Vreemde schimmel plekken op binnenmuur.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-09 17:32
Bij mijn moeder in huis zijn in een week tijd vreemde schimmel plekken op 2 muren ontstaan.
Het is een studeerkamer die grenst aan de woonkamer. De binnenmuur is opgetrokken met Gibo blokken
De ruimte is net als de aangrenzende woonkamer voorzien van vloerverwarming.
Ik probeer te bedenken hoe dit kon ontstaan? De buitenmuur is droog. De binnenmuur grenst aan de hal die ook warm en droog is. Er lopen geen leidingen door de muur.
Ik dacht misschien optrekkend vocht uit de kruipruimte, maar ook die is ook kurk droog. (Vloer is overigens een broodjes vloer, aan de onderkant geïsoleerd met piepschuim.)

Links van de hoek is de buitenmuur, rechts de binnenmuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WglvON26zTNpDiMsO-C3Cvl8JIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q8z5YvBmliD2Z5w26AKI0DsO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:44
Optrekkend vocht is vaak te zien als een gele rand.

Dit neigt meer naar condens vocht dat is gaan schimmelen.
Dan is de spouwmuur op die plaats soms minder goed geïsoleerd.
Ook zou het kunnen zijn dat de isolatie daar juist is gaan zakken en vochtig is geworden.

En andere mogelijkheid is dat de vloerverwarming (te) ver van deze hoek ligt waardoor deze plek iets kouder blijft.

Gaat ook vaak samen met een te hoge luchtvochtigheid en minder ventileren.

[ Voor 34% gewijzigd door Cobb op 16-11-2022 17:10 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Kruipruimte (wanneer aanwezig) droog?
Kan ook optrekkend vocht zijn.

Droog dus

[ Voor 12% gewijzigd door _eLMo_ op 16-11-2022 17:02 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Is er goede beluchting ?
alles isoleren is leuk, maar vocht moet wel weg kunnen. Meet je met vochtmeter ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
De ruimte staat in open verbinding met de woonkamer. Samen ongeveer 50 m2.
Er wordt goed geventileerd. Met een eenvoudige digitale meter meet ik een luchtvochtigheid van 65%.
Schimmel zit ook alleen in deze hoek. Aan de andere kant van de muur is niets te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:44
Luchtvochtigheid is ook maar een moment opname. Regelmatig even kijken om een beter beeld te krijgen. Als het regelmatig rond of boven de 70 zit dan kan dit bijdragen en slaat er vocht daar op de muur omdat het een kouder plekje is.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:02

-tom-562

Oliesjeik

Puin in de spouwmuur en daardoor optrekkend vocht?

Vaak bu'j te bang!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb hetzelfde mee gemaakt. Bij mij was een (traag) lekkende waterleiding de oorzaak.

Hou daarom de waterdruk van je (vloer)verwarming in de gaten om te zien of daar niets weg lekt. Controleer ook je watermeter voor en na een periode zonder water gebruik (zoals 's nachts). Koop eventueel een digitale watermeter van Home Wizard om je verbruik inzichtelijk te maken.

Bedenk ook dat water altijd naar het laagste punt kruipt, de lekkage kan dus heel ergens anders zitten en dat die hoek toevallig ietsjes lager ligt dan de rest van het huis.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

remmuz schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:22:
De ruimte staat in open verbinding met de woonkamer. Samen ongeveer 50 m2.
Er wordt goed geventileerd. Met een eenvoudige digitale meter meet ik een luchtvochtigheid van 65%.
Schimmel zit ook alleen in deze hoek. Aan de andere kant van de muur is niets te zien.
Dakgoot overlopen, lekkage ?
Het duurt vaak even als er een lek is voordat het in de binnenmuur trekt, en er schimmel ontstaat

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• remmuz
Hackus schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:46:
[...]

Dakgoot overlopen, lekkage ?
Het duurt vaak even als er een lek is voordat het in de binnenmuur trekt, en er schimmel ontstaat
Het is een hoekhuis. Aan deze kant zit geen goot maar loopt de buitenmuur recht omhoog naar de nok.
Tot vandaag is het al een tijd droog geweest. De muur was aan de buitenkant ook droog.
Vandaag veel regen dus ik ga zaterdag kijken of het erger is geworden.
Pagina: 1