets minder reflecteert dan de toplaag van de G2. De volgende keer wanneer je in de winkel bent kun je het beste naar de A8xK kijken, dit model heeft net als de A8xJ een semi-glossy toplaag. De reden waarom ik de A8xK niet benoemd heb heeft ermee te maken dat dit model wat duurder is maar qua beeldkwaliteit bijna indentiek is aan de A8xJ, enige verschil is een verder verstevigde behuizing en een upgrade voor de interne speakers.

Imo is het prijsverschil (~ 40% duurder) tussen de A90J en de A8xJ/ A8xK niet te rechtvaardigen, tenzij je graag het beste wilt hebben van wat Sony te bieden heeft in de WOLED categorie en in combinatie met het design, al zal laatstgenoemde in jullie geval deels tenietgedaan worden aangezien je van plan bent om de tv op te hangen. De Sony modellen worden overigens zonder muurbeugel geleverd, wellicht ben je in de war met de LG G2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
DeFries schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:27:
Misschien heel brutaal maar ik zit een beetje met hetzelfde probleem (als het niet mag verwijder ik mijn reactie).

Wij hebben ons eerste huis gekocht en zijn bijna zover om te verhuizen. We hebben een kabelgoot in de muur verwerkt dus een wens voor een one box is niet perse nodig.

De tv zit ongeveer op een 4 a 4.5 meter afstand van de bank. Er komt geen direct zonlicht op die positie dus dat is wel heel fijn.

Meende op internet te lezen dat er dan geadviseerd wordt om richting de 70 tot 85 inch tv te gaan. Nadeel wat ik dan weer lees is beeld kwaliteit welke achteruit zou gaan.

Oled, qled en alle andere termen heb ik het 1 en ander over gelezen maar kan er nog niet echt uit filteren wat voor onze situatie handig is.

Samsung the frame vind ik wel mooi omdat hij enigsinds weg valt in het interieur. Zijn daar nog alternatieven in? Of zou het advies dan luiden totaal ander merk. Er is zoveel aambod dat het verwarrend is.
De kijkafstand is erg persoonlijk, bij 4 à 4,5 meter zou ik persoonlijk voor 65 of 75/ 77'' gaan.

Er is geen correlatie tussen kijkafstand x en afmeting y m.b.t. beeldkwaliteit, de beeldkwaliteit kan inderdaad achteruit gaan wanneer je een beperkt budget hebt en hierdoor concessies moet doen (lees: doordat je per se formaat x wilt met budget y val je terug in een lagere klasse waardoor de beeldkwaliteit achteruit kan gaan).

Wanneer je iets zoekt in de categorie 'The Frame' en je waarde hecht aan goede beeldkwaliteit is de LG 65 of 77G2 de beste keus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFries
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 01-06 17:04
Freshouttheoven schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:11:
[...]

De kijkafstand is erg persoonlijk, bij 4 à 4,5 meter zou ik persoonlijk voor 65 of 75/ 77'' gaan.

Er is geen correlatie tussen kijkafstand x en afmeting y m.b.t. beeldkwaliteit, de beeldkwaliteit kan inderdaad achteruit gaan wanneer je een beperkt budget hebt en hierdoor concessies moet doen (lees: doordat je per se formaat x wilt met budget y val je terug in een lagere klasse waardoor de beeldkwaliteit achteruit kan gaan).

Wanneer je iets zoekt in de categorie 'The Frame' en je waarde hecht aan goede beeldkwaliteit is de LG 65 of 77G2 de beste keus
Duidelijk.

Budget wou ik proberen te houden op ongeveer 2k. Mocht dat onvoldoende zijn dat rek ik het nog een beetje, want ik begrijp natuurlijk ook dat je niet voor een dubbeltje op de eerste rij kunt zitten.

Als ik nou zou zeggen geen 'The frame' editite, wat is dan een goed alternatief?

LG betreft beeld kwaliteit dus echt beter? Beeld kwaliteit wil ik wel goed voor elkaar hebben. Wil er ook graag af en toe een game op kunnen spelen.

[ Voor 6% gewijzigd door DeFries op 18-11-2022 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
DeFries schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 17:24:
[...]

Duidelijk.

Budget wou ik proberen te houden op ongeveer 2k. Mocht dat onvoldoende zijn dat rek ik het nog een beetje, want ik begrijp natuurlijk ook dat je niet voor een dubbeltje op de eerste rij kunt zitten.

Als ik nou zou zeggen geen 'The frame' editite, wat is dan een goed alternatief?

LG betreft beeld kwaliteit dus echt beter? Beeld kwaliteit wil ik wel goed voor elkaar hebben. Wil er ook graag af en toe een game op kunnen spelen.
Ik zou zeggen lees je eerst eens in, je maakt het jezelf wel erg gemakkelijk. Er zijn voldoende recente topics waarin het een en ander wordt uitgelegd, ook in dit topic staat eigenlijk al alles wat je moet weten om een keus te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dungeonis
Freshouttheoven schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:10:
[...]

De reden dat de antwoorden niet consistent zijn heeft ermee te maken dat iedereen een persoonlijke voorkeur heeft. Waar ik meer op doelde is dat wanneer je een tv uitpakt en je gaat uitzoeken welk instelling het meest in de beurt komen van een natuurlijke weergave dan zal een OLED van toegevoegde waarde zijn. Geef je niet zoveel om accuraatheid en hou je van oververzadigde kleuren? Dan is een OLED/ highend tv nog steeds een goede keus maar de meerprijs het niet waard.

Dit artikel zal je goed op weg helpen m.b.t. de out of the box instellingen die het dichts bij reference zitten.

Verder zijn onderstaande artikelen wel interessant;

HDR video formats - the prospects

Dolby Vision FAQ

[...]

Direct zonlicht kan voor vlekken zorgen, OLED is organisch en kan slecht tegen UV licht. Zo nu en dan enige tijd zonlicht dat direct op de tv schijnt is geen probleem zolang dit maar niet bijv. in de zomermaanden is gedurende een aantal uur in de middag met een hoge UV-index.

De A90J heeft een glossy toplaag, maar zou goed kunnen dat deze tv iets minder reflecteert dan de toplaag van de G2. De volgende keer wanneer je in de winkel bent kun je het beste naar de A8xK kijken, dit model heeft net als de A8xJ een semi-glossy toplaag. De reden waarom ik de A8xK niet benoemd heb heeft ermee te maken dat dit model wat duurder is maar qua beeldkwaliteit bijna indentiek is aan de A8xJ, enige verschil is een verder verstevigde behuizing en een upgrade voor de interne speakers.

Imo is het prijsverschil (~ 40% duurder) tussen de A90J en de A8xJ/ A8xK niet te rechtvaardigen, tenzij je graag het beste wilt hebben van wat Sony te bieden heeft in de WOLED categorie en in combinatie met het design, al zal laatstgenoemde in jullie geval deels tenietgedaan worden aangezien je van plan bent om de tv op te hangen. De Sony modellen worden overigens zonder muurbeugel geleverd, wellicht ben je in de war met de LG G2.
Dank voor deze info, hier kan ik zeker wat mee. Het is zeker waar dat iedereen zijn eigenlijk persoonlijke voorkeur heeft qua afstelling van de tv, maar ik kan me zo voorstellen dat je eerder uit gaat van een persoon/bron waarvan je weet dat die veel kennis & ervaring heeft op dit gebied. Ik ga me er in ieder geval even in verdiepen, thanks!

Voor wat betreft het zonlicht heb ik dit weekend (wanneer het droog was) even goed in de gaten gehouden, hoelang en hoeveel zonlicht dit betreft. Zelfs nu de zomerperiode voorbij is, heeft de zon vanaf circa 11:30 toch een paar uur op de tv geschenen, tenzij ik de plisse gordijnen potdicht zou doen (dit zien wij niet echt als een reeële optie). Vooral omdat dit in de zomer nog erger zal zijn. Ik voorzie met enige goede zelfkennis dat wij dit ook geregeld zouden vergeten.

Weet jij of is ergens te achterhalen hoe snel deze schade zou kunnen optreden? Als dit namelijk binnen enkele maanden/jaren al aangericht kan zijn, dan moet ik mijn verlies nemen en opnieuw voor QLED kiezen. Als dit over een periode van bijvoorbeeld 7-10 jaar zal zijn, dan acht ik de kans wel groot dat ik al een nieuw tv aangeschaft zal hebben.

Hoe enthousiast ik ook word van een nieuwe OLED TV, ben ik toch wel bang voor het effect van zonlicht (en eerder dus reflectie) wat dus bij een QLED tv (voor zover bij mij bekend) geen/mindere rol speelt. Ik zou mijn blik dan opnieuw moeten richten op de QN9xB of zie jij nog betere alternatieven voor deze optie?

Wederom mijn dank is groot :)

[ Voor 9% gewijzigd door Dungeonis op 21-11-2022 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:17
Oled kan niet tegen direct zonlicht,dus zou zeker geen OLED nemen als er direct zonlicht op het scherm staat

zie bv:

https://homestheatre.com/oled-tv-for-bright-rooms/

It is extremely important to discuss the effects sunlight and especially sunlight has on your OLED TV. Sunlight will almost always cause problems for your OLED display and in many ways. OLED TVs consist of sensitive internals, and heat caused by the sunlight can damage the organic material within your OLED display

[ Voor 63% gewijzigd door freaky35 op 21-11-2022 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsja83
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-04 17:44
Nou ben ik zelf een groot Oled fan, heb zelf twee oled tv's en veel kennissen ook op spoor van oled gezet, tot ieders grote tevredenheid. Maar laatst m'n schoonouders toch een samsung QN93B aangeraden, omdat de tv hangt tegenover een complete glazen pui van 6 meter op het zuiden. En deze tv doet het daar fantastisch qua zon en weerspiegeling. Het ontbreken van dolby vision is jammer qua streaming, maar niet onoverkomelijk.

PV-output | 5,32 kWp | platdak 13° | ZZW | regio 0299

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Dungeonis schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:50:
[...]

Dank voor deze info, hier kan ik zeker wat mee. Het is zeker waar dat iedereen zijn eigenlijk persoonlijke voorkeur heeft qua afstelling van de tv, maar ik kan me zo voorstellen dat je eerder uit gaat van een persoon/bron waarvan je weet dat die veel kennis & ervaring heeft op dit gebied. Ik ga me er in ieder geval even in verdiepen, thanks!

Voor wat betreft het zonlicht heb ik dit weekend (wanneer het droog was) even goed in de gaten gehouden, hoelang en hoeveel zonlicht dit betreft. Zelfs nu de zomerperiode voorbij is, heeft de zon vanaf circa 11:30 toch een paar uur op de tv geschenen, tenzij ik de plisse gordijnen potdicht zou doen (dit zien wij niet echt als een reeële optie). Vooral omdat dit in de zomer nog erger zal zijn. Ik voorzie met enige goede zelfkennis dat wij dit ook geregeld zouden vergeten.

Weet jij of is ergens te achterhalen hoe snel deze schade zou kunnen optreden? Als dit namelijk binnen enkele maanden/jaren al aangericht kan zijn, dan moet ik mijn verlies nemen en opnieuw voor QLED kiezen. Als dit over een periode van bijvoorbeeld 7-10 jaar zal zijn, dan acht ik de kans wel groot dat ik al een nieuw tv aangeschaft zal hebben.

Hoe enthousiast ik ook word van een nieuwe OLED TV, ben ik toch wel bang voor het effect van zonlicht (en eerder dus reflectie) wat dus bij een QLED tv (voor zover bij mij bekend) geen/mindere rol speelt. Ik zou mijn blik dan opnieuw moeten richten op de QN9xB of zie jij nog betere alternatieven voor deze optie?

Wederom mijn dank is groot :)
Graag gedaan!

Afhankelijk van de zonkracht en de duur die de tv hieraan bloot wordt gesteld, kan dit al vrij snel gaan. Nu is dit niet direct een ramp, met een pixel refresh programma kun je dit eenvoudig weer oplossen echter komt dit de levensduur zeker niet ten goeden. Hierdoor kun je inderdaad beter een LCD tv kopen.

Momenteel heb je maar twee smaken in het high-end LCD segment;

Samsung QN9xA/ QN9xB of de Sony X95J/ X95K.

De Q9xB biedt betere prestaties dan de Q9xA. Imo is de X95K momenteel overpriced en blijft de X95J dus over.

Zoals eerder aangegeven biedt Samsung geen ondersteuning voor Dolby Vision, de meeste HDR titels komen in dit format uit/ worden in Dolby Vision gemasterd. De QN9xA/ QN9xB zal dan terugvallen op HDR10 wanneer het een Dolby Vision signaal ontvangt. Doordat beide Samsung modellen een hoge (piek)helderheid hebben wordt dit gemis gedeeltelijk opgevangen echter blijft er nog steeds een goed waarneembaar verschil bestaan tussen HDR10 en Dolby Vision. Daarnaast wijkt de PQ curve flink af van reference en laat de QN9xA/ QN9xB HDR beelden te helder zien, ongeacht het HDR format. Ook vallen schaduwdetails weg doordat Samsung bewust kiest voor een hogere contrast door middel van agressieve dimming van de zones ipv accuraatheid.

De Sony X95J is een veel betere keus op het gebied van accuraatheid. Dit model geeft HDR correct weer, ondersteunt Dolby Vision, biedt betere processing (denk o.a. aan kleurengradatie, motion handling en upscaling), uniformiteit van het paneel is beter, OS is uitgebreider, werkt fijner/ soepeler en heeft daarnaast een veel betere bouwkwaliteit. Door het kiezen voor accuraatheid laat de X95J wel iets meer blooming zien (is in de praktijk nauwelijks waarneembaar), dit is een bewuste keuze om schaduwdetails te behouden.

Nu zullen er Tweakers zeggen dat de QN9xA/ QN9xB de tv met een betere beeldkwaliteit is doordat het gebruik maakt van miniLED en x aantal zones meer dan de X95J. Op papier is dit juist maar in de praktijk valt dit verschil reuze mee en zijn er meerdere personen die hun QN9xA/ QN9xB hebben omgeruild voor een X95J en dit model een betere/ natuurlijkere beeldkwaliteit vinden hebben.
Pagina: 1