Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Eerste PC Build 1440p - Videobewerking - Gaming - ~€1500

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PPost
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 27-10 22:06
Beste Tweakers,

Na een lange tijd studeren, nu eindelijk een baan, en dus het geld om een serieuze desktop te maken. Ik heb de afgelopen jaren een "game" laptop gehad, en wil nu graag weer terug naar een desktop.

Ik ben super amateur hardware hobbyist, en heb het afgelopen jaar met tweede hands onderdelen en oude computers een NAS gemaakt, en andere projectjes gedaan met hardware.

Echter wordt dit mijn eerste echte PC Build, en ik vind het toch behoorlijk wat geld en wilde graag advies wat beter kan, of wat ik verkeerd doe.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
  • Ik heb veel wensen wat ik zou willen met mijn nieuwe systeem. Toch is mijn eerste, en voornaamste wens dat ik 1440p, 144+ FPS games kan spelen (hoeft niet ultra settings).
  • Heb ik vroeger een Youtube-channel gehad, en ik wil weer nieuw leven in deze Youtube-channel blazen. Ik wil dus ook graag games opnemen en daarna bewerken in Davinci Resolve.
  • Verder heb ik heel veel plezier in TextToImage AI (StableDiffusion), Python en Photoshop ook zou ik deze dingen zonder veel vertraging willen kunnen doen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Circa €1500~, het is mijn eerste serieuze build en ik wil niet te hard van stapel lopen. Misschien gedurende maanden wat "upgrades kopen" (zoals waterkoeling). Wellicht van plan om mijn systeem te verkopen na een jaar, en dan weer een nieuwe maken. Heb namelijk veel lol in het bouwen van computers.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb twee componenten voor een vrienden prijsje van een collega overgekocht. Deze staan dus vast, de rest van de componenten staat open voor discussie.

• Zotac GAMING GeForce RTX 3070 Twin Edge OC White Edition
• Silverstone ST1000-PTS

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heb me ogen op de 5600X, en daar voor nu de stock cooler voor te gebruiken. Later upgraden naar een betere CPU Koeler.

Ik heb ergens gelezen dat bij Ryzen 5xxx CPU's het beste RAM DDR4-3600 CL 16 is. Nu kan ik alleen witte RAM DDR4-3600 CL 18 vinden en niet CL 16. Hoe veel maakt CL 16 vs CL 18 nou daadwerkelijk uit? Volgens mij niet heel veel, maar wilde het toch navragen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeur, maar sta open om dingen 2e hands te kopen. Welke producten raden jullie aan 2e hands te kopen, welke niet?

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Aangezien ik een witte GPU heb, leek het me leuk om een witte build te maken. Wit met een accent van een andere kleur (misschien licht blauwe PSU kabels). Verder wil ik dat het systeem niet al te groot is, aangezien ik hem op me bureau ga zetten. RGB maakt mij niet veel uit.

Ga je overklokken?
Wellicht. Heb het nog nooit gedaan, maar lijkt me wel interessant om ooit eens naar te kijken. Het interesseert me wel heel erg.

Wat verwacht je van ons?

• Vroeg me af wat jullie van me CPU keuze vinden. Of dit niet te "slecht" is voor mijn behoeftes die ik wil doen met de computer. Zat te twijfelen om naar een 5700x of 5800x te gaan. Ik weet niet of de 5600X goed genoeg is voor wat ik wil. Ook of de Stock CPU cooler van de 5600X ok is? Of is Intel meer aan te raden met mijn ambities?
• Wat vinden jullie van mijn behuizing? Ik wil graag een witte case, die niet al te groot is (maar wel ATX PSU). Suggesties, tips? Sta open voor verandering.
• Wat is nou daadwerkelijk het verschil tussen CL 16 CL 18 voor mijn build?
• Aangezien ik van een laptop overstap naar desktop heb ik een Monitor, en een toetsenbord nodig. Wat vinden jullie van mijn monitor keuze? Ik heb een toetsenbord, maar als ik hem ga upgraden, wat raden jullie dan aan?
• Zijn er verder duidelijke "bottlenecks", of fouten in mijn build? Of verbeteringen die ik zou kunnen doen?
• Hoe goed zijn de kortingen nou echt op Black Friday Cyber Monday?

Volgens PCPartpicker heb ik de volgende foutmeldingen:

A USB 2.0 to USB 3.2 Gen 1 header adapter is required.
A USB 3.2 Gen 1 to USB 3.2 Gen 2 header adapter is required.

Dit is niet erg toch?

The Asus ROG STRIX B550-A GAMING ATX AM4 Motherboard supports the AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 6-Core Processor with BIOS version 1004. If the motherboard is using an older BIOS version, upgrading the BIOS will be necessary to support the CPU.

En dit is ook niet lastig toch?

Mijn Build tot nu toe:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 179,-€ 179,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B550-A Gaming€ 149,-€ 149,-
1VideokaartenZotac GAMING GeForce RTX 3070 Twin Edge OC White Edition€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenLian Li O11 Air Mini Wit€ 129,90€ 129,90
1KabelsCorsair Premium Individually Sleeved PSU Cables Starter Kit Type 4 Gen 4 - White Wit€ 54,90€ 54,90
1MonitorenDell S2721DGFA Zwart€ 359,-€ 359,-
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro SL CMH32GX4M2D3600C18W€ 129,07€ 129,07
1VoedingenSilverstone ST1000-PTS€ 204,90€ 204,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 98,53€ 98,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.304,30

Alle advies en tips zijn welkom! Hartelijk dank voor het lezen, en alvast bedankt voor je advies.

Gr, PPost

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 23:30
Corsair Type 4 kabels op de Silverstone voeding betekent kortsluiting! Je kunt beter voor Silverstone witte extension kabels gaan

• PPost
Djarune schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:10:
Corsair Type 4 kabels op de Silverstone voeding betekent kortsluiting! Je kunt beter voor Silverstone witte extension kabels gaan
Harstikke bedankt! Ik vroeg me al af hoe het zat met PSU kabels van andere merken. Bespaart me veel geld :)

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:31
• Vroeg me af wat jullie van me CPU keuze vinden. Of dit niet te "slecht" is voor mijn behoeftes die ik wil doen met de computer. Zat te twijfelen om naar een 5700x of 5800x te gaan. Ik weet niet of de 5600X goed genoeg is voor wat ik wil. Ook of de Stock CPU cooler van de 5600X ok is? Of is Intel meer aan te raden met mijn ambities?
Omdat je naast gaming ook streaming noemt zou ik voor een 8-core gaan. Stock koeler voor een 5600X kan, maar een after market cpu koeler geeft lagere temperaturen en is daardoor stiller.
Intel is een prima keus, maar voor een snellere Intel kom je duurder uit door het moederbord.

• Wat vinden jullie van mijn behuizing? Ik wil graag een witte case, die niet al te groot is (maar wel ATX PSU). Suggesties, tips? Sta open voor verandering.
Als je in de Air Mini een ATX-moederbord plaatst, dan past bovenin geen AIO-koeler meer. Bovenin is wel de beste plek voor een AIO-koeler, omdat de warme lucht dan direct de behuizing uit wordt geblazen.
Een 8-core wordt ook warmer dan een 6-core, dus een after market koeler is zeker aan te raden.

• Aangezien ik van een laptop overstap naar desktop heb ik een Monitor, en een toetsenbord nodig. Wat vinden jullie van mijn monitor keuze?
Goede keus, maar kan ook wel goedkoper.

• Wat is nou daadwerkelijk het verschil tussen CL 16 CL 18 voor mijn build?
Een paar procent.
• Hoe veel maakt CL 16 vs CL 18 nou daadwerkelijk uit?
3200CL16 en 3600CL18 hebben dezelfde toegangstijd (10ns), pas met 3600CL16 heb je een lagere toegangstijd.

• Hoe goed zijn de kortingen nou echt op Black Friday Cyber Monday?
In het algemeen geen zinnig woord over te zeggen. Je moet het per product controleren. In de TW prijsdatabase vind je de historische prijzen.

• Zijn er verder duidelijke "bottlenecks", of fouten in mijn build? Of verbeteringen die ik zou kunnen doen?
Enkele suggesties:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X Boxed€ 238,40€ 238,40
1BehuizingenFractal Design Pop Air White TG Clear€ 99,60€ 99,60
1MonitorenASUS TUF Gaming VG27AQZ Zwart€ 305,60€ 305,60
1WaterkoelingThermaltake TH240 ARGB Sync AIO Liquid Cooler Snow Edition€ 89,38€ 89,38
1Geheugen internG.Skill Trident Z F4-3200C16D-32GTZSW€ 124,94€ 124,94
1Solid state drivesKingston KC3000 1TB€ 99,90€ 99,90
Totaal€ 1.311,72
Fractal behuizing met de mogelijkheid om bovenin een 240-radiator te monteren: https://www.fractal-desig...p/pop-air/white-tg-clear/
De Fractal heeft 2x USB 3.0 front aansluitingen en tegen meerprijs USB 3.1 Gen 2 Type-C.
Het ASUS moederbord heeft interne headers voor:
1 x USB 3.2 Gen 1 header supports additional 2 USB 3.2 Gen 1 ports
2 x USB 2.0 headers support additional 4 USB 2.0 port
Dus geen header voor de optionele Type-C aansluiting.
https://dlcdnets.asus.com...50-A_GAMING_UM_v2_WEB.pdf

8-core Ryzen cpu waarvoor bios 2423 nodig is. Aangezien de cpu reeds langere tijd op de markt is, is te verwachten dat het moederbord deze bios al heeft. De ASUS ondersteunt bios flashback om de bios te kunnen upgraden.

G.Skill memory in dezelfde grijs/wit kleurstelling als het moederbord. Bij AM4 en Corsair bij voorkeur Z3200CLxx of Z3600CLxx memory.

Goedkopere ASUS 165Hz IPS monitor, Gsync compatible, in hoogte verstelbaar.
Witte Thermaltake AIO-koeler met ARGB fans.
Snellere PCIe4.0 Kingston SSD.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 23:30
Voor videobewerking is de 5700x (+50 euro) interessant. Voor videobewerking + gaming is de 5800x3d (+200 euro) interessant, maar dan zul je ook de 13600k moeten bekijken. Die vind ik zelf nog interessanter.

Verder komt het gekozen mobo zonder USB-C header voor de aansluiting op de kast. Die poort gaat dus niet werken.

• PPost
@Woezik Hartstikke bedankt voor je uitgebreide en duidelijk antwoord!

Ik ga denk ik dan voor de 5700x + de waterkoeling die je aanraad. Ik was al bang dat ik 8 cores moest gaan. Ook de Fractal behuizing die je aanraad ziet er prachtig uit en ga ik waarschijnlijk kiezen. De SSD is inderdaad een stuk sneller en goedkoper.

Qua monitor vond ik hem voor €299- bij de Dell site. Ik ga nog even tijd nemen om het model wat jij aanraad te bekijken.

https://www.dell.com/nl-n...itoren-monitoraccessoires

Verder vroeg ik me af waarom je de G.Skill memory aanraad. Raad je dit aan omdat de kleur goed match met het moederbord? Niet omdat het beter is?

Nogmaals hartelijk bedankt voor het advies!

Updated

1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X Boxed€ 238,40€ 238,40
1BehuizingenFractal Design Pop Air White TG Clear€ 99,60€ 99,60
1MonitorenDell S2721DGFA Zwart€ 359,-€ 359,-
1WaterkoelingThermaltake TH240 ARGB Sync AIO Liquid Cooler Snow Edition€ 89,38€ 89,38
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro SL CMH32GX4M2D3600C18W€ 129,07€ 129,07
1Solid state drivesKingston KC3000 1TB€ 99,90€ 99,90
Totaal€ 1.369,25

• PPost
@Djarune Hartstikke bedankt voor je antwoord.

Ik vind de 5800x3d op het moment toch wel weer iets te prijzig. Ik vraag me af of dit een must is om te doen wat ik wil, of dit iets extra's is.

Ook dat wat je al zegt de 13600k wordt ook dan interressant ronde deze prijs categorie. Ben bang het me net iets te prijzig gaat worden. Ik vind de Intel moederborden ook wel heel duur. Wellicht bij mijn volgende build over een tijdje interessant.
Verder komt het gekozen mobo zonder USB-C header voor de aansluiting op de kast. Die poort gaat dus niet werken
.

Ik denk niet dat ik dit heel erg vind op het moment. Ik gebruik op het moment bijna niet de USB-C header. Tenzij ik iets niet gebruik, wat ik wel zou moeten gebruiken?

Nogmaals bedankt voor je hulp!

[ Voor 14% gewijzigd door PPost op 16-11-2022 21:52 ]

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:31
PPost schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:41:
Verder vroeg ik me af waarom je de G.Skill memory aanraad. Raad je dit aan omdat de kleur goed match met het moederbord? Niet omdat het beter is?
Corsair compatibiliteit is vaak lastig vast te stellen. Corsair Z3200CLxx en Z3600CLxx is meestal optimized for Ryzen. De CMH kit met D3600CL18 geheugen staat niet op de Qualified Vendor List bij Asus en het G.Skill geheugen wel, zie: https://rog.asus.com/nl/m...odel/helpdesk_qvl_memory/ Dan nog zou het prima kunnen werken, maar het blijft vaag. De QVL wordt meestal niet meer onderhouden, nadat het moederbord is uitgebracht.
Pagina: 1