USB-C Monitor gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:36
Ik zoek een?
Monitor voor thuiswerken en incidenteel game/fotobewerking (geen topprio)

Wat is je budget?
300 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeur

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Ik wil het scherm via USB-C gaan gebruiken, maar mijn vrouw ook. Er zijn dan twee laptops in beeld
- Mijn zakelijke Dell Precision 3541
- Onze privé ASUS D509DA

De eerstgenoemde laptop heeft USB-C met oplaadmogelijk, thunderbolt en de hele rats. Ik gebruik op kantoor nu een Dell WD18TB dock met 2 schermen (displayport). Onze privé laptop heeft volgens mij deze mogelijkheid niet, maar heeft wel een USB-c aansluiting.

Ik heb het volgende scherm op het oog:
uitvoering: Iiyama ProLite XUB2792QSN-B1 Zwart

Samengevat zoek ik een scherm die grofweg voldoet aan het volgende:
- 27 inch of groter is, liefst WQHD resolutie (schaling niet nodig)
- USB-C beeldoverdracht ondersteunt
- Power delivery biedt
- Enigzins kleurecht is
- Als USB hub fungeert, met optioneel RJ45 netwerk.

- Nice to have is dat er een KVM op zit voor eventueel een desktop PC, maar dit is geen vereiste.

Daarnaast heb ik nog wat onduidelijkheden waar ik graag antwoord op wil hebben:
1. 65 watt power delivery capaciteit, is dit voldoende om mijn werklaptop vol genoeg te houden? Er zit een vrij zware (130 watt) adapter bij.
2. Werkt het scherm ook echt via USB-C (dus niet stiekem thunderbolt vereist)? Ik weet niet of onze privé laptop dat laatste ondersteunt.

Alvast dank voor de antwoorden op mijn vragen. Andere suggesties voor beeldschermen welke voldoen aan budget en gestelde wensen/doel zijn natuurlijk ook welkom.

[ Voor 6% gewijzigd door NoepZor op 16-11-2022 15:05 ]

De wijzen komen uit het Oosten!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11:00
Een uitdaging.
Om even in te gaan op jouw vragen 1 en 2:

1. Durf ik niet te zeggen. Voor de meeste laptops is het voldoende, maar laptops met een zware videokaart erin vragen regelmatig meer. Het lijkt erop dat jouw laptop dit ook heeft, maar de website van Dell geeft buitengewoon weinig informatie. Maar je zal vast zelf weten wat voor gpu er in zit. Heb je een aparte gpu, dan is de kans groot dat 65W niet volstaat.
2. Jouw privé laptop gaat dit waarschijnlijk niet kunnen doen. De laptop moet een displayport signaal over usb-c sturen. Dat lijkt niet het geval. Thunderbolt doet dat sowieso wel, maar alle laptops met usb-c "Displayport alt mode" kunnen dan ook. Ik vermoed dat jouw laptop dat niet heeft.

• NoepZor
@ZatarraNL dank voor je antwoorden! :) Ik doe met de werklaptop geen grafisch intensieve dingen (desktopwerk), volgens mij trekt ie dan niet maximaal stroom.

Wat ik verder van je begrijp is dat je met een USB-C scherm wel een alt mode ondersteuning moet hebben (anders werkt ie alleen als USB dock dan). Dat was mij nog niet helemaal duidelijk geworden uit de zoektocht. USB-C = USB-C gaat dus niet op in deze. Om te kloten met displaylink adapters gaat me ook weer wat ver, HDMI inpluggen is dan makkelijker.

In feite kom ik dan op de volgende setting:

Werklaptop: inpluggen USB-C kabel voor voeding, beeld en randapparatuur.
Prive laptop: inpluggen USB-C voor randapparatuur, HDMI voor beeld en adapter voor voeding.

Het is ook niet zo dat dat laatste onoverkomelijk is. Er wordt niet dag in dag uit thuisgewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11:00
USB-c is geworden tot een kabel/stekker met een grote variatie aan signalen die er over verstuurd kunnen worden. Thunderbolt is eigenlijk de meest complete, inclusief DisplayPort alt mode, waarbij je daarom de meeste garantie hebt dat iets werkt. DisplayLink draait het om. Dit werkt bij eigenlijk alle apparaten.

DisplayLink drivers werken alleen met DisplayLink docks, zoals WD18Tb die je nu hebt. Dan hoeft er geen usb-c DisplayPort als mode op de laptop te zitten, aangezien DisplayLink anders werkt. Vooralsnog ken ik geen beeldschermen met usb-c die met DisplayLink werken, maar daar kan ik naast zitten. Als je die kan vinden, dan kan alles wat je oorspronkelijk van plan was.

Maar, waarom moet dit onderdeel van het beeldscherm zijn? Ik heb zelf een DisplayLink uitvoering: i-tec USB 3.0 / USB-C / Thunderbolt 3 Dual Display Docking Statio... dock. Werkt net als de WD18TB, en ik heb deze met een VESA beugel achter mijn monitor gemonteerd. In dit geval kun je beide laptops met usb-c (of usb-A, wat jij wilt) aangesloten worden. En wellicht zijn er varianten met DisplayLink die richting de 100W laadvermogen gaan. Zo ben je vrijer in het kiezen van je monitor, al begrijp ik dat dit de prijs misschien iets doet toenemen.

[ Voor 16% gewijzigd door ZatarraNL op 17-11-2022 11:30 ]

• NoepZor
Mooiste zou zijn dat een dock zowel DisplayLink als DP in alt-mode ondersteunt. Een dock kost algauw 200-300 euro. Dat is een groot deel van de prijs van dat Iiyama scherm. En dan moet er nog een scherm bij :)