Paar Newbie vragen over Peltier

Pagina: 1
Acties:

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Topicstarter
Ik heb een paar vragen over hoe een Peltier cooler werkt Ik heb er al het 1 en ander over gezocht en gelezen maar hiero komen mijn eerste vraagjes:

Zelf al wat gevonden:) http://www.waterkoeling.nl/peltiers.shtml

- Moet je tussen je Peltier en je Koelblok altijd isolatie materiaal doen ?

- Hoe bevestig je een Peltier aan je voeding ? Gaat die gewoon op zo'n voedingsblokje waar ook je HD op gaat ? Of je heb je er een speciale voeding voor nodig ?

- Hoe zit het met condentie ? Ik heb wel eens verhalen gehoord dat er allemaal ijs op kwam te zitten en dat daarna de boel smolt.

Bedankt voor zo ver!

http://www.xbmcfreak.nl/

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-08 17:14
Op woensdag 29 augustus 2001 12:32 schreef Erhnam het volgende:
...
1 Hoe bevestig je een Peltier aan je voeding ? Gaat die gewoon op zo'n voedingsblokje waar ook je HD op gaat ? Of je heb je er een speciale voeding voor nodig ? Hoe sterk moet je voeding zijn voor een Peltier ?

2 Hoe zit het met condentie ? Ik heb wel eens verhalen gehoord dat er allemaal ijs op kwam te zitten en dat daarna de boel smolt.
...
1. Er zit idd zo'n voedingsblokje op als bij een harddisk, maar bij zwaardere peltiers (100+ Watt) kan je beter een aparte peltiervoeding gebruiken. (of een losse compu-voeding en die alleen voor je pelt gebruiken)

2. Condensatie kan worden voorkomen door de proc en mobo goed te isoleren met neopreen, schuimrubber en/of siliconenkit.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-08 13:40
Op woensdag 29 augustus 2001 12:39 schreef GarBaGe het volgende:

1. Er zit idd zo'n voedingsblokje op als bij een harddisk, maar bij zwaardere peltiers (100+ Watt) kan je beter een aparte peltiervoeding gebruiken. (of een losse compu-voeding en die alleen voor je pelt gebruiken)
Hmm.. Dat ligt dan denk ik helemaal aan het peltier.. Ik heb namelijk een drift 08 (172W, 24V), en die heeft dus ook geen voedingsstekker..

Die kun je trouwens ook beter niet uit een computervoeding voeden.. Gaat niet helemaal goed..

Overigens op de vraag of je tussen je peltier en koelblok isolatie moet doen?? Ehm, als je bedoelt er echt tussen in, dus het peltierelement scheiden van het (water)koelblok? Nope.. Dat gaat niet werken..

Wel kun je er een beetje isolatie omheen doen, om condens-problemen te voorkomen!