Overstap van standaard staggered naar split ortholineair.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haelerien
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:29
In mijn zoektocht naar de beste ergonomie (zowel werk als vrije tijd spendeer ik het overgrote deel aan de computer) ben ik mijn setup gaandeweg aan het upgraden. Het is nu de beurt aan mijn toetsenbord.

Met ergonomie in het achterhoofd ben ik gaan zoeken op split keyboards. Het aanbod is nog vrij beperkt en zit al snel in het duurdere segment. Ik heb mezelf voorgenomen van prijs geen issue te maken.

Nu kwam ik de Dygma Defy tegen.
Ticks all the boxes - hot swappable mechanische switches, split design, tenting, ortholineair, programmeerbare toetsen en layers, ...
Het is nog in pre-sale, maar het bedrijf schept wel vertrouwen.
Ik twijfel enkel omdat de overstap wel vrij drastisch is, en ik vrees voor problemen met muscle memory.

Ik typ voorlopig nog op een standaard non-mechanisch azerty staggered toetsenbord. Ik ben een touch typer en kan dat ook vrij snel (+- 100 wpm). Ik maak me geen illusies - ik ga inboeten op die snelheid voor een lange periode na de overstap.
Nu vroeg ik mij af: zijn er hier nog tweakers die zich gewaagd hebben aan een gelijkaardige overstap? Hoe hebben jullie dat ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roawser
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Jammer dat je topic destijds geen reactie had dus vraag ik het maar aan jezelf: ben je ermee doorgegaan en wat waren toen je ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haelerien
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:29
roawser schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 08:58:
Jammer dat je topic destijds geen reactie had dus vraag ik het maar aan jezelf: ben je ermee doorgegaan en wat waren toen je ervaringen?
Intussen heb ik de Dygma Defy sedert eind 2023 in gebruik.
Degelijk toetsenbord, al valt de batterijduur wat tegen. Hier hangt hij meestal gewoon aan de kabel.

De overstap als touch typer valt best mee. Ik had het meeste moeite met de toetsen linksonder. De duimknoppen zijn echt een meerwaarde. Zo zit bv. ctrl en enter op een duimtoets. Dat aanleren duurde even, maar al bij al vlotter dan verwacht.
Elke toets is volledig aanpasbaar en er zijn ook meerdere layers beschikbaar, dus je kiest zelf hoe bruusk de overstap aanvankelijk is.
Wat de snelheid betreft: nu haal ik terug nipt 100 wpm als ik echt mijn best doe, maar dat zal over het algemeen toch nog iets trager zijn dan vroeger. 35 jaar aan muscle memory heeft natuurlijk een streepje voor :)

Ik typ overigens op het werk nog op een "normaal" toetsenbord. Ik ervaar zelf geen moeite bij de omschakeling.

Als je meer wil weten, shoot ;)