Wanneer is het "nodig" een nieuwe TV te kopen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.978 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heerder
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 25-02-2024
Hoi,

Ik heb 5 jaar geleden een redelijk highend tv gekocht ( samsung qe55q7famlxxn ) en ik vraag me af als ik dat nu weer doe hoe significant is het verschil dan? ik zou wel graag een 65inch willen hebben, maar kwa beeld kwaliteit vraag ik me af hoe groot het verschil zal zijn en of het de investering waard is.

wat is jullie idee hierover?

Dank jullie wel.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jayesh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:21
niet heel groot, tenzij je overstapt op oled dan gaat het verschil wat groter zijn. maar zolang je geen hdmi 2.1 poorten nodig hebt voor het gamen. zal het verschil heel minimaal zijn. grote kans dat je vrij weinig verschil gaat zien aangezien je huidige tv best goed is met felle diepe kleuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:56

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dat is heel persoonlijk.

Hier hebben we één FullHD TV van maar liefst 37" en 11 jaar oud. Chromecast erin en nog steeds erg tevreden ermee. Hij gaat pas weg als hij stuk is. Als we een film kijken schuiven we de bank naar voren zodat de TV groter lijkt. ;)

Sony 37EX720

[ Voor 4% gewijzigd door PD2JK op 16-11-2022 14:56 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:45
Ik heb een Pioneer Kuro PDP-LX608D uit 2008/2009, tweedehands gekocht in 2017. Als ik dit zo lees moet ik die ook maar snel vervangen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:30
Of het de investering waard is moet je zelf bepalen. Ik ben zelf recent overgestapt van een 12 jaar oude Sony 40" LCD televisie naar een 5 jaar oude Sony LED 42" televisie. Reden was niet eens de beeldkwaliteit of grootte, die was nog prima, maar die oude gebruikte 166W en werd flink warm terwijl die "nieuwe" het met 50W af kon. Nieuwe televisie is vanwege de dunne randen juist kleiner.

Qua beeldkwaliteit... ik heb in het begin flink moeite gehad met de instellingen, want blijkbaar moet zo'n ding zich in de showroom verkopen met extreem helder beeld en overdreven kleuren om zich te onderscheiden van de rest.

Je hebt de wens om naar 65" te gaan, dus als dat voor jou de reden is om te upgraden vanaf 55" moet je die stap gewoon nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:51
In principe is het nooit nodig. Het kan wel gebeuren dat je bepaalde nieuwe features niet kunt gebruiken omdat je TV het niet ondersteunt en wellicht zie je een mooie TV bij een kennis waarvan het beeldkwaliteit vele malen beter is. Maar anders dan dat levert het naar mijn mening vrij weinig op. De TV van mijn ouders is ruim 15 jaar oud, maar de kijkervaring is naar mijn mening gewoon prima. Natuurlijk vind ik mijn nieuwere TV mooier, maar zelfs als ik die oude van hun persoonlijk had, dan zou ik hem niet vervangen. Het kost mij ook net iets teveel geld iedere keer. Ik probeer zelf zo lang mogelijk met hardware te doen. Dat in tegenstelling tot de opa van mijn partner.. Hij koopt rustig ieder jaar een nieuw model, want nieuwer en beter. Je merkt jaar op jaar echter weinig verschil. Natuurlijk zul je na 5 jaar misschien wat verschil zien, denk aan iets betere beeldkwaliteit, kleinere randen, dunner scherm etc. Maar verder? Ik zie de meerwaarde niet. En dingen als een dunner scherm en kleinere randen is erg leuk, maar op een gegeven moment zie ik dat niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zolang hij doet wat jij wil dat hij doet is het niet nodig.

Zijn er dingen die je mist (120 fps gaming, VRR, een groter scherm, OLED etc etc) dan kan dat op een gegeven moment een reden zijn. Ook energieverbruik zou een reden kunnen zijn, maar een vijf jaar oud model zal al wel redelijk energiezuinig zijn verwacht ik.

Dus nee nodig zal het niet snel zijn. Maar misschien wel 'wenselijk' ;)

/edit: over verschil merken. Ik ben soms nog steeds echt verbaast over de kwaliteit van OLED en dat heb ik nu ook al bijna 5 jaar ;) Voor mij persoonlijk is dat de beste TV innovatie in mijn leven.

[ Voor 20% gewijzigd door ArthurMorgan op 16-11-2022 15:08 ]

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:19
Vanuit duurzaamheid gedacht kan ie nog heeel lang mee (tenzij ie kapot gaat). Met een chromecast erbij kan je nog wel even vooruit zolang je 1080p hebt. Die van mij is ook al meer dan 10 jaar en ik vind het nog steeds dikke prima. Goed geluid erbij helpt denk ik wel (en dat kan ook heel lang meegaan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-05 16:15

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Afgezien van wat kunstgrepen vanwege de analoge tuner, zou je vandaag nog prima een zwart-wit televisie uit de jaren '50 kunnen gebruiken, dus feitelijk is het nooit nodig om een nieuwe televisie te kopen. Vooral een kwestie van willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 23:29

FreakNL

Well do ya punk?

Voor het milieu is het veel beter (understatement) om NIET over te stappen totdat de TV kapot gaat of deze minimaal 15 jaar oud is..

Ik kijk hier nog naar een plasma uit 2012. Ongeveer 3 jaar geleden nog laten repareren voor 100 euro.

Niks mis mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:30
FreakNL schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:41:
Voor het milieu is het veel beter (understatement) om NIET over te stappen totdat de TV kapot gaat of deze minimaal 15 jaar oud is..

Ik kijk hier nog naar een plasma uit 2012. Ongeveer 3 jaar geleden nog laten repareren voor 100 euro.

Niks mis mee.
Heb die LCD van 12 jaar anders aardig lang gerekt. Maar nu dat ding eruit, Humax 5200C met 2TB harddisk er ook uit en een LED televisie met CI+ module terug.

Stroomverbruik van 166W + 28W terug naar 50W. Ding staat vaak de hele dag aan, als het niet is vanwege kinderprogramma's is het wel omdat vriendin de radio aan heeft staan. Vooral op radio is het verschil groot, want de nieuwe zet gewoon de backlight uit in radio modus.

Wat betreft het milieu: de oude LCD uit 2010 staat nog op V&A, de "nieuwe" komt van Marktplaats.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Tv aan voor de radio is natuurlijk echt onzinnig, energieverspilling en slecht voor je apparaat. Daar zijn veel beter manieren voor.

Mijn plasma staat Max zo’n 2 tot 2.5 uur per dag aan. Dan maakt het verbruik ook niet zoveel uit. En dat is überhaupt helemaal niet zo hoog.

Ik heb ook een kind maar die kijkt nauwelijks TV (half uurtje per dag).

[ Voor 34% gewijzigd door FreakNL op 16-11-2022 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:16
Ik ben in het voorjaar van een 50" fhd plasma naar een 65" 4k oled gegaan. Dat is in het begin leuk, het hdr logo wekt de indruk dat je er qua kleuren flink op vooruit gaat, maar om heel eerlijk te zijn, ik weet niet of ik nou daadwerkelijk het verschil zie. Ik zou de oude plasma er eens naast moeten zetten om te vergelijken.

Het grotere beeld is leuk, maar ook daar wen je binnen no time aan. En dan wil je mogelijk weer groter gaan.

Je zou eens de voor en nadelen naast elkaar kunnen zetten en aan de hand daarvan een keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik geloof best dat een 4K oled “beter” beeld geeft dan mijn plasma…

Maar zolang ik niet beter weet vind ik het best. Tevens heb ik geen 4K content…

Ik zie overigens wel verschil tussen mijn plasma en de LCD op de slaapkamer.

Mijn plasma was 1300 euro, ik hoop er minimaal 12 jaar mee te doen, liefst langer. Hij is uit begin 2013.

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:34
LA-384 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 22:35:
Ik ben in het voorjaar van een 50" fhd plasma naar een 65" 4k oled gegaan. Dat is in het begin leuk, het hdr logo wekt de indruk dat je er qua kleuren flink op vooruit gaat, maar om heel eerlijk te zijn, ik weet niet of ik nou daadwerkelijk het verschil zie. Ik zou de oude plasma er eens naast moeten zetten om te vergelijken.

Het grotere beeld is leuk, maar ook daar wen je binnen no time aan. En dan wil je mogelijk weer groter gaan.

Je zou eens de voor en nadelen naast elkaar kunnen zetten en aan de hand daarvan een keuze maken.
Het verschil tussen HDR content en non-HDR content is, als het goed is, erg duidelijk te zien. Zelfs op de tv zelf kun je de verschillen al makkelijk ervaren.

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-05 15:41
Kuhr89 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:45:
[...]

Het verschil tussen HDR content en non-HDR content is, als het goed is, erg duidelijk te zien. Zelfs op de tv zelf kun je de verschillen al makkelijk ervaren.
De vraag is alleen of het behalve de WOW factor iets toevoegt waardoor je een nieuwe tv 'moet' kopen.
Het gaat toch vooral om de entertainment factor vaak het tv kijken.. En dat is niet heel anders dan.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:34
Nee, het maakt het functioneel geen andere televisie en je ziet nog steeds beelden op je scherm.

Op het moment dat je game-consoles gaat gebruiken kun je wellicht die stap wel zetten. Heb ik ook pas gedaan toen de PS5 kwam en daarop aansluitend een G2 gekocht. Daarvoor alles met een Sony FHD tv gedaan.

Het is ook maar net of je het belangrijk vindt.

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
De discussie waarde van dit topic ontgaat mij. Behoudens wanneer je tv kapot is zijn de overige redenen nogal persoonlijk zoals hierboven ook al eens genoemd is. Bij deze dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.