Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-07 17:55
Ik zag gisteren dit filmpje. Een leuk concept, verstelbare zonnepanelen, DIY on the cheap, en het ziet er vrij stevig uit. Het zegt me wel wat om in de tuin te zetten.

Maar ik denk dat het verstelmechanisme (met de juiste rails en een servomotortje+microcontroller) ook elektronisch gestuurd zou kunnen. Ik zou de panelen niet alleen in de zomer en in de winter willen verstellen maar aan de hand van de hoek van de zon boven de horizon. Een tilt sensor om op de panelen te monteren, lijkt dan ook niet zo moeilijk te vinden. Via NTP weet je de exacte tijd en datum, en er gaat zeker een algoritme zijn om de hoek van de zon te berekenen op een gegeven tijdstip op gegeven coordinaten.

De onbekende in dit verhaal voor mij is nu: hoe hang ik een servomotor met overbrenging in dit geheel om de panelen van hoek te veranderen? Met een tandheugel en wormwiel? Ik vermoed dat een grote overbrenging wenselijk is om de panelen niet door de wind te laten verdraaien.

Heeft iemand misschien inspiratie of een link naar een gelijkaardig projectje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Dat noemen ze 'solar tracker', check bijvoorbeeld https://duckduckgo.com/?q...cker&iax=images&ia=images

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22-09 12:37
Kijk ook eens naar de tabel in onderstaande post voor welke maand welke hoek:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72824944

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
@MSXBas : ik heb mijn originele post wat aangepast dat duidelijk is dat ik niet 12x per jaar de panelen wil aanpassen maar volautomatisch aan de hand van de hoek boven de zon op elk uur/minuut van de dag. De panelen staan dus van 's morgens tot 's avonds onder de optimale hoek in eender welk seizoen.

@ChaserBoZ_ : idd een solar tracker, maar ik ben vooral op zoek naar iemand die uitlegt hoe je zo'n mechanisme zelf kan maken. En dat is wat moeilijker te vinden (vind ik toch ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Ok, ik denk dat ik het gevonden heb: een lineare servomotor :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Heb je een idee wat je hier mee wint? Zeker aangezien je "maar" 1 as trackt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:38
Velen zijn je voor gegaan, en bijna altijd met teleurstellend resultaat. Het is onderhouds- en storingsgevoelig, en kost vaak meer dan een paar extra panelen waarmee je hetzelfde bereikt.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
@bbbrumbrum : ik track idd maar 1 zon ;). Ik zou eerst 6 panelen de zon laten tracken en van daar verder zien hoe het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Niels-
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-09 08:16
Winst is vrij beperkt tot de hoeveelheid effort. Mits je de ruimte hebt is t al snel voordeliger om gewoon meer panelen te leggen.
Even uitgaande van geen enkele schaduw en optimale hoek ga je van ~1kWh/Wp per jaar naar ~1.3kWh/Wp, dit is als je alleen de hoek tov de horizon varieert.
Nu is de meeste winst te pakken als de zon lager staat, dus als er ergens schaduw werking is wordt de winst al snel minder groot.
Bron: https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
In het Westen bij ons is een grote weide ideaal dus. Ons dak ligt al vol met panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:25
-Niels- schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:15:
Winst is vrij beperkt tot de hoeveelheid effort. Mits je de ruimte hebt is t al snel voordeliger om gewoon meer panelen te leggen.
Even uitgaande van geen enkele schaduw en optimale hoek ga je van ~1kWh/Wp per jaar naar ~1.3kWh/Wp, dit is als je alleen de hoek tov de horizon varieert.
Nu is de meeste winst te pakken als de zon lager staat, dus als er ergens schaduw werking is wordt de winst al snel minder groot.
Bron: https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html
Een voordeel/winst van 30% is toch niet beperkt?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
c-nan schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:43:
[...]
Dat vind ik eerlijk gezegd ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Niels-
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-09 08:16
c-nan schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:43:
[...]
Maximaal 30%

afhankelijk van hoe handig je bent en hoeveel tijd je er in wilt steken is het nog wel een beetje werk om een lading panelen te laten draaien. T is niet dat panelen erg licht en handzaam zijn, er is zoiets als windbelasting, alles zal weerbestendig moeten zijn en bij voorkeur ook nog net zolang mee gaan als de panelen (jaar of 25).

Dus, zoals ik het zie is de winst beperkt ten opzichte van de extra bouw kosten, tijd en onderhoud.
Maar, als je hier hobby in ziet is t verhaal weer anders natuurlijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
Goh ik ben wel een beetje handig. De 2/3e van mijn panelen heb ik zelf geinstalleerd.

Ik heb ook heel wat automatisaties draaien adhv de injectie. Daarmee wil ik binnenkort ook onze elektrische boiler van 200l op laten draaien. Ik vermoed dat die 30% heb vooral in de ochtend en/of avond gaat zitten. Als ik dan veel vroeger en/of veel later op de dag kan beginnen/blijven warmen, vind ik dat echt een meerwaarde. Binnenkort ga ik ook een elektrische doorstromer proberen te installeren op het vloerverwarmingcircuit. Daar geldt hetzelfde voor. Als ik in de winter wanneer je het echt nodig hebt, plots veel meer energie ter beschikking hebt _/-\o_ (y) .

Tijd is inderdaad wel een issue (2 kinder), maar daar denk ik wel dat ik graag wat tijd voor wil maken. Het ecologische aspect speelt voor mij ook mee, hoe minder gas in huis, hoe beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 17:03
bucovaina89 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:07:
@bbbrumbrum : ik track idd maar 1 zon ;). Ik zou eerst 6 panelen de zon laten tracken en van daar verder zien hoe het gaat.
Wat hij bedoelde was je hebt 3 assen waarover je kan draaien (roll, pitch, yaw). In die video die je linkt wordt alleen de pitch aangepast (ik heb er doorheen geskimd, correct me if I'm wrong). Dus je kan je panelen wel vol op het zuiden zetten, maar vervolgens alleen een beetje bijsturen met de hoogte, maar ze blijven 's ochtends (als de zon in het oosten opkomt) op het zuiden gericht en ze blijven (als de zon 's avonds onder gaat) op het zuiden gericht. Je zal dus hoe dan ook een bell curve houden, alleen kan je wellicht iets spelen met de hoogte daarvan.

Verder moet je ook rekening houden met het gewicht van het zonnepaneel. Het meest ideale zou zijn om het paneel precies in het midden te draaien, daardoor zou je de minste energie nodig hebben. Als de ene helft van het paneel omhoog gaat, gaat de andere helft naar beneden en zijn ze elkaar contragewicht.

In de video wordt het paneel van onder omhoog geduwd (zo zag het eruit, again, ik heb hem niet volledig gekeken). Geen probleem als je eens in de paar maanden je panelen even omhoog moet tillen, maar het kost wel opeens heel veel extra stroom als je dat automatisch wil doen.

Dan moet je ook nog een lineaire actuator vinden die geschikt is voor buiten en het wordt opeens veel complexer voor een (waarschijnlijk, ik ben geen zonnepaneel guru) kleine extra opbrengst (maar wel hogere initiële en onderhoudskosten).

In theorie zou de yaw veel interessanter zijn. Dan zou je 's ochtends naar het oosten kunnen draaien en 's avonds naar het westen. Mind you, ik zou inderdaad (zoals anderen ook al aangeven) gewoon een paar extra zonnepanelen erbij gooien, maar dat is een ander verhaal.

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Joe28965 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:28:
[...]

Wat hij bedoelde was je hebt 3 assen waarover je kan draaien (roll, pitch, yaw). In die video die je linkt wordt alleen de pitch aangepast (ik heb er doorheen geskimd, correct me if I'm wrong). Dus je kan je panelen wel vol op het zuiden zetten, maar vervolgens alleen een beetje bijsturen met de hoogte, maar ze blijven 's ochtends (als de zon in het oosten opkomt) op het zuiden gericht en ze blijven (als de zon 's avonds onder gaat) op het zuiden gericht. Je zal dus hoe dan ook een bell curve houden, alleen kan je wellicht iets spelen met de hoogte daarvan.

Verder moet je ook rekening houden met het gewicht van het zonnepaneel. Het meest ideale zou zijn om het paneel precies in het midden te draaien, daardoor zou je de minste energie nodig hebben. Als de ene helft van het paneel omhoog gaat, gaat de andere helft naar beneden en zijn ze elkaar contragewicht.

In de video wordt het paneel van onder omhoog geduwd (zo zag het eruit, again, ik heb hem niet volledig gekeken). Geen probleem als je eens in de paar maanden je panelen even omhoog moet tillen, maar het kost wel opeens heel veel extra stroom als je dat automatisch wil doen.

Dan moet je ook nog een lineaire actuator vinden die geschikt is voor buiten en het wordt opeens veel complexer voor een (waarschijnlijk, ik ben geen zonnepaneel guru) kleine extra opbrengst (maar wel hogere initiële en onderhoudskosten).

In theorie zou de yaw veel interessanter zijn. Dan zou je 's ochtends naar het oosten kunnen draaien en 's avonds naar het westen. Mind you, ik zou inderdaad (zoals anderen ook al aangeven) gewoon een paar extra zonnepanelen erbij gooien, maar dat is een ander verhaal.
Ik heb wel eens een experiment gezien waarbij ze testen wat het verschil is tussen een 1-axis tracker en 2-axis tracker (de 3e axis heb je niet nodig).
Ik kan de outline niet meer vinden, maar op deze pagina vind je een tabel met een soort van ball-park figure van de verhoogde opbrengst: +30% voor een dual axis tracker, +20% voor single axis. En volgens mij is die +20% als je de azimuth tracked (moeilijker), en niet de tilt (zoals in het filmpje).

Wat ik me herinner van de conclusie van het experiment is dat dual axis de moeite niet waard is ivm met de verhoogde complexiteit. Dat zit 'm niet alleen maar in de aansturing en de extra servo, maar ook in de constructie die sterker/complexer is om rekening te houden met zwaar weer.

Een coole oplossing die ik daar weer voor gezien heb is de Smart Flower. Deze klapt in bij harde wind. Helaas is het een nogal dure oplossing voor het aantal WPs die je krijgt (ergens rond de ~15k euro voor 4kWp dacht ik... ergens diep uit mijn geheugen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 17:12

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hiervoor zou ik op YT gaan kijken. Let wel op dat een tracking meer bij de evenaar minder oplevert dan in Nederland, omdat de verschillen tussen zomer en winter veel groter zijn bij ons :)

Overigens sluit ik me bij de rest aan. Dit doe je als sport / hobby. Rendabel is het niet qua tijd / energie / opbrengst. Maar cool kan ook een prima reden zijn om het te doen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
of beginnen met een 1+ assige tracker. Zon automatisch volgen van oost naar west en bv 1x per maand de hoek van het paneel aanpassen.

[ Voor 7% gewijzigd door MSXBas op 17-11-2022 10:53 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:58

de Peer

under peer review

-Denk aan de benodigde vergunning in open weide
-Storm-proof maken van je installatie lijkt me een uitdaging
-Over het algemeen is de consensus dat het de moeite niet waard is, maar ik ben benieuwd of jij het tegendeel kunt bewijzen of onderbouwen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
- Vergunning heb ik al gecheckt met de gemeente, no problemo.
- stormproof is idd nog maar de vraag hoe ik dat ga doen. Ik dacht een anemometer aan de microcontroller te hangen. Als het boven een bepaalde windsnelheid gaat, gaan de panelen in "safe-mode/safe-stand". Ofwel verticaal of als ik ze aan de muur van het huis zou hangen, helemaal verticaal tegen de gevel.
- consensus of niet, ik bepaal zelf graag of het de moeite waard is. En gelukkig heb ik niet veel last van bewijsdrang ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bucovaina89 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:31:
- stormproof is idd nog maar de vraag hoe ik dat ga doen. Ik dacht een anemometer aan de microcontroller te hangen. Als het boven een bepaalde windsnelheid gaat, gaan de panelen in "safe-mode/safe-stand". Ofwel verticaal of als ik ze aan de muur van het huis zou hangen, helemaal verticaal tegen de gevel.
- consensus of niet, ik bepaal zelf graag of het de moeite waard is. En gelukkig heb ik niet veel last van bewijsdrang ;).
Helemaal prima natuurlijk. leuk project. Ik zou zelf alleen denken: er is vast een reden dat er wereldwijd vrijwel nergens verstelbare systemen gebruikt worden.

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
bucovaina89 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:31:
Wanneer je besluit om helemaal los te gaan en een DIY Smart Flower gaat maken dan wil ik de howto zien :)
Vind dat ding zo cool dat ik er best een wil hebben.

• bucovaina89
@boxlessness : how joh, da's me echt een stap of 15 te ver ;).

@de Peer : Goh ja, hoe zal ik het zeggen. Zo heb ik een IR-paneel van 300W onder mijn bureau verwerkt want de circuits van de vloerverwarming heb ik vorig jaar uitgezet. Koud dus waar ik werk. Het IR paneel gaat pas aan als er meer dan 300W injectie is en terug af als er 100W verbruikt wordt (voor meer dan x seconden of zo). Als ik er nu voor kan zorgen dat dat paneel een uur vroeger op springt en een uur later aan blijft, vind ik dat de moeite waard ja :). Ik vind dat heerlijke warmte, wetende dat dat van zonnepanelen komt én alleen werkt als je injectie hebt (of zou hebben gehad).

Dit weekend ga ik ook een elektrische boiler installeren. En op middellange termijn ook nog een CV doorstromer. Met dat allemaal in het achterhoofd, zorg ik ervoor dat we in huis meer ~"gratis"* comfort gaan hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VAcHMRYe54KTiEGAynLCahtoq3I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xoqAI2VVoX1nbZxMTl7FCMv7.jpg?f=fotoalbum_large

* goed ja, ik had anders wel 0.000001 eurocent gekregen voor die 1kWh die ik anders geïnjecteerd had en ja de constructie van die bewegende zonnepanelen gaat ook niet gratis zijn, maar je snapt waars wel waar ik naartoe wil ;)

• de Peer

de Peer

under peer review

bucovaina89 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:01:
* goed ja, ik had anders wel 0.000001 eurocent gekregen voor die 1kWh die ik anders geïnjecteerd
Tsja ieder zijn ding. Ik ontvang 91 cent per kWh. Dat is zo'n 16000 euro voor mij dit jaar 8)
Dus nee stroom is absoluut niet gratis.

Maargoed, lekker hobbyen is altijd prima natuurlijk. Maar wel zonde van de duurzame energie om met elektrische boilers en doorstroomverwarmers te werken. Tenzij je echt niet anders kan en een warmtepomp geen optie is.

Ik heb zelf ook zo'n IR paneel onder mijn bureau met regeling zoals jij. Echter ik koop de stroom gewoon goedkoop in via dynamische tarieven. Dat is voor mij (veel) goedkoper dan mijn PV stroom daarvoor verbruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 17-11-2022 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
@de Peer : een warmtepomp is erg ver boven budget. Vandaar de workarounds. Het is een (2dehands) elektrische boiler erin om de gasboiler af te kunnen zetten. Dat lijkt me nog steeds een stap vooruit.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:38
bucovaina89 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:15:
@de Peer : een warmtepomp is erg ver boven budget. Vandaar de workarounds. Het is een (2dehands) elektrische boiler erin om de gasboiler af te kunnen zetten. Dat lijkt me nog steeds een stap vooruit.
Dat zou ik toch eerst maar eens uit gaan rekenen. Hoeveel verbruikt die boiler (is het wel een boiler, of een doorstromer?) en hoeveel gaat de elektra boiler verbruiken.

Over een elektrische CV doorstromer hoef je helemaal niet te denken als het budget krap is. Dat is ongeveer het duurste apparaat dat je kunt hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door hesselbeertje op 17-11-2022 16:20 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• bucovaina89
@de Peer : 91cent per kWh injectie . Ik 16 cent :F :F :F . Misschien verklaart dat waarom blijkbaar niet veel mensen begrijpen dat ik het zelf wil opgebruiken. Ik woon trouwens in België en heb een digitale meter. Woon je toevallig ook in België? Dan wil ik NU weten wie jouw elektriciteitsleverancier is ;) .

En misschien mis je 1 ding nog. Ik ga die boiler aansturen met Home Assistant. Geen injectie? Gaat de elektrische boiler ook niet aan. Wel injectie? Dan stuur ik met Home Assistant over DMX een dimmer aan die het geïnjecteerde vermogen naar de boiler laat gaan. Ik heb vanavond net een test gedaan, de hele setup van aansturing over DMX met Home Assistant werkt wel degelijk (met de waterkoker geprobeerd). Alleen moet ik nu nog zien hoe ik de dimmer ga "sliden" adhv. de injectie/verbruik, maar dat vind ik nog wel.

Om dan even te gaan rekenen: Om een volledig koude boiler warm te krijgen kost het me met elektriciteit dagtarief 3.58 euro, nachttarief 2,98 euro en met gas 2.3 euro. Met elektriciteit die ik niet injecteer maar naar de boiler laat gaan: 1€. Het gaat hem toch ook niet alleen over goedkope energie? Gas is sowieso niet goed voor het klimaat, dan doe ik dat liever met elektriciteit die met zonne-energie is opgewekt (én het is goedkoper, mis ik iets?).

De boiler is trouwens 200l wat voor ons gezinnetje ERG ruim is. Ik ga hem ook in een nis hangen en extra isoleren zodat er zo min mogelijk warmte verloren gaat. Die kan heus wel een nacht zonder aan te staan. Gemiddeld heeft onze boiler zo'n 1.67kWh/dag nodig om op temperatuur te blijven (inclusief warm water nemen en douchen). Ik heb de statistieken van de injectie vandaag er ook even bij genomen, het was een erg donkere dag en toch nog 4.2kWh die ik naar de boiler had kunnen sturen. 100% van de tijd zal het misschien niet lukken (een week donker), maar het gaat toch niet ver af zijn vermoed ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
@bucovaina89 Klinkt slimmer dan de meeste smart home oplossingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bucovaina89 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:29:
@de Peer : 91cent per kWh injectie . Ik 16 cent :F :F :F . Misschien verklaart dat waarom blijkbaar niet veel mensen begrijpen dat ik het zelf wil opgebruiken. Ik woon trouwens in België en heb een digitale meter. Woon je toevallig ook in België? Dan wil ik NU weten wie jouw elektriciteitsleverancier is ;) .
Nee NL, contract bij Innova Energie
En misschien mis je 1 ding nog. Ik ga die boiler aansturen met Home Assistant. Geen injectie? Gaat de elektrische boiler ook niet aan. Wel injectie? Dan stuur ik met Home Assistant over DMX een dimmer aan die het geïnjecteerde vermogen naar de boiler laat gaan. Ik heb vanavond net een test gedaan, de hele setup van aansturing over DMX met Home Assistant werkt wel degelijk (met de waterkoker geprobeerd). Alleen moet ik nu nog zien hoe ik de dimmer ga "sliden" adhv. de injectie/verbruik, maar dat vind ik nog wel.
dat was me duidelijk, maar het blijft zonde om op die manier duurzame energie te verbruiken vanwege de lage efficientie. Je gaat een hoogwaardig product (netstroom) omzetten in een laagwaardig product: warmte.
Om dan even te gaan rekenen: Om een volledig koude boiler warm te krijgen kost het me met elektriciteit dagtarief 3.58 euro, nachttarief 2,98 euro en met gas 2.3 euro. Met elektriciteit die ik niet injecteer maar naar de boiler laat gaan: 1€. Het gaat hem toch ook niet alleen over goedkope energie? Gas is sowieso niet goed voor het klimaat, dan doe ik dat liever met elektriciteit die met zonne-energie is opgewekt (én het is goedkoper, mis ik iets?).
Je hebt een punt, maar mijn punt is dat het zonde is om zo je duurzame energie te verspillen. Een warmtepomp kan dit 4 x zo efficient doen. Een airco heb je al voor 1000 euro.
Een warmtepompboiler is nu duur maar kreeg ik 5 jaar terug gewoon gratis na aftrek subsidie.
De boiler is trouwens 200l wat voor ons gezinnetje ERG ruim is. Ik ga hem ook in een nis hangen en extra isoleren zodat er zo min mogelijk warmte verloren gaat. Die kan heus wel een nacht zonder aan te staan. Gemiddeld heeft onze boiler zo'n 1.67kWh/dag nodig om op temperatuur te blijven (inclusief warm water nemen en douchen). Ik heb de statistieken van de injectie vandaag er ook even bij genomen, het was een erg donkere dag en toch nog 4.2kWh die ik naar de boiler had kunnen sturen. 100% van de tijd zal het misschien niet lukken (een week donker), maar het gaat toch niet ver af zijn vermoed ik
1.67 kWh/dag is erg netjes voor een elektrische boiler. Met een warmtepompboiler was het echter 60 cent per kWh geweest :P

Mijn warmtepompboiler laat ik draaien in de nachtelijke uurtjes, bij voorkeur als de stroomprijs onder de 10 cent per kWh is. Hier gaat ook alles via Domotica (boiler, warmtepompen, vaatwasser, auto etcc)

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 18-11-2022 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:21
bucovaina89 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:15:
Afgezien van het kostenaspect: nee dit is zeker geen stap vooruit. Als jij 1kW cop1 wegstookt uit je PV, en dus dit niet teruglevert, gaat ergens een gascentrale 2kW aan gas stoken door jouw inefficiënte keuze.

In plaats van dat jij gewoon 1kW in je SWW gestopt had met je gas boiler

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wout Moerman
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16-11-2023
Om even terug te komen op het verstelbare paneel, als tweaker zeg ik: Doen!

Ik wil dit zelf doen met 1 van mijn panelen. Die komt boven mijn achterdeur als een luifeltje. In de winter wil ik die graag optimaal op de zon richten om toch nog wat te kunnen oogsten. Het gaat dus om een single axis tracker. Ik wil twee L-vormige steunen aan de gevel maken waar het paneel met wieltjes overheen kan rijden. Natuurlijk wieltjes aan beide zijden van het frame zodat de wind het paneel er niet van af kan rukken. Afhankelijk van de zonnestand trek ik de bovenkant van het paneel wat omhoog of laat het zakken.

Rendabel? Hoe definieer je dat, zeker als je het voor je lol doet? Maar meer panelen plaatsen op de gevel is geen optie, gevelmontage mag eigenlijk al niet maar een enkel luifeltje boven de deur mag natuurlijk wel. De achtergevel is zuid-zuid-oost dus de ligging is wel gunstig.

Succes, ik volg dit topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
@Wout Moerman: interessante denkpiste! je hebt het anders bedacht dan ik aan het brainstormen was :)

Ik zou de panelen aan de bovenkant van de gevel bevestigen met een scharnier. Dan ergens in het midden (verticaal gezien) zou ik die verder/dichter van de muur trekken zodat de hoek wijzigt. Alleen ben ik in dat scenario er nog niet goed uit hoe ik dat stabiel ga kunnen doen.

Misschien nog een tussenoplossing is om de panelen op een L vormige steun te hangen die in het midden van het paneel zit zodat het scharnierpunt in het midden van het paneel zit en het paneel altijd in balans is. Dan kan je met de lineaire actuator de panelen met weinig kracht verzetten en zijn de krachten over het paneel ook mooi verdeeld.

Nadeel dan wel is als het paneel rechtop staat, dat er een lege ruimte komt tussen het paneel en de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wout Moerman
Ruimte tussen paneel en muur hoeft niet erg te zijn, dan kan het paneel goed zijn warmte kwijt! Maar het is een minder fraai gezicht. Ik heb ook gedacht aan een knik-arm als onderste steun en een draaipunt aan de bovenkant van het paneel. Door het centrum van de knik-arm omhoog te trekken met een lineaire actuator kan het paneel meer rechtop worden gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
misschien kan je hier ook iets mee?

https://www.ecohome.net/g...he-yield-of-solar-panels/

Een isolatieplaat met een aluminium toplaag zal waarschijnlijk goed reflecteren. Zorg dat de hoek van reflectie zo is afgesteld dat je op het gewenste tijdstip meer zon op je panelen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Dat is ook een interessante insteek. Het gaat in ieder geval gemakkelijker controleerbaar zijn omdat het veel minder gewicht heeft.

Ik ben er al een tijdje over aan het denken hoe ik het ga aanpakken. Er is 1 hoofdprobleem waar ik mee zit: Ik zou zoveel mogelijk panelen in 1 keer willen kunnen bewegen om te besparen op motorsturing ( een lineaire actuator per paneel is ook te gek). Dus dacht ik aan 2, 4 of 6 panelen per keer. Maar dan moet ik natuurlijk wel een stevig frame hebben om ze op te kunnen monteren dat ook nog eens tegen een ferme (wind)stoot kan. Ik vermoed dat je dan bijna niet anders kan dan een metalen frame in elkaar te lassen.

Het volgende probleem is eerder softwarematig. Hoe bereken ik de hoek onder welke ik de zonnepanelen wil hebben staan? Ik dacht eerst aan de inclinatie (geen idee of het de juiste term is maar de hoek tussen de horizon en hoe hoog de zon staat) van de zon en dan de complementaire hoek daar dan van zodat het paneel steeds loodrecht op de zon staat, voor zover dat kan natuurlijk. Maar dat gaat niet altijd goed uitkomen volgens mij. Ik kan het niet perfect verwoorden maar volgens mij zou je een stok loodrecht op het paneel moeten kunnen zettten in de middellijn en die stok zou dan alleen over de middellijn een schaduw mogen werpen, ook al gaat de zon van O naar W, en verandert de inclinatiehoek van de zon. De panelen zelf zouden overigens maar over 1 as kunnen roteren.

(ik ben me er van bewust dat er 2 mini paneeltjes bestaan die ongeveer dit doen en automatisch gaan richten maar dat zou niet echt betrouwbaar zijn bij bewolkte dagen, dus als het kan zou ik het graag met een wiskundig algoritme willen oplossen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wout Moerman
Ik denk dat je niet de hoek moet berekenen maar het optimum meten met twee lichtgevoelige cellen. Dat zou juist met bewolkt weer beter moeten werken lijkt mij, omdat het paneel ook dan draait naar dat deel van de hemel waar bet meeste licht vandaan komt. Er zijn voor een paar euro "single axis solar tracker" modules te koop die 5 volt 1,5 ampere kunnen leveren. Daar kan je denk ik relais op aansluiten om een grotere motor op te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 17:12

JvS

Ik heb hem zelf ook

bucovaina89 schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:47:
(ik ben me er van bewust dat er 2 mini paneeltjes bestaan die ongeveer dit doen en automatisch gaan richten maar dat zou niet echt betrouwbaar zijn bij bewolkte dagen, dus als het kan zou ik het graag met een wiskundig algoritme willen oplossen).
Die "mini paneeltjes" zijn wel betrouwbaar. Alleen gaan ze niet naar de zon richten als dat voor de opbrengst niet nodig is. Bij een totaal bewolkte dag zullen ze dus niet de zon volgen. Maar dat is voor de opbrengst dus ook niet nodig.

Als het niet met lichtsensoren doet, maar met theorie en "de baan van de zon", ben je niet bestaande theoretische problemen aan het oplossen.

[ Voor 10% gewijzigd door JvS op 28-11-2022 22:35 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wout Moerman
Misschien nog meer voor mijzelf dan voor anderen, maar hier is een linkje waar ik nog wat meer naar moet kijken: https://techatronic.com/s...tracker-project-tutorial/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:58
bucovaina89 schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:47:
... dus als het kan zou ik het graag met een wiskundig algoritme willen oplossen).
Via Home assistant heb je met de zon de parameters above_horizon, elevation en azimuth, zie https://www.home-assistant.io/integrations/sun/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• langestefan
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-09-2024
Ik heb dit project zojuist uitgewerkt met Home Assistant:

https://community.home-as...t/ha-solar-tracker/571372

Laat maar weten als je vragen hebt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
Dat ziet er heel cool uit. Moet ik eens op mijn gemak doorlezen! Bedankt voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• langestefan
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-09-2024
Geen probleem. Ik heb eigenlijk precies gedaan wat jij hierboven omschrijft, het oplossen met wiskunde. Het draait nu een paar dagen en werkt eigenlijk perfect. Ben benieuwd hoe lang de motoren het volhouden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:05
ik zie dat er op amazon nu eeen aanbeideing is voor en tracker
maar ik vroeg me af mag je die zo maar in de achtertuin plaatse zonder vergunnig
dingen zijn 3,9meter bij 3m9 meter dus zullen in bepaalde stand wel boven de 3 meter komen?
Pagina: 1