Ik en mijn vriendin zijn aan het kijken naar een huis wat we erg mooi vinden. Het is echter nogal een oud huis met veel gebreken, vooral op isolatiegebied. Nu hoop ik mijn huidige huis te verkopen met overwaarde waarmee ik wat verduurzaming zou kunnen financieren.
Het betreft deze woning.
Het doel is om dit huis zo energiezuinig mogelijk te maken en bij voorkeur misschien zelfs 0 op de meter. Maar ik ben slecht onderlegd in deze materie om te weten of dat naïef is om te willen of dat het haalbaar is voor een bepaalde prijs. Belangrijk om te weten is ook dat het een beschermd stadsgezicht betreft waardoor er niets veranderd kan worden aan het uiterlijk van de voorgevel. Zonnepanelen mogen wel op het platdak van het huis en de schuur.
Ik heb een lijstje om te verduidelijken wat ik verwacht dat nodig zal zijn.
- vloerverwarming (en koeling) aanleggen t.b.v. een warmtepomp (de verdiepingsvloeren zijn van hout, kan dat dan wel)
- een warmtepomp installeren
- is een grondwarmtepomp het waard?
- het huis zover mogelijk luchtdicht maken / isoleren dat een vloerverwarming zin heeft (muren, dak en vloer, ramen)
- zijn hiervoor voorzetwanden nodig?
- nieuwe vloer storten op verdiepingen?
- uiteraard zonnepanelen (schijnt ook beter te zijn dan een zonneboiler voor 2 personen)
- moet ik kozijnen laten vervangen?
- ventilatie met warmte terugwinsysteem
- misschien een sedumdak
- als ik een blowdoortest laat doen, kunnen we dan ook alle problemen aanpakken?
- wat kan ik nog meer doen?
Mijn vragen zijn dus om dat wat duidelijker te maken:
- Kan ik op deze manier mijn huis zo opwaarderen naar moderne standaarden? Vergeet ik iets? Is het onhaalbaar?
- Wat zou dat ongeveer kosten qua orde van grootte? 20.000? 50.000? 100.000? Meer?
Het betreft deze woning.
Het doel is om dit huis zo energiezuinig mogelijk te maken en bij voorkeur misschien zelfs 0 op de meter. Maar ik ben slecht onderlegd in deze materie om te weten of dat naïef is om te willen of dat het haalbaar is voor een bepaalde prijs. Belangrijk om te weten is ook dat het een beschermd stadsgezicht betreft waardoor er niets veranderd kan worden aan het uiterlijk van de voorgevel. Zonnepanelen mogen wel op het platdak van het huis en de schuur.
Ik heb een lijstje om te verduidelijken wat ik verwacht dat nodig zal zijn.
- vloerverwarming (en koeling) aanleggen t.b.v. een warmtepomp (de verdiepingsvloeren zijn van hout, kan dat dan wel)
- een warmtepomp installeren
- is een grondwarmtepomp het waard?
- het huis zover mogelijk luchtdicht maken / isoleren dat een vloerverwarming zin heeft (muren, dak en vloer, ramen)
- zijn hiervoor voorzetwanden nodig?
- nieuwe vloer storten op verdiepingen?
- uiteraard zonnepanelen (schijnt ook beter te zijn dan een zonneboiler voor 2 personen)
- moet ik kozijnen laten vervangen?
- ventilatie met warmte terugwinsysteem
- misschien een sedumdak
- als ik een blowdoortest laat doen, kunnen we dan ook alle problemen aanpakken?
- wat kan ik nog meer doen?
Mijn vragen zijn dus om dat wat duidelijker te maken:
- Kan ik op deze manier mijn huis zo opwaarderen naar moderne standaarden? Vergeet ik iets? Is het onhaalbaar?
- Wat zou dat ongeveer kosten qua orde van grootte? 20.000? 50.000? 100.000? Meer?